Ga naar inhoud

Lotus Exige of BMW 1 M

22 leden hebben gestemd

1. 1. Welke sportwagen voor ruime 40k

• BMW 1 M
      12
    • Lotus Exige
      10

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik geraak er voor mezelf niet uit, maar stel puur hypothetisch ( een aankoop is nog niet aan de orde ) ...

Je hebt een budget van een ruime 40.000 euro en je wilt een sportwagen kopen. Voor mij springen daarbij 2 favoriete wagens in mijn hoofd: een BMW 1 M of een Lotus Exige.

Ik weet het, het is appelen en peren vergelijken: de Exige is de rasechte sportwagen en de 1 M de daily met sportwagenambities.

De 1M zal waarschijnlijk iets meer kosten in aankoop, maar een Exige lijkt me dan qua running costs de duurdere te zijn. Wat is hiervan waar?

Dus als je kiest, argumenteer dan. Kijk ook naar de running costs aub :) 

Geplaatst:

Enige wagen in het gezin kies ik direct voor de 1 M voor de dagelijkse bruikbaarheid ervan .

2de auto liefst de Exige ... is voor mij DE meest betaalbare hardcore sportwagen die er bestaat in mijn ogen 

bv deze van Jokke 

:inlove:

578212_2948547488729_2108934692_n.jpg

Geplaatst:

Zoals ik gisteren al zei, tussen deze twee als de wagen puur als week-endwagen gebruikt wordt -> De Exige. 

Veel meer puurder ga je niet kunnen rijden, al past een 1 M Coupé mss beter bij u, volgens mij verleent zo'n Exige zich niet goed om eens de hooligan af te hangen en elke bocht dwars te nemen maar, dat loopt volgens mij fout.. Met zo'n 1M Coupé daarentegen :)  De Exige lijkt mij een hardcore sportwagen gemaakt om zo puur en efficiënt mogelijk trackdays te doen ;)

't Is een klein beetje zoals zeggen: GT3 RS of E92 M3 denk ik ;-) (los van de budgetten waarover 't hier gaat).

Geplaatst:
Enige wagen in het gezin kies ik direct voor de 1 M voor de dagelijkse bruikbaarheid ervan .

2de auto liefst de Exige ... is voor mij DE meest betaalbare hardcore sportwagen die er bestaat in mijn ogen 

bv deze van Jokke 

:inlove:

578212_2948547488729_2108934692_n.jpg

Betaalbaar inderdaad wel.

Je kunt ze voor een pak minder of 40k vinden ook, RHD weliswaar.

Hoe zit het met de onderhoudskosten van die dingen Toere? Jij hebt daar wel wat ervaring mee gezien jouw Elise R.

Geplaatst:

Een 1M, een zwarte. Ik denk dat het beenharde karakter van een Exige me snel zou gaan storen.

Geplaatst:
't Is een klein beetje zoals zeggen: GT3 RS of E92 M3 denk ik ;-) (los van de budgetten waarover 't hier gaat).

I know, daarom dat ik ook zeg dat het om appelen en peren gaat he :) Maar kwilde de discussie eens starten.

Geplaatst:

Hoe zit het met de onderhoudskosten van die dingen Toere? Jij hebt daar wel wat ervaring mee gezien jouw Elise R.

RHD zou ik niet willen , of het moet eentje zijn van minder dan 20k maar die vind je toch niet 

Onderhoudskosten : is ook te zien hoeveel km's er je mee plant te doen he , zelf heb ik er maar 2 jaar mee gereden dus echt zotte kosten heb ik er niet aan gehad ... wel eens een steentje in de radiator gehad waardoor die kapot was en doordat ze daarvoor de ganse voorkant moeten demonteren was dit een kost van 800€  :(

Geplaatst:

Zo een Exige kost geen hol in running costs, als hij heel blijft of garantie heeft, en je er niet mee begint te tracken.

Geplaatst:
Zo een Exige kost geen hol in running costs, als hij heel blijft of garantie heeft, en je er niet mee begint te tracken.

Ik had gedacht dat dat qua running costs voor trackdays ook nog 'relatief' betaalbaar zou zijn, wegens de kleinere remmen en banden die dus ook een stuk goedkoper zijn dan bij vele andere auto's, of ben ik mis?

Geplaatst:
Ik had gedacht dat dat qua running costs voor trackdays ook nog 'relatief' betaalbaar zou zijn, wegens de kleinere remmen en banden die dus ook een stuk goedkoper zijn dan bij vele andere auto's, of ben ik mis?

Zolang alles heel blijft wel ja.

Geplaatst:

2 fantastische auto's.

Enkel moet het voor mij ook dagelijks of voor een lange afstands rit ingezet kunnen worden.

Daarbij valt mijn keus voor de 1M.

Moest ik de 1M al op de oprit hebben, en heb dan nog een kleine 40k extra te spenderen graag een exige erbij voor mij  :inlove:

Geplaatst:

Ik zou claustrofobie krijgen in de Lotus, dus voor de BMW

Geplaatst:
Zolang alles heel blijft wel ja.

Zo fragiel? Ik dacht dat dat relatief betrouwbare motoren waren? Wat zijn dan zoal de zwakke punten die geld gaan kosten?

Persoonlijk zou ik wel voor een 192pk Exige gaan, lijken me nog iets meer bulletproof dan de andere.

Geplaatst:
Zoals ik gisteren al zei, tussen deze twee als de wagen puur als week-endwagen gebruikt wordt -> De Exige.

Veel meer puurder ga je niet kunnen rijden, al past een 1 M Coupé mss beter bij u, volgens mij verleent zo'n Exige zich niet goed om eens de hooligan af te hangen en elke bocht dwars te nemen maar, dat loopt volgens mij fout.. Met zo'n 1M Coupé daarentegen :) De Exige lijkt mij een hardcore sportwagen gemaakt om zo puur en efficiënt mogelijk trackdays te doen ;)

Kan ik me min of meer in vinden. Nu goed ik heb al wat sportwagens gehad en weet 1 ding. De geblazen pk monsters ben je snel gewoon geven naast power ook gebruiksgemak rijfun ben je snel gewoon en heeft beperkte rijsensatie.

Maar.......uit de Exige stap ik elke dag met de grootst mogelijke smile uit, en dat meen ik 100% !.

Je moet wel bereid zijn de hardcore keuze te maken want praktisch is de auto niet. Voor mij is dit de no brainer indien je nog ergens iets praktisch staan hebt.

Als het je enige wagen is, is het afwegen, maar ikzelf kies Exige.

Ik meen het als ik zeg dat dit meer rijplezier geeft als een Amg of Panamera Turbo. Het plezier van een GT3 maar ook bij normale snelheden is een redelijk juiste omschrijving .

Mijn gele heb je voor 45000 (goede wagen !)

Qua running costs gaat dit niet duurder zijn dan de 1M. Koop u wel een goede Exige en niet iets dat de beste koop LIJKT. My2cents

Geplaatst:

Het is de bedoeling dat het een pure funkar is.

Ik heb nog een bedrijfswagen staan en mijn vriendin haar auto. Dan is een exige idd de betere keus, maar ik had gehoord dat de lotus kosten hoog waren.

Als dit niet zo is, dan is het idd een no brainer!

Geplaatst:

Exige > 1M

Op alle vlakken behalve 1, maar dat is geen probleem gezien je andere wagens :)

Die van Jokke is idd misschien een mooie optie voor je :) Restwaarde van een 2ehands is trouwens ook zeer goed gezien het meeste waardeverlies reeds is betaald, en dat is misschien geen te verwaarlozen factor voor u.

Een 1M is wel één van de weinige M-cars die hun waarde ook goed houden...

Geplaatst:

Zo is dat. Dat zijn Toyota motoren? Dus dat valt allemaal goed mee. Maar rij je bumper (1 stuk samen met de motorkap) eens per ongeluk kapot. Dat scheurt onmiddellijk (polyester), en kost stukken van mensen.

De neus en koplamp van mijn Elise is (onder verzekering) eens helemaal vervangen geweest. Was iets van 4000€ voor een ongespoten neus, en 800€ voor een koplamp. Met spuiten, installeren, enz. was het toen een factuur van rond de 6500€ dacht ik  :huh:

Geplaatst:

Die van Jokke is inderdaad een zeer knap exemplaar, het probleem is dat de aankoop nog niet voor onmiddellijk is :)

Geplaatst:
Die van Jokke is inderdaad een zeer knap exemplaar, het probleem is dat de aankoop nog niet voor onmiddellijk is :)

Als Jokke hem 2 jaar bij houdt ben ik ook kandidaat hoor  :)

Geplaatst:

Ik heb eens een aantal wagen back to back kunnen rijden, waaronder een E46 M3 CSL, enkele Lotussen en een paar kitcars. Ik zou uit dat rijtje sowieso de Exige gekozen hebben. Sensatie is met weinig andere auto's te vergelijken, normale slijtagekosten zijn beperkt doordat er maar kleine bandjes onder liggen en er motoren in hangen die veel geproduceerd zijn. 

Geplaatst:

De lotus is zoveel meer sportwagen dan een 1M. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Kan ik me min of meer in vinden. Nu goed ik heb al wat sportwagens gehad en weet 1 ding. De geblazen pk monsters ben je snel gewoon geven naast power ook gebruiksgemak rijfun ben je snel gewoon en heeft beperkte rijsensatie.

Maar.......uit de Exige stap ik elke dag met de grootst mogelijke smile uit, en dat meen ik 100% !.

Je moet wel bereid zijn de hardcore keuze te maken want praktisch is de auto niet. Voor mij is dit de no brainer indien je nog ergens iets praktisch staan hebt.

Als het je enige wagen is, is het afwegen, maar ikzelf kies Exige.

Ik meen het als ik zeg dat dit meer rijplezier geeft als een Amg of Panamera Turbo. Het plezier van een GT3 maar ook bij normale snelheden is een redelijk juiste omschrijving .

Mijn gele heb je voor 4500 (goede wagen !)

Qua running costs gaat dit niet duurder zijn dan de 1M. Koop u wel een goede Exige en niet iets dat de beste koop LIJKT. My2cents

Ok ik koop hem :D

On topic, ik zou twijfelen, twijfelen, ... allicht nog wat twijfelen maar uiteindelijk de Exige kopen om dan te bestelbon te annuleren en toch voor de 1M te gaan. Echt ik kan niet kiezen. Zelfde geldt bij mij voor een F355 en een M3 CSL. Ik krijg het niet over mijn hart de CSL weg te doen voor een auto die ik even graag wil.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

telt dat ook niet voor die 1M?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in