Soul 5.215 Geplaatst: 6 januari 2020 Delen Geplaatst: 6 januari 2020 De lage-emissiezones (LEZ) in onze steden doen veel mensen hun oude diesel van de hand doen. Er bestaat nochtans een manier om de uitstoot ervan naar beneden te halen, zoals ze in buurland Duitsland al toepassen. Ook bij ons kan dat systeem toegepast worden. Brussels minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) is het idee alvast genegen. Dat zegt ze bij "De inspecteur" op Radio 2. Duitsland doet het al Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's. Er wordt onder andere een AdBlue-tank met bijhorend injectiesysteem ingebouwd, en ook de software van de wagen wordt aangepast. De prijs van het systeem bedraagt zo’n 1.500 euro, voor de installatie moet je op ongeveer 1.000 euro rekenen. Uit testen blijkt dat de uitstoot wel degelijk drastisch daalt. De Duitse overheid laat daarom wagens met een upgrade ook toe in heel wat Duitse lage-emissiezones. Ook bij ons? “Het systeem kan ook perfect ingebouwd worden in zowat elke Belgische dieselwagen van ná 2007”, zegt specialist autotechniek Mark Pecqueur. “Voor mensen die per jaar 15.000 km of meer rijden heeft de investering zin. Reken er wel op dat je wagen 5 à 10% vermogen kan verliezen.” Het milieuaspect is een grote meerwaarde. Het enige probleem is volgens Pecqueur dat onze overheid er voorlopig verder nog geen enkel voordeel aan koppelt. “In België geldt voorlopig dat een voertuig na zo’n ingreep gehomologeerd moet worden door de constructeur. Uiteraard is die daar niet happig op, want een constructeur verkoopt liever een nieuwe auto.” Er zal dus een uitzonderingsmaatregel moeten komen van de overheid voor een upgrade ook echt tot een voordeel kan leiden. Zo’n maatregel bestond eerder al voor de ombouw van dieselwagens met de norm Euro 3 naar Euro 4. Heel wat Euro 4-dieselrijders komen binnenkort op een kritiek punt: vanaf 1 januari mogen ze niet meer (kosteloos) de stadcentra van Antwerpen en Gent binnenrijden. Vanaf 2022 is dat ook het geval voor het centrum van Brussel. Goede wil Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van Den Heuvel (CD&V) laat weten dat de piste zeker onderzocht kan worden. Alleen vindt hij het in het kader van de formatiegesprekken niet opportuun om daar nu al uitspraken over te doen. Brussels minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen, foto onder) stond "De inspecteur" op Radio 2 wel te woord en laat weten dat zij het idee op zich zeker genegen is. “Een milieu-inspanning van de burger mag ook beloond worden”, zegt ze. “Het doel van de LEZ is schonere lucht voor de inwoners van Brussel. Het is daarbij de werkelijke uitstoot die telt, niet de euronorm van de wagen. Als een wagen door zo’n aanpassing minder uitstoot, kunnen we dat alleen maar toejuichen.” Wel moet er onderzocht worden hoe het systeem van uitzonderingen in de praktijk kan gebracht worden. De controle van de LEZ-camera’s gebeurt aan de hand van de Euronorm van de wagen. Dat is trouwens ook zo voor bijvoorbeeld de berekening van de inschrijvingstaks. “We zullen dus moeten bekijken hoe we dat kunnen aanpakken. De toekomst zal moeten uitwijzen of het systeem haalbaar is”, zegt Van den Brandt. De minister hoopt tot slot dat de Brusselse regering daarvoor kan samenwerken met haar collega’s in Vlaanderen en Wallonië, zodat de regels overal dezelfde zijn. Bron : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/12/blijft-jouw-diesel-toch-langer-welkom-in-de-lage-emissiezone/ Benieuwd of dat in ons Belgenland iets gaat worden... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.285 Geplaatst: 6 januari 2020 Delen Geplaatst: 6 januari 2020 Ideaal, in 2030 hebben ze het wel rond gekregen en laten ze het toe! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.168 Geplaatst: 6 januari 2020 Delen Geplaatst: 6 januari 2020 Installeren en dan terug afkoppelen, klaar 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jenkins 1.993 Geplaatst: 6 januari 2020 Delen Geplaatst: 6 januari 2020 Ze kan misschien eens info inwinnen bij VW, die hadden ook een ‘clean TDI’. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 6 januari 2020 Delen Geplaatst: 6 januari 2020 5 hours ago, Jenkins said: Ze kan misschien eens info inwinnen bij VW, die hadden ook een ‘clean TDI’. Die trok nochtans goed door. Geen 10% vermogenverlies. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bart 207 Geplaatst: 7 januari 2020 Delen Geplaatst: 7 januari 2020 Hoe lang gaat de turbo etc dan nog leven, extra filter , grotere weerstand in de uitlaatlijn met hogere temperaturen tot gevolg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
utah 552 Geplaatst: 7 januari 2020 Delen Geplaatst: 7 januari 2020 Op 6/1/2020 om 12:34, Soul zei: Duitsland doet het al Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's. Dat ze dat systeem maar snel aan VW verkopen dan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.