Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn eerste trackday was geslaagd, leuk circuit en top organisatie! Achteraf spijt dat ik niet meer stints heb gereden :P

Er is nog veel marge voor verbetering dus ik kijk al uit naar de volgende trackday op Clastres, hopelijk een even leuk circuit.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Heel veel plezier gehad, gelukkig ook niet te veel in de weg gereden van de andere deelnemers, had er mijn bedenkingen bij voor de start. Toch een 1m15s gereden, was top. Foto door@denniske :)cfd9dc3fbbbdea7e938f995f7c5f54c0.jpg

Verstuurd vanaf mijn DUK-L09 met Tapatalk

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het zal een 2.15 geweest zijn

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

32a85be9cc48d27fa431f77ede22c5c4.jpg
34b5ac169e0c1429fa84e96cc60327f9.jpg

2.02 als beste en 198 als topsnelheid

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Het zal een 2.15 geweest zijn

Klopt, was nog niet wakker deze ochtend [emoji14]
Geplaatst:
Mijn eerste trackday was geslaagd, leuk circuit en top organisatie! Achteraf spijt dat ik niet meer stints heb gereden [emoji14]
Er is nog veel marge voor verbetering dus ik kijk al uit naar de volgende trackday op Clastres, hopelijk een even leuk circuit.
Clastres is ietsje eenvoudiger om te leren kennen, maar ook zeer tof! Lekker veel plek als het ooit mis zou gaan..
Geplaatst: (aangepast)

Eerste keer circuit. Nogal timide aangepakt, remmen gespaard en vooral proberen een goede lijn te krijgen en de lange stretch vooral als afkoelstrook gebruikt dus kon ik lange sessies maken.
Ging er veilig aan toe. Een keer dat ik dacht, dat was misschien een 'momentje' toen ik de Exige liet passeren en hij prompt de pedalen kwijtraakte op de curb. Maar op het moment zelf dacht ik vooral, prutst nekeer niet zo :)

Geen enkele bocht echt goed, en sommige compleet clueless :) Toch wat progressie gemaakt over de dag genomen. Naar het einde toe wat harder gaan rijden maar geen poging gedaan om een snelle ronde te rijden of te meten. Een beetje spijt dat ik niet meer op mensen afgestapt ben om ze te laten meerijden maar da's de aard van't beestje. Ik vermoed dat ik een aantal systematische fouten maak en die moeten er snel uit dus ik denk dat ik eens een lesuur ga nemen.

Tamelijk nadrukkelijk de bochtsnelheid hoog gehouden, wat zijn eigen problemen gaf: een zeker gebrek aan opties waardoor ik pas laat op de gas kon, bv in bocht 1 maar vooral bocht 7 ( http://circuitdesecuyers.com/wp-content/uploads/2016/12/pdf_plan_circuit_ecuyers.pdf ). In bocht 6 leerde ik al snel bovenaan de boel wat toe te nijpen waardoor ik vroeg op gas kon(iets dat nogal wat anderen niet deden).  Alles heel onspectaculair gehouden en maar op een paar plaatsen in 2e gegaan. Een duidelijke vooruitgang was dat ik gaandeweg harder ben gaan insturen. In het begin was dat te zacht: te geleidelijk de griplimiet opzoeken.

Niet toegekomen aan goed remmen van hoge snelheid. Die paar keer dat ik wat harder aan bocht 1 toekwam ging ik meteen de bocht te traag in. Schrik om ervan te schuiven denk ik. De knik van bocht twee heb ik bv nooit snel genoeg genomen en het tussenstukje was altijd te traag, al draaide ik de scherpe bocht op den duur wel goed in.

Al bij al veel werk aan de winkel. December nog eens, als alles goed loopt. Hoe ge op dit circuit een regenlijn moet hebben is mij een raadsel. Wat een smeerlapperij er hier naast de rijlijn ligt zeg!

aangepast door Le Capri Mauve
Geplaatst:
Eerste keer circuit. Nogal timide aangepakt, remmen gespaard en vooral proberen een goede lijn te krijgen en de lange stretch vooral als afkoelstrook gebruikt dus kon ik lange sessies maken.
Ging er veilig aan toe. Een keer dat ik dacht, dat was misschien een 'momentje' toen ik de Exige liet passeren en hij prompt de pedalen kwijtraakte op de curb. Maar op het moment zelf dacht ik vooral, prutst nekeer niet zo [emoji4]
Geen enkele bocht echt goed, en sommige compleet clueless [emoji4] Toch wat progressie gemaakt over de dag genomen. Naar het einde toe wat harder gaan rijden maar geen poging gedaan om een snelle ronde te rijden of te meten. Een beetje spijt dat ik niet meer op mensen afgestapt ben om ze te laten meerijden maar da's de aard van't beestje. Ik vermoed dat ik een aantal systematische fouten maak en die moeten er snel uit dus ik denk dat ik eens een lesuur ga nemen.
Tamelijk nadrukkelijk de bochtsnelheid hoog gehouden, wat zijn eigen problemen gaf: een zeker gebrek aan opties waardoor ik pas laat op de gas kon, bv in bocht 1 maar vooral bocht 7 ( http://circuitdesecuyers.com/wp-content/uploads/2016/12/pdf_plan_circuit_ecuyers.pdf ). In bocht 6 leerde ik al snel bovenaan de boel wat toe te nijpen waardoor ik vroeg op gas kon(iets dat nogal wat anderen niet deden).  Alles heel onspectaculair gehouden en maar op een paar plaatsen in 2e gegaan. Een duidelijke vooruitgang was dat ik gaandeweg harder ben gaan insturen. In het begin was dat te zacht: te geleidelijk de griplimiet opzoeken.
Niet toegekomen aan goed remmen van hoge snelheid. Die paar keer dat ik wat harder aan bocht 1 toekwam ging ik meteen de bocht te traag in. Schrik om ervan te schuiven denk ik. De knik van bocht twee heb ik bv nooit snel genoeg genomen en het tussenstukje was altijd te traag, al draaide ik de scherpe bocht op den duur wel goed in.
Al bij al veel werk aan de winkel. December nog eens, als alles goed loopt. Hoe ge op dit circuit een regenlijn moet hebben is mij een raadsel. Wat een smeerlapperij er hier naast de rijlijn ligt zeg!

Korte reactie

Je gaat te snel in de bocht
Je lijnen waren niet overal juist
De auto moet je stabieler krijgen
Leer door te kijken en vooral te vragen en ga eens met iemand mee
Kijk door je spiegels aub want dit is zowel gevaarlijk voor jou als de achterligger want het was zeer moeilijk in te schatten wat je ging doen
Je wilt echt geen auto in je deur

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bij nader inzien, ik heb dit nog eens herlezen

en ik denk dat ik vrij goed de 5 vuistregels in praktijk gebracht heb. Zeker dat bollend draaien op de griplimiet heb ik redelijk grondig geoefend.

De rijlijnen verbeteren komt dan wel. Die bocht 7 bv werd op de griplimiet genomen , en gas kwam als het stuur bijna recht stond, maar ge zijt beter af met een wat kortere bocht waarbij ge eerder gas geeft terwijl ge het stuur afrolt. Dat betekent iets later indraaien. Mrbbs had mij in het begin al gezegd dat ik te vroeg indraaide en ik heb daar al aan gewerkt, maar ik denk dus dat het okee is dat die verfijning wat later komt.

En stabiliteit van de auto.. de stabiliteit daar zorg ik voor, ik ga daar de auto niet voor aanpassen.

Geplaatst:

OMG

:lolz:

Gij gaat eerst werken aan "rijden op de limieten van het voertuig" en daarna nekeer zien of je nu links, in het midden, of rechts moet rijden?

W T F

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik versta zijn uitleg ook niet
Als je de bochtentechniek ,kijktechniek en je lijnen niet goed zijn ga je nooit het uiterste uit je auto halen op een veilige manier
Eerst wandelen en dan lopen of je staat op een bepaalde dag stil met een hoop miserie

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Ook hier een enorm geslaagde dag gehad! Zaterdag samen met @BMWMB & BMWMB Junior naar Frankrijk gereden. De M3 op trailer en aan rustig tempo naar daar.

20770323_10203710365835639_4077263233318

Mijn MX-5 was nog niet klaar ( @Gert-Jan was er Powerflexen op/onder/in aan 't steken) - dus het plan was sowieso om wat te passagieren en wat te fotograferen. In het begin van de dag eerst mee geweest met een vriend met een E30 om hem wat tips te geven (voor zover ik Ecuyers ken). Dan eens met David meegereden in de M3 om te zien dat hij eigenlijk al goed overweg kon met de auto. Vlak voor de middag nog even bij @flupke73 in de GT4 gezeten, blijft toch ook een zalig machien. (De auto hé) Verder nog meegereden met Stijn in de KTM X-Bow (Sleurt hard, indrukwekkend hoeveel koppel dat dat heeft!) en met @Mawi in zijn MX-5. (Leuke 'gevechtjes' met de E30 en de MX-5 van @InstaSmeets)

20799806_10203710371795788_2139369024530

20799952_10203710371635784_7446309528443

20728206_10203710373515831_8390342944834

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Wat een karikaturen allemaal. Ik heb in de eerste plaats heel vloeiend gereden zonder te proberen rap te zijn. Ge kon moeilijk verder van de limieten blijven dan dat, behalve dan die bochtsnelheid. Had ik stabiliteitscontrole aan gehad hij zou alleen nu en dan in de traagste bochten gebruikt zijn.

Geplaatst:

Op het einde van de dag dan nog zelf met de M3 van David mogen rijden. (Nogmaals mijn dank voor het vertrouwen @BMWMB!!!) Wat een heerlijke auto. Zalig geluid en genoeg power om af en toe het gat eens te zetten bij het uitkomen van de bocht. De auto stond op redelijk versleten (toch zeker achteraan) Toyo R888's, en ik vond dat de auto wat teveel over de neus schoof af en toe. Natuurlijk is hij ook wel wat zwaarder dan de MX-5 waar ik normaal mee rij, maar het is vast en zeker iets dat wel op te lossen valt. Ik heb mijn rondes niet met een laptimer getimed, maar bij het terugkijken van de on-board beelden bleek dit één van de snelste rondes. 2m07s :) In totaal 8 rondjes gereden, auto was me buiten wat driftjes op Weeze totaal onbekend.

Ecuyers blijft toch een heel uitdagend parcours om te rijden. Lijnen kunnen ongetwijfeld nog beter, nog eens wat on-boards van @Jokke_vlo kijken denk ik :D

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:
16 hours ago, Le Capri Mauve said:

Wat een karikaturen allemaal. Ik heb in de eerste plaats heel vloeiend gereden zonder te proberen rap te zijn. Ge kon moeilijk verder van de limieten blijven dan dat, behalve dan die bochtsnelheid. Had ik stabiliteitscontrole aan gehad hij zou alleen nu en dan in de traagste bochten gebruikt zijn.

Ik zie hier maar 1 karikatuur anders :lolz: 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden zei ir_fuel:

Ik zie hier maar 1 karikatuur anders :lolz: 

Ge zijt een groot lawijt gij. Maar ergens is het waar. De rijstijl voelde karikaturaal aan en ik heb die doelbewust nogal strikt volgehouden. Het WAS overdrijven, en het was een stap terug zetten, om nadien terug te keren. Een bocht helemaal uitbollen is er flink over maar ik heb het veel gedaan. Omdat de intuitie te weinig doet bollen.  En ik sta sterk genoeg in mijn schoenen dat ik niet per se moet bewijzen dat ik eigenlijk wel beter kan rijden dan dat.

Geplaatst:
54 minuten geleden zei Le Capri Mauve:

Ge zijt een groot lawijt gij. Maar ergens is het waar. De rijstijl voelde karikaturaal aan en ik heb die doelbewust nogal strikt volgehouden. Het WAS overdrijven, en het was een stap terug zetten, om nadien terug te keren. Een bocht helemaal uitbollen is er flink over maar ik heb het veel gedaan. Omdat de intuitie te weinig doet bollen.  En ik sta sterk genoeg in mijn schoenen dat ik niet per se moet bewijzen dat ik eigenlijk wel beter kan rijden dan dat.

Met alle respect, maar Fuel heeft zeker recht van spreken hoor.

Heeft meer dan genoeg track ervaring in allerlei omstandigheden (bv 996 cup in't nat op Spa, tientallen ronden NS,...).
Zelf heb ik ook al enkele keren op Ecuyers gereden en Ecuyers is een heel technisch parcours en ik ben niet de enige die dit zegt.

De eerste keer dat ik er een trackday had, heb ik @gTa (toen destijds organisator van die trackday) meegevraagd voor enkele rondjes mee te rijden.
Er is IMO niks beter dan advies te vragen van mensen die ervaring hebben van trackday rijden en/of het circuit zeer goed kennen.
Zelf persoonlijk, rijd ik met FWD, dus voor mij is eerder de toepassing "Slow in - fast out" van toepassing.

Kijk eens op youtube, er zijn genoeg filmpjes terug te vinden van uw type wagen op Ecuyers.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het is niet omdat Fuel veel lawaai maakt dat hij geen kennis van zaken heeft. Integendeel. Maar ik zal die complimenten voor een andere keer houden.

Geplaatst:
7 hours ago, Fille said:

, tientallen ronden NS,...).

140 ofzo :P 

Maar t is wat roestig. Laatste keer ben ik het gras daar gaan (moeten) afdoen :P 

Geplaatst:
7 hours ago, Fille said:

Zelf persoonlijk, rijd ik met FWD, dus voor mij is eerder de toepassing "Slow in - fast out" van toepassing.

Wanneer is dat niet van toepassing?

Zelfs bij een kart is dat van toepassing.

Geplaatst:
1 uur geleden zei ir_fuel:

Wanneer is dat niet van toepassing?

Zelfs bij een kart is dat van toepassing.

Das dus het probleem bij vele (waaronder mezelf) dat wanneer je een sneller persoon aan het volgen bent je net later wil remmen (voor de bocht) om er naar toe te rijden, waardoor ik dan besef veel te snel die bocht ben ingegaan en die onmogelijk nog op een normale manier kan nemen/uitkomen (veel te hard moeten remmen halfweg de bocht en van die toestanden)

Iets wat voor mij trouwens niet altijd evident is (remmen om uiteindelijk sneller te gaan)

Geplaatst:

Amaai zoveel volk dat wil leren maar ...... ik heb toch een andere ervaring. Vooral veel volk dat denkt dat ze geboren zijn met alle talenten.

Ik rijd al wat jaren on track en kan 2 dingen zeggen:

1. De mensen die me ooit (en ok ik ben maar een ok amateur) raad kwamen vragen kan ik op 1 , een , ein, uno hand tellen (letterlijk)

2. Als ik eens kritiek of tips geef krijg je het imago arrogant opgekleeft door een meerderheid.

En dat is een algemene vaststelling geen persoonlijke.

Ik heb compleet andere ervaringen op trackdays,

dan diegene die ik hier lees

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in