Vally 1 Geplaatst: 22 augustus 2025 Geplaatst: 22 augustus 2025 Dag mede autoliefhebbers, Ik speel met het idee om een Mazda RX 7 aan te schaffen. Prijzen binnen Europa zijn ofwel best hoog of de wagens zijn amper te herkennen van hun origineel. Daarom mogelijk een idee om een exemplaar vanuit Japan te importeren. (Stuur rechts stoort me niet zo, het zou een plezier wagen zijn voor de sporadische weekendrit of roadtrip). Al verscheidene fora en wetgeving doorzocht maar geen duidelijk antwoord gevonden op volgende vragen: - Kan een RHD/rechtsgestuurde wagen vanuit Japan hier 'gewoon' worden ingeschreven? Of gaat die gehomologeerd moeten worden? Ik weet dat koplampen moeten worden aangepast, maar vind niet terug of dat stuur aan de verkeerde kant een probleem is. - Is er een verschil in procedure tussen een origineel model of één waar al (beperkt) aan gesleuteld is met niet originele onderdelen? - Stel dat de wagen door de keuring is. Wat als een onderdeel vervangen moet worden maar er zijn er geen originele te krijgen. Mag dit dan vervangen worden met 'aftermarket' onderdelen? Of gaat die niet meer door de keuring geraken? 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 23 augustus 2025 Geplaatst: 23 augustus 2025 @T0m aan de kassa gevraagd 1 Quote
Bjorno 2.273 Geplaatst: 23 augustus 2025 Geplaatst: 23 augustus 2025 Ik heb een klant die een Skyline heeft laten overkomen van Japan. Hij heeft dat wel via een bedrijf gedaan, ik kan wel eens aan hem vragen welk bedrijf dat is. Auto is wel volledig origineel op de koplampen na die dan voor hier zijn omgebouwd. Quote
Krikkie 9.830 Geplaatst: 23 augustus 2025 Geplaatst: 23 augustus 2025 Hier hoor ik toch goede verhalen over: https://www.facebook.com/share/178ZzLVmja/ https://www.fdtsportscars.com/ Quote
Vally 1 Geplaatst: 23 augustus 2025 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2025 1 uur geleden, Krikkie zei: Hier hoor ik toch goede verhalen over: https://www.facebook.com/share/178ZzLVmja/ https://www.fdtsportscars.com/ Ja maar die zitten in NL. Doen die ook import naar België? Quote
Vally 1 Geplaatst: 23 augustus 2025 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2025 4 uren geleden, Bjorno zei: Ik heb een klant die een Skyline heeft laten overkomen van Japan. Hij heeft dat wel via een bedrijf gedaan, ik kan wel eens aan hem vragen welk bedrijf dat is. Auto is wel volledig origineel op de koplampen na die dan voor hier zijn omgebouwd. Dat zou zeker interessante info zijn! Quote
Krikkie 9.830 Geplaatst: 23 augustus 2025 Geplaatst: 23 augustus 2025 53 minuten geleden, Vally zei: Ja maar die zitten in NL. Doen die ook import naar België? "Bij vragen omtrent Belgische registratie, neem contact met ons op." 1 Quote
Populair bericht T0m 502 Geplaatst: 25 augustus 2025 Populair bericht Geplaatst: 25 augustus 2025 (aangepast) Als je eentje koopt die hier onder de oldtimer wetgeving valt is het simpelste. Dan is het auto kopen in japan, goedkoopste is via roro shippen naar zeebrugge of antwerpen. Auto inklaren via douane inklarings partner (Eco modal bijvoorbeeld), import betaal je dan aan die firma, die het doorstort aan onze roverheid. 705 + pre registratie online (duurt meestal max 4u voor goedkeuring) Lichtbeeld ombouwen en mistlicht achteraan afspraak maken voor keuring vvk (import) bij de keuring. (oldtimer is vrijgesteld van COC) dus geen technische fiche/coc/keuring alleenstaand geval nodig plaat aanvragen en rijden vanaf aankomst tot platen op de wagen duurt realistisch 1-2 weken. ALS de wagen geen oldtimer is > keuring alleenstaand geval, hele technisch rompslomp en ben je rap 6-12 maanden bezig als je pech hebt. Nu ben ik zelf ook toevallig al een tijdje aan het rondkijken voor een RX7 FC3S of FD3S, als je iets of wat deftig exemplaar wilt ga je toch rond de 18-28k moeten rekenen. RORO Shipping is momenteel een goede 2k (3 weken geleden nog een auto op de boot gezet in Japan), +31% import op de totaal som, 600 eur haventax+administratie kosten dus een wagen van pakt 20k in japan ga je ongv 31-32k kwijt zijn eer het hier op platen staat. (auto's van 30 jaar en ouder betaal je maar 6% btw op, dus 16% ) let wel op dat je geen onderdelen meer kan schippen in de wagen zelf, dit is verboden bij RORO. als je dit wil moet je deze apart shippen via een shipping proxy OF je auto in een container shippen + parts (container kost momenteel 10-15k, zonder handling fee) 25 augustus 2025 aangepast door T0m 6 4 Quote
Vally 1 Geplaatst: 26 augustus 2025 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2025 Dag Tom, Bedankt om de tijd te nemen voor je uitgebreide antwoord! Paar vragen: Oldtimer regeling lijkt inderdaad de simpelste optie. Jammer dat het 30j is (VS is 25 en die kapen veel weg). Ik zag dat die 6% regel wel enkel geldt voor 'originele' oldtimer. Een probleem voor veel RX7's. Enige ervaring mee hoe streng dat is? Andere uitlaat en stuur al genoeg reden om niet origineel te noemen? Want dan vallen er veel af. Ivm met roro shipping: die doen enkel shipping voor zover ik kan zien. Geen beoordeling van de wagen daar, je koopt dan vrij blind. Momenteel sta ik met japancardirect (.com) in contact. Die zitten net buiten Tokyo en kunnen inspectie gaan doen van het voertuig, vertaling documenten, transport naar dichtsbijzijnde haven, eventueel tijdelijke opslag, verschepen, etc. Je hebt ook toegang tot de japanse veilinghuizen via hen. Mening daarover? Die 16% waar je het op het einde over hebt is dan 10% invoer en 6% btw? RHD is dus geen probleem op een oldtimer keuring als het goed begrijp? Idem voor 'aftermarket' vervangonderdelen? Quote
T0m 502 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 (aangepast) alle veilingproxy's zitten redelijk kort bij mekaar qua kost, als het de eerste keer is, zou ik eventueel een EU based broker nemen. just google it... en kies er eentje met goeie reviews, zolang de wagen er "standaard" uitziet is er geen probleem roro shipping = type shipping, heeft niets met de proxy buying te maken. 16% is 10 + 6 idd aftermarket is geen probleem voor de keuring within reason... use common sense wat wel en niet kan. 2 september 2025 aangepast door T0m 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.