Ga naar inhoud

Welke "budget" Porsche

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vroege 997 hadden hetzelfde blok van de 996, dus ook dezelfde ims problematiek. Daarnaast vind ik de facelift er frisser uitzien en is het interieur ook wat verbeterd. Op zich is er niets verkeerd als ze een fix hebben gehad (ervan uitgaande dat het deftig werd uitgevoerd), hetzelfde geldt voor de 996. De zoektocht is gewoon een stuk makkelijker als je weet dat vanaf de facelift er op zich weinig problemen waren.

aangepast door -Fred-
Geplaatst:

Geen enkele Porsche is een budget Porsche (toch niet in de 911/981 reeks) als je kosten aan dat ding krijgt. Hou daar ook rekening mee.

Geplaatst:
10 hours ago, bud wijzer said:

Hier ondertussen richting de 60, en  ook àltijd gedacht, dat ik ooit een sportwagen in de garage zou hebben staan. Eerder nog iets Engels of zelfs Japans, dan een Porsche. Nooit echt voeling gehad met het merk.

Maar ondertussen is in ons overbevolkte landje, de fun of driving toch zo ver afgenomen, dat het mij écht niet meer de moeite lijkt om zoiets aan te schaffen.

Met een Mazda MX-5 kan je nog hopen lol hebben hier.

Geplaatst:
6 uren geleden, ir_fuel zei:

Met een Mazda MX-5 kan je nog hopen lol hebben hier.

Staat hier eentje bij mijn gebuur serieus te verkommeren. 

Echt zonde...

Geplaatst:

Ik weet niet wat het budget is, maar een manuele 996 turbo is momenteel nog betaalbaar. Bovendien een oerdegelijk motorblok dat niet de ImS problemen kent.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als je zonder achterbank kunt leven zou ik altijd voor een Boxster/Cayman gaan. Value for money zit je daar een stuk beter. Bij een 911 zou het mij zwaar vallen om zo veel geld te geven aan zo een oude auto.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, Super95 zei:

Als je zonder achterbank kunt leven zou ik altijd voor een Boxster/Cayman gaan. Value for money zit je daar een stuk beter. Bij een 911 zou het mij zwaar vallen om zo veel geld te geven aan zo een oude auto.

Er zijn dus ook mensen die liever geld geven aan een oude auto dan aan een nieuwe 😉

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als elke generatie 911 even duur was, ik denk niet dat er veel 996 Carrera's gekozen werden..

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Waarschijnlijk niet, maar is eigenlijk wel een fijne wagen om mee te rijden.

Geplaatst:
1 uur geleden, Super95 zei:

Als elke generatie 911 even duur was, ik denk niet dat er veel 996 Carrera's gekozen werden..

Ik denk dat ze bij velen op de radar gekomen zijn puur omdat ze betaalbaar waren. Ondertussen zijn die prijzen ook weeral de lucht ingegaan.

toen ik mijn z3 kocht was een 964 ook niet onbetaalbaar. Probeer nu maar eens eentje te zoeken zonder dat het je een arm en een been kost

Geplaatst:

Ik heb deze overpeinzing ook gemaakt 5 jaar geleden. Waarom zou ik het doen, maar even goed waarom niet?
Had wel geen zin in hoge taksen, en daarom toen voor 991.2 gekozen. Taks was een goeie 800 euro, dus heel goed te verteren. Ook recenter, moderner interieur.
Heb die in corona tijd gekocht en toen waren de prijzen nog doenbaar, ± 90K. Ze staan nu toch wel echt nog heel duur in vergelijking met toen, 2020.

Na 2 jaar echter terug weggedaan wegens te weinig er mee rijden, en wel meer voor gekregen dan ik ervoor betaald had. Dus nagenoeg gratis gereden.
En ik heb er toch 2 jaar van genoten.

Ik kijk af en toe al wel eens naar een 992.1 maar die staan nog duurder. Heb daar ook wel een specifieke combinatie van kleur en opties op de wishlist, en dat komt niet alle dagen voorbij uiteraard. Nog even wachten..

Geplaatst:

Dus als taksen en eventuele kosten de struikelblokken zouden vormen, misschien uitkijken naar een recenter model, als het budget dat toelaat natuurlijk. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Redfive zei:

Dus als taksen en eventuele kosten de struikelblokken zouden vormen, misschien uitkijken naar een recenter model, als het budget dat toelaat natuurlijk. 

Of net naar een ouder model. Een vriend van mij kocht een 996 van 1998, binnen 3 jaar is dat dus een oldtimer met dito verkeersbelasting. Ik heb zelf bijna 10 jaar de volle verkeersbelasting betaald voor mijn 993. Ik moet zeggen dat het plots wel leuk is om quasi geen belasting meer te moeten betalen. Dat is ook de reden waarom ik bij voorkeur iets bijkoop dat reeds 30 jaar of ouder is. 

stel dat je nu een 997 koopt van 2009. Dat is nog tot in 2039 de volle verkeerstaksen. Met dat verschil kan je al kijken naar een 964 of een 993

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
19 uren geleden, flupke73 zei:

17, gene zever

terugkomende van F1 in Spa, binnendoor via Hamoir naar Hoei, gewisseld van plaats eens we Stavelot uit waren; onze pa was moe en “alle flikken zitten toch in Spa en d’r rond”

😂

18 met 993 Turbo van papa. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Geen 968 overwogen? Coupe, cabrio of een CS. Ik vind dat echt een mooie auto.

Geplaatst: (aangepast)

Ben ik nu persoonlijk geen fan van. Zelfs niet als clubsport… porsche is voor mij (heel kort door de bocht) 911, boxster of cayman. 944 vind ik ook cool, maar past voor mij minder bij het merk. Hoewel het op zich een fantastische auto is, koppel ik het niet onmiddellijk aan het merk. 

aangepast door -Fred-
Geplaatst:
Op 19/9/2025 om 23:42, -Fred- zei:

Vroege 997 hadden hetzelfde blok van de 996, dus ook dezelfde ims problematiek. Daarnaast vind ik de facelift er frisser uitzien en is het interieur ook wat verbeterd. Op zich is er niets verkeerd als ze een fix hebben gehad (ervan uitgaande dat het deftig werd uitgevoerd), hetzelfde geldt voor de 996. De zoektocht is gewoon een stuk makkelijker als je weet dat vanaf de facelift er op zich weinig problemen waren.

Ik dacht dat de 997.1 in S versies (Carrera S of Carrera 4S) een 3.8 hadden ipv de 3.6 van de niet-S en dat dit niet hetzelfde blok was. Of vergis ik mij?

Geplaatst:
3 uren geleden, Jef zei:

Ik dacht dat de 997.1 in S versies (Carrera S of Carrera 4S) een 3.8 hadden ipv de 3.6 van de niet-S en dat dit niet hetzelfde blok was. Of vergis ik mij?

Ja die hebben inderdaad minder last van RMS leak waar de 996 (vooral 3.4) zo teer aan was. 
Maar de 997.1 ook de 3.8 versie had last van zwakke cilinderwanden, het uitvreten ervan. Hetgeen uiteindelijk een groter issue (kost) is dan een simpele RMS. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik droom zelf van een Boxster, zou ik meer van genieten (vaak open rijden, en dus ook kunnen genieten in gewoon verkeer) dan van een gesloten sportwagen denk ik.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

In het geval van een 911 zou ik ook eerder kijken naar een cabrio. Voor mijn gebruik zie ik ook meer voordelen in een dakloos exemplaar. 

Geplaatst:

Boxster kopen, veel dikke roadtrips mee doen, gelukkig zijn. Zo simpel is het

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
10 minuten geleden, PJH zei:

Boxster kopen, veel dikke roadtrips mee doen, gelukkig zijn. Zo simpel is het

voila. wanneer is de volgende @PJH 😁

Geplaatst:

Welke dan te kiezen? 718 of de 6 cilinders..
718 heeft lagere taksen, dus mss wel van belang voor de TS..?

Geplaatst:

Mijn schoonvader heeft net een '19 718 Boxster T gekocht. Ik vind dat wel een fijne machine, zelfs in 4-cilinder. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Hangt van persoon tot persoon af. Ik zou nooit een 4 cil willen. Als er Porsche opstaat dan wil ik iets dat wat in touch is met het merk, en voor mij is dat een flat six atmo. Maar iedereen heeft daar zijn eigen idee over, dus testrijden is het enige zinnige antwoord. 

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid