PieterL 1 Geplaatst: 17 november 2025 Geplaatst: 17 november 2025 Hallo, ik heb net een Aston Martin van 2002 gekocht, nog geen oldtimer dus. Waar/hoe zou ik hem best kunnen verzekeren? De verkeersbelasting gaat nog 6j immers hoog zijn want het is 6.0. Ik overweeg zelfs om hem te sctockeren. Of zijn er andere opties om om te gaan met die hoge verkeersbelasting? Groeten, Quote
Krikkie 9.828 Geplaatst: 17 november 2025 Geplaatst: 17 november 2025 2 uren geleden, PieterL zei: Ik overweeg zelfs om hem te sctockeren. Denk dat dat de enige oplossing is. Quote
Capitol 630 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Samen met een aantal kameraden zit ik bij Hillewaere voor de verzekering, die hebben veel klanten met moderne en oudere sportauto's. Op gebied van verkeersbelasting kan je inderdaad wachten met inschrijven tot hij oldtimer is ofwel hem elke winter uitschrijven. Dan recupereer je elke maand taks dat hij niet ingeschreven is. Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Ik heb mijn auto als ‘youngtimer’ verzekerd. Dit is een bijkomend, recreationeel, voertuig. Voorwaardenid dat er ook een dagelijkse auto verzekerd is. Vergelijkbaar met het tarief voor vrijetijdsmoto’s. Enkel BA & rechtsbijstand. Geen omnium. Max. 10.000 km per jaar, geen professionele verplaatsingen, woon/werk of woon/schoolverkeer. Niet alle maatschappijen bieden dit nog aan. Quote
msxx 7.822 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 6 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Ik heb mijn auto als ‘youngtimer’ verzekerd. Dit is een bijkomend, recreationeel, voertuig. Voorwaardenid dat er ook een dagelijkse auto verzekerd is. Vergelijkbaar met het tarief voor vrijetijdsmoto’s. Enkel BA & rechtsbijstand. Geen omnium. Max. 10.000 km per jaar, geen professionele verplaatsingen, woon/werk of woon/schoolverkeer. Niet alle maatschappijen bieden dit nog aan. En wat betaal je dan? Want BA is sowieso peanuts. Quote
Jules_W 4.837 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 29 minuten geleden, ex-Mooseman zei: 221 euro/jaar Damn, had ik beter gedaan op die 130i. Bij welke maatschappij zit jij? Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Belfius Insurance. Ik hou me echter heel stillekes voor 't moment: het gelinkte contract was dat van de Mercedes. Gezien die nu weg is, en vervangen door een bedrijfswagen, schiet er ginds enkel nog de Z4 over. Ik zou de Mini kunnen overzetten, maar die loopt nog aan héél gunstige voorwaarden en met vermelding van de jonge bestuurders, bij ING. Bij Belfius zou die een stukje duurder zijn. Quote
Ugeken 11.747 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Anders Erard even checken. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Als je niet inschrijft moet je ook niet verzekeren... Maar kopen en 6j. wachten om mee te rijden is ook maar belachelijk. Anders de periode overbruggen door af en toe eens Oostenrijkse transitplaten van 21d. aan te kopen. Zijn ook niet goedkoop maar er zit wel een verzekering in en alleszins veel goedkoper dan een 5.9 liter in te schrijven (gezien de periode neem ik aan dat het om een DB7 gaat?) Quote
PieterA 1.340 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 De verzekering zal het probleem niet zijn, dat spel inschrijven daarentegen... Quote
saabi 4.075 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Inschrijven en door de zure appel heen bijten, maar dat weet je als je zoiets koopt, daarna kan je tijdelijk uitschrijven in de periode waarin er niet gereden wordt. Bij herinschrijving is er geen nieuwe BIV van toepassing. Verzekering lijkt mij het probleem niet. Voor de meeste auto's heb ik een verzekering door bemiddeling via de makelaar Claeys wealth insurance (zowel BA als omnium). Quote
Fr79 506 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 2 uren geleden, saabi zei: Inschrijven en door de zure appel heen bijten, maar dat weet je als je zoiets koopt, Je zou dat idd. denken maar dat is niet altijd zo. Als je een impulskoper hebt die niet echt thuis is in de materie en de verkoper piept niet over de taksen die er een week of 6-8 zitten aan te komen, dan krijg je soms verrassingen. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat het hier zo is. Er staan massa's auto's met hoge cilinderinhoud en astronomische co2-waardes te koop en die ogen vaak goedkoop...tot je ze moet inschrijven. Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Afwegen wat het kost inschrijven + gedeeltelijke taks of stalling voor 6jaar + het geduld om erop te wachten Quote
DDke 8.687 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 12 uren geleden, Fr79 zei: Anders de periode overbruggen door af en toe eens Oostenrijkse transitplaten van 21d. aan te kopen. Zijn ook niet goedkoop maar er zit wel een verzekering in en alleszins veel goedkoper dan een 5.9 liter in te schrijven (gezien de periode neem ik aan dat het om een DB7 gaat?) Wel goei idee. Waarom specifiek oostenrijkse? Quote
Jeroen_M5 1.893 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Ik herinner mij dat @Alexanderr eens schreef dat ze kilometerstanden vergelijken (op moment van invoeren, keuring voor verkoop, Carpass, ...?) om zeker te zijn dat er niet mee gereden is tijdens de periode dat hij niet ingeschreven is. Toch opletten met transitplaten dus. Quote
drxkz 0 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 15 uren geleden, saabi zei: Inschrijven en door de zure appel heen bijten, maar dat weet je als je zoiets koopt, daarna kan je tijdelijk uitschrijven in de periode waarin er niet gereden wordt. Bij herinschrijving is er geen nieuwe BIV van toepassing. Hoe zit dat eigenlijk met tijdelijk uitschrijven? Als ik het goed begrijp moet je iedere keer je nummerplaat terugsturen en (als je weer inschrijft) een nieuwe aanvragen? Je huidige nummerplaat behouden is niet mogelijk? Ik veronderstel dat je de verkeersbelasting pro rate betaald naar gelang de tijd dat de wagen ingeschreven is? Quote
saabi 4.075 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 Je kan inderdaad je nummerplaat niet behouden en doet jaarlijks dan een herinschrijving. Verzekering kan dan ook geschorst worden. Let wel dat de auto dan geen omnium geniet bijvoorbeeld in het kader van een woningbrand of zo. verkeersbelasting is dan pro rata, maar als ik mij niet vergis is dit per maand en niet per dag. Zelf heb ik dit nooit gedaan eigenlijk Quote
saabi 4.075 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 8 uren geleden, DDke zei: Wel goei idee. Waarom specifiek oostenrijkse? Transitplaten zijn volgens mij enkel toegelaten voor transport tijdens invoer. Als ze je staande houden zal je toch BIV moeten betalen als ik mij niet vergis. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 12 uren geleden, DDke zei: Wel goei idee. Waarom specifiek oostenrijkse? Bij mijn weten de enige waar je niet ter plaatse moet met de auto. O.a. VDB transit biedt deze aan, vandaag voor 12u besteld en morgen rijden. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 10 uren geleden, Jeroen_M5 zei: Ik herinner mij dat @Alexanderr eens schreef dat ze kilometerstanden vergelijken (op moment van invoeren, keuring voor verkoop, Carpass, ...?) om zeker te zijn dat er niet mee gereden is tijdens de periode dat hij niet ingeschreven is. Toch opletten met transitplaten dus. Je kunt wachten met de-douaneren (705) tot op het moment dat je van plan bent om deze in te schrijven hé. In je aankoopfactuur die je moet uploaden, is de km stand dan "flexibel" Ik weet trouwens niet of het hier om import gaat, doet ook niet ter zake eigenlijk. En de topicstarter die horen we intussen niet meer... Quote
gTa 28.019 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 Op 18/11/2025 om 11:08, Fr79 zei: Anders de periode overbruggen door af en toe eens Oostenrijkse transitplaten van 21d. aan te kopen. Zijn ook niet goedkoop maar er zit wel een verzekering in en alleszins veel goedkoper dan een 5.9 liter in te schrijven (gezien de periode neem ik aan dat het om een DB7 gaat?) Ik zou dat, als je me toestaat, niet adviseren. Die praktijk is zeer in bij een specifiek publiek (dat ondanks de pijnlijke gevolgen in de waan blijft daarmee weg te kunnen komen). Laat ons zeggen dat je daarmee (zeer) fel in de kijker loopt/rijdt en dat de kans op controle zeer sterk toeneemt. De Oostenrijkse overheid is meewerkend, het veelvuldig met dergelijke kentekenplaten rondrijden is eenvoudig aantoonbaar en de consequenties zijn dan ook navenant. Je verhoopte "winst" gaat daarmee in rook op and then some. 3 Quote
bt. 7.566 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 19 uren geleden, Jeroen_M5 zei: Ik herinner mij dat @Alexanderr eens schreef dat ze kilometerstanden vergelijken (op moment van invoeren, keuring voor verkoop, Carpass, ...?) om zeker te zijn dat er niet mee gereden is tijdens de periode dat hij niet ingeschreven is. Toch opletten met transitplaten dus. Dat zou eigenlijk geen punt mogen zijn, een circuitwagen verzamelt immers ook kilometers zonder achterliggende inschrijving. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 3 uren geleden, gTa zei: Ik zou dat, als je me toestaat, niet adviseren. Die praktijk is zeer in bij een specifiek publiek (dat ondanks de pijnlijke gevolgen in de waan blijft daarmee weg te kunnen komen). Laat ons zeggen dat je daarmee (zeer) fel in de kijker loopt/rijdt en dat de kans op controle zeer sterk toeneemt. De Oostenrijkse overheid is meewerkend, het veelvuldig met dergelijke kentekenplaten rondrijden is eenvoudig aantoonbaar en de consequenties zijn dan ook navenant. Je verhoopte "winst" gaat daarmee in rook op and then some. Ik volg u volledig wat het in de kijker lopen betreft. Anderzijds is er op zich geen verschil met exportkentekens van andere landen (zij het dat de groene kleur wel opvallend is...). Mits een geldige keuring en geldige verzekering ben je in feite enkel niet in orde met je inschrijving, welke in principe 2de graads overtreding is en u 118€ kost. Maar dat geldt dus even goed voor de Duitse Zöllkennzeichen en de Nederlandse exportkentekens. Ik was het vorige decennium gedurende een bepaalde periode een "actieve invoerder" en heb met verschillende exportkentekens rond gereden. De paar keren dat ik gecontroleerd werd zelfs nooit een boete gehad voor niet ingeschreven voertuig want telkens ) in orde met verzekering ) in orde met keuring ) in orde met aanvraag 705 en ) bewijs kunnen voorleggen van afspraak bij keuringscentrum. Maar misschien heb ik veel geluk gehad en is men daar tegenwoordig strenger op, dat kan. Vervallen kentekens zonder verzekering en rondrijden zonder keuring is weer een ander verhaal. Dat adviseer ik hoegenaamd niet, voor alle duidelijkheid. Of viseert men misschien om 1 of andere reden specifiek de Oostenrijkse kentekens? Altijd bereid om bij te leren. 1 Quote
gTa 28.019 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 15 uren geleden, Fr79 zei: Ik volg u volledig wat het in de kijker lopen betreft. Zeker de laatste tijd (2 à 3 jaar). 15 uren geleden, Fr79 zei: Anderzijds is er op zich geen verschil met exportkentekens van andere landen (zij het dat de groene kleur wel opvallend is...). Mits een geldige keuring en geldige verzekering ben je in feite enkel niet in orde met je inschrijving, welke in principe 2de graads overtreding is en u 118€ kost. Maar dat geldt dus even goed voor de Duitse Zöllkennzeichen en de Nederlandse exportkentekens. Dat klopt als je enkel het politionele luik bekijkt; die boete is de grote kost niet. Meteen ook de reden waarom die boete niet toereikend is om het fenomeen (dat de laatste 2-3 jaar een enorme vlucht heeft genomen vwb de moedwillig 'criminele' variant ervan) tegen te gaan. Recentelijk wordt daarom steeds meer (exponentieel zelfs) gewerkt op het fiscale (en de combinatie). Door een historiek van de veelplegers hierin samen te borstelen en daarvan een langwerpig voorwerp te boetseren, krijg je plots wél een stok of knuppel die héél hard pijn doet als daarmee wordt geslagen. 15 uren geleden, Fr79 zei: Ik was het vorige decennium gedurende een bepaalde periode een "actieve invoerder" en heb met verschillende exportkentekens rond gereden. De paar keren dat ik gecontroleerd werd zelfs nooit een boete gehad voor niet ingeschreven voertuig want telkens ) in orde met verzekering ) in orde met keuring ) in orde met aanvraag 705 en ) bewijs kunnen voorleggen van afspraak bij keuringscentrum. Maar misschien heb ik veel geluk gehad en is men daar tegenwoordig strenger op, dat kan. Ik was dat vroeger ook, gedurende 2,5 decennium en dat voor een stevig pak voertuigen. Ik heb zelfs nooit controle gehad of hooguit een snelle grenscontrole, in de beginperiode. Maar jij en ik gebruiken die plaques dan ook waarvoor ze bedoeld zijn, enkel ritten in het kader van de import- en de inschrijfprocedure. Met wat elastiek, dan (we zijn ook mensen). Het contrast met de gozers die (vaak georganiseerd) permanent met exportplaten rondrijden om tal van zaken te proberen ontlopen, is gigantisch. En 't zijn die die het nu verpesten voor de goei gelijk gij en ik. Want daar wordt nu exponentieel meer en meer op gewerkt. (De middelen zijn ook krachtiger geworden, o.m. het ANPR-netwerk laat toe om een hele resem feiten te verzamelen om het riedeltje dat je altijd krijgt als je zo iemand aanspreekt, te doorprikken.) 15 uren geleden, Fr79 zei: Vervallen kentekens zonder verzekering en rondrijden zonder keuring is weer een ander verhaal. Dat adviseer ik hoegenaamd niet, voor alle duidelijkheid. Of viseert men misschien om 1 of andere reden specifiek de Oostenrijkse kentekens? Altijd bereid om bij te leren. Nee, ik denk het niet. Die zijn nog altijd in de minderheid. De Duitse komen hier in België met ruime voorsprong 't meest voor. Samen met (sterk toenemend) Franse garageplaten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.