Tommie 10.463 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 32 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Vraag. Klopt het dat je deze aan de snellader in 12 min kan opladen of is dat indien als dan etc.... maw zijn die waarden echt of is dat eerder ook weer zo een theoretisch model? Ik hoop oprecht dat dat geen statement is van een verkoper... ALS je kan snelladen aan een 400 kW lader, ALS je op native GPS rijdt, ALS je batterij +- rond 10% zit bij aankomst aan snellader -> dan kan je op +- 20 minuten naar 80% gaan. Anderzijds, als je aan 30-40% aanhangt en je snellader ondersteunt minstens 250 kW, dan ga je op 10 minuten 250km bijladen. 2 Quote
mrbbs 2.789 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 37 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Zo..... 45 minuutjes gereden met dit ding. Zal ik eerst de algemene conclusie geven en daarna wat meer specifieke dingen? Kwestie dat je het gelul over details kan overslaan. Zeer leuk gebruiksding dat zeer aangenaam zijn rol vervult ! Ik snap 100% dat deze wagen een succes is, en wederom weet BMW zeer zeer goed (als de beste?) wat de consument zoekt, zeker binnen België. Gebruiksding is (spijtig genoeg) niet gelijk aan mooi voor het oog (buitenzijde). Ja die EV's zien er nu eenmaal anders uit, maar ik kan dit nog altijd niet mooi vinden. Gaan we verder met wat meer specifieke opmerkingen of bemerkingen, al is 45 minuten rijden te weinig om alles goed op te nemen. - Zeer aangename cockpit en bedieningsscherm (dat wel ZEER gevoelig is, onze hond zat er vooraan bij en bediende met haar oorpuntjes de airco) - De panoramic view is FANTASTISCH, heel heel heeeeeeeeeeeeel ferm icm met de HUD - Rijmodus: heel leuke indelingen daar. Ik ben zelfs fan van de geluidsbeleving in "sport". De one pedal drive zit heel goed in mekaar, neemt natuurlijk alle rijplezier weg maar goed daar gaat het hier echt niet om (in de klassieke zin). Het past bij het trage verkeer in België, de vele files, de vele vertragingen. (op de autostrade en vlot verkeer zou ik de one pedal dan weer uitschakelen) - Ook de "cruisecontrol", met het zelfsturende gedeelte inclusief, werkt beter dan ik testte op andere auto's die we hier hebben, het is echt aangenamer vertoeven in traag verkeer, ik had zelfs een waauw gevoel - Deze auto had het M pakket, wat binnenin ook een extra aangename toevoeging is, alleen vond ik de zetels (ik vergelijk met de M5 die ik onlangs mocht rijden), zelfs met al zijn instellingen (massage etc....) niet heel goed aanvoelen. Als ik dat vergelijk met de M5 of mijn vorige Mercedes GLE vielen deze me hier wel tegen. - Aansluitend hierop, de voor mij, de (bewuste) ziekte van BMW. Besparen doen we op de achterbank. Ja er is veel ruimte, maar hoe onaangenaam kan een achterbank zitten, wanneer is goedkoop goedkoop genoeg? Ik begrijp dat zeer zeker op de kleinere auto's maar vanaf deze grote wil je echt wel regelmatig mensen meenemen......... ge zit beter op de zitbank van een lijnbus uit 1980. - Exterieur: tja ik kan er niet aan wennen, het zal met mijn leeftijd te maken hebben. Binnen het "genre" zou ik hem niet lelijk lelijk noemen, maar ook geen knapperd. Laat ons zeggen dat je dit koopt (zie begin) voor zijn gebruiksgemak, en ja daar scoort ie ZEER hoog ! (ook de trunk koffer is een leuke extra trouwens) - Rijden: ja sorry maar dit gaat gewoon over gebruiksgemak en je relatief en zo stress loos mogelijk van A naar B brengen, en indien nodig heb je die "scheut" gas waar je bij een ice een onbetaalbaar dure motor moet voor hebben. Dat doet zijn werk goed, vering is "redelijk" (mooie mix tussen rijgedrag en comfort, zonder uit te blinken). Maar sta me toe dat wanneer je zo een log ding, gaat koppelen aan dynamisch rijplezier, eerder een goedpratertje is dan een oprechte ervaring... - Reikwijdte: voor madamme haar rijgedrag vermoed ik een reikwijdte van +/- 450km (in de winter ) met ons rijgedrag. Wat bedoel ik met reikwijdte vanuit mijn en ook madamme haar oogpunt: De afstand die je kan doen zonder dat range anxiety toeslaat. Dus nee we moeten de extremen niet weten, gewoon de gezonde "body". Dat begint er trouwens op te "trekken" voor een gebruik binnen België. Meer nog ook voor mezelf, ik kom hier op terug. - Voor de madamme is dit dus een ABSOLUTE kanshebber. Al zou een iX1 volstaan voor haar. Alleen is deze iX3 toch weer een enorm stap voorwaarts qua interieur en "gadgets". Uiterlijk vind ze de iX1 knapper, binnenin de iX3. Conclusie voor mezelf: Gezien het vele gebruik van de V klasse, onklopbaar voor lange afstand, stelt de vraag zich waar de DBX nog goed voor is, stelt de vraag zich ook of ik niet beter de DBX vervang door iets gelijkaardig + bv een GT3 touring cabrio. Dat lijkt me toch een betere keuze gezien het gebruik. Alleen............. en ja hier komt het weer...... vind ik de reikwijdte dan weer net te weinig voor mijn afstanden (ik gebruik niet altijd de V klasse). Giet dit concept ook in een hybride met een elektrische reikwijdte van +/- real 125 km en ik ben je man. Voor mijn eigen gebruik gaat de echte reikwijdte nog altijd te weinig zijn. Vraag. Klopt het dat je deze aan de snellader in 12 min kan opladen of is dat indien als dan etc.... maw zijn die waarden echt of is dat eerder ook weer zo een theoretisch model? Ik zie madamme dit wel nemen (via haar werk) en ikzelf ga me verdiepen in de hybride. Voor mij is de EV nog altijd net te vroeg (ook gezien mijn zware voet). 450kms in de winter moet je nog maar zien te halen. Het is een realistische inschatting maar hangt er vanaf als je gaat opladen tot 100% en quasi volledig gaat leegrijden, dan misschien, haal je die 450kms. Toen ik EV reed was mijn rekensom: WLTP range * 0.55 = kms die je maximaal haalt in slechte omstandigheden (bij koude temperaturen, veel wind, veel water op de weg,.. ) Daarnaast deed ik dat cijfer dan nogmaals x 0.75 (laden tot 90% en leegrijden tot 15%). Dan zou je uitkomen op 330kms range die je zonder nadenken ALTIJD haalt. 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 57 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Gebruiksding is (spijtig genoeg) niet gelijk aan mooi voor het oog (buitenzijde). Ja die EV's zien er nu eenmaal anders uit, maar ik kan dit nog altijd niet mooi vinden. Misschien nog geluk gehad met die uitvoering, want het kan altijd erger imho. Merci voor ‘t verslagje, altijd tof om uw perspectief te lezen. (Als in, helemaal niet EV-minded, maar den dag dat je d’er toch ene koopt … moet het nen goeie zijn ) 1 Quote
Jokke_vlo 16.908 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april De vergissing die bijna iedereen hier maakt is dat ik niet EV minded zou zijn........ dat klopt niet. Ik zou, ook privé, voor de madamme (en ook deels mijn gebruik) altijd een EV kopen. Maar misschien nog meer een hybride. Spijtig dat hybride fiscaal afgestraft wordt. Ik blijf dat een heel goed concept vinden. Maar anti ev.............. neen. Ik heb wel een hekel aan het goedpraten van de nadelen. Daar kom ik wel eens tegen op. Zinnen als "het is maar voor een paar keer", "het weeg niet op tegen", ik stop toch om het uur en half........ ik krijg er de kriebels van. Wees eerlijk denk ik dan:D Er is een verschil tussen anti ev zijn en open minded. Ik heb eerder de indruk dat EV rijders nogal makkelijk hun eigen keuze, ook voor zichzelf, goedpraten zonder bij de nadelen stil te staan. Maar dat is hoe ik het lees. Gezien de lease vloot vandaag quasi 100% EV wordt, is het ook evident dat mensen zoals ik, die minder naar het fiscale kijken, en meer naar de andere zaken, een minderheid worden. Maar dat anti ev noemen....... Soit niet terzake hier, maar telkens iemand me weer die stempel geeft, reageer ik toch kort 50 minuten geleden, Tommie zei: Ik hoop oprecht dat dat geen statement is van een verkoper... ALS je kan snelladen aan een 400 kW lader, ALS je op native GPS rijdt, ALS je batterij +- rond 10% zit bij aankomst aan snellader -> dan kan je op +- 20 minuten naar 80% gaan. Anderzijds, als je aan 30-40% aanhangt en je snellader ondersteunt minstens 250 kW, dan ga je op 10 minuten 250km bijladen. Merci, duidelijk...... en was ook eerder mijn idee. Vandaar de vraag 29 minuten geleden, mrbbs zei: 450kms in de winter moet je nog maar zien te halen. Het is een realistische inschatting maar hangt er vanaf als je gaat opladen tot 100% en quasi volledig gaat leegrijden, dan misschien, haal je die 450kms. Toen ik EV reed was mijn rekensom: WLTP range * 0.55 = kms die je maximaal haalt in slechte omstandigheden (bij koude temperaturen, veel wind, veel water op de weg,.. ) Daarnaast deed ik dat cijfer dan nogmaals x 0.75 (laden tot 90% en leegrijden tot 15%). Dan zou je uitkomen op 330kms range die je zonder nadenken ALTIJD haalt. 330 slik....... dus mijn inschatting was nog veel te positief....... nu goed voor de madamme is dat nog steeds goed (lager moet het echt niet). Maar het strookt beetje bij mijn gevoel. We komen nu in een actieradius waar je niet te snel range anxiety of vertragingen in je verplaatsing gaat oplopen, voor normaal Belgisch gebruik en het weekendje er op uit (in ons geval de haven in Nederland). Ik ga je formule zeker onthouden, ik denk dat je idd best zo calculeert, kan me daar in vinden ! 2 Quote
DDke 8.687 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 2 uren geleden, mrbbs zei: Toen ik EV reed was mijn rekensom: WLTP range * 0.55 = kms die je maximaal haalt in slechte omstandigheden Minimaal dan? Of bedoel je echt maximaal? Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 3 uren geleden, Jokke_vlo zei: De vergissing die bijna iedereen hier maakt is dat ik niet EV minded zou zijn........ dat klopt niet. Ik zou, ook privé, voor de madamme (en ook deels mijn gebruik) altijd een EV kopen. Maar misschien nog meer een hybride. Spijtig dat hybride fiscaal afgestraft wordt. Ik blijf dat een heel goed concept vinden. Maar anti ev.............. neen. Ik heb wel een hekel aan het goedpraten van de nadelen. Daar kom ik wel eens tegen op. Zinnen als "het is maar voor een paar keer", "het weeg niet op tegen", ik stop toch om het uur en half........ ik krijg er de kriebels van. Wees eerlijk denk ik dan:D Er is een verschil tussen anti ev zijn en open minded. Ik heb eerder de indruk dat EV rijders nogal makkelijk hun eigen keuze, ook voor zichzelf, goedpraten zonder bij de nadelen stil te staan. Maar dat is hoe ik het lees. Gezien de lease vloot vandaag quasi 100% EV wordt, is het ook evident dat mensen zoals ik, die minder naar het fiscale kijken, en meer naar de andere zaken, een minderheid worden. Maar dat anti ev noemen....... Soit niet terzake hier, maar telkens iemand me weer die stempel geeft, reageer ik toch kort volledig mee akkoord. 1 Quote
mrbbs 2.789 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april 9 uren geleden, Jokke_vlo zei: 330 slik....... dus mijn inschatting was nog veel te positief....... nu goed voor de madamme is dat nog steeds goed (lager moet het echt niet). Maar het strookt beetje bij mijn gevoel. We komen nu in een actieradius waar je niet te snel range anxiety of vertragingen in je verplaatsing gaat oplopen, voor normaal Belgisch gebruik en het weekendje er op uit (in ons geval de haven in Nederland). Ik ga je formule zeker onthouden, ik denk dat je idd best zo calculeert, kan me daar in vinden ! Die 330kms is dus wel in het slechtste geval hé. In ideale omstandigheden ga je misschien wel 650kms halen. Alles hangt af van je rijstijl. Als je range wil halen moet je goed anticiperen en je snelheid beperken. Natuurlijk helpt een SUV niet mee aangezien je ook hogere Cd waarde hebt. Een berline of break zal vaak 70-100kms verder geraken met dezelfde accu capaciteit. De keuze maken om niet met een SUV te rijden is kiezen voor gratis range Om je range te vergroten kan je kijken voor bv wat kleinere wielen te nemen, vaak zijn die wat smaller en hebben ze een aanzienlijke lagere rolweerstand. Kan zomaar 20-40km op een acculading verschil uitmaken. 1 Quote
anders 202 Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Op 18/4/2026 om 12:51, Asserti zei: Dat ligt puur aan Android auto.. Nee hoor. Een rechthoekig scherm had geen probleem gehad... 1 Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Kan je daar niks aan doen? Als dat zo is, is dat toch een gigantische fout van BMW. Een auto zo doorontwikkeld maar hier niks beter op verzonnen?! 1 Quote
Goesting 431 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Afwijkende schermvormen zijn altijd een slecht idee. Nu zal die productiekost nog meevallen omdat ze er veel gaan maken. Maar over 20 jaar betaal je je blauw als het vervangen moet worden. 1 Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Over 20 jaar, is die software sowieso allemaal hopeloos verouderd, standaard scherm of niet. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 17 minutes ago, bud wijzer said: Over 20 jaar, is die software sowieso allemaal hopeloos verouderd, standaard scherm of niet. We gaan van auto's toch geen telefoons maken die je om de 4-5 jaar in de vuilbak mag gooien? Quote
denElias 80 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 2 minuten geleden, janvkn zei: We gaan van auto's toch geen telefoons maken die je om de 4-5 jaar in de vuilbak mag gooien? Is voor evs momenteel wel het geval. Alleen is de vuilbak het buitenland. 1 Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 44 minuten geleden, janvkn zei: We gaan van auto's toch geen telefoons maken die je om de 4-5 jaar in de vuilbak mag gooien? Ik hoop het niet nee, maar ik ben toch heel benieuwd, hoe dat gaat ontwikkelen naar de toekomst toe. Mss rijden we dan weer een tijdje met een houder en een gsm in de auto? Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 7 minuten geleden, bud wijzer zei: Ik hoop het niet nee, maar ik ben toch heel benieuwd, hoe dat gaat ontwikkelen naar de toekomst toe. Mss rijden we dan weer een tijdje met een houder en een gsm in de auto? In het verleden (neem auto's van voor 2010 ofzo) was dat toch niet anders. Outdated technologie en iedereen met een houder. Quote
kwiekie 3.005 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Op 17/4/2026 om 11:58, Jokke_vlo zei: De vergissing die bijna iedereen hier maakt is dat ik niet EV minded zou zijn........ dat klopt niet. Ik zou, ook privé, voor de madamme (en ook deels mijn gebruik) altijd een EV kopen. Maar misschien nog meer een hybride. Spijtig dat hybride fiscaal afgestraft wordt. Ik blijf dat een heel goed concept vinden. Maar anti ev.............. neen. Ik heb wel een hekel aan het goedpraten van de nadelen. Daar kom ik wel eens tegen op. Zinnen als "het is maar voor een paar keer", "het weeg niet op tegen", ik stop toch om het uur en half........ ik krijg er de kriebels van. Wees eerlijk denk ik dan:D Er is een verschil tussen anti ev zijn en open minded. Ik heb eerder de indruk dat EV rijders nogal makkelijk hun eigen keuze, ook voor zichzelf, goedpraten zonder bij de nadelen stil te staan. Maar dat is hoe ik het lees. Gezien de lease vloot vandaag quasi 100% EV wordt, is het ook evident dat mensen zoals ik, die minder naar het fiscale kijken, en meer naar de andere zaken, een minderheid worden. Maar dat anti ev noemen....... Soit niet terzake hier, maar telkens iemand me weer die stempel geeft, reageer ik toch kort Merci, duidelijk...... en was ook eerder mijn idee. Vandaar de vraag 330 slik....... dus mijn inschatting was nog veel te positief....... nu goed voor de madamme is dat nog steeds goed (lager moet het echt niet). Maar het strookt beetje bij mijn gevoel. We komen nu in een actieradius waar je niet te snel range anxiety of vertragingen in je verplaatsing gaat oplopen, voor normaal Belgisch gebruik en het weekendje er op uit (in ons geval de haven in Nederland). Ik ga je formule zeker onthouden, ik denk dat je idd best zo calculeert, kan me daar in vinden ! Gaat zij zo vaak autostrade doen voor lange afstanden? Rekenen met die km's is nogal fout. Ook Tommie die aangeeft '250 km bijladen in 10 minuten', trekt op niet veel imo. Hoeveel kWh je kan bijladen, dat geeft echte info. Autostrade verbruik ga je vermoedelijk tussen 22-28 kWh/100 km uitkomen aan 125-130 km/h, afhankelijk van temperatuur, wind en windrichting, nat of droog,... Als je lokaal rijdt en je hebt geen te zware voet ga je daar weinig mee verbruiken met de spel, anders zou die ook niet zo'n lage WLTP halen. 1 Quote
Jokke_vlo 16.908 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Zoals ik zei zitten we op een punt dat het voor mijn vrouw (en ook voor mij) net niet speelt wat je aanhaalt. Ik snap niet zo goed wat je wil zeggen want ben het met je eens......... Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 2 uren geleden, denElias zei: Is voor evs momenteel wel het geval. Alleen is de vuilbak het buitenland. Waar heb je dergelijke onzin eigenlijk vandaan? Quote
abtler 4.511 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april https://www.autovisie.nl/test/dit-is-de-daadwerkelijke-actieradius-van-de-bmw-ix3 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april 6 minutes ago, abtler said: https://www.autovisie.nl/test/dit-is-de-daadwerkelijke-actieradius-van-de-bmw-ix3 Quote De prestaties aan de snellader zijn ook buitengewoon. Een piek van 404 kW hebben we niet eerder gezien en die houdt hij tot 30 procent vrijwel vast. Daarna keldert hij naar 260 kW, om bij 70 procent onder de 200 kW te duiken en bij 80 procent naar 119 kW. Hij vroeg 21 minuten om van 10 procent naar 80 procent accuvulling te gaan en deed dat met een gemiddelde van 233 kW. Kan u zeggen dat dat een pak sneller is dan mijn i4. Maar dus ook aan een tragere lader. Steek dat spel in aan een 200kW lader en die trekt dus 200kW van 10% to 70%. Dat verschil is enorm. Wat ik niet snap is dat ze totaal niet uitleggen hoe ze dat bereik nu getest hebben. 1 Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april In de winter zit je nog met het feit dat de batterij voorverwarmd moet zijn, of je krijgt zelfs geen 100kW aan een snellader. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.