Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 minutes ago, wooter said:

Gelukkig bevatten Tesla batterijen de minste kobalt en haalt Tesla hun cobalt uit de Fillipijnen.

https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/

https://insideevs.com/tesla-safe-haven-cobalt-mining/

Goed dat ze minder kobalt bevatten. Maar is het dan beter in de Filipijnen dan op andere plekken waar ze kobalt uit de grond halen, denk je? Echt??

Whatever. We zijn het weer op de spits aan't drijven - besef ik ook. Er zijn aan beide verhalen negatieve punten en ik ben niet tegen elektrische auto's. Ik wil gewoon een beetje het evangelisme temperen.

Hoe dan ook ben ik voorstander van (invididuele) energiezuinige vervoersmiddelen met weinig impact op het milieu, maar dat mogen ook nog altijd auto's zijn met verbrandingsmotoren op voorwaarde dat die dus schoon zijn en zo weinig mogelijk energie verbruiken. 

Geplaatst:

Inderdaad, ik zie de discussies gisteren en vandaag weer verfellen. Kunnen we terug wat kalmeren, het is een week vrij goed gegaan dan moeten we dat kunnen houden ook, nee?

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik vind het momenteel eigenlijk zeer aangenaam. Wij posten gewoon feiten om aan te tonen dat die berekeningen van Tesla geen steek houden.

Dat mag ook wel eens na alle TCO zever van de laatste maanden.

Samengevat, het blijft momenteel een auto voor de happy few.

Afwachten wat de toekomst brengt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Panasonic/tesla kopen ook alle kobalt op die umnicore recycleert bij mijn weten. 

Geplaatst:
1 hour ago, Marvin said:

Welk kieken tankt er nu langs de snelweg en betaalt daarvoor? Enkel mensen met een tankkaart tanken daar of mensen die echt geen verstand hebben van om te gaan met geld.

Tijd = geld.

• Vind ik leuk 1
Gast wooter
Geplaatst:
12 minutes ago, gewoon ik said:

Panasonic/tesla kopen ook alle kobalt op die umnicore recycleert bij mijn weten. 

Dat staat dus haaks op de quotes in dit artikel:

54 minutes ago, wooter said:

Gelukkig bevatten Tesla batterijen de minste kobalt en haalt Tesla hun cobalt uit de Fillipijnen.

https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/

https://insideevs.com/tesla-safe-haven-cobalt-mining/

Gast wooter
Geplaatst:
46 minutes ago, Marvin said:

Goed dat ze minder kobalt bevatten. Maar is het dan beter in de Filipijnen dan op andere plekken waar ze kobalt uit de grond halen, denk je? Echt??

Ik weet het niet. Je vermeldde dat ze ze uit Congo halen in barre omstandigheden en dat is niet waar.

Whatever. We zijn het weer op de spits aan't drijven - besef ik ook.

Je kan perfect over feiten discussiëren, maar het lijkt me dus dat je je feiten fout hebt.

Er zijn aan beide verhalen negatieve punten en ik ben niet tegen elektrische auto's. Ik wil gewoon een beetje het evangelisme temperen.

Dat mag, maar waarom richt je je pijlen dan niet op degenen die wél in het rapport vermeld zijn?

Although cobalt is critical to lithium-ion batteries, it’s been the subject of some controversy. A report from Amnesty International published concerns over cobalt being a conflict mineral when sourced in the Democratic Republic of the Congo (DRC). The report takes issue with, “several automakers like Mercedes, VW and BYD, as well as several battery manufacturers known to supply automakers, like LG Chem” who supply EV batteries for GM and Nissan.

That said, Tesla was spared: “the company [Tesla] is not named in the report because its main battery cell supplier, Panasonic, sources its cobalt from the Philippines and not Congo.”

Ik kijk vol interesse uit naar dezelfde discussie in de Mercedes-Benz EQC en Nissan Leaf topics...

Hoe dan ook ben ik voorstander van (invididuele) energiezuinige vervoersmiddelen met weinig impact op het milieu, maar dat mogen ook nog altijd auto's zijn met verbrandingsmotoren op voorwaarde dat die dus schoon zijn en zo weinig mogelijk energie verbruiken. 

