Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
36 minuten geleden, mrbbs zei:

Waarom geen Macan? Is toch zoveel mooier en beter dan die moderne BMW's?

Ik denk dat haar werkgeven zijn carpolicy neen zegt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ah juist, had ik even over het hoofd gezien. Blij dat ik zelf niet in die situatie zit want uit het premium segment is er geen enkele die ik zou willen (uitgezonderd de Macan).

Geplaatst:

Dat is nu eenmaal de realiteit van een salaris/bedrijfswagen.

Als autoliefhebber is dat gewoonlijk een compromis:  de policy laat bepaalde types voertuigen niet toe (cabriolet, coupé), verplicht een bepaalde vorm van aandrijving (vroeger moest het diesel zijn, nu is het bijna overal verplicht een EV), bepaalde merken kunnen wel, andere dan weer niet, een aantal verplichte opties (om de herverkoopwaarde op niveau te houden), geen felle kleurtjes (of zoals bij ons: geen lichtkleurig interieur),...  en bovenal:  er is gewoonlijk een harde bovengrens aan het budget (ofwel in TCO ofwel in aankoopprijs).  Soms heb je zelfs helemaal geen keuze, en dien je te rijden met wat er op de parking staat.

De auto dient om je job uit te kunnen voeren, niet om je autoliefhebbershart warm te maken.

Als je dan met iets (semi)leuks kunt rijden, dan is dat een meevaller.

Geplaatst:
23 minuten geleden, BMWMB zei:

Of een Maserati Grecale, nog knapper, exclusiever en stijlvoller dan een Macan of de zoveelste BMW. En een goede dealer in Brussel.

Rij eens met een Grecale? Heb dat ding 3 dagen gehad in Oost-Duitsland/Polen op dienstreis en was toch blij het terug in te dienen. Ik zou een Macan dan overwegen.

Geplaatst:
16 minuten geleden, Riskitalltowin zei:

Rij eens met een Grecale? Heb dat ding 3 dagen gehad in Oost-Duitsland/Polen op dienstreis en was toch blij het terug in te dienen. Ik zou een Macan dan overwegen.

Was dan de 2 liter mild hybrid wss.? Die motor doet die wagen oneer aan.

De Folgore rijdt wel goed vind ik en vooral ook heel toffe interieursfeer.

Geplaatst:
31 minutes ago, ex-Mooseman said:

Dat is nu eenmaal de realiteit van een salaris/bedrijfswagen.

Als autoliefhebber is dat gewoonlijk een compromis:  de policy laat bepaalde types voertuigen niet toe (cabriolet, coupé), verplicht een bepaalde vorm van aandrijving (vroeger moest het diesel zijn, nu is het bijna overal verplicht een EV), bepaalde merken kunnen wel, andere dan weer niet, een aantal verplichte opties (om de herverkoopwaarde op niveau te houden), geen felle kleurtjes (of zoals bij ons: geen lichtkleurig interieur),...  en bovenal:  er is gewoonlijk een harde bovengrens aan het budget (ofwel in TCO ofwel in aankoopprijs).  Soms heb je zelfs helemaal geen keuze, en dien je te rijden met wat er op de parking staat.

De auto dient om je job uit te kunnen voeren, niet om je autoliefhebbershart warm te maken.

Als je dan met iets (semi)leuks kunt rijden, dan is dat een meevaller.

Er zitten er hier met een i4 M50 als bedrijfswagen. Dat spel kost 90K catalogus. Om dan nog te spreken van "een compromis", mja :D 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 hour ago, mrbbs said:

Waarom geen Macan? Is toch zoveel mooier en beter dan die moderne BMW's?

Die kost om te beginnen al een pak meer?

Dat is zoals vragen aan iemand die een BMW M340i koopt waarom hij geen M3 heeft gekocht. Scheelt in basisprijs al 20K en dan heb je nog geen opties aangevinkt.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Riskitalltowin zei:

Ik heb er ook al meerdere keren mee gereden, en is een droom van een wagen. Ik ben geen SUV-lover, maar moest ik dat willen kopen, dan zou dat mijn keuze zijn. In mijn ogen een zwaar ondergewaardeerde auto.

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Die kost om te beginnen al een pak meer?

Dat is zoals vragen aan iemand die een BMW M340i koopt waarom hij geen M3 heeft gekocht. Scheelt in basisprijs al 20K en dan heb je nog geen opties aangevinkt.

Dat is waar, idem voor de Grecale, is een duurdere klasse dan de iX3. Ik lees dat het een bedrijfswagen is, dus dan begrijp ik de keuze wel voor een iX3. Nog een jaar of zo, en dan zie je ze op elke hoek en kant van de straat.

• Verdrietig 2
Geplaatst:

Grecale Folgore met een beetje opties gaat vlotjes over de 115k aankoopprijs.  Dat is een ander budget dan een iX3.

• Whut?! 1
Geplaatst:
57 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er zitten er hier met een i4 M50 als bedrijfswagen. Dat spel kost 90K catalogus. Om dan nog te spreken van "een compromis", mja :D 

Er zijn er meer die met minder moeten doen

en dan nog:  misschien wilden die met die i4 M50 liever een dikke 6 cylinder naft ?

Geplaatst:
1 uur geleden, gewoon ik zei:

Dacht dat haar huidige ook al een Macan was. maar kan verkeerd zijn.  Macan is ook wel direct een andere prijsklasse natuurlijk. Scheelt 25K in nieuwprijs. 

Geplaatst:
6 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Er zijn er meer die met minder moeten doen

Ik had begin de jaren '00 een V40 met een 1.9d Renault-motor en de volle 95pk als eerste (en tot nog toe enige) salariswagen.

Eens bekomen van de schok heb ik dan maar beslist om zelfstandig te worden en voortaan zelf mijn auto's te kiezen...

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, tuscani zei:

Dacht dat haar huidige ook al een Macan was. maar kan verkeerd zijn.  Macan is ook wel direct een andere prijsklasse natuurlijk. Scheelt 25K in nieuwprijs. 

EQA als ik me niet vergis.

Geplaatst:
34 minuten geleden, Fr79 zei:

Ik had begin de jaren '00 een V40 met een 1.9d Renault-motor en de volle 95pk als eerste (en tot nog toe enige) salariswagen.

Eens bekomen van de schok heb ik dan maar beslist om zelfstandig te worden en voortaan zelf mijn auto's te kiezen...

Mijn eerste bedrijfswagen was, ook in die periode, een basic 118d, en ik was er heel content mee, na meerdere eigen auto's te hebben versleten voor mijn patron.

Geplaatst:
3 uren geleden, ex-Mooseman zei:

en dan nog:  misschien wilden die met die i4 M50 liever een dikke 6 cylinder naft ?

Correct 😁

Geplaatst:
2 uren geleden, Tommie zei:

EQA als ik me niet vergis.

Of zo'n betrouwbare EX30?

Geplaatst:
11 minuten geleden, Polygoon zei:

Of zo'n betrouwbare EX30?

Neenee, dat zijn zijn Sales Reps.

Geplaatst:
Zojuist, Tommie zei:

Neenee, dat zijn zijn Sales Reps.

Ah, dat verklaart :D 

Geplaatst:
6 hours ago, Roger said:

Correct 😁

Het gaat hier niet over zelfstandigen.

Geplaatst:
20 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Ziet er zo al heel wat andere uit. sahara zand vuil en gewoon ergens rap tussen gezwierd 😅... Precies nen auto van al paar jaar oud of deze manier 

Zoals een… auto? Dat dient toch om te gebruiken?

Geplaatst:
13 uren geleden, brjefs zei:

Zoals een… auto? Dat dient toch om te gebruiken?

goh ja. zelfs mijn leasewagens die ik vroeger had heb ik 90% van de tijd met de hand gewassen. Kost nog altijd veel geld en wat zorg voor dragen.

