Ga naar inhoud

Zakelijk Elektrisch, wat te kiezen, deel 2

Welk strijkijzer  

50 leden hebben gestemd

1. 1. Welke geniet jullie voorkeur

• Lotus Eletre
      13
    • Polestar 3
      5
    • Tesla Model S
      11
    • Xpeng G7
      2
    • Porsche Macan
      19

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Naar een garage in de buurt geweest die 2 Eletre's staan heeft. 1tje stond er, de andere was op verplaatsing, wegens eigen gebruik. Degene die er stond was een kamugrijze met 30K km, de zwarte heeft er 15K. Beide van eind 2023. Ik weet het niet goed, oke hij stond vuil aan de buitenkant (logisch met dit weer). Maar alle 4 de banden waren tot op de draad versleten en binnen zag hij er ook redelijk afgeleefd uit. Leder blonk al en dergelijke. Verbruik gemiddelde stond op 28kWh/km (zeg ik het juist?) Wat ook niet weinig is. 

Geplaatst:

Ik hoop dat het per 100km is😉 Anders investeer je beter in een windmolen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik versta oprecht niet waarom je een EV zou kopen van een merk dat bijna failliet is. Dat is vragen om problemen.

Enja, het gaat over Lotus 😄 

• Grappig 1
Geplaatst:
1 uur terug, tuscani zei:

Naar een garage in de buurt geweest die 2 Eletre's staan heeft. 1tje stond er, de andere was op verplaatsing, wegens eigen gebruik. Degene die er stond was een kamugrijze met 30K km, de zwarte heeft er 15K. Beide van eind 2023. Ik weet het niet goed, oke hij stond vuil aan de buitenkant (logisch met dit weer). Maar alle 4 de banden waren tot op de draad versleten en binnen zag hij er ook redelijk afgeleefd uit. Leder blonk al en dergelijke. Verbruik gemiddelde stond op 28kWh/km (zeg ik het juist?) Wat ook niet weinig is. 

28kwh lijkt mij niet absurd veel te zijn als we spreken over verbruik van de afgelopen weken. Zit met mijn iX60 aan 26kwh met normale rijstijl de laatste weken.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Stancke zei:

28kwh lijkt mij niet absurd veel te zijn als we spreken over verbruik van de afgelopen weken. Zit met mijn iX60 aan 26kwh met normale rijstijl de laatste weken.

't ging over totaalverbruik. En dat hoor ik ook niet graag, dacht dat de IX zuiniger was. 😁

600km op papier, is dus een 500km of iets minder reëel. de IX60 had 700km dacht ik op papier? (de Y heeft 530 ofzo en is laden aan 350km bij autostrade-km's, maar met een verbruik onder de 20kwh. Dus vrees dat de Eletre dan quasi gelijk uitkomt. Op zich ook geen ramp natuurlijk, maar iets meer is altijd leuker. 

k Had trouwens mijn meetlint mee, en heb de koffer gemeten. (een koffer meenemen vond ik erover:lolz:) Diepte en breedte beide rond de 108cm, wat is dat bij de IX?

Geplaatst:

Koopt u één van de laatste model X'en.

Zijn met korting te koop op Tesla inventory Belgium

Geplaatst:
8 minuten geleden, thor zei:

Koopt u één van de laatste model X'en.

Zijn met korting te koop op Tesla inventory Belgium

Dan koop ik liever een Y plaid. :D

de S hou ik ook nog in de gaten, maar die blijven hangen qua prijs, ofwel zijn het margewagens. Vraag me af welke particulier 75K gaat betalen? 

Geplaatst:
4 uren geleden, Stancke zei:

Beter je best doen motje!

IMG_5669.png

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

@Tommie wat zijn uw ervaringen met een i4 die een jaar of 3/4 oud is met +50k km’s qua levensduur batterij? Het is hier waarschijnlijk al uitgebreid besproken, vergeef me de shortcut 😁 

Geplaatst:
Op 23/2/2026 om 21:25, Jules_W zei:

@Tommie wat zijn uw ervaringen met een i4 die een jaar of 3/4 oud is met +50k km’s qua levensduur batterij? Het is hier waarschijnlijk al uitgebreid besproken, vergeef me de shortcut 😁 

i4 motor + batterij is redelijk bullet proof... alleen opletten met de koolborstels in de motor die woden gebruikt om de magneetvelden in de rotor te vormen (dus geen permanente mageneten). Probleem is dat deze na verloop van tijd fijn stof (grafiet) afscheiden die zich ophoopt waardoor er een "drivetrain malfunction" komt en de wagen niet meer wilt rijden.

Er was gedacht dat die rotors pas na 200.000km vervangen moesten worden, maar blijkbaar komen er al problemen rond de 80k km... Op zich geen grote ramp. Is ook makkelijk te vervangen en ik vermoed dat ze bij BMW het probleem ook wel kennen en er altijd iets mogelijk is binnen garantie...

Geplaatst:
2 hours ago, Parsifal said:

Er was gedacht dat die rotors pas na 200.000km vervangen moesten worden, maar blijkbaar komen er al problemen rond de 80k km... Op zich geen grote ramp. Is ook makkelijk te vervangen en ik vermoed dat ze bij BMW het probleem ook wel kennen en er altijd iets mogelijk is binnen garantie...

Wadde? 

Ik heb er 111K ondertussen.

Geplaatst:
1 uur terug, ir_fuel zei:

Wadde? 

Dat uw kist gaar is. :D 

Geplaatst:
1 minute ago, gTa said:

Dat uw kist gaar is. :D 

die "rond de 80k" is dan precies wel heel ruim :D 

Geplaatst:
1 uur geleden, ir_fuel zei:

Wadde? 

Ik heb er 111K ondertussen.

Dat is geen zekerheid he… zijn gewoon al redelijk wat gevallen (meer dan gedacht) waar er al problemen zijn vanaf die kilometerstand…

Geplaatst:
3 hours ago, Parsifal said:

Dat is geen zekerheid he… zijn gewoon al redelijk wat gevallen (meer dan gedacht) waar er al problemen zijn vanaf die kilometerstand…

Waar heb je die info vandaan? Het Tesla forum? :D 

Geplaatst:
9 uren geleden, ir_fuel zei:

Hell no... :lolz: 

Die hebben trouwens genoeg problemen/zwakke punten bij hun eigen merk om meerdere fora te vullen... Komt van een kerel die bij BMW werkt en zegt dat er van tijd tot tijd zo eentje binnenkomt met depannage... en dat het 9 op 10 die borstels zijn die vervangen moeten worden. Ze dachten dat die goed gingen blijven tot 200k km, maar er komen soms ook kisten binnen met slechts 80k. zit niet echt een lijn in... Maar is eigenlijk het enige dat mis kan gaan bij die wagens op lange termijn. 

En geef toe, dat is wel minder dramatisch dan aandrijfassen of draagarmen bij Tesla :D 

Geplaatst:

Die dingen zijn ook gemaakt om vervangen te worden zag ik. Moet gelukkig geen andere motor in :D 

Geplaatst:

Koolborstels, dat is dan zoals in elektrisch gereedschap?! Na een tijd zijn die inderdaad op en moet je die vervangen. Nieuw (deftig) gereedschap is bijna altijd "brushless" motors. Dat is iets duurder in ontwikkeling en stukken, maar wel efficiënter dacht ik.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
40 minuten geleden, Dawud zei:

Koolborstels, dat is dan zoals in elektrisch gereedschap?! Na een tijd zijn die inderdaad op en moet je die vervangen. Nieuw (deftig) gereedschap is bijna altijd "brushless" motors. Dat is iets duurder in ontwikkeling en stukken, maar wel efficiënter dacht ik.

Klopt... Zo moeten ze geen permanente magneten installeren. Reden is minder nood aan kritieke materialen en minder afhankelijkheid van Chinese import.

Hoofdreden zal waarschijnlijk kost zijn.

Geplaatst:
1 hour ago, Dawud said:

20 minutes ago, Parsifal said:

Klopt... Zo moeten ze geen permanente magneten installeren. Reden is minder nood aan kritieke materialen en minder afhankelijkheid van Chinese import.

Hoofdreden zal waarschijnlijk kost zijn.

Je hebt het dus van het Tesla forum :D

Nee dat zijn geen koolborstels zoals in elektrisch gereedschap. Om te beginnen zit in uw elektrisch gereedschap (op batterijen) een DC motor, en geen AC motor.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
18 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je hebt het dus van het Tesla forum :D

Nee dat zijn geen koolborstels zoals in elektrisch gereedschap. Om te beginnen zit in uw elektrisch gereedschap (op batterijen) een DC motor, en geen AC motor.

ah nee... Had opgezocht hoe dat nu eigenlijk werkte en kwam hier uit... https://www.motortrend.com/news/bmw-ix-m60-brushed-electric-motor-tech-deep-dive

Dacht dus dat dit hetzelfde was :lolz: 

Geplaatst:
12 uren geleden, ir_fuel zei:

Tesla forum. :lol:

op de fbpagina zit toch ook een bende debielen. Ik zit daar soms te lezen voor de ontspanning.  :D

Geplaatst:
5 minutes ago, Parsifal said:

ah nee... Had opgezocht hoe dat nu eigenlijk werkte en kwam hier uit... https://www.motortrend.com/news/bmw-ix-m60-brushed-electric-motor-tech-deep-dive

Dacht dus dat dit hetzelfde was :lolz: 

Je kan dus niet zomaar stellen dat het inferieure tech is. Het zijn systemen met voor- en nadelen. 

Als ik het goed zie kost zo een brush module trouwens 80 euro. Je gaat meer kwijt zijn aan werkuren dan aan wat de stukken kosten.

Geplaatst:
4 uren geleden, ir_fuel zei:

Je kan dus niet zomaar stellen dat het inferieure tech is. Het zijn systemen met voor- en nadelen. 

Als ik het goed zie kost zo een brush module trouwens 80 euro. Je gaat meer kwijt zijn aan werkuren dan aan wat de stukken kosten.

ah... zo heb ik het nooit bedoeld... Voor mij is dat niet inferieur. Hoe minder kostbare metalen er in zo'n motor moeten hoe beter..

Kloterij is alleen dat ze bij BMW maar al te goed wisten dat dit ooit vervangen moest worden, maar je er wel eerst heel de motor voor moet uithalen (en dan ook dus eerst de aandrijfassen) waardoor de herstelkost ook navenant is...

zo is wordt een stuk van 80 euro een herstelling van tegen de 1.000 euro.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid