Dower 2 Geplaatst: 8 oktober 2013 Geplaatst: 8 oktober 2013 Winterbanden worden dan toch niet verplicht: http://www.intoverkeersrecht.be/news/63/15/Verkeersboete-uitgesloten-winterbanden-niet-verplicht.html . Ik heb nochtans t gevoel dat mijn winterbanden echt wel het verschil maken. Wat is jullie ervaring? Quote
Jan 1.163 Geplaatst: 8 oktober 2013 Geplaatst: 8 oktober 2013 Ik ben voor! Na paar jaar RWD gereden te hebben merk je wel wat verschil. M'n E87 was een ramp op gewone banden (in sneeuw en ijzelcondities). Meerdere keren vast gezeten op de belachelijkste hellingen ooit. Dan winterbanden gemonteerd en sindsdien niet meer vast gezeten, t'wordt natuurlijk geen 4x4 met spike banden maar t'sukkelen was opgelost.. Quote
OlivierV 219 Geplaatst: 8 oktober 2013 Geplaatst: 8 oktober 2013 Ik heb in Maart een E90 318d gekocht en die staat op zomerbanden. Toen het gesneeuwd had raakte ik zelfs bijna niet van m'n plaats op plat wegdek... Ik zal ook best kijken voor winterbanden denk ik. Echter, ik vind dat ze hun meerwaarde enkel bieden in sneeuw en ijzel, en hoeveel zo'n dagen hebben we op 'n jaar? Afgelopen winter redelijk wat ja, maar soms ook bijna geen... Quote
Naish 9.564 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Ik heb er liggen op de A7 vooral voor de skireis. Met quattro en winterbanden hoef ik me dan geen zorgen te maken over sneeuwkettingen... Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Ik heb in Maart een E90 318d gekocht en die staat op zomerbanden. Toen het gesneeuwd had raakte ik zelfs bijna niet van m'n plaats op plat wegdek... Ik zal ook best kijken voor winterbanden denk ik. Echter, ik vind dat ze hun meerwaarde enkel bieden in sneeuw en ijzel, en hoeveel zo'n dagen hebben we op 'n jaar? Afgelopen winter redelijk wat ja, maar soms ook bijna geen... Ze presteren ook uitstekend bij regenweer en lage temperaturen. Sinds 2006 leg ik elke winter winterbanden eronder en ik heb me dat nog niet beklaagd. En buiten een extra set velgen kost me dat ook niets. Als de winterbanden eronder liggen slijten de zomerbanden niet en vice versa. De meerkost is dus eerder zeer beperkt Quote
Naish 9.564 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Maar op droge wegen zijn ze wel een stuk minder... Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Maar op droge wegen zijn ze wel een stuk minder... Dat is ook zo, alhoewel er een groot verschil zit tussen winterbanden onderling. De ene is wat meer allround, de ander enkel sterk op sneeuw, etc etc. Wat dat betreft blijf ik het liefst bij Conti of Michelin die een uitgewogen pakket bieden en bruikbaar zijn in herfst en winter. Maar mijn Michelins Pilot Sport zomerbanden blijven met afstand de fijnste banden in vergelijking met de winterbanden.. maar helaas, met sneeuw doen ze niet meer mee :-) Quote
Naish 9.564 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Mijn zomerbanden doen het nog redelijk op sneeuw, maar ik heb dan natuurlijk wel quattro tot mijn beschikking. Trekkracht en sturen is dus geen probleem, maar remmen is wel een stuk minder... Wel toevoegen dat mijn winterbanden identiek dezelfde maat zijn, dus daarin zal het verschil niet zitten en tot mijn vorige zomerbanden zelfs identiek zelfde merk en type waren (zomer vs winter versie). Quote
fiddy 782 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Iedereen heeft het altijd maar over tractie en van z'n plek geraken. Idd een erg praktisch voordeel, maar 'iets' belangrijker is de toegevoegde grip bij remmen en uitwijken op ijzel/sneeuw. En daar lost quattro of wat dan ook niets op. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Mijn zomerbanden doen het nog redelijk op sneeuw, maar ik heb dan natuurlijk wel quattro tot mijn beschikking. Trekkracht en sturen is dus geen probleem, maar remmen is wel een stuk minder... Wel toevoegen dat mijn winterbanden identiek dezelfde maat zijn, dus daarin zal het verschil niet zitten en tot mijn vorige zomerbanden zelfs identiek zelfde merk en type waren (zomer vs winter versie). Als je niet dezelfde maat monteert dan is het sowieso appels met peren vergelijken. Dus eens, bij mij overigens ook zelfde maat. Iedereen heeft het altijd maar over tractie en van z'n plek geraken. Idd een erg praktisch voordeel, maar 'iets' belangrijker is de toegevoegde grip bij remmen en uitwijken op ijzel/sneeuw. En daar lost quattro of wat dan ook niets op. True story Maar als je niet van je plek geraakt is remmen niet direct kopzorg nummer één Quote
Naish 9.564 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Iedereen heeft het altijd maar over tractie en van z'n plek geraken. Idd een erg praktisch voordeel, maar 'iets' belangrijker is de toegevoegde grip bij remmen en uitwijken op ijzel/sneeuw. En daar lost quattro of wat dan ook niets op. Klopt voor het stuk van remmen compleet, ivm uitwijken ben ik niet volledg akkoord. Trouwens, ik heb dat van het remmen reeds gezegd in een voorgaande post... Zelfs bij regenweer presteren ze minder dan een goeie zomerband. Het ding is wel, zolang het niet te warm is komen goeie winterbanden voor 80-90% in de buurt van zomerbanden op droog en nat terwijl zomerbanden wel totaal waardeloos worden bij ijs en sneeuw. Idd, de eerste dagen voel je duidelijk verschil in wegligging zowel op nat als droog.. Maar idd zoals je zegt bij sneeuw zijn ze zoveel beter. Op ijzel ben je met winterbanden ook iets beter af dan met zomerbanden, maar op echte ijzel kom je daar ook niet heel ver mee. Dan is de enige oplossing nog spikes Vierwielaandrijving is geen substituut voor goeie winterbanden Ideale vergelijking... Feit dat diene suv een pak meer weegt speelt ook veel mee hoor. Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Inderdaad. En daarom meten=weten. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Inderdaad. En daarom meten=weten. Was jij niet diegene met zo'n box om prestaties te meten? Winterbanden / zomerbanden acceleratie en deceleratie tijden bij verschillende omstandigheden en dergelijke, had jij daar niet al iets van gepost? Quote
SB-01 4.345 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Ik heb er geen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet overtuigd ben van de voordelen. Waarom heb ik er geen? -Financiële aspect: Ja, uiteindelijk slijten je zomerbanden niet, maar ik moet nu gaan investeren in degelijke winterbanden en dat geld is er momenteel niet. Een "geringe" meerkost heb je altijd, omdat je ofwel extra velgen dient aan te schaffen ofwel 2x per jaar de kosten voor het omwisselen. -Huidige banden vallen behoorlijk goed mee, heb vorige winter eigenlijk geen probleem gehad en dat was toch een vrij strenge winter. Ze beschikken wel over een M+S symbool, dat moet ik erbij zeggen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Was jij niet diegene met zo'n box om prestaties te meten? Winterbanden / zomerbanden acceleratie en deceleratie tijden bij verschillende omstandigheden en dergelijke, had jij daar niet al iets van gepost? Yup, en daaruit bleek dat hoewel de winterbanden op droog wegdek bij +6° C aanvoelden alsof ze aanzienlijk minder grip boden, maar eigenlijk bij een noodstop aan 100km/u 70cm korter remden. 70cm is niks, maar dat waren winterbanden van de vorige generatie (Michelin Pilot Alpin 3 vooraan, 2 achteraan) vergeleken met toen de Michelin Pilot 2.Dit jaar uit drukte en luiigheid en budget de winterbanden laten steken. De 18" zomerbanden van mijn vrouw haar 1-reeks zijn op, maar ik vond op geen enkel ogenblik hinder van de 17" Michelin Alpin 4 banden. Meer nog, na een hele zomer hebben die banden nog altijd meer profiel dan een nieuwe zomerband... En dat scheelt bij een fikse bui. Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 ze hoeven van mij winterbanden idd niet te verplichten. Vroeger reed ook iedereen zonder. en het is zoals ze op het nieuws vertelden. degene die problemen hadden en winterbanden kochten, kopen er toch opnieuw, omdat ze overtuigd zijn. dus hoeven ze er ook geen verplichting van te maken. ben nu wel benieuwd om het resultaat te voelen met de audi. want men ford was met voorwieltractie in mijn ogen niets waard met zijn 18inch zomerbanden. men vorige wagens hadden bijlange zoveel problemen niet. Wat er nu opligt moet ik nog eens nakijken, want ik lees dat sommige allroads geleverd worden, met all-weather banden. zal ook al iets beter zijn dan gewone zomerbanden vermoed ik. en anders komen er direct winterbanden onder. (allez volgend jaar dan, want hoe langer je wacht hoe duurder ze ze verkopen ) Quote
SB-01 4.345 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 want men ford was met voorwieltractie in mijn ogen niets waard met zijn 18inch zomerbanden. Ik rij nu al 7 winters op die 18" velgen met zomerbanden en heb tot op heden geen klagen. Maar goed, als ik winterbanden zou steken dan zou ik nadien wss wel klagen. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Winterbanden! Al 12 jaar steek ik die dingen. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 @@Dower je start zo nu en dan een topic, maar je lijkt er zelf nooit meer in te reageren? ;-) Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Altijd dezelfde website waarnaar ie linkt Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 oktober 2013 Geplaatst: 9 oktober 2013 Altijd dezelfde website waarnaar ie linkt Klinkt als marketing, of met een scheldwoord spam Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 het gaat over auto's dus laat hem toch doen. dan is er tenminste wat leven. Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 Ik rij nu al 7 winters op die 18" velgen met zomerbanden en heb tot op heden geen klagen. Maar goed, als ik winterbanden zou steken dan zou ik nadien wss wel klagen. zal misschien ook aan het model liggen? Met men coupé ook nooit problemen gehad, maar men boot, was echt bijna gevaarlijk. vastzitten in een goot met uw rechtervoorwiel, en met moeite uitgeraken, ergens parkeren (op gras) en de wagen kunnen laten staan om hem de dag nadien er gaan uittrekken samen met men broer,..... Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 zal misschien ook aan het model liggen? Met men coupé ook nooit problemen gehad, maar men boot, was echt bijna gevaarlijk. vastzitten in een goot met uw rechtervoorwiel, en met moeite uitgeraken, ergens parkeren (op gras) en de wagen kunnen laten staan om hem de dag nadien er gaan uittrekken samen met men broer,..... En binnenkort met quattro zonder winterbanden sukkelen 1 Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 10 oktober 2013 Geplaatst: 10 oktober 2013 @@Dower je start zo nu en dan een topic, maar je lijkt er zelf nooit meer in te reageren? ;-) Het is een bot. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.