Ga naar inhoud

Aangedampte wagen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bonjour,

Mijn krel is pas nieuw en heeft al fameus last van aandampen :/

's morgens is de voorruit van de peugeot altijd zwaar vochtig en de airco alleen is niet genoeg om het op minder op een aanvaardbare tijdspanne vrij te maken.

Als je gaat wrijven met een doek maak je het gewoon ergens + je ruit wordt vuil dus dat is geen optie.

Wat doen jullie daartegen? Of rijden jullie met een beter merk dan Peugeot zodat je er geen last van hebt :D

mvg,

PJH

Geplaatst:

aangezien firmawagen:

auto starten op oprit, in neutraal met handrem op

baksteen op gaspedaal

verwarming op maximum

gaan ontbijten

vertrekken naar het werk

probleem opgelost.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Je kan ook de ruiten aan de binnenkant eens deftig ontvetten

Geplaatst:

Binnenkant van je voorruit behandelen met nanolex en dan de blazer op maximum zetten en het vocht zal rijkelijk in je gezicht belanden. Maar hey, dampvrije ruit.

Geplaatst:

Oorzaak aanpakken he.

Een ruit dampt aan als twee voorwaarden voldaan zijn: vochtigheidsgraad hoog in de wagen, temperatuur van je glas is het koudste oppervlak van je auto aan de binnenzijde.

Dus:

1. minder zweten / niet  in je zetel zeiken / kwijl wegnemen op het einde van de rit / vochtinsijpeling opsporen / recirculatieknop eindelijk eens afzetten

2. temperatuur (zal je weinig kunnen aan doen behalve: ) zeer hoog zetten bij vertrek (ow, peugeot ... geeft pas warmte na 20km verzekerst :D)

Indien manuele ventilatie: continu op laagste stand laten staan; nooit afzetten. In de tijd van manuele verwarming reed ik altijd zo, nooit aangedampte ruiten gehad. Als je het ziet verergeren standje hoger zetten.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Da's niet de oorzaak aanpakken, ik heb het daar altijd wat lastiger mee.

Mits ergens een miniem lek op te sporen en op te lossen kan je de kost van 5j ontvochtigers kopen uitsparen bv.

Geplaatst:

De zaffer heeft er ook last van, maar dat is 1 minuutje de chaufage vollen doemp en ik kan vertrekken...

Geplaatst:

http://www.carclean.nl/merken/Pingi

Een Pingi kan ook helpen.  Het pakt de oorzaak niet aan, maar helpt je wel van je aangedampte ramen.

Het ding is bovendien herbruikbaar: even in de microgolfoven, en het werkt weer voor een week.

Geplaatst:

Wat werkt eigenlijk het snelste om de ruiten vochtvrij te maken: chauffage of airco?

Geplaatst:

airco normaal :)

Geplaatst:

Airco zou me logisch lijken gezien die het vocht uit de lucht haalt :) 

Weinig last van laatste tijd, ondanks softtop dus kans op vocht in auto groter. 
Ook zeer weinig last van aangevroren ruiten aan de buitenkant, vermoed dat laagje Rain-X daar voor iets tussenzit. Vuil en vocht hechten dan minder goed. 

Geplaatst:

Ford had daar ook last van.

*blazer altijd aan laten.

*airco uitzetten voor aankomst. (geen kilometers, eigenlijk net voor ik parkeer) zo blaast hij niet als je de wagen start en blaast hij niet onmiddellijk al het vocht tegen je ruit.

*altijd laten blazen over de voorruit.

Is niet 100% effectief, maar het probleem is al opgelost. Kijk ook eens of al je ruiten dicht zijn (zeker die op de achterdeuren). Zo kan er ook flink wat vocht binnenkomen.

Geplaatst:

airco normaal :)

Maar je moet er wel rekening houden dat bij lagere temperaturen (zoals de laatste dagen 's morgens) de airco niet werkt. Ik geloof dat de compressor wordt uitgeschakeld zodra de buitentemperatuur onder de 5°C komt., zodat de verdamper niet dicht vriest..

Klopt, bij Audi is het vanaf 4°C

Met de vorige had ik hetzelfde probleem als PJH, 2 oorzaken en 't heeft lang geduurd eer ze het gevonden hadden.

1) afvoerwater van de airco liep in de wagen (onder de passagiersmat) ipv naar buiten waardoor de auto vochtig bleef

2) airco zelf dan ook nog vervangen maar ik heb nooit geweten wat er precies mis was.

Best dus eens naar de garage gaan PJH, veel succes :P :p

Geplaatst:

Ik ga hem weldra in een kanaal duwen denk ik. Met al die nanolex op de ramen glijd hij er waarschijnlijk zeer vlot in:D

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Airco altijd aan laten, en zien dat binnencirculatie zeker af staat.

Meer kan je niet doen.

Geplaatst:

Als je airco klamme lucht blaast nadat je de auto start moet je de interieur filter vervangen en een aircoreiniger gebruiken want normaal is dat niet.

Aandampende ruiten is het gevolg van vocht in de auto. Dat kan veel oorzaken hebben: afwateringskanaal dat verstopt zit, binnengeregend, sneeuw dat aan de voeten blijft hangen dus water in de matten, koelvloeistoflek, ...

Eerste de oorzaak zoeken dus!

Geplaatst:

Airco altijd aan laten, en zien dat binnencirculatie zeker af staat.

Meer kan je niet doen.

airco aan geeft bij mij altijd een enorme smeet damp van zodra ik de wagen start.

Binnencirculatie gebruik ik nooti

Geplaatst:

Had hier last van in mijn Mégane,  vlak voordat ik da auto stillegde, zette ik de chauffage helemaal uit, zodat er 's nachts geen lucht in de auto kon door de ventilatieroosters.

Geplaatst:

Eigenlijk is de binnenkant van je ruiten Nanolexen nog niet zo'n slecht idee. 

Geplaatst:

B)

Geplaatst:

ik denk van wel :D

wasbeer, wat heb jij er op te zeggen?

Geplaatst:

ik heb daar enkel last van als ik achter frieten ga.

dus ofwel bakt er iemand 's nachts frieten in je wagen, ofwel heb je serieuze vapeurkes als je je in je racekrel zet.:D

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in