Ga naar inhoud

Discovery vs. Grand Cherokee vs. Fortuner vs. Sorento

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds kort woont mijn broer in Zuid-Afrika, en hij zoekt nu een degelijke, grote 4x4.  

Eisen:  comfortabel, (stevige) offroad mogelijk, automaat, betrouwbaar, zo recent mogelijk.   Budget: absoluut max. 200.000 Rand.

Voorlopige kanshebbers zijn (deze auto's zijn ze ook al gaan bekijken:

Jeep Grand Cherokee 5.7:

http://www.pinnaclecars.co.za/viewVehicle.php?VID=512795

Toffe motor maar bedenkelijke interieurkwaliteit vonden ze.  Voelde 'verouderd' aan.

Landrover Discovery 4.0:

http://www.pinnaclecars.co.za/viewVehicle.php?VID=507494

Knappe auto, voelde degelijk aan.  Maar ik stel me vragen bij de betrouwbaarheid.  Iemand meer info hierover?

Toyota Fortuner 4.0:

http://www.cars.co.za/viewVehicle.php?VID=508986&car_for_sale=Toyota-Fortuner-4.0-V6-At-4x4-2006

Dé gewilde 4x4 in ZA, ook interessant naar herverkoopwaarde toe, wat zeker niet onbelangrijk is.  Wel duur in aanschaf en veelal hoge kilometerstanden.

Kia Sorento 3.5:

http://www.cars.co.za/viewVehicle.php?VID=496953&car_for_sale=Kia-Sorento-3.5-V6-4x4-At-2010

Heel nieuw, weinig kilometers, beest van een motor zegt m'n broer.   Alleen: capaciteiten op terrein?  Volgens plaatselijke kenners kunnen die bakken zeker hun mannetje staan offroad...  Meningen?

Andere voorstellen zijn ook zeker welkom.   Gelieve wel rekening te houden met de eisen, en met de prijzen in ZA, niet hier in EU (daar zijn auto's over het algemeen een pak duurder).

Geplaatst:

Vriend van mij hier heeft zo een disco, nooit problemen mee gehad, staat nu op 200k ofzo. Eerste 120k was in Dubai in de woestijn. Geraakte overal door

Geplaatst:

Hmm twijfel tussen Jeep en Disco.

Doe maar de Jeep dan, zal volgens mij een pak moderner aanvoelen en die Hemi V8 is zeer betrouwbaar normaal gezien.

Geplaatst:
Hmm twijfel tussen Jeep en Disco.

Doe maar de Jeep dan, zal volgens mij een pak moderner aanvoelen en die Hemi V8 is zeer betrouwbaar normaal gezien.

Ja, dat was dus ook mijn gedacht.   Alleen viel die GC blijkbaar nogal tegen qua interieurkwaliteit.   Plastic die kraakte, knoppen die niet meer werkten, stoelverstellingmotoren die lawaai maakten, etc...

Iemand een gedacht van het verbruik van al die karren hierboven?   Dat die bakken geen 10 liter verbruiken weet mijn broer ook, maar 20-ish zou van het goede teveel zijn.  Zijn die 5.7's geen enorme zuipschuiten?

Bedoeling is dus ook dat die auto af en toe eens kan dienen voor langere trips (enkele duizenden km), waarbij ook grote stukken offroad een mogelijkheid zijn, dus om de 300km moeten tanken zou ook klote zijn...

Geplaatst:
Ja, dat was dus ook mijn gedacht.   Alleen viel die GC blijkbaar nogal tegen qua interieurkwaliteit.   Plastic die kraakte, knoppen die niet meer werkten, stoelverstellingmotoren die lawaai maakten, etc...

Iemand een gedacht van het verbruik van al die karren hierboven?   Dat die bakken geen 10 liter verbruiken weet mijn broer ook, maar 20-ish zou van het goede teveel zijn.  Zijn die 5.7's geen enorme zuipschuiten?

Bedoeling is dus ook dat die auto af en toe eens kan dienen voor langere trips (enkele duizenden km), waarbij ook grote stukken offroad een mogelijkheid zijn, dus om de 300km moeten tanken zou ook klote zijn...

een SRT8 verbruikt rond de 17 liter dus ik vermoed dat een 5.7 een beetje minder moet zijn? 

Geplaatst:

Ik denk dat uit dit lijstje de Disco de betere keuze gaat zijn.

Geplaatst:

Ik zou twijfelen tussen die Toyota of de Kia.

Geplaatst:

bestaat er geen mogelijkheid om eentje van hier mee te pakken? al die bakken gaan toch naar ginds. en dan zou ik bv een landcruiser aanraden

Geplaatst:

T3 syncro met de 2.3 audi-motor. Geen dank.

Geplaatst:
bestaat er geen mogelijkheid om eentje van hier mee te pakken? al die bakken gaan toch naar ginds. en dan zou ik bv een landcruiser aanraden

Naar't schijnt is het bijna ondoenbaar om een auto daar in te voeren.   Weet niet waarom maar moest dat zo gemakkelijk gaan hadden ze het wel gedaan denk ik...

Geplaatst:

Disco.

Wat lange roadtrips betreft, die bakken zuipen allemaal redelijk goed door en sowieso zullen er wel enkele jerry-cans gevuld worden toch?

Geplaatst:

Los van alles, en zeker van 't feit dat 't hier een reden heeft ... zijn we niet een beetje érg ver aan 't gaan als we als Belg al gaan autoscouten in .za? :lol:

Geplaatst:

Mijn nonkel heeft een 60.000miles op zo'n Grand Cherokee gezet. Zat aan 14l/100km maar rijdt dan ook als een dikke Amerikaan (mijn nonkel, niet de auto).

Hij vond dat een schitterende auto, ik heb er zelf 2 maal mee gereden en er viel me niet echt iets op op vlak van afwerking.

Enkel de elandtest kan ie minder goed aan.

Geplaatst:
Niemand ervaring met zo'n Sorento?

Ja. Ooit een caravan mee getrokken en dat ding rijdt eigenlijk wel heel goed. Kan mee met zijn Japanse broers, maar is iets goedkoper.

Was wel geen benzine (wegens bij ons niet beschikbaar). GEloof dat het een 2.7 td was.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Blijkbaar is zo'n Sorento nog een interessant hok.   Onze staleigenaren hebben er ook eentje (wel diesel), en zijn daar ook erg tevreden van.  Nooit problemen mee gehad, en erg regelmatig met de trailer erachter.

Die Disco, is dat op vlak van betrouwbaarheid te vergelijken met een Range?  Want dan vrees ik dat ze mss beter af zijn met die Sorento of Fortuner. 

Ik vrees dat de Grand Cherokee te gulzig gaat zijn, dus vermoedelijk valt die al af.

Geplaatst:

De Disco was onderhuids gewoon een RR 1. ...

Niet direct de betrouwbaarste, nee.

Geplaatst:

Vriend van mij zijn ouders baten een camping uit. Over die Sorento had hij niks dan lof. Veel Engelsen kiezen deze als prijsbewust trekbeest.

Ik spreek hier uiteraard enkel over de diesels, die dacht ik zelfs een aanzienlijk gewicht mogen trekken?

Geplaatst:

Vandaag hebben ze de knoop doorgehakt en de Fortuner gekocht.   Denk dat dit geen slechte keuze is, zeker naar herverkoopwaarde toe binnenkort.

post-292-0-14623800-1363461959_thumb.jpg

post-292-0-40735100-1363461969_thumb.jpg

post-292-0-16938600-1363461975_thumb.jpg

Geplaatst:

Goed dat het geen Sorento geworden is. Vond die niet goed rijden met z'n ladderchassis. Nieuw model is wel ok.

Geplaatst:
Vandaag hebben ze de knoop doorgehakt en de Fortuner gekocht.   Denk dat dit geen slechte keuze is, zeker naar herverkoopwaarde toe binnenkort.

attachicon.gifDSCN5418.jpg

attachicon.gifDSCN5420.jpg

attachicon.gifDSCN5421.jpg

wijze kist, is eigenlijk de oude 4Runner die we vroeger ook in Europa hadden

is dat de 4 liter V6? of al de 4.7 V8? ben niet zeker of die laatste ook in Z-Afrika is aangeboden geweest

edit: nvmd, Fortuner is blijkbaar op basis vd Hilux (te ziet aan oa het interieur). Geen V8, alleen V6. Lijkt wel hard op de 4Runner :D

Geplaatst:

4runner waar is de tijd. vroeger zag je die veel rijden, en die waren best knap gelijnd.

Geplaatst:

4runner 2013 ziet er heel wat anders uit.. geef mij ook maar de oude

2013-toyota-4runner.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in