Ga naar inhoud

Lotus Elise Cup 260

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Britten gaan tot het uiterste om het de concurrentie lastig te maken.

Net toen we het er wederom over eens waren dat Lotus nu wel genoeg afwijkende varianten van hun wagens de weg op duwden, komen ze met wéér een nieuwe uitvoering van de Elise. Echter geen reden tot frustratie, want zoals gebruikelijk wordt het karretje, waar nodig, bijgepunt om de bestuurder van een nog betere rijervaring te voorzien. De Lotus Elise Cup 260 is hier het meest recente bewijs van.

Deze Cup 260, waarvan er niet meer dan 30 gemaakt worden, wordt aangedreven door een supercharged 1,8-liter viercilinder die ongeveer 250 pk produceert. De Elise accelereert in 3,8 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 243 km/u. Vergeleken met zijn voorganger, de Cup 250, is het een milde upgrade. Maar kijk je puur naar het vermogen van beide wagens, dan zit je mooi verkeerd. De echte stappen worden namelijk gemaakt op aerodynamisch gebied.

Door aanpassingen als nieuwe luchtlinlaten, het toevoegen van een carbon front splitter en het plaatsen van een achterspoiler die van de Lotus 3-Eleven komt, genereert hij maar liefst 180 kg aan downforce op topsnelheid. Als we dit vergelijken met de Cup 250 is dat een stijging van 44%! Toch is het geen compleet nieuwe auto. Delen als remschijven en velgen komen gewoon van de Cup 250.

Omdat de Cup 260 als een vervroegd presentje voor de 70ste verjaardag van Lotus wordt gepresenteerd, wordt de wagen uitgevoerd in een speciaal ‘Championship Gold’. Binnenin vinden we nog nieuwtjes als carbon kuipstoelen, gehuld in alcantara, en een blootgesteld schakelmechaniek.

De Cup 260 zal, in tegenstelling tot andere special editions, wereldwijd worden verkocht tegen de voorlopig nog Britse prijs van £58.500, die dicht in de buurt komt van de £59.866 van de Cayman GTS.

Lotus-Elise-Cup-260-0003.jpg

Lotus-Elise-Cup-260-0004.jpg

Lotus-Elise-Cup-260-0005.jpg

Lotus-Elise-Cup-260-0002.jpg

Lotus-Elise-Cup-260-0001.jpg

https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-straatlegale-lotus-elise-is-een-cayman-killer-103397

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Waauw. They reinvented a car to something they released in 2009. :party:

:lol: 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
5 uur geleden zei fuxhound:

genereert hij maar liefst 180 kg aan downforce op topsnelheid. Als we dit vergelijken met de Cup 250 is dat een stijging van 44%!0

en  over de 250 Cup

Citaat

Splitter, spoiler, een grote vlakke vloer en een

diffuser zorgen voor 66 kg downforce bij 160 km/u en 155 kg bij 248 km/u.

Dat laatste volgt zo nauwkeurig de kwadratische regel dat het berekend lijkt eerder dan gemeten: 66/155 is bijna gelijk aan (160/248)^2.

Maar hoe ge van 155 naar 180 beschrijft als '44% bij' wil er bij mij niet in. Aangepast aan de topsnelheid van 243 ipv 248 zou downforce bij de cup 250 nog 148.8 kg zijn en dan is het nog maar een verschil van 20%. Het zal wel een vergelijking zijn met een meer standaard model.

aangepast door Le Capri Mauve
Geplaatst:

Alé de zoveelste versie van een bestaand model. En deze keer een CUP 260 met 250 PK. Nu beginnen ze van de naamgeving ook al af te wijken, raar.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Lol, Lotus en hun compleet uit de licht gegrepen “oplichting” marketing nonsens

Geplaatst:

't is idd erg, hoe speciaal is je auto als ze allemaal special editions zijn. Maar goed, dat zien we elders ook (Veyron, Porsche, BMW...).  Een ziekte van onze tijd vrees ik.

Maar ik vind het wel een leuke kar qua vormgeving en kleurstelling. Eigenlijk is dit gewoon een moderne versie van mijn unicorn: Exige S2 260.

Alleen die vleugels de laatste tijd :fp: johnnygehalte is me te hoog.

Geplaatst:

Geen probleem met special editions wel met flagrante leugens / oplichting.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
1 hour ago, Jokke_vlo said:

Geen probleem met special editions wel met flagrante leugens / oplichting.

amai ni!!!

Geplaatst:
2 uur geleden zei PJH:

Alleen die vleugels de laatste tijd :fp: johnnygehalte is me te hoog.

Form follows function!

• 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in