Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 uren geleden, Tommie zei:

Nee, iX1 krijgt volgend jaar ook battery upgrade, net als i5. i7 dit jaar nog.

Maar die is toch niet groter dan een ix3. ( waar ik op doelde)

Geplaatst:
12 uren geleden, Dawud zei:

Het is inderdaad zeer persoonlijk.

Wij zijn altijd al het type geweest dat non stop rijdt,  voor en tijdens onze kinderen (nu 7 en 8, het eerste jaar met onze oudste is de enigste keer tot voor deze vakantie dat we het in 2 dagen gedaan hebben omdat die niet zo lang in de maxi cosi mocht zitten. Met de 2de stak het allemaal niet zo nauw meer :D ). Dus elke zomer 1000-1200km op 1 avond/nacht gedaan (en meestal ook op 1 dieseltank 🙂) en de eerste stop langer dan 5min was 's ochtends om te ontbijten. Is nooit een probleem geweest. Vorig jaar onze eerste skivakantie met het gezin ook. 

Thuis gaan mijn kinderen naar het wc als ze gaan slapen en 's morgens terug als ze wakker worden, ik zie niet in waarom ze plots in de auto veel meer moeten gaan?  "'s nacken" doen mijn kinderen nog niet, zou niet weten waarom ze dat tijden de trip zouden doen. Dus ja, als je dan ineens 2u nuteloos zit te wachten is dat enorm frustrerend voor mij.

Ik probeer er niet teveel op in te gaan, maar ik haat dat verbloemen of wegwimpelen van argumenten

• "Er is toch altijd plaats om te laden" -> dat was niet geval. 
  • "Je moet toch iets eten of naar het wc" -> ik niet elk 1u45
  • "Als je kinderen hebt moet je toch om de zoveel tijd stoppen" -> We doen het al zoveel jaar...
  • "Welke zot rijdt er 1000Km in 1 keer? Splits dat op in een overnachting dat is chiller" -> Onze zomervakantie is max 10 dagen, ik ga daar geen 4 dagen van onderweg zijn om tijdens de eerste rijdag in de namiddag ergens te belanden en alles nog te gaan uitzoeken op een plek waar ik niet persé wil zijn. Gewoon rijden, toekomen, middagdutje en klaar. Voor mij begint de vakantie op locatie, niet als ik de deur toetrek thuis.
  • Je moet content zijn dat je met zoiets mag rijden want nu rij je met geen astmatische leasewagen, maar met de kracht van een M3 (of iets in die trent van gelijkaardig performante benzine/dieselwagens) -> Dat heeft me nooit echt geïnteresseert of tegengestoken. Steek me terug in mijn 136pk 318D en ik ben content. Men zou zich mogen schamen om dat een slechte auto te noemen.
  • "Wie geloof je, je maten die niet autominded zijn of ons" -> Op wat slaagt dat? Dat je niets aanneemt van non EV rijders snap ik, daar komt meestal toch enkel negatieve of foute praat uit, maar als je zoals @Maxime S iemand kent die een EV heeft en zijn verhaal doet, dan is dat overdreven? :lolz: 
  • Ik herinner me nog discussies tegen @Jokke_vlo dat tanken niet veel korter is dan laden en dat je maar normaal naar Zwitserland moet rijden.... wtf?!
  • *keeps on ranting* ...

Hier rondrijden en als je thuis kan laden is het geen probleem, ik ben alleen geen fan van ermee te reizen of wat weekendjes in het buitenland ermee te doen.  We zitten imo gewoon nog in de overgangsfase en dat is zoals meestal suboptimaal. 

Amsterdam - Zell Am Zee is 993km,  ik moet er 980 doen. 

Screenshot2026-02-04200447.png.48248a1aa41ef698a826a3c52c54b853.png

Amen to that! 
Compleet vergelijkbaar autogebruik bij ons, als we op reis gaan. 

11 uren geleden, ir_fuel zei:

't Is maar een gedacht he mannen, maar misschien ... is het ene kind het andere niet? :D 

Dat is zeker: de onze zijn zo gewend dat ik gewoon alles in één keer rij, dat ze quasi nooit vragen om te stoppen. 
Ik vergeet nooit dat we twee jaar terug naar het Zillertal reden voor skivakantie en Antoine (toen 6 - en zijn zus 5 jaar) plots tegen me zei: 'papa nu moet ik eigenlijk wel pipi doen.' We gingen net de berg op rijden richting Gerlos :D Ik had daar voor één keer gestopt om te tanken maar ze zijn nooit uitgestapt. 

Maar stel je natuurlijk voor dat je rijtijd verdubbelt door het vele laden, dan kan ik me wel inbeelden dat kinderen wat lastiger beginnen te worden. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 uren geleden, Dawud zei:

Wij zijn altijd al het type geweest dat non stop rijdt,  voor en tijdens onze kinderen (nu 7 en 8, het eerste jaar met onze oudste is de enigste keer tot voor deze vakantie dat we het in 2 dagen gedaan hebben omdat die niet zo lang in de maxi cosi mocht zitten. Met de 2de stak het allemaal niet zo nauw meer :D ). Dus elke zomer 1000-1200km op 1 avond/nacht gedaan (en meestal ook op 1 dieseltank 🙂) en de eerste stop langer dan 5min was 's ochtends om te ontbijten. Is nooit een probleem geweest. Vorig jaar onze eerste skivakantie met het gezin ook. 

Thuis gaan mijn kinderen naar het wc als ze gaan slapen en 's morgens terug als ze wakker worden, ik zie niet in waarom ze plots in de auto veel meer moeten gaan?  "'s nacken" doen mijn kinderen nog niet, zou niet weten waarom ze dat tijden de trip zouden doen. Dus ja, als je dan ineens 2u nuteloos zit te wachten is dat enorm frustrerend voor mij.

Ik probeer er niet teveel op in te gaan, maar ik haat dat verbloemen of wegwimpelen van argumenten

• "Als je kinderen hebt moet je toch om de zoveel tijd stoppen" -> We doen het al zoveel jaar...
  • "Welke zot rijdt er 1000Km in 1 keer? Splits dat op in een overnachting dat is chiller" -> Onze zomervakantie is max 10 dagen, ik ga daar geen 4 dagen van onderweg zijn om tijdens de eerste rijdag in de namiddag ergens te belanden en alles nog te gaan uitzoeken op een plek waar ik niet persé wil zijn. Gewoon rijden, toekomen, middagdutje en klaar. Voor mij begint de vakantie op locatie, niet als ik de deur toetrek thuis.
  • Je moet content zijn dat je met zoiets mag rijden want nu rij je met geen astmatische leasewagen, maar met de kracht van een M3 (of iets in die trent van gelijkaardig performante benzine/dieselwagens) -> Dat heeft me nooit echt geïnteresseert of tegengestoken. Steek me terug in mijn 136pk 318D en ik ben content. Men zou zich mogen schamen om dat een slechte auto te noemen.
  • "Wie geloof je, je maten die niet autominded zijn of ons" -> Op wat slaagt dat? Dat je niets aanneemt van non EV rijders snap ik, daar komt meestal toch enkel negatieve of foute praat uit, maar als je zoals @Maxime S iemand kent die een EV heeft en zijn verhaal doet, dan is dat overdreven? :lolz: 
  • Ik herinner me nog discussies tegen @Jokke_vlo dat tanken niet veel korter is dan laden en dat je maar normaal naar Zwitserland moet rijden.... wtf?!
  • *keeps on ranting* ...

Hier rondrijden en als je thuis kan laden is het geen probleem, ik ben alleen geen fan van ermee te reizen of wat weekendjes in het buitenland ermee te doen.  We zitten imo gewoon nog in de overgangsfase en dat is zoals meestal suboptimaal. 

Als je inderdaad op zo'n manier op vakantie wil gaan, dan is een EV inderdaad een frustratie. Toch begrijp ik niet dat 1,5u laden onderweg een probleem kan zijn als je 2 weken op vakantie gaat... Met zo'n instelling ben je ook supergefrustreerd als er file is onderweg, want de klok tikt hé, en je bent stikop als je op eindlocatie aankomt. Ik zou het niet kunnen, want vakantie is voor mij ontspanning, en dit is stress!

Wij hebben dat zo dus nooit gedaan, ook niet als onze kinderen klein waren. Toen zijn we ieder jaar naar het Zuiden van Frankrijk geweest, 1.100km, en wij reden steeds in 2 dagen. Dag 1 's morgens op tijd vertrekken, iedere 2,5u rijden een kwartier/half uur pauze, en na 800km aan een hotel om onderweg te overnachten. We waren dan meestal rond 17u daar, zodat de kinderen nog wat konden zwemmen, en we 's avonds lokaal een leuk stadje konden bezoeken, en daar gezellig iets gaan eten . De dag nadien op tijd aan het ontbijt, en tegen de middag uitgerust op de eindbestemming. Dat zijn dus geen 2 dagen rijden é, dat zijn er nog geen anderhalf, en uitgerust op locatie aankomen. 

Sowieso moet je dit dan ook niet doen tijdens de zwarte weekends, want dan sta je ook heel lang aan te schuiven aan tankstations.

Jij komt dus supermoe 's avonds laat aan op locatie, en je kruipt onmiddellijk uw bed in. Ik ben de dag nadien 's middags ook daar, en super uitgerust. ik kies toch voor optie 2. En dit deed ik al destijds met mijn diesel hé, dus heeft niets met EV rijden te maken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 uren geleden, Dawud zei:

• *keeps on ranting* ...

100% mijn idee ! 

Betreft die discussie waar je naar verwijst, vond ik ook waanzinnig hallucinant, maar komt altijd op zelfde neer: het ontkennen of overdreven nuanceren van de nadelen. Gelukkig zie je wel een trend: de gepaste nuance dring bij meer en meer forumleden wel door. De EV vs dino discussie blijft voor mij een van de leukste en ontspannende discussie op dit forum. Love it ! 

• Vind ik leuk 5
  • Grappig 2
Geplaatst:
7 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

100% mijn idee ! 

Betreft die discussie waar je naar verwijst, vond ik ook waanzinnig hallucinant, maar komt altijd op zelfde neer: het ontkennen of overdreven nuanceren van de nadelen. Gelukkig zie je wel een trend: de gepaste nuance dring bij meer en meer forumleden wel door. De EV vs dino discussie blijft voor mij een van de leukste en ontspannende discussie op dit forum. Love it ! 

In uw geval is het anders hé Jokke. Jij rijdt dikwijls zakelijk naar Zwitserland, en dan wil je in Duitsland doorperen, en soms zelfs wat leuke banen doen door de bergen. In dat geval zou ik ook geen EV nemen hoor. Want hoe dikwijls per jaar doe je zo'n trip?

En ik nuanceer zeker de nadelen niet. Je moet extra tijd tellen als je zo'n lange trip doet, en best dan ook niet te snel rijden. Het is gewoon dus extra reistijd, niet meer en niet minder. Ieder moet voor zich beslissen of die extra tijd haalbaar/frustrerend is, ja of neen.

Geplaatst:

ik ben ook vaker wel eens in het buitenland voor het werk. De reden dat ik met de auto ben gegaan is omdat we vanalles moesten meenemen.

In oktober ook op maandag naar Tarragona gereden en donderdag na het werk en avondeten (tegen 22u) terug naar huis gereden. Want mijn collega moest op vrijdagavond thuis zijn van zijn vrouw, anders had ik nog het weekend gebleven.

Ik begrijp niet waarom er zovele een autorit dan zo vermoeiend vinden of om de 2,5 uur moeten stoppen. Mijn collega zei ook al van, je stopt toch niet vaak he? Ik zei van...dan ken je mij nog niet, dus dat vond hij wel top. Dus ik heb elke keer stints gedaan van 4 a 4,5 uur en dan ff 5 a 10 minuten gestopt voor toilet. Vele wegrestaurants zijn 's nachts gesloten dus 30 minuten ergens stoppen is al niet nodig. Ook eten moet je 's nachts niet, zeker omdat we voor vertrek nog op restaurant waren geweest. 

Om 13 of 14 uur heb ik hem afgezet bij hem thuis. Ik zou dit niet graag met een EV gedaan hebben.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
30 minuten geleden, BMWMB zei:

In uw geval is het anders hé Jokke. Jij rijdt dikwijls zakelijk naar Zwitserland, en dan wil je in Duitsland doorperen, en soms zelfs wat leuke banen doen door de bergen. In dat geval zou ik ook geen EV nemen hoor. Want hoe dikwijls per jaar doe je zo'n trip?

Meerdere keren per maand 🙂

- Vorige week 4 dagen shortski gedaan (heb bewust mijn reistijd niet hier gezet) Grindewald (CH)

- Morgenvroeg 5u vertrek naar Megeve voor een short ski (doel: om 13.30 op de piste), maandag ski tot 15u en dan terugreis

- Laatste week februari: Spanje (1825km heen en 1825 terug)

- 12-14 maart advisory Scott, naar Zwitserland (ik vertrek daar tussen 15-16u nog naar huis zodat ik in eigen bed kan slapen). 

en dat gaat zo maar door ..........

Alleen voor Spanje rijdt Katrien een uurtje of 4, al de rest zit ik achter de guidon.  De extra planning, verplichte (ipv vrije) stops en de extra reistijd met een EV zou hier echt niet passen. 

Ga je idd 1 of 2 keer per jaar op verre reis begrijp ik 200% dat je dat nadeel er bij pakt. Het enige dat nogal speciaal is, is dat sommigen de nadelen ontkennen, al zie je steeds meer en en meer evenwichtige commentaren (net als die van jou). 

Met ouder worden heb ik wel een grote zwakheid: de 45 minuten overgang van nacht naar dag (donker naar klaar) dat hakt er bij mij enorm in. Dat uurtje moet ik echt vechten en ben ik blij dat we even stoppen. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ik ben ook vaker wel eens in het buitenland voor het werk. De reden dat ik met de auto ben gegaan is omdat we vanalles moesten meenemen.

In oktober ook op maandag naar Tarragona gereden en donderdag na het werk en avondeten (tegen 22u) terug naar huis gereden. Want mijn collega moest op vrijdagavond thuis zijn van zijn vrouw, anders had ik nog het weekend gebleven.

Ik begrijp niet waarom er zovele een autorit dan zo vermoeiend vinden of om de 2,5 uur moeten stoppen. Mijn collega zei ook al van, je stopt toch niet vaak he? Ik zei van...dan ken je mij nog niet, dus dat vond hij wel top. Dus ik heb elke keer stints gedaan van 4 a 4,5 uur en dan ff 5 a 10 minuten gestopt voor toilet. Vele wegrestaurants zijn 's nachts gesloten dus 30 minuten ergens stoppen is al niet nodig. Ook eten moet je 's nachts niet, zeker omdat we voor vertrek nog op restaurant waren geweest. 

Om 13 of 14 uur heb ik hem afgezet bij hem thuis. Ik zou dit niet graag met een EV gedaan hebben.

Tussen de 3 en 4u met daarna een korte stop is ook mijn tempo ongeveer. Terugkomend van Zwitserland is dat dan 1 keer tanken (met de V8) of een keer pissen iets fris van drank kopen en een boterham (sub 10 minuten)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het lijkt hier steeds een discussie over wie het langst kan rijden zonder pissen :D.

Nu ik ben team BMWMB in deze, zelfs met ICE momenteel zou ik geen stints van 5 uur rijden (en ik rijd tijdelijk PHEV).
Ik kom wel uitgerust aan en heb geen nood aan een middagdutje.

Alles hangt ook af van de leeftijd van de kinderen, zelfs moest ik willen zou ik geen stints van 5 uur kunnen rijden met de leeftijd die ze nu hebben.

Ik wil trouwens de verloren tijd niet minimaliseren, wat ik gewoon niet snap is hoe hard mensen zich hier aan storen voor die 1-2 keer per jaar dat ze op vakantie gaan (en dus niet zoals een Jokke die elke week in een ander land zit om te werken).

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
19 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Dat is voor de hond en voor gerief mee te nemen veronderstel ik dat je met de auto gaat? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

21 minuten geleden, BMWMB zei:

Als je inderdaad op zo'n manier op vakantie wil gaan, dan is een EV inderdaad een frustratie. Toch begrijp ik niet dat 1,5u laden onderweg een probleem kan zijn als je 2 weken op vakantie gaat... Met zo'n instelling ben je ook supergefrustreerd als er file is onderweg, want de klok tikt hé, en je bent stikop als je op eindlocatie aankomt. Ik zou het niet kunnen, want vakantie is voor mij ontspanning, en dit is stress!

Sowieso moet je dit dan ook niet doen tijdens de zwarte weekends, want dan sta je ook heel lang aan te schuiven aan tankstations.

10 dagen is geen 2 weken. File is 1 van de redenen waarom we 's nachts te rijden en wij nooit tijdens het weekend gaan. 2de reden is dat mijn kinderen het haten om in de auto te zitten, zelf naar de zee vinden ze het lang duren. 3de reden is dat ik het veel vermoeiender vind om overdag tussen al dat volk aan wisselende snelheden te rijden dan 's avonds op cc. Ik heb eerlijk waar nog nooit van mijn leven moeten aanschuiven aan tankstations. Het helpt natuurlijk als je die trip met bijna 1 volle tank kan doen, ik tank meestal als we van de autostrade eraf gaan en de binnenbanen beginnen te nemen. Met de skivakantie moesten we nu wel van zaterdag tot zaterdag, nu was het de eerste en laatste keer overdag.

21 minuten geleden, BMWMB zei:

Jij komt dus supermoe 's avonds laat aan op locatie, en je kruipt onmiddellijk uw bed in. Ik ben de dag nadien 's middags ook daar, en super uitgerust. ik kies toch voor optie 2. En dit deed ik al destijds met mijn diesel hé, dus heeft niets met EV rijden te maken.

Neen, ik vertrek vrijdagavond en ben zaterdagochtend daar. Jij vertrekt zaterdag en komt zondagnamiddag aan. 
Onze rit is altijd 10-11u + 30min pauze. Wij vertrekken op ons gemak na het avondeten, mijn vrouw rijdt tot 1uur 's nachts, ondertussen slaap ik wat en dan pak ik over. Tegen een uur of 6-7 zoeken we een ontbijtplekje buiten, doen klein wandelingetje en dan neemt mijn vrouw over en slaap ik nog wat. Tegen 10u zijn we op locatie, installeren we onze kamer (vragen altijd voor vroege check in) en gaan we iets deftigs eten over de middag en dan een rustige activiteit. In de namiddag mogen de kinderen even op de ipad en doe ik een dutje van een uur. Ik zal die avond inderdaad niet opblijven tot een stuk in de nacht, maar ik loop voor de rest van de dag niet rond als een zombie. 

Langer dan 1200km doe ik niet meer. Daarom, dat we dus een locatie zoeken tussen 1000-1100km. Indien verder, dan neem ik gewoon de vlieger. 

17 minuten geleden, BMWMB zei:

Afgelopen jaren is dat bij mij 1x met het gezin 1000-1200km, 2x met vrienden 1000km en dan nog een 4-6tal weekends alleen/vrienden van 500-700km enkel.

Geplaatst: (aangepast)

hier wordt toch nogal veel geslapen als ik dat zo hoor ze. Ik kan dat dus niet he, zo een powernap. Gewoon 's morgens opstaan, gaan werken daar in Spanje op donderdag, naar huis rijden 's nachts en vrijdagavond tegen 22u gaan slapen. Gaat voor mij prima. Kan begrijpen dat er andere zijn die dat niet kunnen maar dat is tenslotte ook vaak mindset. Zie je bij die Special Forces op tv toch ook. Ze denken dat ze het niet gaan kunnen en uiteindelijk kunnen ze het allemaal. En dat is nog TV, daar is nog veel fake gedoe bij bv itt de echte special forces opleiding.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
24 minuten geleden, Challazer zei:

Dat is voor de hond en voor gerief mee te nemen veronderstel ik dat je met de auto gaat? 

Hond idd, die 1825 km rijden voor een weekje daar zijn, is wel echt geen pretje. Dat doe je echt niet voor het gemak. Ik twijfel om de hond eens thuis te laten en paar dagen minder te gaan, maar wel met vliegtuig.  Als dat voor twee weken is, zit ik met die 1825km niet echt in. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hier wordt toch nogal veel geslapen als ik dat zo hoor ze. Ik kan dat dus niet he, zo een powernap. Gewoon 's morgens opstaan, gaan werken daar in Spanje op donderdag, naar huis rijden 's nachts en vrijdagavond tegen 22u gaan slapen. Gaat voor mij prima. Kan begrijpen dat er andere zijn die dat niet kunnen maar dat is tenslotte ook vaak mindset. Zie je bij die Special Forces op tv toch ook. Ze denken dat ze het niet gaan kunnen en uiteindelijk kunnen ze het allemaal. En dat is nog TV, daar is nog veel fake gedoe bij bv itt de echte special forces opleiding.

Is mss ergens een mindset. Enkel als wij op reis gaan weet ik dat iedereen ligt te slapen & ik kan niet in een wagen slapen. Dan neem ik geen risico's om een 's nachts in slaap te vallen en boek ik een overnachting. Maximum afstanden van 1000-1200 km met lunchstop + telkens extra stop tussendoor (dus een 3-tal stops). Wij gaan niet gaan skiën (dus geen verreiste) en de dochter gaat op lange auto vakanties niet meer mee.

Ik heb vorig jaar een bewust een EV genomen als bedrijfswagen terwijl een hybrid ook nog bij de mogelijkheden was. Nu 4 maand en 13.000km verder nog niet beklaagd. Gelukkig had ik een mooi budget en heb ik de keuze van wagen ook gekeken naar wat mijn normale gebuik is. Hierdoor is de i5 touring afgevallen in voordeel van een Q6 sportback.

De i5 wordt hier veel aangehaald, maar als we kijken naar de evoluties van de afgelopen 2 jaar, moeten we vast stellen dat deze ondertussen achterhaald is naar batterij technologie.

image.png.5a1dff236f1abeceee1bdabf0c882149.png

Vergelijken we EV database data, de nieuwe iX3 en EX60, haal je 40% meer afstand met een stop van 15 min tov een i5 touring, terwijl de A6 avant op 30% zit. Waar je bij de i5 4 stops nodig hebt om een 1000km te rijden, zal dit bij de iX3 en EX60 er nog 2 zijn en komen we dicht bij de 3u stints voor er een pauze genomen wordt.

Maar volgende week zit ik in Spanje, 1500km op 50u inclusief 3 meetings & 2 overnachtingen. De optie diesel heb ik toegevoegd aan de huur reservatie. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Heb de indruk dat het vooral tijdens de skivakanties is, dat het probleem zich voordoet. Toevallig gisteren ook met iemand zitten praten en die had vorig jaar "hetzelfde" probleem. Veel palen bezet en moeten zoeken achter een vrije locatie. Combinatie met 3 kinderen is dan altijd stressvoller. Zijn oplossing was trouwens de vrouw en kinderen met de vlieger tot in Geneve laten vliegen en hij met de wagen, om ze dan op te pikken. Veel minder stres voor alle partijen. :D

• Grappig 3
Geplaatst: (aangepast)
18 minuten geleden, BelgianRally zei:

Is mss ergens een mindset. Enkel als wij op reis gaan weet ik dat iedereen ligt te slapen & ik kan niet in een wagen slapen. Dan neem ik geen risico's om een 's nachts in slaap te vallen en boek ik een overnachting. Maximum afstanden van 1000-1200 km met lunchstop + telkens extra stop tussendoor (dus een 3-tal stops). Wij gaan niet gaan skiën (dus geen verreiste) en de dochter gaat op lange auto vakanties niet meer mee.

Ik heb vorig jaar een bewust een EV genomen als bedrijfswagen terwijl een hybrid ook nog bij de mogelijkheden was. Nu 4 maand en 13.000km verder nog niet beklaagd. Gelukkig had ik een mooi budget en heb ik de keuze van wagen ook gekeken naar wat mijn normale gebuik is. Hierdoor is de i5 touring afgevallen in voordeel van een Q6 sportback.

De i5 wordt hier veel aangehaald, maar als we kijken naar de evoluties van de afgelopen 2 jaar, moeten we vast stellen dat deze ondertussen achterhaald is naar batterij technologie.

image.png.5a1dff236f1abeceee1bdabf0c882149.png

Vergelijken we EV database data, de nieuwe iX3 en EX60, haal je 40% meer afstand met een stop van 15 min tov een i5 touring, terwijl de A6 avant op 30% zit. Waar je bij de i5 4 stops nodig hebt om een 1000km te rijden, zal dit bij de iX3 en EX60 er nog 2 zijn en komen we dicht bij de 3u stints voor er een pauze genomen wordt.

Maar volgende week zit ik in Spanje, 1500km op 50u inclusief 3 meetings & 2 overnachtingen. De optie diesel heb ik toegevoegd aan de huur reservatie. 

goed dat je die diesel optie hebt genomen. Er is een groot verschil hier ook tussen met en zonder gezin reizen. Ik denk dat @Jokke_vlo en ik degene zijn die het meeste in het buitenland zitten dus hier ook het meeste weerstand bieden en de meeste emmers pek over ons krijgen. Maar dat veranderd uiteindelijk wel. Toyota en andere zijn bezig met solid state batterijen. En op de EV database zijn er nog geen auto's die in de winter over de 600 km kunnen doen en onder de 100 000 euro zitten.

Ik zag in je overzicht dat je de nieuwe GLC was vergeten, dus was benieuwd en ik ben er wel van verschoten dat deze toch ook wel wat steken laat vallen:

image.png.f01c97c0624fdffc9113e7671ef0a153.png

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
  • Taal izan 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, tuscani zei:

Veel palen bezet

Hoe werkt dat? Als je dat in je GPS ingeeft stuurt ie je toch altijd naar vrije palen en herberekent ie toch altijd?

Geplaatst:
8 minuten geleden, Polygoon zei:

Hoe werkt dat? Als je dat in je GPS ingeeft stuurt ie je toch altijd naar vrije palen en herberekent ie toch altijd?

Dat klopt, maar ik heb ook zo'n collega die dan toch nog op goed geluk gaat doorrijden. Vorig jaar tijdens haar skivakantie 3u aangeschoven ergens.

Ik rij zelf volgende week weer eens naar Frankfurt en daarna naar Polen waar het momenteel min 5 is. Als ik alleen in de auto zit, maal ik daar niet om, zeker niet als het professionele km's zijn, maar als je met een gezin in de auto zit bij zo'n omstandigheden, kan het idd best vervelend zijn.

Vooral ook om dat niet elke gekozen paal ook een toilet of een koffiebar in de buurt heeft bv. Ik zag in de week dat Fastned er nu wel mee begint trouwens.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

goed dat je die diesel optie hebt genomen. Er is een groot verschil hier ook tussen met en zonder gezin reizen. Ik denk dat @Jokke_vlo en ik degene zijn die het meeste in het buitenland zitten dus hier ook het meeste weerstand bieden om de meeste emmers pek over ons krijgen. Maar dat veranderd uiteindelijk wel. Toyota en andere zijn bezig met solid state batterijen. En op de EV database zijn er nog geen auto's die in de winter over de 600 km kunnen doen en onder de 100 000 euro zitten.

Ik zag in je overzicht dat je de nieuwe GLC was vergeten, dus was benieuwd en ik ben er wel van verschoten dat deze toch ook wel wat steken laat vallen:

image.png.f01c97c0624fdffc9113e7671ef0a153.png

Ik was idd de GLC vergeten, maar ik vemoed dat ik onderbewust deze al niet meer bij de "nieuwste" generatie zet.

Een 120kWh batterij in een i5/i3 of A6 zal de range toch naar +/- 500km brengen. Nog geen 600km en ook niet onder winterse omstandigheden. Grootste probleem zal dan de laad infractuctuur worden, niet zozeer het aantal laadpalen, maar de werkelijke snelheid waarmee je kunt laden. Er zit een groot verschil tussen aan 30kW laden of aan 250kW, beide extremen al meegemaakt.

image.png.5908774db8482a24751f54bdda5a7f4b.png

Geplaatst:
Zojuist, Polygoon zei:

het was een Skoda, dus weet niet goed of die de functie heeft. (iets waar ik als Teslarijder wel wat schrik van heb, bij het veranderen naar een ander)

Geplaatst:
14 minuten geleden, bud wijzer zei:

Dat klopt, maar ik heb ook zo'n collega die dan toch nog op goed geluk gaat doorrijden.

Ja, kijk ... 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

Meerdere keren per maand 🙂

- Vorige week 4 dagen shortski gedaan (heb bewust mijn reistijd niet hier gezet) Grindewald (CH)

- Morgenvroeg 5u vertrek naar Megeve voor een short ski (doel: om 13.30 op de piste), maandag ski tot 15u en dan terugreis

- 12-14 maart advisory Scott, naar Zwitserland (ik vertrek daar tussen 15-16u nog naar huis zodat ik in eigen bed kan slapen). 

en dat gaat zo maar door ..........

Alleen voor Spanje rijdt Katrien een uurtje of 4, al de rest zit ik achter de guidon.  De extra planning, verplichte (ipv vrije) stops en de extra reistijd met een EV zou hier echt niet passen. 

Ga je idd 1 of 2 keer per jaar op verre reis begrijp ik 200% dat je dat nadeel er bij pakt. