pvdb 0 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari We staan op het punt om een nieuwe elektrische wagen te kopen we twijfelen nog tussen VW ID.4 pro business 77 kwh of Hyundai NE Ioniq 5 Business Plus N-line. Toegegeven zijn we wel VW fans, altijd een VW gehad, maar ik heb de indruk dat bij dat model van Hyundai toch wel wat meer waar voor je geld krijgt. Wat is jullie mening/ advies als je puur kijkt naar de prestaties, batterij, verbruik en de standaard opties die inbegrepen zijn. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari als je VW-fan bent, en elektrisch wenst te gaan, dan zou ik toch ook even bij de andere merken uit de VAG-groep gaan kijken. De Enyaq bijvoorbeeld vind ik persoonlijk beter afgewerkt dan de ID4. (en 't is nu niet dat ik een Skoda-fanboy ben ) 2 Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Hier komt er een hyundai als bedrijfswagen. Ik wou long range en warmtepomp en geen eigen bijdrage. Hyundai gaf die dingen allemaal. Plus die N-line vond ik persoonlijk een pak knapper dan al die vag toestanden. Die zetels zaten een pak beter. Een ioniq 5 ziet er minder walvis uit dan die id4. Personalisatie bij vag is wel meer eem ding dan bij hyundai. Bij hyundai kies je een buitenkleur, interieur zit in pakket en dat is het zowat. Naar bouwkwaliteit, als die hyundai even degelijk in elkaar zit als die i20 waar ik een paar jaar mee rondgereden heb, dan komt dat goed. Ze moeten absoluut niet onder doen voor iets uit de vag-groep. Ik heb de ioniq zelf nog niet, ik hoop eind februari. 5 Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Hyundai heeft standaard warmtepomp en 800v technologie voor op te laden. Als je een EV wilt waar je in dagdagelijks gebruik echt tevreden van wilt zijn + op reis mee wilt gaan, is de Ioniq 5 eigenlijk een no-brainer. 1 Quote
pvdb 0 Geplaatst: 12 januari Auteur Geplaatst: 12 januari 37 minuten geleden, gewoon ik zei: Hier komt er een hyundai als bedrijfswagen. Ik wou long range en warmtepomp en geen eigen bijdrage. Hyundai gaf die dingen allemaal. Plus die N-line vond ik persoonlijk een pak knapper dan al die vag toestanden. Die zetels zaten een pak beter. Een ioniq 5 ziet er minder walvis uit dan die id4. Personalisatie bij vag is wel meer eem ding dan bij hyundai. Bij hyundai kies je een buitenkleur, interieur zit in pakket en dat is het zowat. Naar bouwkwaliteit, als die hyundai even degelijk in elkaar zit als die i20 waar ik een paar jaar mee rondgereden heb, dan komt dat goed. Ze moeten absoluut niet onder doen voor iets uit de vag-groep. Ik heb de ioniq zelf nog niet, ik hoop eind februari. Ik vond inderdaad de Hyundai er ook wel beter uitzien, en ook vanachter heb je echt wel veel beenruimte zeker als er uitzonderlijk eens drie personen op de achterbank zitten, dan heeft de middelste persoon toch voldoende beenruimte. Quote
pvdb 0 Geplaatst: 12 januari Auteur Geplaatst: 12 januari 22 minuten geleden, Parsifal zei: Hyundai heeft standaard warmtepomp en 800v technologie voor op te laden. Als je een EV wilt waar je in dagdagelijks gebruik echt tevreden van wilt zijn + op reis mee wilt gaan, is de Ioniq 5 eigenlijk een no-brainer. Het is vooral daarom dat ik momenteel meer overhel naar VW omwille van de laadsnelheid die toch wat hoger ligt en het rijbereik ook tikkeletje hoger ligt. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Als je rijbereik belangrijk vindt, heb je 's winters een warmtepomp nodig, zo simpel is het. Dus die moet je bij de VW kunnen bijspeccen in je budget, anders ben je gezien. 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 16 minutes ago, pvdb said: Het is vooral daarom dat ik momenteel meer overhel naar VW omwille van de laadsnelheid die toch wat hoger ligt en het rijbereik ook tikkeletje hoger ligt. hoezo? VW: Hyundai: Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 14 minuten geleden, pvdb zei: Het is vooral daarom dat ik momenteel meer overhel naar VW omwille van de laadsnelheid die toch wat hoger ligt en het rijbereik ook tikkeletje hoger ligt. Dat lijkt me zeer straf. De Hyundai Business N-line heeft altijd een 88kWh batterij tov de 77kWh batterij van de ID4. Daarnaast heeft zo'n Hyundai een efficientere aandrijflijn waardoor zijn range veel dichter bij de WLTP normen ligt dan de VW + Standaard warmtepomp die in de winter/koud weer een pak meer range zal opleveren. ID4 heeft standaard géén warmtepomp Wat betreft laadsnelheid heeft de ID4 max 175kW laadsnelheid, die nog eens zeer snel naar beneden duikt naarmate je batterij voller begint te geraken (zie hieronder) De Ioniq 5 heeft een dankzij z'n 800v technologie een max. laadsnelheid van 263kW, die daarbovenop nog eens een pak minder snel naar beneden gaat. Dus met de Hyundai kan je (als je op reis gaat) dubbel zo snel laden. hieronder nog de laadcurves van beide modellen. Deze is van de VW Deze van de Hyundai Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 2 minuten geleden, ir_fuel zei: hoezo? VW: Hyundai: Hoe komt het dat wij een andere laadvurve voor de ID4 hebben? Quote
Super95 412 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 13 minuten geleden, Lotuzzz zei: Als je rijbereik belangrijk vindt, heb je 's winters een warmtepomp nodig, zo simpel is het. Dus die moet je bij de VW kunnen bijspeccen in je budget, anders ben je gezien. Serieus? Zonder warmtepomp is het nog erger? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 14 minutes ago, Parsifal said: Hoe komt het dat wij een andere laadvurve voor de ID4 hebben? Omdat ik me mislezen heb en die van de ID7 heb gezet. 1 Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari 2 uren geleden, pvdb zei: We staan op het punt om een nieuwe elektrische wagen te kopen we twijfelen nog tussen VW ID.4 pro business 77 kwh of Hyundai NE Ioniq 5 Business Plus N-line. Toegegeven zijn we wel VW fans, altijd een VW gehad, maar ik heb de indruk dat bij dat model van Hyundai toch wel wat meer waar voor je geld krijgt. Wat is jullie mening/ advies als je puur kijkt naar de prestaties, batterij, verbruik en de standaard opties die inbegrepen zijn. Wij hebben hier op 't werk diverse VW (hybride, alsook elektrische ID#) alsook diverse Hyundai (hybride, alsook elektrische Ioniq). Zeker bij de elektrische auto's zijn de VW in zowat alle vlak duidelijk de mindere tov. de Hyundai. De VW ID4 zijn zichtbaar en voelbare goedkoper (gemaakte) auto's, met minder comfort (ophanging, zitcomfort, ...), een duidelijk lomper weggedrag (zo'n ID4 zijdt als een verkouden baksteen op stalen treinwielen tov. een Ioniq5) en een duidelijk mindere betrouwbaarheid (de VW's worden hier geregeld weggesleept door de takelaar naar de VW-garage, omdat ze dienst weigeren). Bij de collega's die dagelijks met die voertuigen rijden, zie je ook een heel sterke voorkeur voor de Hyundai, er wordt geregeld zelfs "gejongleerd" met het sleutelsysteem om géén ID4 te rijden en wel een Ioniq5 te kunnen hebben. Ikzelf heb de Ioniq5 nog maar 1 keer te pakken gekregen maar was wel gecharmeerd door z'n interieur en z'n rijgedrag. De ID4 reed ik (helaas) al wat vaker en vind ik een draak van een auto, een straf om in te zitten (zetels zijn abominabel, afwerkingskwaliteit is sub par) en ook absoluut geen plezante auto om mee te rijden. Als 't een VW moet zijn, gaat mijn voorkeur hier dan ook sterk uit naar de hybride Tiguan/Passat, dus dat zegt genoeg. Looks zijn persoonlijk, maar die VW ID3/ID4/ID5/ID7 zien er ook allemaal als amorfe blobs uit ook, dan is een Ioniq5 toch een frissere verschijning. 1 1 Quote
pvdb 0 Geplaatst: 12 januari Auteur Geplaatst: 12 januari 32 minuten geleden, Parsifal zei: Dat lijkt me zeer straf. De Hyundai Business N-line heeft altijd een 88kWh batterij tov de 77kWh batterij van de ID4. Daarnaast heeft zo'n Hyundai een efficientere aandrijflijn waardoor zijn range veel dichter bij de WLTP normen ligt dan de VW + Standaard warmtepomp die in de winter/koud weer een pak meer range zal opleveren. ID4 heeft standaard géén warmtepomp Wat betreft laadsnelheid heeft de ID4 max 175kW laadsnelheid, die nog eens zeer snel naar beneden duikt naarmate je batterij voller begint te geraken (zie hieronder) De Ioniq 5 heeft een dankzij z'n 800v technologie een max. laadsnelheid van 263kW, die daarbovenop nog eens een pak minder snel naar beneden gaat. Dus met de Hyundai kan je (als je op reis gaat) dubbel zo snel laden. hieronder nog de laadcurves van beide modellen. Deze is van de VW Deze van de Hyundai Foutje bedoelde dat ik overhel naar Hyundai wat betreft laadsnelheid Quote
pvdb 0 Geplaatst: 12 januari Auteur Geplaatst: 12 januari 10 minuten geleden, gTa zei: Wij hebben hier op 't werk diverse VW (hybride, alsook elektrische ID#) alsook diverse Hyundai (hybride, alsook elektrische Ioniq). Zeker bij de elektrische auto's zijn de VW in zowat alle vlak duidelijk de mindere tov. de Hyundai. De VW ID4 zijn zichtbaar en voelbare goedkoper (gemaakte) auto's, met minder comfort (ophanging, zitcomfort, ...), een duidelijk lomper weggedrag (zo'n ID4 zijdt als een verkouden baksteen op stalen treinwielen tov. een Ioniq5) en een duidelijk mindere betrouwbaarheid (de VW's worden hier geregeld weggesleept door de takelaar naar de VW-garage, omdat ze dienst weigeren). Bij de collega's die dagelijks met die voertuigen rijden, zie je ook een heel sterke voorkeur voor de Hyundai, er wordt geregeld zelfs "gejongleerd" met het sleutelsysteem om géén ID4 te rijden en wel een Ioniq5 te kunnen hebben. Ikzelf heb de Ioniq5 nog maar 1 keer te pakken gekregen maar was wel gecharmeerd door z'n interieur en z'n rijgedrag. De ID4 reed ik (helaas) al wat vaker en vind ik een draak van een auto, een straf om in te zitten (zetels zijn abominabel, afwerkingskwaliteit is sub par) en ook absoluut geen plezante auto om mee te rijden. Als 't een VW moet zijn, gaat mijn voorkeur hier dan ook sterk uit naar de hybride Tiguan/Passat, dus dat zegt genoeg. Looks zijn persoonlijk, maar die VW ID3/ID4/ID5/ID7 zien er ook allemaal als amorfe blobs uit ook, dan is een Ioniq5 toch een frissere verschijning. Bedankt om deze ervaringen te delen, dat is zeer nuttige informatie voor mij liefst zou ik qua design gaan voor de Ioniq 6, komt nieuwe versie op de markt, maar grootste nadeel waarom we hem toch niet gaan nemen, is de onhandige koffer verder langs de zijkant ziet hij er echt nice uit qua uitstraling Quote
jvc 543 Geplaatst: 12 januari Geplaatst: 12 januari Een jaar geleden heb ik gekozen voor de Hyundai Ioniq 5 N-Line na een testrit met zowel de ID4 en de Ioniq 5. Ik vond de ID4 niet slecht rijden maar de Ioniq 5 vond ik aangenamer rijden, meer feedback in het stuur en ophanging. De N-Line vind ik persoonlijk nog altijd geslaagd qua uiterlijk, de prefacelift vond ik minder. Het grootste nadeel aan de Ioniq 5 vind ik de draaicirkel en de vele veiligheidssystemen die regelmatig ingrijpen en moeilijk (permanent) af te leggen zijn, maar dit zal bij de meeste wagens zijn vermoed ik. Mijn Ioniq 5 staat ook al 3 weken in de garage aan het wachten op een nieuwe ICCU, blijkbaar zijn ze niet direct op stock Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.