Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 minutes ago, jan.van.gent said:

Stoppen om het uur vind ik er ook wat over, net daarom dat onze zomer reizen met de caravan wel nog met de benzine auto is van mijn vrouw (want met sleurhut zal elk uur stoppen ook een noodzaak zijn schat ik, zelfs in de zomer bij 90 a 100 km/u). Maar goed, als je tijd hebt, en op je alleen in alle rust aan het reizen bent dan valt dat allemaal wel mee lijkt me.

Los van het feit dat je overal je sleurhut gaat mogen afkoppelen, want ik ben maar een paar plaatsen tegengekomen waar je kan laden zoals aan de pomp. Het merendeel is zoals op je foto, achteruit inparkeren.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Los van het feit dat je overal je sleurhut gaat mogen afkoppelen, want ik ben maar een paar plaatsen tegengekomen waar je kan laden zoals aan de pomp. Het merendeel is zoals op je foto, achteruit inparkeren.

Klopt, in chargemap kan je nu aangeven om trailer friendly stops te prefereren, maar sowieso zal dat niet altijd lukken en zit je dus met het geklooi met afkoppelen.
Bij een kleine remorque (bv met onze moto's) is dat een fluitje van een cent en duw je die remorque met de hand even vlug op een gewone parkeer plek. Met de caravan is dat eerst rijden naar de plek voor de camions en daar afkoppelen, om dan dikwijls te moeten spookrijden om terug tot bij de snelladers te geraken etc. Daar begin ik (nog) niet aan tot er veel trailer friendly laadstations komen (zoals die van fastned meestal).

Geplaatst:

Jeezes man, ontspannend is zoiets toch niet  :lolz:

Grensovergang FR-ES-FR is inderdaad een ramp, ik heb me daar ook eens laten vangen. In de terugrit dan maar 's avonds laat teruggekeerd.

Geplaatst:

Tof en eerlijk verslag ! Leuk lezen.

Wat daar het leuke en beter aan is dan een ICE ontgaat me wel. Wanneer ik op vakantie vertrek komt ik niet ter plaatse waar ik dan allerlei dingen wil doen die ik ook onderweg kon doen, dus bij mij zou dat stoppen naast een sanitaire stop gewoon een sitting duck verhaal zijn. 

Enfin ik zie me zoiets niet vrijwillig doen, maar dat zal niet verbazen zeker? :D 

Geplaatst:
4 minutes ago, dragonfly said:

Jeezes man, ontspannend is zoiets toch niet  :lolz:

Wat bedoel je met niet ontspannend? Je kan zeggen "efficiënt" of "snel" is het niet, maar "ontspannend"?  Ik bedoel: moest nu de helft van de laders niet gewerkt hebben en ik met 5% range aan 80 per uur nog een noodoplossing moest zoeken die aan 11kW bijlaadt uren aan een stuk om toch niet in panne te vallen, ja, dat zou niet ontspannend zijn. Voor de rest is daar niks speciaal aan. Het duurt gewoon langer. Stress heb ik niet gehad. :D 

4 minutes ago, Jokke_vlo said:

Wat daar het leuke en beter aan is dan een ICE ontgaat me wel.

Niks. Dat heeft dan ook niemand beweerd.

Geplaatst:

Het is niet echt trager wordt hier nochtans veelvuldig aangehaald. 

Geplaatst:

Ik zat ook in die contreien, en vond om en bij de 10 dagen al maar net lang genoeg voor die afstand, en dat zonder EV. :lolz: 
Nu, ieder z'n ding, maar dat je voor dit soort trip de fiets niet in de koffer mikt, dat snap ik dan weer niet goed.
Dat lukt toch perfect, met enkel het voorwiel eruit?
Het had misschien zelfs een paar laadbeurten gescheeld met dat weer. :D 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
3 minutes ago, JanC said:

Ik zat ook in die contreien, en vond om en bij de 10 dagen al maar net lang genoeg voor die afstand, en dat zonder EV. :lolz: 
Nu, ieder z'n ding, maar dat je voor dit soort trip de fiets niet in de koffer mikt, dat snap ik dan weer niet goed.
Dat lukt toch perfect, met enkel het voorwiel eruit?

