fredoo 38 Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 Ik zie even door de bomen het bos niet meer en wil graag jullie advies en of andere alternatieven. budget: € 80K 45.000-50.000 km/jaar jonge 2de hands met garantie huidige shortlist: * Xpeng G9 * Mercedes EQS * BMW i5 * Porsche Taycan Bedankt Quote
flupke73 10.916 Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 Ik heb achter zo’n X 9 supersport versie gereden op de Timmelsjoch, die vloog NA iedere bocht weg alsof ik 30pk had ipv 385, bij ieder rempunt stak ik wel terug in zijn dik gat Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 Waarom de nieuwe A6/Q6 etron performance niet? Toch aardig wat kilometers dat je per jaar doet, met de Audi t.o.v. de i5/taycan (bij de andere weet ik het niet) heb je de grotere batterij + snellere laden. Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 Wel een shortlist met auto's die behoorlijk wat verschillen van mekaar. XPeng G9: Een Chinese SUV. Voor €80.000,- koop je dit gewoon nieuw. Het is een mooie en ruime auto, die zeer goed afgewerkt is. We hebben zakelijke vrienden die al ruim een jaar eentje hebben, en die er zeer tevreden van zijn. Mercedes EQS: Een grote limousine. Voor €80.000,- moet je hier wel tweedehands gaan, en dan zal de 450+ de meest voor de hand liggende keuze zijn. Qua design niet mijn ding, maar het rijdt wel hemels comfortabel. Ook heeft deze EQS een grote batterij, dus een zeer comfortabele radius. BMW i5: Een grote middenklasser. Voor €80.000,- koop je een i5 M60, dus een heel performante auto, met de keuze tussen berline of break. Ik heb meerdere BMW5's gehad, en het is een auto die de perfecte combinatie biedt tussen dynamiek en comfort. Porsche Taycan: Een 4-deurs coupé, vergelijkbaar met mijn etron GT. Deze is wel al wat langer op de markt, dus voor €80.000,- koop je een dikke turbo S van het eerste jaar, maar ik begrijp dat het een jong tweedehands moet zijn, dus heb ik gekeken naar auto's uiterlijk van 2024. Met die paramaters vind je een basis Taycan of een 4S, en heb je de keuze uit een gewone, een Sport Turismo of een Cross Turismo. Dit is van deze reeks de meest sportieve, en ook binnen de mooist afgewerkte auto, en als Sport of Cross Turismo ook nog redelijk gerieflijk met de grotere koffer. Nadeel van deze auto is de kleinere actieradius, zeker in vergelijking met de XPeng en de EQS. Mijn keuze vandaag uit deze reeks zou een i5 M60 Touring zijn. In mijn ogen uit deze reeks het beste compromis tussen comfort, dynamiek, afwerking en ruimte. Mijn vraag naar u toe is, met wat zou je zelf het liefste rijden? Aangezien ze zo verschillend zijn, moet je toch een voorkeur hebben. 2 1 Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 38 minuten geleden, BelgianRally zei: Waarom de nieuwe A6/Q6 etron performance niet? Toch aardig wat kilometers dat je per jaar doet, met de Audi t.o.v. de i5/taycan (bij de andere weet ik het niet) heb je de grotere batterij + snellere laden. A6 etron is ook zeer knap, en die heb je idd ook voor €80.000,- . Hij stond niet in de lijst, maar deze zou ik zelfs verkiezen boven de i5, gewoon omdat ik 'm veel knapper vind, en omdat de batterij groter is, met dus een grotere actieradius. De Q6 is zeker ook niet verkeerd, maar is een SUV, en minder ruim en mooi afgewerkt binnen. Ook moet je hier zeker de luchtvering nemen, want met de standaard ophanging is 'm echt oncomfortabel afgeveerd. 1 1 Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 11 juli 2025 Geplaatst: 11 juli 2025 Met die kms zou ik wegblijven van een elektrische suv… Daar doe je in de winter 250 snelwegkms mee en klaar. 2 Quote
fredoo 38 Geplaatst: 12 juli 2025 Auteur Geplaatst: 12 juli 2025 Avast bedankt voor jullie reacties. Het zijn inderdaad totaal verschillende wagens. Ik rij momenteel met een i4 M50, hoe verschillend is een i5 M60? De Xpeng staat er tussen omdat deze qua laadsnelheid, uitrusting & ruimte & looks wel een mooie deal is. Maar qua rijgedrag misschien de meest ‘saaie’ & geen ervaringen qua betrouwbaarheid & restwaarde. De EQS is niet de mooiste, maar op basis van comfort, ruimte, range, uitrusting een goede keuze, en momenteel met 5j garantie te vinden. De Taycan spreekt me qua looks & rijden het meeste aan maar hier twijfel ik vooral omwille van de range & beperkte garantie. (En dus evt hogere onverwachte kosten) De A6 etron had ik nog niet bekeken. Quote
Krikkie 9.830 Geplaatst: 12 juli 2025 Geplaatst: 12 juli 2025 16 uren geleden, DDke zei: Met die kms zou ik wegblijven van een elektrische suv… Daar doe je in de winter 250 snelwegkms mee en klaar. Ik zou een dikke diesel kopen met die te rijden kilometers 1 Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 12 juli 2025 Geplaatst: 12 juli 2025 Als het een bedrijfswagen wordt, dan kan je voor een diesel het aankoopbudget meer dan halveren… Quote
4rings 40 Geplaatst: 12 juli 2025 Geplaatst: 12 juli 2025 16 uren geleden, fredoo zei: Avast bedankt voor jullie reacties. Het zijn inderdaad totaal verschillende wagens. Ik rij momenteel met een i4 M50, hoe verschillend is een i5 M60? De Xpeng staat er tussen omdat deze qua laadsnelheid, uitrusting & ruimte & looks wel een mooie deal is. Maar qua rijgedrag misschien de meest ‘saaie’ & geen ervaringen qua betrouwbaarheid & restwaarde. De EQS is niet de mooiste, maar op basis van comfort, ruimte, range, uitrusting een goede keuze, en momenteel met 5j garantie te vinden. De Taycan spreekt me qua looks & rijden het meeste aan maar hier twijfel ik vooral omwille van de range & beperkte garantie. (En dus evt hogere onverwachte kosten) De A6 etron had ik nog niet bekeken. Hoeveel range heb je met i4? Ik heb met Taycan Cross Turismo momenteel 530 km reële range op 21”duim velgen en stevige tred…. 1 Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 12 juli 2025 Geplaatst: 12 juli 2025 Is dat dan al de nieuwe Taycan, want ik heb een etron GT, en sta ook op 21'" wielen, en heb nu in de zomer een reële range van 420km, en dan moet ik van de snelweg wegblijven, want anders daalt het onder de 400km. In de winter mag je daar nog eens 20% van aftrekken. Gene vette dus! Quote
4rings 40 Geplaatst: 13 juli 2025 Geplaatst: 13 juli 2025 Klopt, is inderdaad het nieuwe model. 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 13 juli 2025 Geplaatst: 13 juli 2025 Ik vind dat @BMWMB een goede analyse maakt! Puur op gevoel zou ik de Taycan nemen, vind ik uit het rijtje ook de knapste. Staat een tweedehands e-tron GT bewust niet in het rijtje? By far de mooiste EV van het moment. 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 13 juli 2025 Geplaatst: 13 juli 2025 Defender 6 cilinder diesel voor mij met die km's. Zelfs een D200 is al ok. Maar goed dat was je vraag niet natuurlijk. i5 en EQS zijn lelijk, Chinezen uit principe niet, Taycan PFL is verouderde tech, doe maar die A6/Q6 dan. Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 13 juli 2025 Geplaatst: 13 juli 2025 32 minuten geleden, Fr79 zei: Defender 6 cilinder diesel voor mij met die km's. X5 50e? Quote
Fr79 506 Geplaatst: 13 juli 2025 Geplaatst: 13 juli 2025 8 minuten geleden, DDke zei: X5 50e? Doe toch maar die Defender Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 Taycan is veruit de mooiste maar ook beperkter qua binnenruimte als dat een rol speelt. In Audi ben ik wat mijn vetrouwen kwijt en van de Chinees hoor je soms nog wat verhalen over gps en andere rare kronkels. Een model S eventueel? Zit ook in de regionen van je bedrag. Zee van ruimte, tijdloos design en betrouwbaar. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 Op 11/7/2025 om 23:12, DDke zei: Met die kms zou ik wegblijven van een elektrische suv… Daar doe je in de winter 250 snelwegkms mee en klaar. Bizar hoe jij van alles naar niets gegaan bent. Hoe lopend je was over je 3 hoe 180° je gedraaid bent met de E-tron. Persoonlijk verschiet ik er wel niet van, want heb vooraf 2 dagen met een etron gereden en was ook helemaal niet overtuigd van het elektrische verhaal. Maar het heeft wel een serieuze knik gegeven bij u. Quote
Ugeken 11.748 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 De A6/Q6 etron zou intussen een pak zuiniger zijn dan de vroegere etron. Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 14 minuten geleden, tuscani zei: Bizar hoe jij van alles naar niets gegaan bent. Hoe lopend je was over je 3 hoe 180° je gedraaid bent met de E-tron. Persoonlijk verschiet ik er wel niet van, want heb vooraf 2 dagen met een etron gereden en was ook helemaal niet overtuigd van het elektrische verhaal. Maar het heeft wel een serieuze knik gegeven bij u. Klopt. Met mijn Tesla had ik niet de range/laadproblemen die ik met mijn etron heb. SUV, EV en veel kms werken niet imo. En ik ben wel echt fan geworden van het SUV concept. En Tesla, met de bokkensprongen die Elon maakt, toch content dat ik daar niet meer mee rij, al is het wel met kop en schouders de beste EV. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 Lovend bedoelde ik dus ipv lopend. Goh ja Musk, ik doe geen zaken met hem persoonlijk. En hij is ondertussen toch ook zijn kar aan het keren. Snap al die heisa rond tesla daarvoor niet, maar des te beter? Dan zakken ze nog wat in prijs voor één mogelijke aankoop. Quote
d_s 3.477 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 Ik zou voor de EQS gaan; groter range, comfort, 5 jaar garantie en zeker te vinden onder de 80k dus je houdt nog wat euro's op zak. Quote
fredoo 38 Geplaatst: 14 juli 2025 Auteur Geplaatst: 14 juli 2025 Bedankt voor jullie reacties. Voorlopig mijn keuzes al wat ingeperkt: 1) Taycan Sport Turismo: absolute voorkeur qua looks & rijplezier. Hier twijfel ik nog over de betrouwbaarheid / beperkte garantie / ruimte voor passagiers op de achterbank / imago bij klanten 2) EQS: range, goede uitrusting, ruimte, betrouwbaarheid / 5j garantie / onopvallend. Niet fantastisch mooie en misschien wat saai rijden 3) i5 m60: zekere keuze / maar mogelijks te gelijkaardig met m’n huidige wagen Ik ben geen Tesla fan, en de A6 etron is voor mij iets te gewoon / saai … Quote
Redfive 242 Geplaatst: 14 juli 2025 Geplaatst: 14 juli 2025 De zoveelste die zwijmelt voor de Porsche badge. ..de twijfelpunten lijken me toch vrij doorslaggevend om die vooral niet te kiezen... 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.