Auto's met verbrandingsmotoren is zoals clean coal... Die zullen nooit zo schoon zijn als EV's, en terwijl je je op de borst klopt met een verbruik van 6 liter per 100km, blijf je 14kg CO2 opgeslagen CO2 in de atmosfeer stoten op die afstand, en zie je door de vingers welke extra uitstoot de ontginning, transport en raffinage van olie veroorzaakt, en welke fortuinen naar het midden-oosten worden gescheept in ruil voor het zwarte goud. En terwijl je goedpraten met onzin alsof een elektrische auto vervuilende is dan een benzinewagen of diesel omdat elektriciteit uit kolen zou opgewekt worden.

Geplaatst:
30 minuten geleden, wooter zei:

Dat staat dus haaks op de quotes in dit artikel:

Ah, gek. Dan stopt panasonic die in hun andere batterijen

Geplaatst: (aangepast)
19 minutes ago, wooter said:

Ik weet het niet. Je vermeldde dat ze ze uit Congo halen in barre omstandigheden en dat is niet waar.

Je kan perfect over feiten discussiëren, maar het lijkt me dus dat je je feiten fout hebt.

Dat mag, maar waarom richt je je pijlen dan niet op degenen die wél in het rapport vermeld zijn?

Ik kijk vol interesse uit naar dezelfde discussie in de Mercedes-Benz EQC en Nissan Leaf topics...

Auto's met verbrandingsmotoren is zoals clean coal... Die zullen nooit zo schoon zijn als EV's, en terwijl je je op de borst klopt met een verbruik van 6 liter per 100km, blijf je 14kg CO2 opgeslagen CO2 in de atmosfeer stoten op die afstand, en zie je door de vingers welke extra uitstoot de ontginning, transport en raffinage van olie veroorzaakt, en welke fortuinen naar het midden-oosten worden gescheept in ruil voor het zwarte goud. En terwijl je goedpraten met onzin alsof een elektrische auto vervuilende is dan een benzinewagen of diesel omdat elektriciteit uit kolen zou opgewekt worden.

1. Ik heb niet gezegd dat Tesla kobalt haalt uit Congo specifiek. Ik heb wel gezegd dat kobalt uit de grond halen meestal niet proper gebeurt. Maakt het dan iets uit waar? Als het maar NIMBY is, I guess.
  2. Welke feiten heb ik fout? Is kobalt uit de grond halen milieuvriendelijk? 
  3. Waarom richt ik mijn pijlen niet op die andere? Omdat ik daar niemand moreel superieur hoor doen over hoeveel beter elektrische auto's wel zijn want "geopolitiek en om milieuredenen" beter. Een beetje tegenwicht mag nog altijd wel? 
  4. Ik wil gerust geloven dat elektrische auto's schoner zijn dan ICE-motoren, zeker bij uitstoot. Maar je moet niet komen doen alsof die zaligmakend zijn en er geen problemen mee zijn. Er zijn er misschien minder, maar er zijn er nog altijd. En het is niet omdat we geen olie uit oliestaten moeten halen, dat we geen kobalt halen bij andere miserabele regimes, om een voorbeeld te geven. 
aangepast door Marvin
Gast wooter
Geplaatst:

Ik kijk uit naar je uitzetting van milieuvriendelijke en vredevolle ontginning van olie. Je kan misschien beginnen met Shell in Nigeria. Of wil je beginnen over de eerste  Golfoorlog? Of de tweede?

En daarna hoor ik graag hoe je die aardolie als grondstof kan recycleren, net zoals je ontgonnen cobalt ook nooit kwijt bent maar kan recycleren.

Er zijn problemen met EV's, maar ze zijn minuscuul en eindig tov de eeuwige nood voor olie bij verbrandingsmotoren. Blijven rijden met benzine omdat je cobaltmijnen in Canada en de Fillipijnen slecht voor het milieu vind, is een heel eigenaardige positie.

Geplaatst:

Je weet toch hoe ze kobalt ontginnen en recycleren? Je gaat die olie nog nodig hebben. Welliswaar in veel mindere mate dan er je auto mee voortbewegen dat wel

Geplaatst:

Iemand reizen Waes gezien gisteren ?
Electriciteit is toch zo proper en zo milieuvriendelijk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:
Er lijkt me niks mis mee om de besparingen op lopende kosten in je marketing te gebruiken. Tegenover benzine kan je makkelijk spreken over 2/3e, tegenover diesel 1/3e. 

Zever !

Zo goed als dezelfde kost per km gerekend aan 0,3 euro / kWh

8 liter benzine = 8*1,2 euro / 100 km = 9,6 euro per 100km

0,3kwh / km * 100 * 0,3 = 9 euro per 100km

En kom nu niet af met zonnepanelen
Gast wooter
Geplaatst:
1 hour ago, gewoon ik said:

Je weet toch hoe ze kobalt ontginnen en recycleren? Je gaat die olie nog nodig hebben. Welliswaar in veel mindere mate dan er je auto mee voortbewegen dat wel

Hoeveel liter benzine heb je nodig om 400km te rijden met je auto? 24 tot 30 liter? En dan vraag ik je nog niet om na te gaan hoeveel ruwe aardolie je moet oppompen om benzine eruit te halen.

Hoeveel kilo steenkool of bruinkool is nodig om 75kWh stroom te maken? 22kg.

Hoeveel kilo kobalt heb je nodig om een 75kWh batterij te maken? Tesla zit nu aan 4,5kg in de Model 3. En na 400km rijden zit er nog altijd 4,5kg kobalt in.

Hoeveel impact denk je dat een kobaltmijn dus op het milieu zal hebben, versus aardolie en steenkool?

Gast wooter
Geplaatst:
11 minutes ago, Germinal said:

Zever !

Nog ene die in 1997 is blijven steken qua benzineprijzen.

Geplaatst:

Nochtans gisteren getankt aan die prijs.

Geplaatst:
15 minutes ago, wooter said:

mocht de benzineprijs 3 euro bedragen, dan zou de bewering van 2/3 besparing nog min of meer kloppen. 

Geplaatst:
23 minuten geleden, wooter zei:

Hoeveel liter benzine heb je nodig om 400km te rijden met je auto? 24 tot 30 liter? En dan vraag ik je nog niet om na te gaan hoeveel ruwe aardolie je moet oppompen om benzine eruit te halen.

Hoeveel kilo steenkool of bruinkool is nodig om 75kWh stroom te maken? 22kg.

Hoeveel kilo kobalt heb je nodig om een 75kWh batterij te maken? Tesla zit nu aan 4,5kg in de Model 3. En na 400km rijden zit er nog altijd 4,5kg kobalt in.

Hoeveel impact denk je dat een kobaltmijn dus op het milieu zal hebben, versus aardolie en steenkool?

Lees jij wat een mens typt? Of kak jij gewoon maar? Waar de steenkool nu weer uitkomt weet ik niet, misschien omdat ze in de filipijnen die steenkool in hun elektriciteitcentrale gooien om elektricieit te maken waarmee ze de kobaltmijn ontginnen? Of misschien in de ovens waarmee ze de kobalterts smelten tot kobalt.

Mocht je gelezen hebben dan stond daar, minus je steenkool en bruinkool wegens niet relevant, net hetzelfde. Maar je hebt wel geantwoord op mijn eerste vraag. En dat was neen. 

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:

Zever !

Ik heb zonnepanelen en een windturbine. [emoji51]
Geplaatst:

Ik heb zonnepanelen en een windturbine. [emoji51]
En over welke investering spreken we dan zo?
Geplaatst:
1 uur terug, Brunault zei:

Iemand reizen Waes gezien gisteren ?
Electriciteit is toch zo proper en zo milieuvriendelijk

Yep, was daar niet ok ? 

Geplaatst:

Lol.. ik reed vandaag langs de pomp.. of was dat in 1997 ?
Geplaatst:
En over welke investering spreken we dan zo?

Idd, een investering, want we verdienen er iedere dag geld mee, en veel, door de groencertificaten. België [emoji7]

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid