Challazer 4.457 Geplaatst: 14 oktober 2025 Geplaatst: 14 oktober 2025 11 minuten geleden, Polygoon zei: Anders in de slazwierder? Mijn oma deed het omgekeerd, die droogde haar sla in zo'n ouderwetse, elektrische droogtrommel. 2 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 14 oktober 2025 Geplaatst: 14 oktober 2025 2 minuten geleden, Monterey Jack zei: Geniaal Is een manuele droogkast zonder warmte, if you will 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 14 oktober 2025 Geplaatst: 14 oktober 2025 1 uur geleden, Monterey Jack zei: Kan wel vervelend worden moesten daar nog restanten inzitten van wasverzachter. Ik slaag er telkens in al mijn doeken stuk te maken als ik ze was, zelfs met specifieke producten om microvezels te wassen. Nemen niets van water meer op nadien Geen idee aan wat het kan liggen, vermoedelijk restanten van wasbeurten met pods in de wasmachine, of de droogkast. De wasverzachter zal inderdaad de boosdoener zijn. Vooral je droogdoeken gaan hier last van hebben. Je moet ze anders eens wassen met een scheut azijn in het bakje voor de wasverzachter. Het zou me verwonderen moest de droogkast de plaats des onheils zijn, ik verdenk eerder de wasmachine. Ik was mijn doeken eigenlijk met een gewoon vloeibaar wasmiddel. Hoe simpeler, hoe beter. Destijds wou ik mijn doeken fluffy houden, en had ik Woolite gebruikt (want voor 'tere was'). Namen ook niks meer op. Na de wasbeurt (40°), en ik laat nog eens extra spoelen, gaat alles in de droogkast. Pads laat ik wel aan de lucht drogen. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 14 oktober 2025 Geplaatst: 14 oktober 2025 Wassen met soda werkt nog het beste vind ik. Wel zorgen dat je machine zuiver is (af en toe eens kookwas doen met soda). Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Laatste tijd krijg ik door 't algoritme steeds meer video's over autodetails aangeboden. Geen bezwaar, 'k vind dat nog wel tof om eens naar te loeren. Maar wat me opvalt: vaak zie je dry ice cleaning opduiken en vooral, dat geeft bij momenten nogal een resultaat, amai. b.v. de eerste 3-4 minuten in deze video ... dat zie je erg vaak (onderkant auto, motorruimte, deurslagen, etc) maar daarna zie je ze ook interieurdelen doen, pedalen, etc Is dat dry ice cleaning een (terechte) hype of eerder een hoax? Wat zijn de voor- en nadelen? Je ziet ze ook soms bewust rond bepaalde zaken heen gaan (dus niet met dat droogijs op b.v. rubbers etc spuiten). Is dat schadelijk voor nog andere zaken ook? Waarom hoor je daar hier in België zga niks over? Apparatuur zal wel kostelijk zijn, neem ik aan. En quid voor 't droogijs zelf, moet je dat laten leveren oid? Benieuwd of @Simoni dat bv gebruikt op de kostelijke karren en oldies die hij binnenkrijgt bij RSC. En is @Alexx daar mee bezig, of niet? Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Je ziet het inderdaad opduiken in de cardetailing, eerst bij echt oude karren. De eerste keer dat ik het zag was AmmoNYC die het op één van zijn barnfinds gebruikte, omdat hij geen hogedrukreiniger wou/durfde in te schakelen. Hij vreesde dat de rubbers te verduurd waren, en dat de HD ze overal rond ging doen vliegen. Maar de laatste tijd ook voor dingen die volgens mij op de traditionele wijze even proper geraken, zonder de dure machinerie (interieurs bv: met een extractor en zo’n blaasteut (zoals jij die hebt, dacht ik) en wat borstels krijg je al heel veel proper. Steamcleaning is ook iets wat men tegenwoordig op alles en nog wat gebruikt. In mijn job wordt iceblasting ook meer en meer gebruikt bij een opkuis van roetaanslag na brand ook. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 @Matthi heeft het laten doen op zijn m5. Quote
Sibo Berebrouckx 206 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Ook al tegengekomen en toen even gegoogeld. In België nog niet heel veel, maar in NL precies meer en meer bedrijven die het aanbieden. Quote
Simoni 6.175 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 6 uren geleden, gTa zei: Laatste tijd krijg ik door 't algoritme steeds meer video's over autodetails aangeboden. Geen bezwaar, 'k vind dat nog wel tof om eens naar te loeren. Maar wat me opvalt: vaak zie je dry ice cleaning opduiken en vooral, dat geeft bij momenten nogal een resultaat, amai. b.v. de eerste 3-4 minuten in deze video ... dat zie je erg vaak (onderkant auto, motorruimte, deurslagen, etc) maar daarna zie je ze ook interieurdelen doen, pedalen, etc Is dat dry ice cleaning een (terechte) hype of eerder een hoax? Wat zijn de voor- en nadelen? Je ziet ze ook soms bewust rond bepaalde zaken heen gaan (dus niet met dat droogijs op b.v. rubbers etc spuiten). Is dat schadelijk voor nog andere zaken ook? Waarom hoor je daar hier in België zga niks over? Apparatuur zal wel kostelijk zijn, neem ik aan. En quid voor 't droogijs zelf, moet je dat laten leveren oid? Benieuwd of @Simoni dat bv gebruikt op de kostelijke karren en oldies die hij binnenkrijgt bij RSC. En is @Alexx daar mee bezig, of niet? We hebben hier inmiddels drie verschillende leveranciers over de vloer gehad voor een betalende demo. Elke keer werd beweerd dat zij dé perfecte oplossing hadden voor onze noden, en dat droogijsstralen de toekomst is — zeker in de oldtimerwereld. De realiteit is echter telkens opnieuw ontgoochelend geweest. Om verschillende redenen, maar de hoofdreden blijft dat het eindresultaat gewoon niet overtuigt. Daarbij komen nog een aantal bedenkingen: In theorie kan je de reinigingskracht eenvoudig bijregelen, maar in de praktijk betekent dit vaak dat je de druk zo hoog moet zetten om hardnekkig vuil te verwijderen, dat je tegelijk ook andere materialen begint aan te tasten en beschadigen. Het lijkt een nette methode, maar het vuil vliegt gewoon alle kanten op. Waar water het vuil afvoert, blijft dat bij droogijsstralen simpelweg in het rond vliegen / liggen. De installatie vraagt een enorm volume perslucht en produceert veel lawaai, wat het gebruik minder praktisch maakt. In elke test die we hebben uitgevoerd, behaalden we met de juiste producten, borstels en hogedrukreiniger hetzelfde of zelfs een beter resultaat. Het lijkt vooral goed te werken bij lichte vervuiling — bijvoorbeeld wanneer je een 997 terug naar fabrieksstaat wil brengen. Maar zelfs dan zie ik niet goed waarom je dat niet gewoon met klassieke technieken zou doen. Het enige wezenlijke verschil is het ontbreken van water. Op basis van onze ervaringen zien wij voorlopig geen meerwaarde in droogijsstralen voor onze toepassingen. De resultaten blijven achter bij de verwachtingen, terwijl de kost, de complexiteit en de praktische nadelen aanzienlijk zijn. In één van mijn calculaties zat ik aan een 250€/u, daarvoor kan je al redelijk wat andere oplossingen zoeken. In één geval zei de technieker ook gewoon letterlijk dat dit geen oplossing voor ons is. "De verkoper verkoopt dat graag maar kent zelf niets van de uitvoering" 7 Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Dus jullie blijven bij water? Of hoe verwijderen jullie van die undershutze? asking for a friend Quote
Simoni 6.175 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 28 minuten geleden, gewoon ik zei: Dus jullie blijven bij water? Of hoe verwijderen jullie van die undershutze? asking for a friend Die krijg je ook met droogijsstralen niet weg. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 34 minuten geleden, Simoni zei: Die krijg je ook met droogijsstralen niet weg. ok, waarmee dan wel? Zandstralen? Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 7 minuten geleden, gewoon ik zei: ok, waarmee dan wel? Zandstralen? Real effective cleaner, ook “de real” genoemd, van stipt polish point. Quote
Redfive 242 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Op 14/10/2025 om 17:36, ex-Mooseman zei: De wasverzachter zal inderdaad de boosdoener zijn. Vooral je droogdoeken gaan hier last van hebben. Je moet ze anders eens wassen met een scheut azijn in het bakje voor de wasverzachter. Het zou me verwonderen moest de droogkast de plaats des onheils zijn, ik verdenk eerder de wasmachine. Ik was mijn doeken eigenlijk met een gewoon vloeibaar wasmiddel. Hoe simpeler, hoe beter. Destijds wou ik mijn doeken fluffy houden, en had ik Woolite gebruikt (want voor 'tere was'). Namen ook niks meer op. Na de wasbeurt (40°), en ik laat nog eens extra spoelen, gaat alles in de droogkast. Pads laat ik wel aan de lucht drogen. Nooit wassen met wasverzachter! Dat tast de doeken aan. Ik heb een droogdoek van al 15 jaar oud (oa, heb er nog andere), altijd gewoon gewassen in de wasmachine zonder wasverzachter (zou de vezels beschadigen, en daardoor kan die dan waarschijnlijk minder tot geen vocht meer opnemen). Zelfde voor de washmits. Na wassen de droogkast in. Werkt perfect. Dus, geen wasverzachter. Give it a try.. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Wasverzachter legt een laagje rond de vezels, waardoor ze geen water meer opnemen Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Maar dat is het net: ik gebruik nooit wasverzachter voor die doeken en enkel speciaal middel Het enige dat ik kan bedenken is dat dat is door restanten van gewone was. volgende keer de machine eerst eens zonder inhoud laten draaien en dan proberen met soda en microvezel wasmiddel Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 16 oktober 2025 Geplaatst: 16 oktober 2025 Zojuist, Monterey Jack zei: Maar dat is het net: ik gebruik nooit wasverzachter voor die doeken en enkel speciaal middel Het enige dat ik kan bedenken is dat dat is door restanten van gewone was. volgende keer de machine eerst eens zonder inhoud laten draaien en dan proberen met soda en microvezel wasmiddel Stop je handdoeken erin met een kookwas en zonder wasverzachter of grbruik azijn als wasverzachter. Dan moet je die niet leeg laten draaien. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 7 december 2025 Geplaatst: 7 december 2025 De zomerwielen aan binnen en buitenzijde ontdaan van de vuiligheid Wilde ze nog voorzien van een beschermlaag maar dat zal voor volgend weekend zijn 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 7 december 2025 Geplaatst: 7 december 2025 On 10/16/2025 at 7:36 PM, Monterey Jack said: Maar dat is het net: ik gebruik nooit wasverzachter voor die doeken en enkel speciaal middel Het enige dat ik kan bedenken is dat dat is door restanten van gewone was. volgende keer de machine eerst eens zonder inhoud laten draaien en dan proberen met soda en microvezel wasmiddel Smijt uwe wasverzachter gewoon weg. Dat wordt hier voor niks van was gebruikt. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari @Simoni @Wax-it.be e.a. Als het leder van de stuurwielvelg slijt, vnl. de kleur die eraf slijt waardoor het wat grijzig wordt ... kan je dat DHZ "verven"? Is een ColorLock kitje daarvoor OK? Of zijn er andere producten die daar beter voor geschikt zijn? Evident dat ik liever niet heb dat dat nadien afgaat op de handen. En uiteraard ook dat het niet elke 2 weken opnieuw aangebracht moet worden. Thanks!! Quote
Alexis 5.938 Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari Op 7/12/2025 om 17:10, msxx zei: De zomerwielen aan binnen en buitenzijde ontdaan van de vuiligheid Wilde ze nog voorzien van een beschermlaag maar dat zal voor volgend weekend zijn Hoeveel van dat velgenspul spuit je daarop? Onlangs nog eens geprobeerd om die 'spikkeltjes' remstof eraf te krijgen, wordt wel paars, maar zelfs na inwerken met een borsteltje blijven er toch altijd wat spikkels over die ik er niet af krijg. Kleien dan maar? Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari Zojuist, Alexis zei: Hoeveel van dat velgenspul spuit je daarop? Onlangs nog eens geprobeerd om die 'spikkeltjes' remstof eraf te krijgen, wordt wel paars, maar zelfs na inwerken met een borsteltje blijven er toch altijd wat spikkels over die ik er niet af krijg. Kleien dan maar? Ik kreeg ze er ook niet af, anders waren ze weg geweest. Kleien heb ik nu niet geprobeerd. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari 2 uren geleden, Alexis zei: Hoeveel van dat velgenspul spuit je daarop? Onlangs nog eens geprobeerd om die 'spikkeltjes' remstof eraf te krijgen, wordt wel paars, maar zelfs na inwerken met een borsteltje blijven er toch altijd wat spikkels over die ik er niet af krijg. Kleien dan maar? Als je het bij houdt krijg je het er op deze manier af. Anders wordt het lastig.. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari 16 minuten geleden, msxx zei: Als je het bij houdt krijg je het er op deze manier af. Anders wordt het lastig.. Helaba, ben je daar dingen aan het insinueren? 1 Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari 2 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Helaba, ben je daar dingen aan het insinueren? Iedereen weet toch dat jij jouw wagens nooit verzorgt? Nee, het moet wel over de velgen van zijn S2000 gaan 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.