Maar de meeste boeien het inderdaad niet omdat het vaak geen auto is die ze echt zouden kiezen maar enkel maar uit bv 5 verschillende in 2 of 3 kleuren mogen selecteren.

Geplaatst:

Ik ben de laatste vijftien jaar niet meer door een carwash gereden, denk ik, ook niet met een bedrijfswagen.  Zelfs in een washbox ga je me niet snel zien (of het is om een overdaad aan modder van de auto te spuiten).
De beide bedrijfswagens krijgen gemiddeld 1 keer per maand een handwasje, en tussendoor stofzuig ik de mijne regelmatig.   Vroeger kreeg mijn bedrijfswagen zelfs twee keer per jaar een full detail, met kleien en polijsten en alles er op en er aan.    Dat doe ik niet meer, een keer per jaar een laagje glaze en wax of sealant moet volstaan (al steekt het wel dat er redelijk wat vegen en swirls in de zwarte lak zitten, voor 't moment)

Geplaatst:

Zo..... 45 minuutjes gereden met dit ding. 

Zal ik eerst de algemene conclusie geven en daarna wat meer specifieke dingen? Kwestie dat je het gelul over details kan overslaan.

Zeer leuk gebruiksding dat zeer aangenaam zijn rol vervult ! Ik snap 100% dat deze wagen een succes is, en wederom weet BMW zeer zeer goed (als de beste?) wat de consument zoekt, zeker binnen België. 

Gebruiksding is (spijtig genoeg) niet gelijk aan mooi voor het oog (buitenzijde). Ja die EV's zien er nu eenmaal anders uit, maar ik kan dit nog altijd niet mooi vinden. 

Gaan we verder met wat meer specifieke opmerkingen of bemerkingen, al is 45 minuten rijden te weinig om alles goed op te nemen.

- Zeer aangename cockpit en bedieningsscherm (dat wel ZEER gevoelig is, onze hond zat er vooraan bij en  bediende met haar oorpuntjes de airco)

- De panoramic view is FANTASTISCH, heel heel heeeeeeeeeeeeel ferm icm met de HUD

- Rijmodus: heel leuke indelingen daar. Ik ben zelfs fan van de geluidsbeleving in "sport". De one pedal drive zit heel goed in mekaar, neemt natuurlijk alle rijplezier weg maar goed daar gaat het hier echt niet om (in de klassieke zin). Het past bij het trage verkeer in België, de vele files, de vele vertragingen. (op de autostrade en vlot verkeer zou ik de one pedal dan weer uitschakelen)

- Ook de "cruisecontrol", met het zelfsturende gedeelte inclusief, werkt beter dan ik testte op andere auto's die we hier hebben, het is echt aangenamer vertoeven in traag verkeer, ik had zelfs een waauw gevoel

- Deze auto had het M pakket, wat binnenin ook een extra aangename toevoeging is, alleen vond ik de zetels (ik vergelijk met de M5 die ik onlangs mocht rijden), zelfs met al zijn instellingen (massage etc....) niet heel goed aanvoelen. Als ik dat vergelijk met de M5 of mijn vorige Mercedes GLE vielen deze me hier wel tegen. 

- Aansluitend hierop, de voor mij, de (bewuste) ziekte van BMW. Besparen doen we op de achterbank. Ja er is veel ruimte, maar hoe onaangenaam kan een achterbank zitten, wanneer is goedkoop goedkoop genoeg? Ik begrijp dat zeer zeker op de kleinere auto's maar vanaf deze grote wil je echt wel regelmatig mensen meenemen......... ge zit beter op de zitbank van een lijnbus uit 1980. 

