Ga naar inhoud

Zakelijk elektrisch , wat te kiezen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
8 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ik heb altijd een probleem met het feit dat me dat niets zegt. Is 21 veel, normaal, weinig...

bij een normale auto weet je dat 5 liter weinig is, 7 a 8 normaal en boven de 10 (tegenwoordig) veel.

Aan 130 km/h zal een Tesla 3 wel wat onder de 20 blijven, terwijl DDke zijn Etron aan 30 of meer zat dacht ik?

Voor topicstarter: doe je die 45-50 000 per jaar voornamelijk aan lange dagelijkse trips in binnenland (bv. 400 km/dag) of vooral regelmatig eens 1000 km?
Dan kan het wel verschil maken om te kijken naar vooral capaciteit (lijkt me bv. luxe om dan met die 108 kWh van een iX te vertrekken voor een dagtrip van 400 km en te weten dat je niet per sé moet laden) of eerder naar laadsnelheid (belangrijker dan absolute capaciteit van de batter als je regelmatig lange trips doet, dan wil je gewoon elke 2 à 3 uur op 20 minuten weer geladen hebben om 2 à 3 uur verder te kunnen lijkt me?)

Geplaatst:
10 uren geleden, kwiekie zei:

Lijkt me correct in de winter, koud en regen, 25 kWh/100 km. Dan mag er wel niet te veel tegenwind zijn.

Nu dus maar 19 kWh/100 km op autostrade, aan 120? 
Lijkt me wel sterk voor zo'n bakbeest.
Ik zit nu aan 21-22 met m'n Explorer, 124 op GPS.

Wat haal jij met je ford explorer? Zou ook in de lijst staan. 

Geplaatst:
23 uren geleden, ICM zei:

Zagen over bedrijfswagens is van alle tijden, alle bedrijven en alle types auto.

Zeker als de patron met een dikke Porsche rijdt!!!8!!

17 uren geleden, mrbbs zei:

Vorige week met een nieuwe Model 3 naar Friesland gereden, op én neer een gemiddelde van 13kW (120 in BE, 100 in NL). Dat doet je met een geen enkele andere EV na. Tesla's zijn gewoon super efficiënt. Denk dat ik met mijn Cupra aan 19-20kW zou hebben gezeten voor hetzelfde traject.

Ik rijd regelmatig naar Groningen met de i4 M50, dat geeft over die 375km toch ook 'maar' 18 kWh/100km hoor. Ideale omstandigheden nu. Vriend van mij rijdt i4 40 en zit typisch nog 10-15% lager in verbruik, dus dan zou je rond de 16 kWh/100km uitkomen. Ik vind dat verschil dan toch niet super groot. i4 weegt een pak meer, en door de grotere batterij zou de range dan ongeveer gelijk zijn. Ik haal 450km in dat geval. (Ik kan de dag voordien laden tot 100% en kom dan aan met 10-20% resterend met de huidige temperaturen). 

Geplaatst:
8 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Ik rijd regelmatig naar Groningen met de i4 M50, dat geeft over die 375km toch ook 'maar' 18 kWh/100km hoor. Ideale omstandigheden nu. Vriend van mij rijdt i4 40 en zit typisch nog 10-15% lager in verbruik, dus dan zou je rond de 16 kWh/100km uitkomen. Ik vind dat verschil dan toch niet super groot. i4 weegt een pak meer, en door de grotere batterij zou de range dan ongeveer gelijk zijn. Ik haal 450km in dat geval. (Ik kan de dag voordien laden tot 100% en kom dan aan met 10-20% resterend met de huidige temperaturen). 

Ik vind dat toch een significant verschil. Op 500kms heb jij met je auto zo'n 25kWh meer nodig. Als het kan met een kleine batterij is dat altijd een win-win. Je hebt een lichtere, leuker sturende auto die bovendien door het lagere gewicht ook nog eens daar zijn voordeel heeft. Ik vind die quotering bij nieuwe auto's van tot 700kms range maar dwaas. Je kan iedere auto dan wel een hoge range geven zolang je er maar een giga batterij in kwijt kan.  Een goede EV is net één die op alle fronten vooruitstrevend is:

- Energiedichtheid van de batterijen

- warmte beheer van de batterijen

- optimalisatie van airco/verwarming

- efficientie warmtepomp

- beperken frontaal oppervlak (Cd) en weinig drag

- efficiente electromotoren

- versnellingsbak verhouding 

- .. 

Bij een tradionele benzine zou dat het verschil zijn tussen een auto die 5l/100kms verbruikt en één die 7l nodig heeft.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
18 hours ago, mrbbs said:

Vorige week met een nieuwe Model 3 naar Friesland gereden, op én neer een gemiddelde van 13kW (120 in BE, 100 in NL). Dat doet je met een geen enkele andere EV na. Tesla's zijn gewoon super efficiënt. Denk dat ik met mijn Cupra aan 19-20kW zou hebben gezeten voor hetzelfde traject.

Klopt.

Alleen spijtig dat ze zo lelijk zijn 😛 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
18 hours ago, Liquid Li0n said:

ik heb altijd een probleem met het feit dat me dat niets zegt. Is 21 veel, normaal, weinig...

Ik heb vooral een probleem met het feit dat jij geen ev rijdt :D 

• Grappig 1
Geplaatst:
42 minutes ago, Monterey Jack said:

16kWh vs 13kWh is toch een serieus verschil IMO.

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

lol

Geplaatst:
12 uren geleden, gewoon ik zei:

Wat haal jij met je ford explorer? Zou ook in de lijst staan. 

Verbruik varieert van 12.5 bij rustig verkeer volgen op 50-70 km/h banen bij 20°C, geen regen en reeds voorverwarmd/gekoeld, tot 30 bij winter, regen en veel wind.

Standaard autostrade op 127 teller is in de winter rond de 25, in de zomer 21-22.

Maar jij hebt 2 kinderen dacht ik? Koffer is klein hoor van een Explorer.

Geplaatst:
13 minuten geleden, ir_fuel zei:

16kWh vs 13kWh is toch een serieus verschil IMO.

Is toch dubbel? Een Model 3 en een i4 zijn toch totaal verschillende auto's? Dat is het alternatief van 5l te verbruiken tov 6.5l. Ik vind dat dat allemaal wel meevalt. 

Geplaatst:
Just now, Monterey Jack said:

Is toch dubbel? Een Model 3 en een i4 zijn toch totaal verschillende auto's? Dat is het alternatief van 5l te verbruiken tov 6.5l. Ik vind dat dat allemaal wel meevalt. 

Ja. De 2e lijkt al niet op een aquarium op wielen :D 

Kreeg het op mijn heupen destijds van die vergelijkingen met een BMW 3. Dat is meer een BMW 1 dan een BMW 3, zo een Model 3.

Geplaatst:
2 minuten geleden, kwiekie zei:

Verbruik varieert van 12.5 bij rustig verkeer volgen op 50-70 km/h banen bij 20°C, geen regen en reeds voorverwarmd/gekoeld, tot 30 bij winter, regen en veel wind.

Standaard autostrade op 127 teller is in de winter rond de 25, in de zomer 21-22.

Maar jij hebt 2 kinderen dacht ik? Koffer is klein hoor van een Explorer.

Alles heeft een kleine koffer komende van een octavia vrees ik. Ik ben me daar al mentaal op aan het voorbereiden.

Ik doe 80% van mijn ritten op autostrade, zelfde snelheid.

Laadt het ding snel op bij snelladen?

Geplaatst:
6 minuten geleden, gewoon ik zei:

Alles heeft een kleine koffer komende van een octavia vrees ik. Ik ben me daar al mentaal op aan het voorbereiden.

Een ID4 bijvoorbeeld heeft toch een stuk grotere koffer. Of de Capri.

Theoretisch net geen halfuur voor 10-80%.

Mijn eerste snellaadbeurten staan voor binnenkort gepland, ga ermee naar de Vogezen op vakantie over 2 weken.

Maar bon, we wijken af.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
10 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ik wou het zelf ook niet, maar ben bij een ID4 uitgekomen. Die koffer is voldoende ruim, maar spannend is dat allemaal niet natuurlijk.

Ook mee naar de Ardeche geweest, dus kan je ook wel wat zeggen over snelladen.

Geplaatst:
11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja. De 2e lijkt al niet op een aquarium op wielen :D 

Kreeg het op mijn heupen destijds van die vergelijkingen met een BMW 3. Dat is meer een BMW 1 dan een BMW 3, zo een Model 3.

Welja, er was toch geen kat die vroeger klaagde omdat zijn 3 een liter meer diesel of naft verstookte dan zijn 1 :D 

Geplaatst:
1 minute ago, Monterey Jack said:

Welja, er was toch geen kat die vroeger klaagde omdat zijn 3 een liter meer diesel of naft verstookte dan zijn 1 :D 

Dat is niet te vergelijken want tanken gaat gewoon veel sneller dan laden. Ik zou toch niet vrolijk worden van het verbruik van zo een Lotus EV, als ik dat zo lees. Dan mag dat nog 900pk hebben. Geraak je nergens mee.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Dat is niet te vergelijken want tanken gaat gewoon veel sneller dan laden. Ik zou toch niet vrolijk worden van het verbruik van zo een Lotus EV, als ik dat zo lees. Dan mag dat nog 900pk hebben. Geraak je nergens mee.

Maar daar heb je nu dus die grotere batterij, zoals je vroeger een grotere brandstoftank kreeg, of optioneel de 100l tank kon aanvinken? 

Eigenlijk zou je in zo een vergelijking alles naast elkaar moeten zetten. Verbruik/batterijgrootte zijn eigenlijk maar relevant als je de snelheid bij snelladen ook gaat meerekenen. Als je die grotere batterij aan hoger vermogen kan laden zit je op dezelfde reistijd.

Snel even wat gegoogled, en zowel een model 3 als een i4 zouden 10-80% kunnen laden aan een snellader op 30 minuten. Buiten dus het extra verbruik, in lijn met wat je vroeger ook had bij grotere/zwaardere auto's, verlies je dus weinig. 

Geplaatst:
12 minuten geleden, kwiekie zei:

Een ID4 bijvoorbeeld heeft toch een stuk grotere koffer. Of de Capri.

Theoretisch net geen halfuur voor 10-80%.

Mijn eerste snellaadbeurten staan voor binnenkort gepland, ga ermee naar de Vogezen op vakantie over 2 weken.

Maar bon, we wijken af.

ah, ik dacht dat de capri de kleine broer was. 

10 minuten geleden, DRIVER-W zei:

Ik wou het zelf ook niet, maar ben bij een ID4 uitgekomen. Die koffer is voldoende ruim, maar spannend is dat allemaal niet natuurlijk.

Ook mee naar de Ardeche geweest, dus kan je ook wel wat zeggen over snelladen.

Die VW's zien er allemaal zo lelijk uit. Maar ik hoor van 1 collega dat ze in onze lijst ook duur zijn. Laat zeker weten.

Die hele EV toestand maakt me trouwens moedeloos. Dat het elektrisch is en dergelijke tot daar nog aan toe. Maar van zodra je een koffer nodig hebt, zijn het SUV's. Dat stoort mij gigantisch. En de sedans, zien er trouwens ook uit als zo een cross-over. Alleen met nog meer metalen/plastieken flanken. Ik lach ermee dat het witgoed is, maar ze zien er ook zo uit, veel gelakt plaatwerk met af en toe een chromen/zwart detail.

Geplaatst:
22 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Maar daar heb je nu dus die grotere batterij, zoals je vroeger een grotere brandstoftank kreeg, of optioneel de 100l tank kon aanvinken? 

Eigenlijk zou je in zo een vergelijking alles naast elkaar moeten zetten. Verbruik/batterijgrootte zijn eigenlijk maar relevant als je de snelheid bij snelladen ook gaat meerekenen. Als je die grotere batterij aan hoger vermogen kan laden zit je op dezelfde reistijd.

Snel even wat gegoogled, en zowel een model 3 als een i4 zouden 10-80% kunnen laden aan een snellader op 30 minuten. Buiten dus het extra verbruik, in lijn met wat je vroeger ook had bij grotere/zwaardere auto's, verlies je dus weinig. 

Ja maar.. een grote batterij weegt algauw 150+ kg meer, terwijl een benzinetank van 70 vs 100l dan misschien een meergewicht is van een kleine 30kg.  Ergens 5kg meer kunststof en het meergewicht voor de benzine van ergens 22.5kg. (soortelijk gewicht van benzine is dacht ik 3/4, dus 1l benzine weegt dan ongeveer 0,75kg)

Geplaatst:
1 uur terug, ir_fuel zei:

oh nu kennen we de aard van je problemen sé. :D

nee nee, is nog veel te vroeg lijkt me. Geef dat nog 5 a 10 jaar. Solid State batterijen, opladen in 3 minuten, 1000 km actieradius in de wintermaanden, laadpalen met duidelijke prijzen én zelfs cashbetalingen in een shop mogelijk en dan zijn we er!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
17 minuten geleden, mrbbs zei:

Ja maar.. een grote batterij weegt algauw 150+ kg meer, terwijl een benzinetank van 70 vs 100l dan misschien een meergewicht is van een kleine 30kg.  Ergens 5kg meer kunststof en het meergewicht voor de benzine van ergens 22.5kg. (soortelijk gewicht van benzine is dacht ik 3/4, dus 1l benzine weegt dan ongeveer 0,75kg)

Dat is niet relevant in het punt dat ik wil maken. 

Geplaatst:
Just now, Liquid Li0n said:

nee nee, is nog veel te vroeg lijkt me. Geef dat nog 5 a 10 jaar. 

Dat zeiden ze in 2012 ook :lolz:

• Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
Geplaatst:
29 minuten geleden, gewoon ik zei:

ah, ik dacht dat de capri de kleine broer was. 

Die VW's zien er allemaal zo lelijk uit. Maar ik hoor van 1 collega dat ze in onze lijst ook duur zijn. Laat zeker weten.

Die hele EV toestand maakt me trouwens moedeloos. Dat het elektrisch is en dergelijke tot daar nog aan toe. Maar van zodra je een koffer nodig hebt, zijn het SUV's. Dat stoort mij gigantisch. En de sedans, zien er trouwens ook uit als zo een cross-over. Alleen met nog meer metalen/plastieken flanken. Ik lach ermee dat het witgoed is, maar ze zien er ook zo uit, veel gelakt plaatwerk met af en toe een chromen/zwart detail.

exact. Zelfde met Stellantis of al die chinese EV's, doe die badge er af en niemand weet nog wat wat is.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

oh nu kennen we de aard van je problemen sé. :D

nee nee, is nog veel te vroeg lijkt me. Geef dat nog 5 a 10 jaar. Solid State batterijen, opladen in 3 minuten, 1000 km actieradius in de wintermaanden, laadpalen met duidelijke prijzen én zelfs cashbetalingen in een shop mogelijk en dan zijn we er!

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat zeiden ze in 2012 ook :lolz:

Ik moet dat inderdaad ook nog zien.. Verder dan een semi-solid-state batterij die een 30% hogere energiedichtheid hebben tov LFP batterijen komen ze voorlopig niet.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

exact. Zelfde met Stellantis of al die chinese EV's, doe die badge er af en niemand weet nog wat wat is.

vw heeft wel een specifieke eigen stijl die door weinig merken gecopieerd wordt. Wat zou daar toch de reden van zijn 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid