Ga naar inhoud

MINI Cooper 3D & 5D F56/F57

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Groter, zuiniger en -naar eigen zeggen- meer rijplezier dan ooit: Mini belooft heel wat voor de derde generatie van z'n retromobiel. We kunnen nu eindelijk alle officiële informatie en de foto's tonen.

De derde generatie ziet er nog wel onmiskenbaar uit als een New Mini, maar de buitenmaten zijn behoorlijk veranderd: de auto is nu namelijk 3,82 meter lang (Cooper S: 3,85 meter), 1,73 meter breed en 1,41 meter hoog. Dat is 98 millimeter langer, 44 millimeter breder en 7 millimeter hoger dan voorheen. De wielbasis groeide ook, en is nu 2,50 meter.

Mini zegt veel aandacht aan de veiligheid, de rijdynamiek en het comfort te hebben besteed. Dat betekent veel airbags, driepuntsgordels met krachtsbegrenzers (voor) en voor de voetgangers -in het geval van een ongewenste aanvaring met een aanstormende New Mini- een actieve motorkap om de pijn te verzachten.

'Meer rijdynamiek dan ooit'

De bestuurder profiteert van verbeterde elektrische stuurbekrachtiging, Dynamic Stability Control, Dynamic Traction Control en een Electronic Differential Lock. In combinatie met een lichtere, nieuwe voorwielophanging rijdt de New Mini volgens het Engelse merk een klasse beter dan voorheen.

Op comfortgebied maakt de Mini de belangrijkste stap met de ergonomie van het interieur. De instrumentencombinatie inclusief snelheidsmeter en toerenteller bevindt zich nu aan de stuurkolom, dus prominent in het zicht van de bestuurder. De centrale klok is er nog steeds, maar is nu voorzien van een multifunctioneel scherm.

Mini introduceert nieuwe Driving Modes, waarmee de bestuurder kan wisselen tussen brandstofbesparing en sportief rijden. De drie modi zijn MID (standaard), Green en Sport. De gekozen rijmodus beïnvloedt de gasrespons, het geluid, de ambient lighting, de schakelkarakteristieken en de Dynamic Damper Control. Uiteraard moet je een aantal van die items dan wel allemaal aangevinkt hebben op de optielijst.

Driecilinders

Verleggen we onze blik naar het motorruim, dan is het natuurlijk de introductie van driecilinders die vooral de aandacht trekt. De minst potente motor vinden we in de eerste instantie in de Cooper D. Deze 1,5-liter driecilinder turbodiesel heeft een vermogen van 116 pk.

De sprint van 0 tot 100 km/h kost de dieselversie 9,2 seconden. De topsnelheid is 205 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,5 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 92 g/km betekent.

De basisbenzinemotor vinden we in de Mini Cooper. Dit is ook een driecilinder met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Het vermogen is 136 pk. De sprint naar 100 km/h kost zodoende 7,9 seconden en de topsnelheid is 210 km/h. Het gemiddeld verbruik is 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot is 105 g/km.

Grotere viercilinder

Voor de Cooper S grijpt Mini gewoon weer naar een viercilinder. Sterker nog, het is de grootste benzinemotor die we ooit in een productie-Mini tegen zijn gekomen. Het blok heeft een cilinderinhoud van 2,0 liter en het vermogen is 192 pk. Dit zorgt voor een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 133 g/km. Relevanter bij deze uitvoering zijn natuurlijk de prestaties: het 0-100-sprintje neemt 6,8 tellen in beslag, de top is 235 km/h.

De transmissies zijn ook nieuw, zowel de handbak als de automaat zijn lichter en schakelen beter. Het lagere gewicht zorgt ook deels voor het lagere brandstofverbruik.

De nieuwe Mini is zojuist in Engeland onthuld (en wij zijn uiteraard aanwezig!), maar het publieksdebuut vindt plaats op de Tokyo Motor Show én de LA Auto Show op woensdag 20 november. In het voorjaar verschijnt de nieuweling bij de Nederlandse dealers.

Geplaatst:

Klein mondje op die intercooler :mellow: Geen fan van de grote lichtblokken vanachter en op een of andere manier moet ik kort denken aan een Fiat 500L als ik naar de koplampen kijk. Wel cool dat de S een volledig nieuw 2 litertje krijgt :) Wat gaat dat weeral kosten? :P

Geplaatst:

Knap maar die achterlichten blijven maar groeien  :lol:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

een gechipte 2 liter moet wel echt een festijn zijn als hij zijn vermogen op de weg krijgt

Geplaatst:

een gechipte 2 liter moet wel echt een festijn zijn als hij zijn vermogen op de weg krijgt

True.

Geplaatst:

Waarom een 2.0 als de concurrentie meer vermogen haalt uit een 1.6?

Qua looks staat hij me niet bijster aan. De voorkant kijkt wat scheel, en de achterste lichten zijn een pak te groot.

Geplaatst:

Niet slecht op de te grote achterlichten na. Dashboard kan me ook al wat beter bekoren dan de vorige generatie. Hopelijk is deze dan ook uit betere materialen gemaakt. Misschien nog eens bij @@Tommie moeten gaan voor een offerte :)

Geplaatst:

Niet kapot van, maar ook zeker niet lelijk.

2 liter ipv 1.6 nu, heerlijk :inlove:

Geplaatst:

Niet kapot van, maar ook zeker niet lelijk.

2 liter ipv 1.6 nu, heerlijk :inlove:

nog een merk na mazda dat voor normale motoren gaat, misschien is die onzin eindelijk voorbij

Geplaatst:

nog een merk na mazda dat voor normale motoren gaat, misschien is die onzin eindelijk voorbij

Ik wou dat ook neerschrijven, maar ze plooien langs de andere kant wel een 1,5 driecilinder in de gewone Cooper (die ook best snel is stock  :huh: zo te zien)

Geplaatst:

Van R53 naar R56 werd vooral de neus opgeblazen, nu is het de kont, wtf :)

Jammer dat de toerenteller niet meer volledig rond is (liever twee klokken zoals in de R53 met navi). Wel (eindelijk) knappe zetels.

Nieuwe basismotortjes (One versies komen wss. weer later) zijn wel tof.

Geplaatst:

die pruillip van de s trekt toch echt op geen hol?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De s is idd niet mooier dan de cooper, die laatste vind ik nog wel een leuk karretje.

Maar als we de prijs erbij betrekken neem ik toch een swift sport.

Geplaatst:

die pruillip van de s trekt toch echt op geen hol?

__Lightning_McQueen____by_lizkay.jpg

Geplaatst:

Ik  had slechter verwacht,hij is best te pruimen.

Geplaatst:

Ik vind hem niet slecht. Echt een sympathiek uiterlijk! Maar het concept wordt wat afgezaagd imo. Dat is het nadeel van retro, de mogelijkheden zijn beperkt, het is steeds evolutie en geen revolutie.

Maar ik ben er zeker van dat deze qua afwerking, innovatie, comfort en rijplezier weer een trapje hoger staat dan de R56. Ook fan van driecilinders, zeer benieuwd naar hoe deze klinkt en aanvoelt!

Geplaatst:

Als ik het niet moest gelezen hebben, had ik niet geweten dat het een nieuw model was. Ik had het op een facelift gehouden. Zoals Phil zegt, evolutie.

Edit: een tweeliter turbo met 192 pk? Ligt het aan mij of is dat weinig vermogen voor een geblazen motor?

Geplaatst:

ik vind de non-S best te pruimen.

Geplaatst:

Ook fan van driecilinders, zeer benieuwd naar hoe deze klinkt

Meestal vrij goed, dus ben benieuwd.

Geplaatst:

Edit: een tweeliter turbo met 192 pk? Ligt het aan mij of is dat weinig vermogen voor een geblazen motor?

Ligt het aan mij of is dat enorm veel tuningpotentieel?

Geplaatst:

waarom klinken 3cilinders altijd vetter?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@@Phil : dat zou kunnen maar ik blijf bij mijn gedacht: sub 200 pk voor een tweeliter turbo is niet echt indrukwekkend. Dat je er meer uit zou kunnen halen verandert niets aan de perceptie. Niet dat mijn mening zo belangrijk is, natuurlijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in