Ga naar inhoud

Zakelijk elektrisch , wat te kiezen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
45 minuten geleden, gewoon ik zei:

ah, ik dacht dat de capri de kleine broer was. 

Die VW's zien er allemaal zo lelijk uit. Maar ik hoor van 1 collega dat ze in onze lijst ook duur zijn. Laat zeker weten.

Die hele EV toestand maakt me trouwens moedeloos. Dat het elektrisch is en dergelijke tot daar nog aan toe. Maar van zodra je een koffer nodig hebt, zijn het SUV's. Dat stoort mij gigantisch. En de sedans, zien er trouwens ook uit als zo een cross-over. Alleen met nog meer metalen/plastieken flanken. Ik lach ermee dat het witgoed is, maar ze zien er ook zo uit, veel gelakt plaatwerk met af en toe een chromen/zwart detail.

De ID.7 is het antwoord op jouw vraag. 

Geplaatst:
1 uur terug, ir_fuel zei:

Kreeg het op mijn heupen destijds van die vergelijkingen met een BMW 3. Dat is meer een BMW 1 dan een BMW 3, zo een Model 3.

How maar. 😯

Geplaatst:
17 minutes ago, mrbbs said:

Ik moet dat inderdaad ook nog zien.. Verder dan een semi-solid-state batterij die een 30% hogere energiedichtheid hebben tov LFP batterijen komen ze voorlopig niet.

1000km actieradius in de winter en volladen in 3 minuten.

1000km = 300kWh batterij capaciteit. Dat spel mag gemaakt zijn uit materiaal van een planeet van 10 miljoen lichtjaren van hier en maar 10kg wegen, feit is dat je met laadstations zit van 200kW en je dus nooit 300kWh gaat kunnen volladen in 3 minuten.

En dan hebben we het nog niet eens over welke kabels je gaat nodig hebben om zulke hoeveelheden stroom er door te duwen.

• Grappig 1
Geplaatst:
1 minute ago, thiva said:

How maar. 😯

Het is nochtans zo.

Geplaatst:
6 minuten geleden, msxx zei:

ja, maar helaas zal het budget dat wel niet toelaten vrees ik. 

Maar mocht het kunnen, zeker!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, ir_fuel zei:

En dan hebben we het nog niet eens over welke kabels je gaat nodig hebben om zulke hoeveelheden stroom er door te duwen.

En dan de lokale koperdief die om de 3 dagen met die kabels gaat lopen :lolz: 

• Grappig 1
Geplaatst:

en dat allemaal laten opladen met 100% groene stroom is ook nog een goeie vraag. Tenzij ze terug met kerncentrales gaan beginnen

Geplaatst:
2 minuten geleden, Monterey Jack zei:

En dan de lokale koperdief die om de 3 dagen met die kabels gaat lopen :lolz: 

aluminium e, al dat koper is veel te zwaar

Geplaatst:
6 minuten geleden, thiva zei:

How maar. 😯

Bespaar u de moeite ... 🙂 Smaken en kleuren. Puur op looks zie ik ook liever een i4 M50. Maar toen er betaald moest worden vond ik de 35k een stuk aangenamer dan 85k.

Geplaatst:

Zelfs een batterij van 50kWh volladen in 3 minuten zie ik nog niet direct gebeuren. Da's laden aan 20C, da kan volgens mij zelfs een solid-state batterij niet aan.

Dan zou ge aan MW-vermogen moeten laden. Geen idee hoe ge dat van een laadstation in een auto moet krijgen. Dan gaat ge al richting watergekoelde kabels moeten. En het net gaat dat al helemaal niet aankunnen. Dat is gewoon utopie.

Tijd om realiteitszin wat bij te stellen vrees ik.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Fred zei:

Bespaar u de moeite ... 🙂 Smaken en kleuren. Puur op looks zie ik ook liever een i4 M50. Maar toen er betaald moest worden vond ik de 35k een stuk aangenamer dan 85k.

