Ga naar inhoud

Het oude "Ik heb zin in een (bijkomende) oldtimer"-topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oldtimers :inlove: maar ik heb wel redelijk specifieke wensen en eisen :ninja:  Zo is alles van mij van voor de jaren 60 die meer rijdende koetsen zijn een no-go, die doen me echt niets, maar ik kan ze natuurlijk wel apprecieren.

Mijn eerste oldtimer was de Porsche 356 en die staat hier nog steeds en ik denk niet dat deze ooit nog weg zal gaan. Nog altijd gek van en is nog steeds een leuke auto om mee te rijden en dat doen we ook (hoewel iets minder dan vroeger doordat de andere leden van de garage ook leuker zijn geworden). Heb die indertijd aan een correcte prijs gekocht naar mijn gevoel, maar het was wel een schot in de roos want tot op vandaag behalve onderhoud nog geen euro kosten aan gehad! Ding start altijd en laat je nooit in de steek. Belangrijkste is dat dit iets is waar je eigenlijk geen geld aan verliest aangezien de waarde over de jaren gestaag stijgt en de kosten ervoor eerder laag zijn (taks, verzekering, onderhoud,...) Dus technisch is daar niets op aan te merken, esthetisch zijn er wel wat dingen die mij wat beginnen storen en ik zou die dus ooit wel eens onder handen willen nemen...

Paar jaar terug dan de T1 erbij gehaald. Leuk om de werken eraan te doen omdat ik daar wel eens zin in had en ik graag nieuwe dingen doe. Is een leuk ding, alé toch leuker dan een stomme andere camionette, met als voordeel dat de kost enorm laag is en het ook zijn waarde behoudt. Ding vraag soms wel eens wat aandacht, maar zijn altijd kleine dingen die ik zelf kan oplossen en de onderdelen kosten peanuts voor zo'n ding. Soms speel ik wel eens met de gedachte om deze weg te doen...

De volgende die eraan komt is de cobra waarmee ik ietwat de restomod richting opga, ik zie dat volledig zitten en vermoed dat die ook nooit meer zal weggaan, tenzij ik zou verkopen en een nieuwe zou bouwen :ninja: (eerst eens zien hoe het allemaal loopt).

Finaal staat nog altijd op mijn wishlist om een singer like restomod te doen van een 911... Bovenstaande projectje gaat nu voor, maar ik ben passief wel altijd op de uitkijk voor een goeie basis voor dat project.

10 uren geleden, ma: zei:

Hier lig ik 's nachts van wakker omdat ik het zo graag wil:

spacer.png

993S (Achterwielaandrijving). Liefst in Arena Red, maar Zilver of donkerblauw mag ook. Interieur mag dat blauwe leder zijn.

Laatste luchtgekoelde, handgebouwde 911.

Moet geen garage queen worden, mogen al wat kilometers opstaan, maar volledige onderhoudsgeschiedenis moet er zijn.

Zelf er toch een 10.000km per jaar willen opzetten, Lakcorrectie op laten doen en alles stap per stap naar een nog betere staat proberen brengen.

Ik geef me nog 7 jaar. In tussentijd dit maar gevraagd voor kerst: https://www.elferspot.com/en/shop/porsche-993-book-limited-edition/ 🥰

993 turbo is toch ook voor mij zo een all time favoriet! En aangezien die vroeger in de autogids ooit werd getest in bovenstaande bordeaux is dat ook voor mij de enige kleur dat ik hem zou willen in hebben. Toevallig vrijdag nog over gehad want we deden een rondrit en er kwam plots ene toe met een 993 turbo, maar bij nadere inspectie bleek het een omgebouwde te zijn en triptronic dan nog wel...