Ik rijd met een auto, niet met een camionette. Ik moet geen fiets in mijn interieur, die dan ligt rond te schuiven, en waar je dan je bagage om heen moet plooien. Als je 1 keer goed in de remmen moet schiet alles naar voren. Een paar stevige bochten en alles schuift van links naar rechts tegen mekaar. Nee dank u. Ik rijd met een auto. Als het me daar om te doen was had ik de Iveco camionette wel gepakt die hier nog staat.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Het is niet echt trager wordt hier nochtans veelvuldig aangehaald. 

Volgens mij lees (of onthou) je nogal selectief. Als dat geschreven wordt, staat er meestal nog een "maar" bij... (in mijn dagelijks gebruik, of voor dergelijk type verplaatsingen, of als je thuis kan laden en slechts sporadisch lange afstanden moet doen etc.)

Ik heb hier toch nog niet veel posts van EV rijders tegengekomen die zonder nuance beweren dat EV sneller/praktischer/... is in any circumstance.
Zo veel EV'ers met oogkleppen a la Wooter zitten hier toch niet (meer)?

Omstandigheden waren ook absoluut niet goed voor een EV (veel wind, koude temp, regen,...). Doe hetzelfde bij betere omstandigheden en je hebt misschien maar de helft zoveel stops. Nu, het blijft zeker een nadeel van EV, dat je toch vrij afhankelijk bent van de omstandigheden en dat dit je reistijd zo kan beïnvloeden.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
3 minutes ago, jan.van.gent said:

Volgens mij lees (of onthou) je nogal selectief. Als dat geschreven wordt, staat er meestal nog een "maar" bij... (in mijn dagelijks gebruik, of voor dergelijk type verplaatsingen, of als je thuis kan laden en slechts sporadisch lange afstanden moet doen etc.)

Ik heb hier toch nog niet veel posts van EV rijders tegengekomen die zonder nuance beweren dat EV sneller/praktischer/... is in any circumstance.

Ik heb er toch ook al gezien met uitspraken zoals "elke 2 uur stoppen is toch geen probleem. Zeker met kinderen moet dat". Je moet dat dus ook niet ontkennen.

Kan u zeggen, het zou luxe geweest zijn, elke 2 uur pas :lolz:

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb er toch ook al gezien met uitspraken zoals "elke 2 uur stoppen is toch geen probleem. Zeker met kinderen moet dat". Je moet dat dus ook niet ontkennen.

absoluut, ik heb dat ook zelf hier al geschreven. Dat ik om de 2 a 2.5 uur stoppen geen probleem vind, zeker met kinderen (waarbij de tijd die nodig was om ze naar wc te laten gaan etc. steeds langer was dan de tijd om te laden om tot het volgende punt te geraken). Die tijdverlies (die, als je reist met jonge kinderen niet echt verlies is want je zou toch moeten stoppen wegens andere redenen) vind ik zo beperkt in mijn geval, dat het meer dan compenseert voor de tijd die ik in het jaar anders zou verschijten met diesel/benzine te tanken aan een tankstation gedurende woon-werk verplaatsingen (opnieuw, in mijn geval waarbij ik thuis kan laden).

Maar ik heb dan ook nooit beweerd dat het ver reizen met een EV even snel is als met een ICE als je op je alleen lange afstand in 1 keer wilt kunnen knallen. Vooral voor zakelijk reizen is dat een punt. Vraag me af wie dat wel zou lopen beweren, ik heb die ongenuanceerde posts hier toch niet  tegengekomen (of toch niet in het post-Wooter tijdperk).

Geplaatst:

En nu de vraag: wat heeft het me gekost aan laden, want @Tommie, bij BMW mag ik het dus niet weten tot ik mijn factuur krijg. Zoals je kan zien staat er nergens een bedrag bij, behalve bij de AC lader.

Geplaatst:
29 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Klopt, in chargemap kan je nu aangeven om trailer friendly stops te prefereren, maar sowieso zal dat niet altijd lukken en zit je dus met het geklooi met afkoppelen.
Bij een kleine remorque (bv met onze moto's) is dat een fluitje van een cent en duw je die remorque met de hand even vlug op een gewone parkeer plek. Met de caravan is dat eerst rijden naar de plek voor de camions en daar afkoppelen, om dan dikwijls te moeten spookrijden om terug tot bij de snelladers te geraken etc. Daar begin ik (nog) niet aan tot er veel trailer friendly laadstations komen (zoals die van fastned meestal).

maar dan blokkeer je met je caravan toch die laadpaal achter u, net zoals een benzine/diesel pomp. Al is het verschil wel dat je bij zo een pomp 3 a 5 minuten staat en bij een EV lader minstens 10 a 15 minuten en dus 2 laders blokkeert.

23 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Tof en eerlijk verslag ! Leuk lezen.

Wat daar het leuke en beter aan is dan een ICE ontgaat me wel. Wanneer ik op vakantie vertrek komt ik niet ter plaatse waar ik dan allerlei dingen wil doen die ik ook onderweg kon doen, dus bij mij zou dat stoppen naast een sanitaire stop gewoon een sitting duck verhaal zijn. 

Enfin ik zie me zoiets niet vrijwillig doen, maar dat zal niet verbazen zeker? :D 

het is goed dat je het eens uitschrijft. Je hebt dan nog geen dakkoffer, zoals ik vorige week er vele heb gezien. Zelfs dakkoffer en aanhangwagentje bij een Nederlandse Polestar. Dan lijkt die rit toch eindeloos te duren als je elk uur stopt. Het was alvast heel druk op de aires zaterdag en de zaterdag er voor heb ik gezien.

Ik heb het zelfde als Jokke vlo...ik zou ook wat brainless op mijn gsm tokkelen om de tijd te doden. Elk uur doe je tenslotte geen sanitaire stop. Ik had zaterdag in het verblijf een "number 2" gedaan voor vertrek en na ontbijt en heb tijdens de dag dan slechts 2x een "number 1" moeten doen. 3x gestopt op 14 uur. Dat vind ik een normale rate. Of neem nog 4x, dat is 1 keer per 3,5 uur om de beentjes even te strekken en eventueel te plassen of een broodje/boterhammen te eten.

Geplaatst:

En nu de vraag: wat heeft het me gekost aan laden, want @Tommie, bij BMW mag ik het dus niet weten tot ik mijn factuur krijg. Zoals je kan zien staat er nergens een bedrag bij, behalve bij de AC lader.

Ik vraag me eigenlijk af hoe zoiets kan/mag?

Geplaatst:
Just now, Liquid Li0n said:

maar dan blokkeer je met je caravan toch die laadpaal achter u, net zoals een benzine/diesel pomp. Al is het verschil wel dat je bij zo een pomp 3 a 5 minuten staat en bij een EV lader minstens 10 a 15 minuten en dus 2 laders blokkeert.

Je moet dan bij de achterste stoppen, niet bij de voorste. Iig, je wil het niet doen met een caravan.

het is goed dat je het eens uitschrijft. Je hebt dan nog geen dakkoffer, zoals ik vorige week er vele heb gezien. Zelfs dakkoffer en aanhangwagentje bij een Nederlandse Polestar. Dan lijkt die rit toch eindeloos te duren als je elk uur stopt. Het was alvast heel druk op de aires zaterdag en de zaterdag er voor heb ik gezien.

Ja hier ook overdag hoor, maar niet aan de laders. 

Ik heb het zelfde als Jokke vlo...ik zou ook wat brainless op mijn gsm tokkelen om de tijd te doden.

Achter het stuur zeker :D 

• Grappig 2
Geplaatst:
1 minute ago, JanC said:

Ik vraag me eigenlijk af hoe zoiets kan/mag?

Bij die van Total kon je het wel ergens zien staan (0.59/kWh). Bij andere merken niet. Bij Tesla zag je het ook in de app. Die hebben trouwens dynamische prijzen per uur.

Geplaatst:
20 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Bwah je leest toch dikwijls een boel genuanceer. We hebben het natuurlijk over lange afstand. Laat ons niet de discussie voeren over "voor mijn gebruik", want daar zijn we het allemaal wel over eens he. Voor heel wat gebruikers is een EV geen achteruitgang en dan is een lage reis (of twee) per jaar waar er toch nadelen zijn er gewoon bij genomen. En dat begrijp ik voor alle duidelijkheid (want er wordt hier veel op flessen getrokken zonder nuances). 

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het is dat wat ik bedoel he. Het wordt genuanceerd tot "het scheelt amper tot niets". En ja dat kan wel indien je elke 2 uur stopt voor 20 minuten of meer. Maar dat kan je toch moeilijk "normaliseren".

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Je moet dan bij de achterste stoppen, niet bij de voorste. Iig, je wil het niet doen met een caravan.

Ja hier ook overdag hoor, maar niet aan de laders. 

Achter het stuur zeker :D 

hahaha exact. al die dingen die gij elk uur op je gsm doet heb ik al "on-the-road" gedaan :ninja::D

Geplaatst:
4 minutes ago, Liquid Li0n said:

Dan lijkt die rit toch eindeloos te duren als je elk uur stopt.

Je ziet op je scherm enkel de aankomsttijd aan de volgende lader bovenaan, niet je eindtijd. Dan valt dat zo niet op :lolz:

• Grappig 2
Geplaatst:

hahaha exact. al die dingen die gij elk uur op je gsm doet heb ik al "on-the-road" gedaan :ninja::D

Proficiat. Je mag er trots op zijn.

Geplaatst:

Proficiat. Je mag er trots op zijn.

nee nee. ik zwansde maar wat mee (al zit er in elke grap wel waarheid) 

Al moet ik zeggen dat ik mijn gsm onderweg niet veel heb vastgenomen, enkel eens tijdens een file of vertraag verkeer, maar ik zat dan ook niet alleen in de wagen.

Geplaatst:
14 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Het is dat wat ik bedoel he. Het wordt genuanceerd tot "het scheelt amper tot niets". En ja dat kan wel indien je elke 2 uur stopt voor 20 minuten of meer. Maar dat kan je toch moeilijk "normaliseren".

Het scheelt amper tot niets IN MIJN GEVAL. Nuance die dikwijls gemaakt wordt (zowel bij EV rijdens als bij ICE rijders) blijven sommige (steeds dezelfde) mensen op dit forum precies maar niet te lezen. Net zoals in andere topics (en ook in de offline wereld) wordt alles zwart/wit, mensen hebben geen nuance meer. Je hebt de Trumps van deze wereld, en de linkie winkies, en al wat daar tussen zit komt niet aan bod want enkel wie luid roept en harde statements maakt wordt gelezen/gehoord.

Ik spreek niet over jouw geval, waar jij het normaal vindt om 1200 km af te leggen met 1 of 2 stops van 5 min (kan je dat dan wel normaliseren?).

Geplaatst:

Hebben jullie als EV-critici een abonnement op dit topic? Binnen het uur alweer dezelfde discussie :lolz: 

Ik kijk er al naar uit! Morgen mijn i4 halen en dan lekker elk uur stoppen. Veel beter voor mijn rug en heupen! Kan ik lekker een stukje wandelen en terwijl gezond snacken zonder te morsen in mijn wit interieur.

Alleen maar voordelen! :D 

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 3
Geplaatst:
4 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Hebben jullie als EV-critici een abonnement op dit topic? Binnen het uur alweer dezelfde discussie :lolz: 

Ik kijk er al naar uit! Morgen mijn i4 halen en dan lekker elk uur stoppen. Veel beter voor mijn rug en heupen! Kan ik lekker een stukje wandelen en terwijl gezond snacken zonder te morsen in mijn wit interieur.

Alleen maar voordelen! :D 

ik denk dat de EV-angelisten hier toch ook direct reageren ze...

En laat het ons weten, ga vanavond op de weegschaal staan en binnen 6 maanden, na al die laadkilo's, nog eens en laat het ons weten.

Geplaatst:

14 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Het scheelt amper tot niets IN MIJN GEVAL. Nuance die dikwijls gemaakt wordt (zowel bij EV rijdens als bij ICE rijders) blijven sommige (steeds dezelfde) mensen op dit forum precies maar niet te lezen. Net zoals in andere topics (en ook in de offline wereld) wordt alles zwart/wit, mensen hebben geen nuance meer. Je hebt de Trumps van deze wereld, en de linkie winkies, en al wat daar tussen zit komt niet aan bod want enkel wie luid roept en harde statements maakt wordt gelezen/gehoord.

Ik spreek niet over jouw geval, waar jij het normaal vindt om 1200 km af te leggen met 1 of 2 stops van 5 min (kan je dat dan wel normaliseren?).

Het blijft GEEN vooruitgang 🙂 voor lange afstanden, ook niet in UW geval. Je vrijheid is gewoon ingeperkt en je accepteert die. En dat snap ik ook. Maar zelf in dat "mijn geval" is en blijft het geen vooruitgang 😉

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid