zazoo 1 Geplaatst: 7 december 2016 Geplaatst: 7 december 2016 Mijn huidige wagen, 2007 Ford Focus clipper 1.8 Tdci, zal allicht niet zo heel lang meer meegaan. Momenteel staat die op 240d km en er komen er ongeveer 30d km per jaar bij. Stilletjes aan begin ik uit te kijken voor een opvolger. Mijn eisen van een auto zijn redelijk hoog, dus geen makkelijke zoektocht. Van daar dat ik hier graag mijn oor eens te luisteren kom leggen. Professioneel ben ik actief als bosbeheerder. Geen sector waar je het moet gaan zoeken voor het grote geld dus een bedrijfswagen of dienstwagen zit er niet in voor mij. Mijn dienstverplaatsingen (ongeveer 12 000 km/ jaar) doe ik met eigen wagen tegen kilometervergoeding. Nadeel hierbij is dat ik vaak op slecht wegen zit, modderige veldbaantjes en boswegen zijn eerder regel dan uitzondering. Ik kom dus vaak wat tractie en bodemvrijheid te kort. Vandaar dat ik voor de opvolger toch wel richting het segment van de 4x4's zit te kijken. Hier vind ik niet zo makkelijk mijn gading. Gebruikskosten liggen al snel erg hoog. Ook qua kofferruimte moeten er vaak compromissen gesloten worden. Kanshebbers op dit moment zijn de Mitsubishi Outlander en de Subaru Forester, ik kijk dan bij beiden naar exemplaren van zo'n 6 à 7 jaar oud met kilometerstanden rond de 100 à 120d km. Toyota RAV4 zou ook een kanshebber kunnen zijn, alleen zit de generatie die binnen budget ligt met die kofferdeur die zijwaarts openzwaait. Ik ben een fervent MTBer en rij tijdens vakanties en kampeerweekendjes vaak dagen aan een stuk met de Thule op de trekhaak met fietsen erop. Dit zou betekenen dat elke keer ik in de koffer wil het fietsenrek eraf moet, dit is te omslachtig. Ook de hond gaat mee op vakantie, in een bench in de koffer. Veel ruimte dus nodig in de koffer, en de koffer moet vlot te openen zijn. Eigenlijk was mijn Focus break ideaal voor mij. Met mijn kilometervergoeding voor mijn dienstreizen kom ik toe voor al mijn autokosten, met uitzondering van de afschrijving. Ik heb een ruime koffer, rij comfortabel rond,.... Alles wat ik wil, behalve dus het 4x4 aspect waar het schoentje wringt. Ik ben erg aan het twijfelen om toch misschien gewoon opnieuw een ruime break te kopen, genre Ford Mondeo, Skoda Octavia/Superb, Toyota Avensis,.... Gaat sowieso in gebruikskosten goedkoper zijn dan om het even welke 4x4. Is ruim, is comfortabel, en met hetzelfde budget kan ik een recenter model met minder kilometers aankopen. Persoonlijk heb ik het ook veel meer voor breaks dan voor SUV's. Ik vind dat de nadelen van een SUV (hoger zwaartepunt, hogere kofferdrempel, grotere buitenafmetingen voor beperkte binnenafmetingen, hoger verbruik) vaak niet opgaan tegen de voordelen. Een SUV met FWD is voor mij dus sowieso een no go. Terreinwaardigheid is voor mij de enige reden om voor een SUV te kiezen. Eigenlijk lijkt een crossover tussen break en SUV voor mij het meeste geschikt zoals de Volvo XC70, Audi A4/A6 allroad, Skoda Octavia Scout. Helaas liggen modellen zoals deze ofwel volledig buiten budget, ofwel onvindbaar op de 2dehands markt in België. Onlangs deze tegengekomen bij het rondsurfen op Autoscout: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...584?asrc=st|as Het kriebelde wel om eens te gaan kijken. Voor mij een droom van een wagen. Heb goeie herinneringen aan een V70 waar mijn vader mee reed van dezelfde generatie met dezelfde motor en zelfde interieur. Zalige motor, heerlijk zittend salon, grote koffer en binnenruimte en relatief terreinwaardig. Alleen vrees ik dat dit een money-pit zou worden vanwege de taxonvriendelijke D5 en allicht ook hoge onderhoudskosten te verwachten. Heb het idee dus maar afgeschreven maar toch blijft het wat in mijn hoofd spoken...... Musts: - ruime koffer (minimaal even groot als huidige, liefst groter), zeer belangrijke factor voor mij! - trekhaak (evt naplaatsen) - cruise control - airco Ook belangrijke aspecten: - betrouwbaarheid - niet te hoog verbruik en geen te hoge running costs - comfortabele snelwegcruiser (>70% snelwegkilometers) - terreinwaardigheid??? haalbaar criterium met mijn budget??? Budget: 10 000€, maximaal rekbaar tot 12 000€. Wie heeft er suggesties voor mij? Waar op te letten bij aankoop? Welke modellen zouden kunnen passen binnen mijn vereisten? Ik ben erg benieuwd! Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 7 december 2016 Geplaatst: 7 december 2016 Skoda Yeti 4*4 Er staan er op autoscout van 2009 met 90.000km voor 9.500 Voldoet aan al jouw vereisten! Quote
zazoo 1 Geplaatst: 7 december 2016 Auteur Geplaatst: 7 december 2016 Interessante suggestie. Is een model waar ik wel al eens naar gekeken had maar viel af omdat ik dacht dat de kofferruimte erg beperkt was. Vergis ik me hier in? In het lijstje Outlander en Forester hoort ook nog de Nissan X-trail thuis. Is ook binnen budget te vinden in 4x4. Zou dus ook een mogelijjkheid kunnen zijn. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 7 december 2016 Geplaatst: 7 december 2016 20 minuten geleden zei zazoo: Interessante suggestie. Is een model waar ik wel al eens naar gekeken had maar viel af omdat ik dacht dat de kofferruimte erg beperkt was. Vergis ik me hier in? In het lijstje Outlander en Forester hoort ook nog de Nissan X-trail thuis. Is ook binnen budget te vinden in 4x4. Zou dus ook een mogelijjkheid kunnen zijn. Tussen de 405 en 1760liter Relatief compact met achterbank omhoog, enorm groot eens je die neerklapt. Gezien het tweedehands een betaalbare optie is... wellicht een nadere blik waard. Quote
zazoo 1 Geplaatst: 8 december 2016 Auteur Geplaatst: 8 december 2016 Inderdaad zeker een nadere blik waard. Eens wat foto's bekeken van de koffer op autoscout24 en die lijkt op het eerste zicht nogal ondiep. Ik vrees dat de hondenbench er niet zal in passen met de rugleuning van de achterbank omhoog. Dit is in elk geval wel een must. Moet eens meten hoe diep de bench is. In mijn focus heb ik een 10cm over qua diepte. Zijn er ergens afmetingen van de koffer van de Yeti terug te vinden? Zou uitsluitsel kunnen geven of het al dan niet past. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 8 december 2016 Geplaatst: 8 december 2016 BAGAGE/LAADRUIMTE inhoud 405-1760 l lengte min./max. 700 mm / 1480 breedte min./max. 1010 mm / - Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 8 december 2016 Geplaatst: 8 december 2016 Ik heb ook een v70 d5 gehad en treed uw ervaringen bij. De auto opzich is geen money pit, ze zitten stevig in mekaar. maar herstellingen zijn niet goedkoop als erdan toch iets aan scheelt. Alleen, voor jouw budget een zeer goede vinden is een gok. Wat me wel aanstaat in je voorstellen is de subaru. Eén brok betrouwbaarheid, goede wagen. Ook de rav4 maar de meesten verkopen die niet omdat die goed blijven Quote
zazoo 1 Geplaatst: 8 december 2016 Auteur Geplaatst: 8 december 2016 2 uur geleden zei msxx: BAGAGE/LAADRUIMTE inhoud 405-1760 l lengte min./max. 700 mm / 1480 breedte min./max. 1010 mm / - Net eens gaan meten. Diepte van de bench is 93 cm, die past dus niet in de Yeti met de achterbank omhoog. Valt dus af. Subaru lijkt me inderdaad een goede kanshebber. Hier bij ons zie niet zo veel rijden. Maar bijvoorbeeld in de Ardennen en het Duitse platteland waar deze auto's veel meer gebruikt worden waar ze echt voor dienen (veldwegen, boswegen, modder/sneeuw, lasten trekken) zie je ze echt wel vaak rijden. Is een goed teken. Helaas heb ik de indruk dat diegenen die met eentje rijden ze ook niet snel weg doen omdat ze te goed blijven, aanbod in 2dehands is echt beperkt. Rav4 in 4x4 versie is dan nog veel eenvoudiger te vinden, maar valt helaas dus af door generatie met zijwaarts opendraaiende koffer. Quote
zazoo 1 Geplaatst: 28 december 2016 Auteur Geplaatst: 28 december 2016 Vandaag de Focus is binnen gedaan bij de garagist voor een checkup. Het is tijd voor een groot onderhoud maar ik wou eerst toch eens laten nakijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en welke kosten ik dus mag verwachten. De laatste tijd zijn er wel wat mankementjes aan het komen. Verdict: om in orde te staan voor de volgende keer keuring moeten silent blocs van de draagarmen zowel vooraan als achteraan vervangen worden + remschijven en remblokken vooraan. Samen met een uitlijning en het groot onderhoud waar het tijd voor is komt dit op ongeveer 1000€. Wel is het zo dat mijn joint de culasse ook niet meer 100% is. Sinds een dik jaar heb ik waterverbruik (+/- 0,5l per 4000 km). Volledig nagekeken maar nergens een lek te vinden. Moet dus van joint de culasse komen. Garagist vond dit zeker niet de moeite om deze nog te herstellen en volgens hem kon ik zo ook wel nog een heel eind doorrijden zolang ik het niveau van mijn koelwater regelmatig in de gaten hou. Ook heb ik af en toe bij stationair draaien een ratel en trilling in mijn motor die mijn garagist niet heeft teruggevonden (niet altijd hoorbaar). Hij dacht eerst aan dubbelmassa vliegwiel of versleten motorsteun maar beiden zijn nog goed. Hij denkt dat ik voorlopig wel nog een tijdje verder kan. Wat denken jullie? De 1000€ kosten doen om in elk geval terug in orde te zijn voor de keuring zodat ik wel nog een eind kan doorrijden maar dan nadien geen andere grote kosten meer doen? Ofwel nu de knoop doorhakken, geen kosten meer doen, zo proberen verkopen voor export en nu op korte termijn (keuring is wel nog geldig tot juni) op zoek naar opvolger? Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 2 hours ago, zazoo said: Vandaag de Focus is binnen gedaan bij de garagist voor een checkup. Het is tijd voor een groot onderhoud maar ik wou eerst toch eens laten nakijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en welke kosten ik dus mag verwachten. De laatste tijd zijn er wel wat mankementjes aan het komen. Verdict: om in orde te staan voor de volgende keer keuring moeten silent blocs van de draagarmen zowel vooraan als achteraan vervangen worden + remschijven en remblokken vooraan. Samen met een uitlijning en het groot onderhoud waar het tijd voor is komt dit op ongeveer 1000€. Wel is het zo dat mijn joint de culasse ook niet meer 100% is. Sinds een dik jaar heb ik waterverbruik (+/- 0,5l per 4000 km). Volledig nagekeken maar nergens een lek te vinden. Moet dus van joint de culasse komen. Garagist vond dit zeker niet de moeite om deze nog te herstellen en volgens hem kon ik zo ook wel nog een heel eind doorrijden zolang ik het niveau van mijn koelwater regelmatig in de gaten hou. Ook heb ik af en toe bij stationair draaien een ratel en trilling in mijn motor die mijn garagist niet heeft teruggevonden (niet altijd hoorbaar). Hij dacht eerst aan dubbelmassa vliegwiel of versleten motorsteun maar beiden zijn nog goed. Hij denkt dat ik voorlopig wel nog een tijdje verder kan. Wat denken jullie? De 1000€ kosten doen om in elk geval terug in orde te zijn voor de keuring zodat ik wel nog een eind kan doorrijden maar dan nadien geen andere grote kosten meer doen? Ofwel nu de knoop doorhakken, geen kosten meer doen, zo proberen verkopen voor export en nu op korte termijn (keuring is wel nog geldig tot juni) op zoek naar opvolger? Voor 1000 euro kan je geen auto kopen. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 Jawel Ik kocht een GS430 daarvoor en deed die weg omdat hij te betrouwbaar was en ik me er steendood mee verveelde. Enige wat je daar kon aan doen was 'em wassen... Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 Auto binnendoen bij jos op de hoek van de straat , voor 500€ laten herstellen en nog een jaar door rijden. Neen, serieus. Voor 1000€ zou ik hem gewoon laten herstellen. Wagens die je opnoemt zijn aan dat budget meestal wagens met rond de 100.000km's en daar komen ook de eerste kosten aan. Ik denk aan banden, remmen, riemen etc.. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 29 december 2016 Geplaatst: 29 december 2016 19 uur geleden zei zazoo: Vandaag de Focus is binnen gedaan bij de garagist voor een checkup. Het is tijd voor een groot onderhoud maar ik wou eerst toch eens laten nakijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en welke kosten ik dus mag verwachten. De laatste tijd zijn er wel wat mankementjes aan het komen. Verdict: om in orde te staan voor de volgende keer keuring moeten silent blocs van de draagarmen zowel vooraan als achteraan vervangen worden + remschijven en remblokken vooraan. Samen met een uitlijning en het groot onderhoud waar het tijd voor is komt dit op ongeveer 1000€. Wel is het zo dat mijn joint de culasse ook niet meer 100% is. Sinds een dik jaar heb ik waterverbruik (+/- 0,5l per 4000 km). Volledig nagekeken maar nergens een lek te vinden. Moet dus van joint de culasse komen. Garagist vond dit zeker niet de moeite om deze nog te herstellen en volgens hem kon ik zo ook wel nog een heel eind doorrijden zolang ik het niveau van mijn koelwater regelmatig in de gaten hou. Ook heb ik af en toe bij stationair draaien een ratel en trilling in mijn motor die mijn garagist niet heeft teruggevonden (niet altijd hoorbaar). Hij dacht eerst aan dubbelmassa vliegwiel of versleten motorsteun maar beiden zijn nog goed. Hij denkt dat ik voorlopig wel nog een tijdje verder kan. Wat denken jullie? De 1000€ kosten doen om in elk geval terug in orde te zijn voor de keuring zodat ik wel nog een eind kan doorrijden maar dan nadien geen andere grote kosten meer doen? Ofwel nu de knoop doorhakken, geen kosten meer doen, zo proberen verkopen voor export en nu op korte termijn (keuring is wel nog geldig tot juni) op zoek naar opvolger? Hoe lang nog tot de volgende keuring? Quote
zazoo 1 Geplaatst: 29 december 2016 Auteur Geplaatst: 29 december 2016 Hoe lang nog tot de volgende keuring? JuniVerstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 29 december 2016 Geplaatst: 29 december 2016 2 minuten geleden zei zazoo: Juni Verstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk Dan zou ik ook nog even blijven doorrijden maar wat dan in juni? Misschien krijg je er nu nog meer voor? Quote
zazoo 1 Geplaatst: 29 december 2016 Auteur Geplaatst: 29 december 2016 Plan zou dus zijn om nu groot onderhoud te doen, silent blocs ophanging, remblokken en schijven vooraan en uitlijnen. Hiermee geraak ik dan ook in juni door de keuring en kan ik dan ook nog doorrijden. Keuring voor verkoop moet ik dan evt ook wel nog doorgeraken als ik wil. Nu geraak ik sowieso niet door de keuring vanwege de silent blocs die versleten zijn. Dus denk niet dat hij nu meer waard kan zijn. Sowieso reken ik niet op restwaarde. Aan 240k is restwaarde in elk geval heel laag, ongeacht wat ik er nog aan zou herstellen. Dit speelt dus niet voor mij. Quote
SB-01 4.347 Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Als er nu geen sprake was van dat koelwaterverbruik en die ratel dan zei ik sowieso herstellen. Want op zich is dat gewoon onderhoud dat eigen is aan de leeftijd/kilometers. Maar het is dus die lekkage en die ratel die me doen twijfelen in dit geval... Wat als je er 1000 euro aan uitgeeft en binnen 3 maanden is de lekkage zo groot dat je een nieuwe koppakking nodig hebt? Ga je bij een officiële dealer momenteel? Quote
Riskitalltowin 3.293 Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Kan je geen goed advies geven van een goedkope garagist? 1 Quote
Carlito 6.297 Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Koppakking is nu ook niet zo een grote kost he. oke, alle herstellingen samen kosten meer dan de auto waard is, maar een pak minder dan een nieuwe. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Bij de @Frekkel binnensteken. Heeft net een extra weekje vrij Quote
zazoo 1 Geplaatst: 31 december 2016 Auteur Geplaatst: 31 december 2016 11 uur geleden zei ST TDCi: Als er nu geen sprake was van dat koelwaterverbruik en die ratel dan zei ik sowieso herstellen. Want op zich is dat gewoon onderhoud dat eigen is aan de leeftijd/kilometers. Maar het is dus die lekkage en die ratel die me doen twijfelen in dit geval... Wat als je er 1000 euro aan uitgeeft en binnen 3 maanden is de lekkage zo groot dat je een nieuwe koppakking nodig hebt? Ga je bij een officiële dealer momenteel? Inderdaad, dat is waardoor ik wel wat twijfel. Ik rij nu wel al meer als een jaar met dat koelwaterverbruik en verergert voorlopig ( al meer dan 40k) niet, dus daarom ook dat garagist wel denkt dat ik hiermee nog een heel eind doorkan. Maar blijft toch altijd wat een onzekerheid, ook die ratel waar ik niet van weet wat het is. Ik ga altijd al bij een onafhankelijke garage waar ik echt wel goeie service krijg voor lage prijs. Bij een officiële dealer zou ik er lang niet komen met die 1000€. Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 31 december 2016 Geplaatst: 31 december 2016 Zou het niet kunnen dat het vervangen van de silent blocks ook die ratel wegneemt? Quote
zazoo 1 Geplaatst: 31 december 2016 Auteur Geplaatst: 31 december 2016 De trilling die ik heb misschien wel, de ratel niet, is echt een metaalachtig geluid dat vooraan ergens uit de buurt van motorblok komtVerstuurd vanaf mijn XT1562 met Tapatalk Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.