Voor de rest zijn er wel nog wat dingen die ik wel zou willen in een collectie zetten, maar dan moet je eerst plaats en geld hebben :lolz: 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
37 minuten geleden, Simoni zei:

Dit lijkt me ook wel een fantastisch hoopje miserie :inlove:

https://coolclassicclub.com/nl/collectibles/mg-b-gt-v8-restomod

66bb309bbbcfd99073593919_MG-B-6020.webp

Don't do it!! 😂

Heb al veel aan de MG B mogen werken, paar waren GT's. Als je graag elk weekend wat pruts, koop dan zeker een MGB. Jammer is dat in de loop van de tijd veel brol is in gegaan. 
Kwaliteits onderdelen vinden voor deze is moeilijk. Doosjes van LUCAS ten alle tijde vermijden!! Dat is echt chhinese brol. 

Geplaatst:
1 uur terug, Mich zei:

Ik vergelijk die //M motoren met andere motoren uit hun tijdperk, meer nog zelfs met een Alpina motor uit dezelfde familie.

Rij es met een 996 3.4 van de eerste generatie. Dat rijdt zelfs soepeler dan een ///M ondanks het feit dat het een korteslag motor is. Maar op deze auto  (en motor) kijkt iedereen wel ietwat neer 😊. En als ge gaat duelleren ik durf ni zeggen dat die ///M dat gaat winnen 

Ik zeg niet dar er geen andere motoren zijn die onderin soepeler waren. De M motor was dan ook een motor die afgesteld was op hoog vermogen en toeren. En de 3.0 gaat altijd minder koppel hebben dan een 3.4.

Met de turbos tegenwoordig kunnen ze koppel en vermogen halen en doet cilinderinhoud er nog weinig toe. In de tijd van atmo motoren moest je kiezen.

Vraag blijft: waarom vinden mensen een bepaalde motor "top"?

1. Er is het karakter van de motor. Cijfers zeggen niet alles en prestaties ook niet.

2. Hier zit je met een imago kwestie. Een Porsche 996 kostte nieuw al gauw 3 miljoen BEF en het was een Porsche. Daarvan verwacht je zekere prestaties. Een BMW M3 was een goeie 2 M miljoen BEF. Als je dan gelijkaardige prestaties krijgt, dan gaat de M3 inderdaad het imago hebben van een overachiever en ga je van de Porsche zeggen "dat mag ook wel, he"...

1 uur terug, Jules_W zei:

Basic carrera’s verrassen naar wat ik hoor altijd het meest. Een soort van overachievers zeg maar. 

De boxer van Porsche was steeds erg goed. Ik heb hier al meermaals geschreven dat, moest ik een 997 kopen, ik eerder basis 3.6 zou nemen dan de 3.8 S. Motor die ronder was, dieper klonk onderin,... absoluut perfect. 

En er is opnieuw hier het imago en de verwachting. Van een basisversie van een auto verwacht iedereen dat het wat teleurstellend is. Men kijkt nl altijd direct naar het topmodel om een maatstaf te nemen.

Kijk gewoon hier op dit forum. Als je over een Porsche 911 praat, dan moet het zowieso een GT3 of een Turbo zijn, want anders is het de discussie onwaardig... 

Een "basis" 911 blijft nog altijd een 911 en dan gata doorgaans nog altijd erg goed rijden voor de doorsnee autoliefhebber. En gezien hij er weinig van verwacht want basismodel, zijn ze aangenaam verrast.

Geplaatst:
1 minuut geleden, saabi zei:

Hier een basic basic Carrera, maar oh boy, steeds met een grote smile achter het stuur. Arena red is mooi, maar aventurine doet het voor mij….

IMG_0121.jpeg

Hier zelfs maar een simpele 944 2.5, en die smile is zeker en vast ook aanwezig. 🙂

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, saabi zei:

Hier een basic basic Carrera, maar oh boy, steeds met een grote smile achter het stuur. Arena red is mooi, maar aventurine doet het voor mij….

IMG_0121.jpeg

Maar de auto die erachter staat, is NOG mooier :inlove:

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Zéér zéér gevaarlijk topic voor mij met een voorliefde voor de jaren 80/90. Ik begin een bloedhekel te krijgen aan moderne wagens en stoor me werkelijk gi-gantisch aan de huidige generatie vierwielers met 38 displays, idiote veiligheidsmaatregelen en gebrek aan knoppen. 