- Exterieur: tja ik kan er niet aan wennen, het zal met mijn leeftijd te maken hebben. Binnen het "genre" zou ik hem niet lelijk lelijk noemen, maar ook geen knapperd. Laat ons zeggen dat je dit koopt (zie begin) voor zijn gebruiksgemak, en ja daar scoort ie ZEER hoog ! (ook de trunk koffer is een leuke extra trouwens)

- Rijden: ja sorry maar dit gaat gewoon over gebruiksgemak en je relatief en zo stress loos mogelijk van A naar B brengen, en indien nodig heb je die "scheut" gas waar je bij een ice een onbetaalbaar dure motor moet voor hebben. Dat doet zijn werk goed, vering is "redelijk" (mooie mix tussen rijgedrag en comfort, zonder uit te blinken). Maar sta me toe dat wanneer je zo een log ding, gaat koppelen aan dynamisch rijplezier, eerder een goedpratertje is dan een oprechte ervaring... :D 

- Reikwijdte: voor madamme haar rijgedrag vermoed ik een reikwijdte van +/- 450km (in de winter ) met ons rijgedrag. Wat bedoel ik met reikwijdte vanuit mijn en ook madamme haar oogpunt: De afstand die je kan doen zonder dat range anxiety toeslaat. Dus nee we moeten de extremen niet weten, gewoon de gezonde "body". Dat begint er trouwens op te "trekken" voor een gebruik binnen België. Meer nog ook voor mezelf, ik kom hier op terug. 

- Voor de madamme is dit dus een ABSOLUTE kanshebber. Al zou een iX1 volstaan voor haar. Alleen is deze iX3 toch weer een enorm stap voorwaarts qua interieur en "gadgets". Uiterlijk vind ze de iX1 knapper, binnenin de iX3. 

Conclusie voor mezelf: Gezien het vele gebruik van de V klasse, onklopbaar voor lange afstand, stelt de vraag zich waar de DBX nog goed voor is, stelt de vraag zich ook of ik niet beter de DBX vervang door iets gelijkaardig + bv een GT3 touring cabrio. Dat lijkt me toch een betere keuze gezien het gebruik.

Alleen............. en ja hier komt het weer...... vind ik de reikwijdte dan weer net te weinig voor mijn afstanden (ik gebruik niet altijd de V klasse). Giet dit concept ook in een hybride met een elektrische reikwijdte van +/- real 125 km en ik ben je man. Voor mijn eigen gebruik gaat de echte reikwijdte nog altijd te weinig zijn. 

Vraag. Klopt het dat je deze aan de snellader in 12 min kan opladen of is dat indien als dan etc.... maw zijn die waarden echt of is dat eerder ook weer zo een theoretisch model? 

Ik zie madamme dit wel nemen (via haar werk) en ikzelf ga me verdiepen in de hybride. Voor mij is de EV nog altijd net te vroeg (ook gezien mijn zware voet).

IMG_2295.thumb.jpeg.abe37ab9bb957d5cee2bf3ac9745b21c.jpegIMG_2293.thumb.jpeg.b7a5bacb124cbe058ddd7832f7b91832.jpegIMG_2298.thumb.jpeg.27c007d731f1424ffc0407aa7309ca2a.jpegIMG_2299.thumb.jpeg.b3f968e6d2bec8776be411b493af0560.jpegIMG_2302.thumb.jpeg.1262ba6461ff24b2ecbb02ec8a8aa72c.jpeg

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:
41 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

goh ja. zelfs mijn leasewagens die ik vroeger had heb ik 90% van de tijd met de hand gewassen. Kost nog altijd veel geld en wat zorg voor dragen.

Maar de meeste boeien het inderdaad niet omdat het vaak geen auto is die ze echt zouden kiezen maar enkel maar uit bv 5 verschillende in 2 of 3 kleuren mogen selecteren.

Dus zodra er wat zand ophangt ga jij jouw auto meteen met de hand kuisen en parkeren doe je op een eenzame plek waar niemand anders in de buurt staat?
Mijn (firma)wagen is mijn rijdend kantoor, ik draag daar zorg voor maar die gaat steevast door de carwash en parkeren doe ik waar ik hem tussen krijg.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid