ir_fuel 58.276 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Mooi ook voor Nicolas Lapierre. Eerst om een of andere mij nog onbekende reden (weet iemand hier meer over?) buiten bij Toyota in het LMP1 team op het einde van vorig seizoen met nog 4 wedstrijden te gaan, en nu een overwinning in LMP2. Quote
Martini Racing 2.777 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Was hij niet de traagste rijder van Toyota? Ik herinner me dat veel mensen zoiets zeiden genre dat hij te traag was ofz.) Quote
TCT 6.310 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Best wel cool dat een actieve F1 rijder, Le Mans wint. 1 Quote
Gastje 157 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Mooi ook voor Nicolas Lapierre. Eerst om een of andere mij nog onbekende reden (weet iemand hier meer over?) buiten bij Toyota in het LMP1 team op het einde van vorig seizoen met nog 4 wedstrijden te gaan, en nu een overwinning in LMP2. Lapierre is buiten bij toyota omdat hij er teveel foutjes maakte . Quote
McLovin 1.193 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Sjieke Le Mans, al heb ik hem niet zo goed kunnen volgen als andere jaren. Super blij voor Porsche, maar ook eigenlijk wel content dat Audi nog de derde plaats heeft kunnen nemen. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Ik vind het wel goed dat Porsche wint. Peugeot heeft het geprobeerd, Toyota heeft het geprobeerd, maar eindelijk hebben we eens iemand die het tegen Audi kan halen. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Ja, en daarvoor was het Bentley, alle drie merken uit de VAG stal. Quote
McLovin 1.193 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Uhu uhu. Al ben ik eigenlijk wel een Audi supporter in de WEC, maar wel een serieuze Porsche fan. Quote
Gast wooter Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 En dan nog gewonnen met hybride turbogeblazen viercilinders. Ik weet wat er in de 991.2 gaat liggen en wat hun claim gaat zijn waarom ze in een 991.2 liggen: "technologie van een 919 in je 911!" Quote
Gert-Jan 416 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Ik denk eerder in die auto die vermoedelijk tussen de gt3rs en 918 in komt. Quote
Martini Racing 2.777 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Ik vind het wel goed dat Porsche wint. Peugeot heeft het geprobeerd, Toyota heeft het geprobeerd, maar eindelijk hebben we eens iemand die het tegen Audi kan halen. Euhm Peugeot heeft gewonnen van Audi hoor. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Euhm Peugeot heeft gewonnen van Audi hoor. Juist, 1 keer. my bad. Quote
Gast wooter Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Waar is de tijd van de Mercedessen, de Silk Cut Jaguars en de Peugeots... En de Mazda! Afijn, jeugdsentiment. Maar in die Jaguar zat wel een V12 zoals uit de XJR, maar enkel wat opgekieteld... Quote
Martini Racing 2.777 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Juist, 1 keer. my bad. Audi heeft veel overwinningen afgedwongen en ook door gelukkige omstandigheden gekregen, dat is racen, om den duur loopt het ooit wel eens mis en gaat een ander met de prijzen lopen. De Toyota en Peugeot poging waren allebei veel sterker dan de Porsche poging bij hun eerste LeMans deelname. De eerste Peugeot verloor dankzij de regen. En de eerste Toyota crashte tijdens het dubbelen van de Delta Wing Ik heb niks tegen de Audi overwinningen, maar de competitie minder bekijken dan Porsche... Njah... 1 Quote
Populair bericht gTa 28.020 Geplaatst: 15 juni 2015 Populair bericht Geplaatst: 15 juni 2015 Wat een race wat een event!! Het zag er in 't begin uit dat Audi wel eens konijnen in hoeden en trucs in mouwen had meegenomen naar Le Mans. Toch vreemd, soms. De Audi's hadden blijkbaar een "sprint-modus" die hen toeliet om de snelste tijden te klokken. Ik heb ze b.v. zichzelf zien unlappen en daarna echt met zevenmijlslaarzen tijd goedmaken. Je vraagt je dan af waarom ze dat niet over de gehele afstand kunnen? Wat een battles in GTE !! Nog maar net gestart en peren gelijk zot. Met 4 GTE AM's op 3 seonden rondenlang peren, soms met 3 en uitzonderlijk zelfs met 4 naast elkaar Curbs pakken alsof 't de laatste rond van een rallycross wedstrijd was, en glijden en stampen en zwieren en zwabberen, miljaar! Stiekem altijd blijven supporteren voor Toyota ook, en blij te zien dat die op nauwelijks enkele ronden van Audi stranden. Nice! Voor mij is Le Mans vooral een festival van sound. As we speak zit er nog altijd een zware druk op mijn oren en een gegons in m'n hoofd ... ondanks oordoppen en de terugrit in de Alpina (niet in de GT3 RS). Mannekens toch wat een aanslag op je kop! (zeker als je je ook af en toe aan een pintje waagt, of iets straffers) Maar wát een concert Qua sound, live: de Ferrari's zijn gekend: pijnlijke luide flat plane V8 die torenhoog draait. In vrijloop ultra-snelle pick-up en revven gaat in een oogwenk ... absoluut mindblowing. Onder vollast wel (te) luid, en hoe verder 'ie van je af rijdt, hoe mooier 'ie klinkt. Zowel induction noise (naar je toe komend) als uitlaatsound (van je weg rijend). We stonden aan Hunaudières net na de 2e chicane en de Ferrari's kon je helemaal tot aan 't eind horen peren, inclusief downshiftsessie ... WAT ... EEN ... SOUND De Astons klinken 't mooist. Van diep tot hees kwaad brullend, maar altijd nog melodieus. Jammer dat Aston zich niet makkelijk door lijkt te kunnen drukken in Le Mans ... ik heb er hard voor gesupporterd. 't is ook de auto die 't mooist "leefde" op circuit: zet zich zichtbaar voor een bocht, leeft heerlijk mooi doorheen bochtencombinaties, durft geregeld glijden, ... allemaal zaken die 't mooi maken maar mogelijks minder efficiënt? De met ruime voorsprong vetste sound is echter de Corvette. Miljaar wat een kwaad-op-het-hele-universum donderwolk is me dat! Tijdens nachtquali zaten Maxime en ik ter hoogte van de pitlane-exit. Het duurde even eer de Corvettes na een rode vlag weer buiten kwamen, en die deed dat net na een Aston. Je hoorde gewoon de Aston niet meer. Enige auto ook die je echt in je maag voélt stampen als die voorbij komt. Draait naar 't gehoor ongeveer hetzelfde tpm als de Aston, allebei een klassieke V8 en toch zooo verschillend. Cilinderinhoud is natuurlijk ook wel een beetje anders. Typisch Amerikaans: na de finish stonden alle auto's te wachten om omgekeerd de pitlane in te rijden --> doet die Corvette daar nog effe een burnout van jewelste. Heerlijk. Viper: klinkt lui, maar niet lelijk. Tof als alternatief. Porsche in GTE ... oei. Klinkt mooi, dat wel. Had zichtbaar meer moeite met bepaalde bochten dan de Astons en de Corvettes. Dunlop-chicane b.v. kan je heel dicht bij staan (binnenkant circuit) en echt minutieus de lijnen en de houding van de auto daarop analyseren. Zot wat je daar allemaal ziet omdat je er met je neus op zit. En de Nissan LMP1 concept was nog niet rijp, dat was duidelijk! Ik heb in m'n hele leven nog geen één race-auto zo zien sukkelen met een bocht. In Dunlop-chicane moest die trager dan de GTE's rijden want z'n balans was zo absurd: zo zwaar op rechter voorwiel hangen dat linksachter van de grond kwam, demping ondermaats waardoor 'ie echt door de bocht "dabberde", vaak onderstuurd maar altijd echt onbestuurbaar, sjongejonge dat zag er pijnlijk uit. (Beterde wel zichtbaar doorheen de race en tegen zondag reden ze daar al heel wat beter door.)Wel super dat Nissan zich dat gewoon niet aantrekt: auto klaar, nog nooit geraced, toch meedoen aan Le Mans ermee. Vet. Superzalig ding qua bouwwijze ook: heb die helemaal uiteen zien staan tijens pitwalk (allez, in meerdere stadia van "uiteen") en de motor is een dragend onderdeel dat op de bestuurderscel wordt gevezen, en daarop (helemaal vooraan) wordt de gehele front wheel suspension/drive/steering box gevezen. Zalig! In LMP1 blijven de Audi's wel 't meest indrukwekkend, vooral omdat ze weinig/geen sound maken. Als die passeren heb je dat in al dat lawaai soms maar half door/gezien en dat maakt 't extra indrukwekkend. En ze maken écht wel een mooi geluid alleen is dat erg stil. We hoorden tijdens nachtqualif een Audi LMP1 helemaal alleen vertrekken (al de rest was in één meute buiten gereden na rode vlag) en dan klinkt dat echt als een "open", zeer agressieve V6 TDI ... uiteraard niet de sound van een Aston of Corvette ... maar niettemin knap. Ik herinner me ook nog het gigantisch gebrabbel en geprottel van de Rebellion LMP1, miljaar wat doen dié door hun uitlaat, seg! Precies alsof er een rallye "bang-bang" op zit. En dan de vloot LMP2's ... klinken racy, maar mooi? Don't know. Vet, ja ... maar overtroffen door de looks (rijdend) van de LMP1 en sound van de GTE's. Er zitten echt prachtige dingen bij en ik geloof wel dat daar ergens de grootste vorm van LeMans-isme nog leeft: kleine teams, eigen middelen, weinig grote sponsoren, veel pionierswerk, rijden in (soms) open cockpit, sneller dan GTE ... dikke dikke kudos. Ze komen 't minst aan bod (media coverage is bijna nul) en toch lijkt 't me dat daar de mooiste overwinningen (qua feelings) worden beleefd. Veel te kort verslag, bijeen getypt doorheen ontbijt en stielmannen in huis e.d. ... maar o o o wat een event. En ... Hunaudières W ... T ... bloody ... F 20 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 Ik vind de gesloten LMP2's wel vet. Spijtig idd dat ze weinig coverage krijgen. Het is nu niet dat ze maar met 5 waren ofzo. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 @@gTa dik verslagje Qua opbouw van de Nissan die je beschrijft: is niet bij quasi elke LMP1 (en LMP2) de motor dragend deel van het chassis? Quote
Porker 8.647 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 Ik heb -zeker vandaag- de energie nog niet om @@gTa zijn verslag te eren met een gelijkaardige aanvulling, maar ik kan het 100% bijtreden. Hoe geweldig de race ook was, het hele gebeuren errond blijft voor mij net zozeer deel van de charme. Ik heb misschien 5u van de race gezien, voor de rest gewoon te pletter geamuseerd rond het circuit, op café, op de campings etc... Ook die dagen in aanloop naar de wedstrijd zijn zo memorabel, ongelooflijk hoeveel herinneringen er steeds gecreëerd worden tijdens zo'n weekend. Vanochtend bij het opstaan had het echter wat weg van uit de dood te verrijzen, jezus! Beetje Melilla spelen aan de Hunaudières-straight: Bedankt allen aanwezig! 3 Quote
Polle Petrol 583 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 Door omstandigheden niet kunnen volgen, maar ik ben alvast beeldmateriaal aan het opsnorren. Vroeger nooit fan geweest van zo grote langdurige races, maar het begint te keren! Quote
gTa 28.020 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 @@gTa dik verslagje Qua opbouw van de Nissan die je beschrijft: is niet bij quasi elke LMP1 (en LMP2) de motor dragend deel van het chassis? Zou kunnen, ik volg dat niet zo, eigenlijk. Ik vond het gewoon opvallend (mooi). Ding rijdt wel ... euhm ... onafgewerkt. Quote
Populair bericht gTa 28.020 Geplaatst: 15 juni 2015 Populair bericht Geplaatst: 15 juni 2015 Huh, wat schrijven jullie "mooi verslagje" ik heb dat zo effetjes tussen wat ochtenddingen door bijeen getypt. Enfin, zin om nog één en ander te tokkelen. Ik doe maar wat en zie niet om, weet niet wat 't wordt. ... Ik vernoemde het belangrijkste nog niet. SFEER Fucking hell, zeg. Enkele dingen die me bijbleven. De rit heen met twee absoluut zalige karren. Thumbs up krijgen van andere verkeersdeelnemers doet je glimlachen, een thumbs up teruggeven doet hen glimlachen en jezelf nog meer. Wat tanken in de auto. Koele Jupilers will do just fine. Af en toe een airke moeten afrijden om blikjes door te geven van de ene auto naar de andere, dat hoort er bij. De meest compleet gekke karren van de nog gekkere gingers from across the channel zien. Sprintje tussen een GT3 RS, een 458 en een Aventador gadeslaan vanuit een D3 biturbo die - je gelooft het niet tot je daarin gepassagierd hebt - verdomd goed mee kan met álles wat je tegenkomt: a fucking bazillion galaxies further beyond awesome!! Waze! WTF dat is zalig! 't Ding gidste ons pardoes helemaal rond de files (en dus ook rond Le Mans en het venue-bereik) heen in een grote cirkel: geen meter file gezien op donderdag Een paar keer (bij)tanken, natuurlijk. Tijdens het rijden van die kleine Waze-baantjes al schuddend met de kont bijna pardoes in de kont van een anonieme flikken-Mégane knallen = almost priceless. Toekomen, pôtrellium dôme ineen smijten, neerploffen in plooizetelke en bijtanken. Nog eens bijtanken. Luchtmatras opblazen. Voor de eerste keer niet met alcoholic air maar met een mini-compresseurke van Lange Boommans! (eerste keer dat 'ie met een supercharged GT3 RS onderweg was, hahah): a fucking bazillion galaxies further beyond priceless! Effe ... bijtanken. Stoefen op het prachtig weer. Écht prachtig. "Maar jongens toch wat een WEER !!" (ondertussen dertig keer mopje van de widder preediksjuns maken) Bijtanken. Het mobiele Weberke uitpakken! Zowaar twee minimale nylonstrips die de doos samenhielden stelden Monsieur Porqueur al pat! JC-gewijs (maar dan niet met een hamer maar - naar ik me herinner - met een nagelknippertje, of was het toch de tenthamer?) het ding uit z'n doos gehaald en ontstoken. Vlees! Pardon: niet zomaar vlees. Het Vlees der vlezekes. Fleur de sel erop, en wijn tanken. Wijntankskes zijn klein. Snel weer overschakelen op hoger octaan brandstof. En voor de zekerheid even dubbel. Nog even stoefen op dat wee... hey wacht 'es, wat is die donkere wolk die van de nacht (0100) precies een hellengat maakt? En waarom gaan plots alle wimpels en vlaggen flatteren gelijk een bronstig konijn? Manage A FUCKING BAZILLION GALAXIES FURTHER BEYOND CENTENNIAL storm !! Leftster hield nog net z'n kikkertje aan de grond door 'm goed aan de vleugel vast te grabbelen, Maxime zat gelijk een struisvogel met z'n kop in z'n tent en z'n rug en gat helemaal bloot in de zondvloed, Porker vond er niks beter op dan (zoals altijd als er iets gebeurt) gelijk een paniekerig fladderende kip rond te rennen (ondertussen "HELP DOE IETS HELP" te roepen) en ik probeerde steun te zoeken tegen de pôtrellium dôme tijdens het drinken van mijn zevende tankje hoog-octaan brandstof. MAAR JONGENS TOCH wat een endeavour was dat! Mogelijks is daar helaas een filmpje van. Genomen met brol-Apple-product dus op z'n Alexanderrs op z'n kop en nog te draaien. Na 2 uur plensen in een 5 cm diep meer van enkele hectaren oppervlakte (en allemaal stalen eilandjes erin in de vorm van sportkarren) besluiten dat één van de twee gecombineerde taken (nl. wachten tot het stopt met regenen en ondertussen bijtanken) zinloos is en dus gaan slapen. Na nog een bijtankje. Daags nadien starten met een kwak witte bonen in tomattensaus, een penske, bacon dat meer lijkt op rauw gestoomd afval van varkenslapje, één stukje brood, een gefrituurde driehoek die bestaat uit materialen die moeten worden geïdentificeerd met toestellen die pas in 2037 worden uitgevonden en een beker thee met koffiesmaak. Na al dat getank van de dag ervoor smaakt dat bizar genoeg heerlijk. Gaviscon-reclameboodschappen met brandweermannetjes in je keel die oprispingen bestrijden zijn miraculeuzerwijs plots héél sterk aanwezig in je gedachten. Bijtanken in Arnage op een terrasje in 't zonneke (wat een weer!) en ondertussen voorbijrevvende bakken spotten. Nu eens 964RS, dan weer een monsieur le nègre van 150kg anabole spieren in een Rauhwelt-like met klinknagels verbrede matzwarte 993 "turbo" cabrio met fluogele deeper-than-deep-rims en een verdacht breed glimlachende blonde babe op de passagierszetel. Tof. Croissantje bikken en zo. Tijd om te testen of er nog getankt moet worden! Dus naar de camping (ondertussen naar schatting 3.472,6 absoluut fantastische karren spotten en bijna het dubbele aan onwaarschijnlijk beschonken en vooral zéér lelijke gingers). Chillen. Did I mention: douchen in een koker de grootte van een brillenkas, al die numbers one and numbers two moeten doen in een woonwagen ingericht als een WW2-gaskamer tjokvol waterstofsulfide. In en uit een tent kruipen. Slapen op een matje. Vuil zijn. Je vuil voelen, ondanks wassen. Allemaal camping-dingen. And I love them. (toch een weekje per jaar ) Beseffen dat er een soort van ginger-gathering is ergens enkele km verderop, dus in de auto en daarheen. (Eerst nog even bijtanken.) Stoefen met het weer maar wel balen van de constante motregen. Maar WAT EEN WEER !! (alles is beter dan die extermination level event motherstorm van de dag ervoor...) Jezelf vergapen aan een hoop geil blinkend metaal en composiet en rubber. 8C naast een Caterham. Ford GT naast een 993 Carrera RS. Hopen oud edelmetaal. Genieten ook van de zéér occasionele ginger-chick die de golvende lijnen van een Marcos smakelijk nadoet. Kakken op het fantastische weer en besluiten wat bij te tanken. Naar de tent, uiteindelijk. Bij aankomst een praatje doen over world economics met een grijze bebaarde 63-jaar oude britse "Simon" (getooid in een witte peignoir en [vermoedelijk] niks anders) met een dubbele tong the size of a London focking bus en een alcoholintoxicatie in de triple digits. Na afloop van het gesprek aan de aanwezige zoon vragen z'n pa naar z'n tent te begeleiden, waarop die zoon doodleuk poneert dat "the pissed focker can do that on'iz fockin'own!" en tien seconden later Simon een faceplant van jewelste (echt plank-wise) zien maken terwijl die dat nooit heeft gevoeld en nadien ook nooit heeft geweten. Bijtanken! BBQ'tje doen. Al bijtankend. (Wat een verbruik, zeg.) Wederom gezelligheid troef. Buikje rond met red meat. Per abuis twee lallende Britten op onze camp pitch zien strompelen en ermee aan de praat geraken. Eentje ervan verhaalt ons uren en uren over z'n deelnames aan Gumballs, Mille Miglia's en flown in (by private jet) Le Mans bezoekjes. Ze helpen ons sneller en efficiënter te tanken. Brits are awesome. Zaterdagmorgen (how did that day suddenly appear, last time I checked it was friday evening and we were ... erm ... I don't know what we were doin...). Same breakfast again. Nah. Naar Arnage, ontbijtje met zicht op revlane. De spanning stijgt ondertussen. Goed smeren is de boodschap, dus idealiter beginnen we een beetje met bijtanken. Mogelijks moet er wel 'es iemand een beetje temporiseren en om Gaviscon snakken. Naar 't circuit rond één. Plekje zoeken voor de start. We kiezen buitenkant bocht van de linkse tussen Dunlop bridge en Tertre Rouge. Awesome. Race volgen. Binnenkant linkse knik van bocht 2 (Dunlop chicane) biedt een fantastisch zicht op de remzone en de offcamber chicane. Zoveel fouten! Zoveel auto's, zoveel lijnen ook. En zo'n moeilijke bocht. Héérlijk! (Bijtanken.) Tegen dat de avond valt de koers volgen op scherm temidden 't promo-dorp in de wijnbar. Blijkbaar is er nog een ander soort brandstof, het komt in glazen NOS-flessen en is gemaakt van blauwe of witte fruitkogels. Heerlijk spul. De NOS-flessen gaan een gang, de sfeer is absoluut waanzin. Wat een dag. 's Avonds opnieuw BBQ, inclusief Britse kompanen en ook heel wat tankjes brandstof. Kelen schor gelachen. Nighttime. Tijd voor "Project H" (Hunaudières). Ergens hoger (tussen puntje 23 en 25 denk ik) hadden we al eens wezen scouten en we wisten dat dat snor zat. Met 5 in de Olpony en met 2 in de Frosche GT3 RS via Waze een hele omweg gemaakt richting venue H. Aangekomen, verrassend kort wandelingetje (het meeste zelfs tarmac ) en .. BEHOLD: Mulsanne Straight. At night. All pissed and even more stoked then ever. W-T-F !!! Even geprobeerd om een remzone op Mulsanne te proberen bereiken, maar terwijl ik met enkele pinnen barb wire in m'n billen geprikt op een 1,5m hoge wiebelende fence stond en Maxime me fluisterschreeuwend stond aan te moedigen met "HOW VINT, SPRINGT, SPRINGTEROF, MEMOETNDEURE" betrapt worden door twee vrijwilligende bewakers (bewapend met zaklamp!) die ons grinnikend terug over den draad babbelden: PRICELESS Fence climbing at chicane = priceless as well. (ondertussen bijtanken) Terug naar promo-dorp. Promo-village en winebar roepen! (nachtelijke ritten zijn gevaarlijk - beter niet zonder brandstof vallen dus regelmatig bijtanken aangewezen) De el-ke se-con-de aanwezige LUIDE achtergrond-soundtrack van de rond circuit knallende race-auto's ... simply awesome. Alles wat je doet die 24u is onderbouwd door knallende, briesende, donderende en continu alle toerentallen aftastende racewagens. Op den duur hoor je welke auto waar op circuit zit. Als je even in je neus peutert hoor je een Ferrari drie versnellingen terugschakelen voor de laatste chicane en daarbij eentje te snel terugschakelen, terwijl ondertussen de Viper wegaccelereert uit Porsche. En als je even daarna vrolijk de brandstofresten afgiet in de pissijn, hoor je de meute LMP2's rond elkaar zoemen als kwade horzels en wespen, terwijl je het luchtsuizen en het gesis van de Audi LMP1 die de lucht doorklieft als een stealth fighter gewoon kan voélen. Een beetje later zit je op WC voor een weeeelkome number two en die hoor je niet eens plonzen omdat er net 2 km verdrop een Corvette GTE racekar even de zoveelduizend toeren aantikt en z'n revlimiter een kaakslag geeft. Nog wat later ben je aan 't shaken op een bazig/bassig deuntje die het bijtankfestijn ondersteunt en ben je plots 't ritme kwijt omdat er drie Astons enkele seconden na elkaar een chicane uitsprinten, 3 km verderop, en hun sound en de daardoor voortgebrachte interferentie (wérkelijk) uit de muziekmaat dreunt en je dansje moeilijk maakt. En 's nachts, als je droomt, is het altijd met de energie van al die hoogtoerige, bloedhete motoren die rondom je van katoen geven. Bon, niet vergeten bijtanken. Racegeluiden toch te aanlokkelijk. Two o'clock = terug naar de circuitrand. Dunlop, Tertre Rouge, en terug. Weinig volk. "Enkel jij en de rijders"-gevoel overheerst. De eenzaamheid en de vermoeiende donkerte die de piloten echt continu richting slaapafgrond moeten trekken, sijpelt op één of andere manier je poriën binnen. Het geheel, albeit awesome, krijgt een melancholische toon. Je voelt mee met die gasten. Die moeten zich wel amuseren, maar fuck wat moet dat hard zijn. Halfvier 's nachts: je ziet enkele verdwaasde mecaniciens in de pit rondlummelen, op zoek naar datgene wat ze aan het doen waren en daarbij 2-3 keer op hun passen terugkeren. De hele wereld slaapt maar de wereld dáár siddert zo hard op die geluidsgolven dat je wakker moet blijven. Iedereen en alles. Tegen de natuur in. Fucking hard moet dat zijn. Respect en verbondenheid (in "lijden") stijgen. Wat mij betreft snap je niet wat een 24u-race is als je niet eens compleet stikkapot als toeschouwer je ogen heb staan proberen open te houden tijdens 't toeschouwen. En als je niet regelmatig bijtankt, verdomme! Bijtanken is plicht! En als het licht aan gaat (aan de hemel), gaat voor de meesten het licht uit. (Voor anderen nog niet, die vertrekken nog eens naar venue H en tanken zich daarvoor bijzonder goed vol. Filmgeschiedenis wordt bovendien geschreven in de vroegste uurtjes - geen idee of daar mogelijks helaas een filmpje van is ) Na veel te weinig uren (say: 2, 3 ?) slaap word je opnieuw gewekt door die immer aanwezige soundtrack. Je droomde de soundtrack ook. En je wordt ook gewekt door de helicopters. En de steeds weer opstijgende en landende jets. En de racekarren. De racekarren. Sound. Again & again. Wat ... een ... event. Terwijl de filmcrew van de nacht morgen nog even wat editeerwerk verricht in de tent (geen idee dat daarvoor boomzagen nodig waren?) gaat de nachtploeg op stap richting circuit. "Ontbijt langs Hunaudières?" Fucking yes! Het zicht daar op klaarlichte dag is zo anders dan 's nachts. Even zalig, hard anders. Je voelt wel een zekere sfeer van vermoeidheid, overal. Zelfs het bos langszij Mulsanne Straight lijkt moe te zijn van de reeds 16-17-18u aanhoudende oorverdovende zangstonde. Marshalls staan staand te slapen of wapperen nét dat beetje minder geëxciteerd hun vlaggen. Zelfs dauw op de grassprieten geeft de strijd tegen de dag op en rolt verslagen naar beneden, terug de aarde in. The weight of 3/4 of a 24hrs race. It is real. Terug naar 't circuit, nog een uur of 2-3 voor de finish. (Bijtanken is minder dringend geworden, immers genoeg "fumes" aanwezig in de tanks om 't daarop uit te zingen... hoop je.) Tension builds up. De strijd lijkt gestreden ... maar dan: "wet track" !! Legers regenwolken drijven de regio binnen. Op de screens tonen ze enkele seconden een scherm in de pit met daarop radarbeelden van bewolking/regen. Enkele auto's gaan precies een tik rechtdoor in de remzone. Een Aston (leader GTE-AM) crasht vreemd in de chicane voor de start/finish straight. Magic of 24hrs ... it's also a bit of black magic, evil magic. Gedachten spoken en mensen zijn doodop. Maar de excitement!! We nemen plaats op de grandstands net aan de pitlane exit. Groot scherm voor onze neus. Tikken mee de minuten af. Finish. Het komt bijna een beetje onverwacht, zo gek danst de tijd en de waakzaamheid van de toeschouwer. Geen verrassingen (meer), tenzij positieve. Toyota deed dat verdomd goed, Audi scoort wat werd verwacht en leverde prachtig strijd, Porsche loste verwachtingen in in LMP1 (en helaas ook de slechte verwachtingen in GTE). Geen zware crashes. Geen doden (RIP Alan). It's done. We're safe. And all of them won. Focking yes they did, no matter the place they finished. En dan het kroonstuk, wat mij betreft (bij mij bekroond met vochtige ooghoeken, no shit). De auto's komen voorbij finishlijn en draaien dan in 180° de pitlane exit tegen de rijrichting in. Eén LMP2-rijder, helemaal achteraan de massa, geen podiumplaats scorend, doet z'n vleugeldeurtje open, kijkt ons (ondanks HANS) aan en schudt (nog steeds ingestrapt) zo hard z'n linkerarm naar ons, het publiek, in ab-so-lu-te onwereldse blijdschap dat-ie de 24 uur van Le Mans heeft uitgereden. Je ziet z'n mond niet maar voelt 'm schreeuwen van blijdschap. Fucking hell. That does it. Dan kraak je als toeschouwer ook. Je kent die man niet, zag z'n auto wel honderden keren voorbijscheuren maar supporterde niet voor 'm ... en toch ben je plots brothers. Dát, dat en nog zoveel meer, dát is de 24 uur van Le Mans. A petrolhead's life is incomplete without it. It is a fucking bazillion galaxies further beyond AWESOME. Thanks guys. Peppie met 't dieselkanon, Kokkie monsieur Crépi, Bartje de Weber, potige Pôtrellium Dôme, de Voddenvent met de nieuwe/ouwe rooie (éindelijk), Guust met de twitterbus en Flater met de groene zondagkater: you guys made it awesome. Again. Zo, stukje tekst neergetetterd. Niks herlezen, gewoon straight from the tired mind. Ik neem nog een dubbele portie keelpijnpastilles en maagzuurremmers en kruip m'n bed in. Is it mid june 2016 yet? 26 Quote
McLovin 1.193 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 Fak, wat een awesome verslag schrijf jij toch. Twas niet altijd gemakkelijk te lezen, ma dat vergeef ik je Quote
Lefty 19.510 Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 Filmpje gemaakt om @@gTa z'n omschrijving van de sounds te staven. Zondagochtend ca 9u, net achter de 2de chicane op de Hunaudières 8 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.