Met die reactie geef je Fuel wel gelijk 🙂 Dat BMW meer geld wil verdienen of duurder is in productie dan die Tesla dat wil ik geloven, maar meer dan het dubbel dat niet. Plus je moet appelen met appelen vergelijken. Een Model 3 performance is 60k ipv 35, maar dan nog is het prijsverschil meer dan alleen maar 'BMW is duur'. 

Zijn geen smaken en kleuren, maar objectieve vaststellingen. 

Geplaatst:
Zojuist, Monterey Jack zei:

Met die reactie geef je Fuel wel gelijk 🙂 Dat BMW meer geld wil verdienen of duurder is in productie dan die Tesla dat wil ik geloven, maar meer dan het dubbel dat niet. Plus je moet appelen met appelen vergelijken. Een Model 3 performance is 60k ipv 35, maar dan nog is het prijsverschil meer dan alleen maar 'BMW is duur'. 

hij heeft een van die goedkope stockmodellen gekocht toen tesla ze liet zakken ivm de premie.

Het zijn appels en peren van prijs.

Maar als het geld uit je eigen zak komt speelt dat mee een belangrijke rol. Dingen als tco zijn enkel leuk bij bedrijfswagens (eigen bedrijf of niet).

Geplaatst:
Op 30/7/2025 om 08:50, ir_fuel zei:

Screenshot 2025-07-30 at 08.50.18.jpg

Zo'n jonge auto en toch de batterij al moeten vervangen. 't is toch geen kwaliteit meer é

• Grappig 2
Geplaatst:
5 minutes ago, PJH said:

Zo'n jonge auto en toch de batterij al moeten vervangen. 't is toch geen kwaliteit meer é

't is nog erger. Preventief vervangen!

Geplaatst:
12 minutes ago, Monterey Jack said:

Ik heb met allemaal gereden. M140i, M340i, Tesla Model 3 Performance. Denk dat ik wel een beetje kan vergelijken dan.

Geplaatst:
2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja. De 2e lijkt al niet op een aquarium op wielen :D 

Kreeg het op mijn heupen destijds van die vergelijkingen met een BMW 3. Dat is meer een BMW 1 dan een BMW 3, zo een Model 3.

Qua zever kan dit toch ook tellen. ( je schrijft dat ook altijd, dus nu eens in de andere richting :D )

• Grappig 1
Geplaatst:
51 minuten geleden, Joske zei:

Zelfs een batterij van 50kWh volladen in 3 minuten zie ik nog niet direct gebeuren. Da's laden aan 20C, da kan volgens mij zelfs een solid-state batterij niet aan.

Dan zou ge aan MW-vermogen moeten laden. Geen idee hoe ge dat van een laadstation in een auto moet krijgen. Dan gaat ge al richting watergekoelde kabels moeten. En het net gaat dat al helemaal niet aankunnen. Dat is gewoon utopie.

Tijd om realiteitszin wat bij te stellen vrees ik.

BYD heeft alles uit de kast gehaald door een ultrasnelle lading van 1000 kW aan te kondigen, wat qua snelheid gelijk staat aan een volle tank benzine. Met indrukwekkende cijfers – 1000 volt, 1000 ampère, 10C en een bereik van 400 km dat in 5 minuten kan worden teruggewonnen – zijn de nieuwe BYD Han L en Tang L de kampioenen van het opladen… op één voorwaarde.

In feite kan deze 1 MW aan vermogen alleen worden bereikt door de twee oplaadconnectoren op een compatibel station tegelijkertijd te gebruiken. Met slechts één is het vermogen beperkt tot 800 kW, wat nog steeds uitzonderlijk is. Deze aanpak is niet nieuw voor BYD: de Denza D9 gebruikte deze techniek al in 2023 om maximaal te laden op minder efficiënte infrastructuren.

Deze strategie is voornamelijk te wijten aan de fysieke beperkingen van connectoren en kabels. Hoewel de terminal en de accu 1000 kW aankunnen, is dit vermogen een tijdelijke piek die tot ongeveer 25% van de belasting wordt gehandhaafd voordat het geleidelijk afneemt. Bij 50% blijft het vermogen echter hoog, tot 650 kW.

Geplaatst:
12 minutes ago, tuscani said:

Qua zever kan dit toch ook tellen. ( je schrijft dat ook altijd, dus nu eens in de andere richting :D )

Dat is het nochtans niet.

