Dimitri 732 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 Mijn schoonouders zoeken een nieuwe EV ter vervanging van hun Mercedes A, en willen deze nog het liefst dit jaar inschrijven. Niet bijzonder veel eisen, het moet gewoon wat deftig zijn voor een budget van +/-40K. Zelf ken ik er een beetje van, maar vanwege mijn totaal gebrek aan interesse in EV's wil ik hier toch nog eens even af toetsen. Hebben ze al overwogen: Volvo EX30: heb ik ze zelf afgeraden na de horrorverhalen die ik o.a. hier gelezen heb. Stellantis modellen: heb ik hun ook afgeraden wegens de horrorverhalen die je overal online vindt. Byd Seal: vinden ze zelf niks. Skoda Elroq/ Enyaq, VW ID4, Ford Explorer: basically allemaal dezelfde auto, ik weet dat de ID4 en co veel software problemen hadden toen ze op de markt kwamen. Geen idee of dit al is opgelost? Renault Megane/ Scenic: zijn weinig klachten over te vinden precies, of ben ik hier mis mee? Renault R4/ R5/ Alpine: nog maar pas op de markt, vraagteken qua betrouwbaarheid? Tesla Model Y: denk qua totaalpakket misschien wel het beste in die prijscategorie. Hyundai Ioniq 5: ook weinig slechts over gevonden online. Dat zijn zowat de auto's die in mij opkomen. Wat is jullie gedacht en ervaringen? Quote
gTa 28.019 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 Kortste topic ever. Bedankt! 4 Quote
DuDe 1.211 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 Geen idee of iets is maar ik vind de Smart #5 wel iets leuk. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 Renault 5. Dat is toch by far de coolste van de hoop voor dat budget, als er voor de rest geen eisen zijn. Een Tesla Model Y daar gaan ze de nummerplaat van moeten onthouden om de juiste terug te vinden op de parking Quote
TCT 6.310 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Renault scenic met die spacy velgen en een kleur. Zeer tof model. Quote
thor 217 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Ford Puma krijgt zeer goede commentaren, zuinig in verbruik en grote koffer. Anders Tesla model 3/Y. Quote
PieterA 1.340 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 40k = Model 3, zonder twijfel. Quote
josenjef 435 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Mijn schoonouders zijn dit jaar voor dat budget bij een Smart #3 uitgekomen. Op die manier blijven ze nog een beetje bij MB, heeft nogal wat MB look en feel. 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Voor dat geld Tesla Model 3 of Y. 1 Quote
Simoni 6.174 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Mijn ouders hadden me dezelfde vraag gesteld waarop ik een Tesla Model 3 en een Ioniq5 heb voorgesteld. Ze hebben een Elroq gekocht Quote
Fr79 506 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 De BYD Seal (de sedan versie dus) smijten ze ook naar uw kop nu er volgend jaar een update komt. t Is te zeggen, die update rijdt al een jaar rond in China maar komt pas in '26 naar Europa. Hoe het rijdt weet ik niet maar afwerking en interieur zijn alleszins een klasse hoger dan bij Tesla. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 (nvm ik zie net dat ze geen BYD willen...) Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 3 uren geleden, josenjef zei: Mijn schoonouders zijn dit jaar voor dat budget bij een Smart #3 uitgekomen. Op die manier blijven ze nog een beetje bij MB, heeft nogal wat MB look en feel. oei, vertel hen dan maar niet dat het van Geely is. Als je 13 in een dozijn auto wilt kunnen ze voor een Model Y gaan maar persoonlijk zou ik die Renault 5 uitkiezen. Ik weet niet hoe oud uw schoonouders al zijn maar kans is groot dat ze zullen klagen over een lage instap. Dus dan zal die R5 mss al afvallen in hun selectie. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Ik weet niet hoe oud uw schoonouders al zijn maar kans is groot dat ze zullen klagen over een lage instap. Dus dan zal die R5 mss al afvallen in hun selectie. En dan zit je met die Ford Puma goed. 2 Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Ik zou toch ook eens kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van de auto. Ik weet niet hoe oud je schoonouders zijn, maar ik zie mijn ouders als 60+'ers niet met een Tesla rijden waar alles op het scherm moet. Een iets conventionelere auto is misschien dan wel te overwegen. 2 Quote
kwiekie 3.005 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Willen ze regelmatig ermee reizen genre + 600 km op) 1 dag doen? Dan is het wel belangrijk om ook eens te kijken naar batterijgrootte/laadsnelheid/reëel verbruik op autostradesnelheid. Ik heb een Ford Explorer en geen software issues bij mij. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 14 minuten geleden, kwiekie zei: Willen ze regelmatig ermee reizen genre + 600 km op) 1 dag doen? Dan is het wel belangrijk om ook eens te kijken naar batterijgrootte/laadsnelheid/reëel verbruik op autostradesnelheid. Ik heb een Ford Explorer en geen software issues bij mij. Explorer is flink groter dan een A-klasse, vandaar de voorstelling van de Puma. Niet dat die Explorer heel veel meer kost op zich, maar denk niet dat het nodig is. Quote
kwiekie 3.005 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 39 minuten geleden, SB-01 zei: Explorer is flink groter dan een A-klasse, vandaar de voorstelling van de Puma. Niet dat die Explorer heel veel meer kost op zich, maar denk niet dat het nodig is. Het gaat niet over groter, het gaat erover of ze veel reizen. Kan perfect zijn dat ze met hun A-klasse 5 keer per jaar allerhande reizen doen. Met een kleine EV kan dat een pak vervelender zijn, als je een kleine batterij hebt en maar traag kan bijladen. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 1 minuut geleden, kwiekie zei: Het gaat niet over groter, het gaat erover of ze veel reizen. Kan perfect zijn dat ze met hun A-klasse 5 keer per jaar allerhande reizen doen. Met een kleine EV kan dat een pak vervelender zijn, als je een kleine batterij hebt en maar traag kan bijladen. Was geen commentaar naar jou toe Ik begrijp je wel. Maar voor 5x per jaar zullen mensen nog niet persé een grotere wagen aanschaffen. Trouwens, zit er zoveel verschil tussen de Puma en de Explorer? Ik heb het nog niet in detail bekeken. Quote
josenjef 435 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 2 uren geleden, Liquid Li0n zei: oei, vertel hen dan maar niet dat het van Geely is. Hoi, informeer jezelf vooraleer je dergelijke uitspraken doet. Wij hebben een XC40, dus ons uitgangspunt was een kloon van deze met wat andere aankleding. Blijkt dat ding niet enkel Mercedes genen in zijn design te hebben maar ook in zijn ophanging bijvoorbeeld. Die Smart #3 rijdt dus leuker dan onze Volvo. Zelfs de Brabus versie is comfortabeler dan de XC40 die wij hebben. Maar kraam hier vooral verder je onzin van HLN niveau uit. Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Hier aan het kijken via het werk en het zal een hyundai ioniq 5 worden. Vond dat de beste keuze tussen wat er ging. 3 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 33 minuten geleden, josenjef zei: Hoi, informeer jezelf vooraleer je dergelijke uitspraken doet. Wij hebben een XC40, dus ons uitgangspunt was een kloon van deze met wat andere aankleding. Blijkt dat ding niet enkel Mercedes genen in zijn design te hebben maar ook in zijn ophanging bijvoorbeeld. Die Smart #3 rijdt dus leuker dan onze Volvo. Zelfs de Brabus versie is comfortabeler dan de XC40 die wij hebben. Maar kraam hier vooral verder je onzin van HLN niveau uit. wat is dat nu weer voor een reactie... Mercedes doet enkel het ontwerp nog. Geely is namelijk verantwoordelijk voor de engineering en ontwikkeling. Net zoals Volvo zit Smart dus gedeeltelijk in handen van hen. dus helemaal niets HLN, maar gewoon zeggen waar het op staat https://zgh.com/smart/?lang=en Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 57 minuten geleden, gewoon ik zei: Hier aan het kijken via het werk en het zal een hyundai ioniq 5 worden. Vond dat de beste keuze tussen wat er ging. Had die tussen mijn keuzes gestaan, ik had hem waarschijnlijk ook gekozen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.