Ondertussen heb ik er ook al vrede mee genomen dat wagens voor mij verre van een investering zijn. Ik ben met een aantal projectjes bezig waarvan de uiteindelijke kostprijs wellicht een veelvoud van de marktwaarde zal zijn, maar uiteindelijk doe ik dat voor mij - het is mijn job niet.

Als ik 1 wagen zou opnoemen waar ik momenteel een ongezonde interesse in heb, dan is het de 850csi. Sowieso (en nu al) een future classic, ondertussen als lastig te vinden aan aanvaardbare prijzen.

• Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 4
Geplaatst:
12 minuten geleden, Lefty zei:

Zéér zéér gevaarlijk topic voor mij met een voorliefde voor de jaren 80/90. Ik begin een bloedhekel te krijgen aan moderne wagens en stoor me werkelijk gi-gantisch aan de huidige generatie vierwielers met 38 displays, idiote veiligheidsmaatregelen en gebrek aan knoppen. 

Ondertussen heb ik er ook al vrede mee genomen dat wagens voor mij verre van een investering zijn. Ik ben met een aantal projectjes bezig waarvan de uiteindelijke kostprijs wellicht een veelvoud van de marktwaarde zal zijn, maar uiteindelijk doe ik dat voor mij - het is mijn job niet.

Als ik 1 wagen zou opnoemen waar ik momenteel een ongezonde interesse in heb, dan is het de 850csi. Sowieso (en nu al) een future classic, ondertussen als lastig te vinden aan aanvaardbare prijzen.

Ik denk dat wij in de jaren 80/90 rotverwend waren met de wagens die toen op de markt gebracht werden. Vandaar ook waarschijnlijk mijn natuurlijke afkeer van het moderne grut dat in ons strot geramd wordt.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
15 minuten geleden, Lefty zei:

Er stond een 8-reeks in de werkplaats toen ik mijn auto in onderhoud deed.  Die auto heeft toch een présence, niet te doen...  klapkoplampen, dikke banden, laag, breed,...  

Geplaatst:

Rijdt zo'n 850 niet wat lomp? Want dat is toch een grote zware auto voor zijn tijd. 

Geplaatst:

Wel grappig dat zo'n E36 in relatief korte tijd qua reputatie van een maroefenbak is geëvolueerd naar een gewilde classic.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
45 minuten geleden, The Swede zei:

Ik zeg niet dar er geen andere motoren zijn die onderin soepeler waren. De M motor was dan ook een motor die afgesteld was op hoog vermogen en toeren. En de 3.0 gaat altijd minder koppel hebben dan een 3.4.

Met de turbos tegenwoordig kunnen ze koppel en vermogen halen en doet cilinderinhoud er nog weinig toe. In de tijd van atmo motoren moest je kiezen.

Vraag blijft: waarom vinden mensen een bepaalde motor "top"?

1. Er is het karakter van de motor. Cijfers zeggen niet alles en prestaties ook niet.

2. Hier zit je met een imago kwestie. Een Porsche 996 kostte nieuw al gauw 3 miljoen BEF en het was een Porsche. Daarvan verwacht je zekere prestaties. Een BMW M3 was een goeie 2 M miljoen BEF. Als je dan gelijkaardige prestaties krijgt, dan gaat de M3 inderdaad het imago hebben van een overachiever en ga je van de Porsche zeggen "dat mag ook wel, he"...

De boxer van Porsche was steeds erg goed. Ik heb hier al meermaals geschreven dat, moest ik een 997 kopen, ik eerder basis 3.6 zou nemen dan de 3.8 S. Motor die ronder was, dieper klonk onderin,... absoluut perfect. 

En er is opnieuw hier het imago en de verwachting. Van een basisversie van een auto verwacht iedereen dat het wat teleurstellend is. Men kijkt nl altijd direct naar het topmodel om een maatstaf te nemen.

Kijk gewoon hier op dit forum. Als je over een Porsche 911 praat, dan moet het zowieso een GT3 of een Turbo zijn, want anders is het de discussie onwaardig... 

Een "basis" 911 blijft nog altijd een 911 en dan gata doorgaans nog altijd erg goed rijden voor de doorsnee autoliefhebber. En gezien hij er weinig van verwacht want basismodel, zijn ze aangenaam verrast.

Jazeker… enflin wij begrijpen mekaar hoor 👍

Toch paar kleine nuances op uw epistel:

Mijn punt over die ///M motoren is dat het overhetpaardgetilde dingen zijn. Ik begrijp niet dat die alom de hemel ingeprezen worden/werden terwijl ze in mijn ogen dat applaus niet waard zijn. Enfin dat is wat erover, het zijn fantastische motoren maar er bestaat beter (qua karakter en prestaties) die geen of nauwelijks applaus krijgen. Dat Porsche 996 blokje wordt verketterd in alle richtingen (om bepaalde redenen) maar qua prestaties levert dat eigenlijk beter dan dat tot cult verheven ///M blok. 
Ook in CSL trim komt die motor ni als een killer over en op de bank haalt er geen ene zijn 360pk van op papier

Uw opmerking over 3.0 tov 3.4 vraagt enige nuance. Zowel de 3.0 als 3.2 van de ///M3 zijn hol vanonder en dat Alpina blok is eerder 3.3 dan 3.4.  Over 100cc verschil gaan we ni zeveren he. Dat is zeker ni dé reden vh verschil in karakter.

Wat het forum betreft en dat het GT3 moét zijn… dat kan zijn, dat weet ik niet. Dat is hoe je daar zelf mee omgaat. Als ik morgen een 996c2, 997gts of 991 carrera T koop dan heb ik lak aan wat het forum denkt. Ik weet waarom ik dat koop. Mocht ik een Gt3 kopen dan weet ik dat ook

Dit gezegd zijnde…. een Z3 ///M Coupé of Roadster is ook een fantastische classic 👌😎😆

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, BMWMB zei:

Rijdt zo'n 850 niet wat lomp? Want dat is toch een grote zware auto voor zijn tijd. 

Ja. Maar stoort dat? Het is een grote GT. 

Geplaatst:
5 minuten geleden, Mich zei:

Mijn punt over die ///M motoren is dat het overhetpaardgetilde dingen zijn. Ik begrijp niet dat die alom de hemel ingeprezen worden/werden terwijl ze in mijn ogen dat applaus niet waard zijn. Enfin dat is wat erover, het zijn fantastische motoren maar er bestaat beter (qua karakter en prestaties) die geen of nauwelijks applaus krijgen. Dat Porsche 996 blokje wordt verketterd in alle richtingen (om bepaalde redenen) maar qua prestaties levert dat eigenlijk beter dan dat tot cult verheven ///M blok. 
Ook in CSL trim komt die motor ni als een killer over en op de bank haalt er geen ene zijn 360pk van op papier

Uw opmerking over 3.0 tov 3.4 vraagt enige nuance. Zowel de 3.0 als 3.2 van de ///M3 zijn hol vanonder en dat Alpina blok is eerder 3.3 dan 3.4.  Over 100cc verschil gaan we ni zeveren he. Dat is zeker ni dé reden vh verschil in karakter.

Wat het forum betreft en dat het GT3 moét zijn… dat kan zijn, dat weet ik niet. Dat is hoe je daar zelf mee omgaat. Als ik morgen een 996c2, 997gts of 991 carrera T koop dan heb ik lak aan wat het forum denkt. Ik weet waarom ik dat koop. Mocht ik een Gt3 kopen dan weet ik dat ook

Dit gezegd zijnde…. een Z3 ///M Coupé of Roadster is ook een fantastische classic 👌😎😆

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met uw referentiekader ook. Ikzelf vind een S50/54 het einde maar heb dan ook geen ervaring met Porsches. Het intrigeert me wel eens te meer. 

Ik weet een mooie Z3M coupe te koop staan als je interesse hebt 👀

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, Fr79 zei:

Wel grappig dat zo'n E36 in relatief korte tijd qua reputatie van een maroefenbak is geëvolueerd naar een gewilde classic.

Beetje de gang van zaken bij de meeste premium merken toch? Van zodra ze goedkoop genoeg zijn, maar nog altijd de juiste présence hebben, worden ze van de ene naar de andere eigenaar versjast, die ze compleet lam rijden en ondertussen besparen op onderhoud. Dat gaat zo door tot ze allemaal compleet verwaarloosd zijn. Wanneer ze dan plots terug hip genoeg zijn schieten er geen goeie meer over en worden ze veel te duur. De kunst is om te kopen om het moment dat niemand ze wil en bijhouden tot ze wel hip zijn. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
20 minuten geleden, The Swede zei:

Machtige auto inderdaad, zo'n '8.  

Ook het dashboard vond ik prachtig, met die hellende middenconsole met véél knopjes. 
Tot je het (standaard) stuur zag.  Daar word je toch echt niet vrolijk van. 😔

Waarschijnlijk geen toeval dat er in bovenstaande advertentie maar één foto is waarop het stuur te zien is. :D 

Image 37/50 de BMW 850CSi (1993)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, Mich zei:

Er is emotie en herinneringen, he.

De M3 was dé wagen wanneer de meesten van ons jong waren. En de M3 was de ster van de favoriete wagen van de meeste jonge mannen: de gewone 3 reeks. 
De Porsche 996 was de auto voor de oudere mannen, de "binnen 20 jaar kan ik me daarvoor interesseren".

En dan hou je natuurlijk aan die M3 een goede herinnering. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik had exact dezelfde in miniatuur op mijn kamer staan als kind 😍

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-850-850csi-calypso-red-mint-condition-full-doc-benzine-rood-d9bdcf7a-f859-4e64-a403-739330b5e0bc?source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&boosting_product=none&relevance_adjustment=organic&applied_boost_level=t10&boost_level=t10

In Nederland liggen de prijzen van een "gewone" 850 al een stukje hoger dan in België. Prijzen gaan binnenkort ook de lucht in denk ik. 850 kopen en laten ombouwen naar een manuele bak? 

aangepast door -Fred-
Geplaatst:
26 minuten geleden, BMWMB zei:

Alles heeft zijn tijd en plaats uiteraard.

Zeg zelf...hoe vaak in je leven rij je manueel V12? Ik kan me geen betere kist inbeelden om naar de Opaalkust te cruisen, deels autoroute, deels RN.

Een Ardennenrit? Zou ik misschien aan me voorbij laten gaan en daarvoor toch iets anders kiezen.

En afgezien van dat alles...als je even niet actief wil rijden...knoppengalore voor je 🥰

1994-BMW-850CSi-dashboard.thumb.jpg.ed2399fa2633dc96d8312dc3fa27ef50.jpg

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:
1 uur terug, Lefty zei:

Ik snap je, maar ik ben wel te vinden voor de combinatie... Nieuw heeft zijn nadelen, maar ook zijn leuke kanten. 

Onlangs met zo'n 850i gereden en dat was teleurstellend imo... Doe mij dan maar een 993.

Geplaatst:
1 minuut geleden, Naish zei:

Ik snap je, maar ik ben wel te vinden voor de combinatie... Nieuw heeft zijn nadelen, maar ook zijn leuke kanten. 

Onlangs met zo'n 850i gereden en dat was teleurstellend imo... Doe mij dan maar een 993.

Wat zijn de leuke kanten aan moderne wagens? Het biepen als je over de snelheidslimiet bent?

Geplaatst:
8 minuten geleden, Naish zei:

OK maar dat zijn toch 2 geheel verschillende wagens 🥲

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, The Swede zei:

Wat zijn de leuke kanten aan moderne wagens? Het biepen als je over de snelheidslimiet bent?

Was het dat maar….

dat continu getrek in uw stuur vd lane assist… de afstandssensor… alle mogelijk gebiep

overlaatst huurde ik ne Clio in buitenland. Geef maar ne manueel zei ik, lang geleden. Wel de boite was fun maar al de rest ni. Dat ding biepte bij elk verkeersbord 😆🙃

• Grappig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in