Geplaatst:
8 minutes ago, Tommie said:

BYD heeft alles uit de kast gehaald door een ultrasnelle lading van 1000 kW aan te kondigen, wat qua snelheid gelijk staat aan een volle tank benzine. Met indrukwekkende cijfers – 1000 volt, 1000 ampère, 10C en een bereik van 400 km dat in 5 minuten kan worden teruggewonnen – zijn de nieuwe BYD Han L en Tang L de kampioenen van het opladen… op één voorwaarde.

In feite kan deze 1 MW aan vermogen alleen worden bereikt door de twee oplaadconnectoren op een compatibel station tegelijkertijd te gebruiken. Met slechts één is het vermogen beperkt tot 800 kW, wat nog steeds uitzonderlijk is. Deze aanpak is niet nieuw voor BYD: de Denza D9 gebruikte deze techniek al in 2023 om maximaal te laden op minder efficiënte infrastructuren.

Deze strategie is voornamelijk te wijten aan de fysieke beperkingen van connectoren en kabels. Hoewel de terminal en de accu 1000 kW aankunnen, is dit vermogen een tijdelijke piek die tot ongeveer 25% van de belasting wordt gehandhaafd voordat het geleidelijk afneemt. Bij 50% blijft het vermogen echter hoog, tot 650 kW.

Niks nieuws onder de zon

image.png

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 4
Geplaatst:
1 uur geleden, msxx zei:

Is ook belachelijk efficiënt in vgl met andere gelijkaardige auto’s. Als je dan nog eens de grotere batterij kan pakken zit je met gemak boven de 500km.  Geen idee wat je budget is @gewoon ik, maar ze zijn onlangs nog in prijs gezakt, waardoor ze volgens mij niet meer veel verschillen met de id4. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb ondertussen de Taycan bekeken, maar de binnenruimte is toch beperkt in vergelijking met de andere alternatieven.

Dit lijkt me een mooie i5 m60, maar niet duidelijk of hier bepaalde belangrijke opties ontbreken?

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-i5-m60-xdrive-individual-towb-elektrisch-blauw-eb09ec54-865b-4e60-99b1-aa6550aab792?source=afterleadpage_vehiclecard

aan een i7 had ik nog niet gedacht, maar de prijzen zijn wel interessant, en is qua range / ruimte / comfort misschien nog de beste keuze? Of wat denken jullie?

https://bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-i7_95927.html

aangepast door fredoo
Geplaatst:
12 uren geleden, fredoo zei:

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb ondertussen de Taycan bekeken, maar de binnenruimte is toch beperkt in vergelijking met de andere alternatieven.

Dit lijkt me een mooie i5 m60, maar niet duidelijk of hier bepaalde belangrijke opties ontbreken?

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-i5-m60-xdrive-individual-towb-elektrisch-blauw-eb09ec54-865b-4e60-99b1-aa6550aab792?source=afterleadpage_vehiclecard

aan een i7 had ik nog niet gedacht, maar de prijzen zijn wel interessant, en is qua range / ruimte / comfort misschien nog de beste keuze? Of wat denken jullie?

https://bmwpremiumselection.be/nl/voertuig/bmw-i7_95927.html

Op de i5 is dit een heel mooi uitgeruste wagen, enigste is dat de i5 sedan een koffer heeft die minder praktisch is dan je huidige i4. Plus sprake van een grote facelift binnen niet afzienbare tijd.

Geplaatst:
27 minuten geleden, BelgianRally zei:

Op de i5 is dit een heel mooi uitgeruste wagen, enigste is dat de i5 sedan een koffer heeft die minder praktisch is dan je huidige i4. Plus sprake van een grote facelift binnen niet afzienbare tijd.

Nu al? Is toch vroeg?

Geplaatst:
11 uren geleden, DDke zei:

Dan ben je wel een baas 😍

Idd,  die prijs "valt" toch goed mee. Wel wat meer km´s, maar verdekke, ik zat maandag in Roeselare.  Had ik het geweten was ik gaan kijken. 😬

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid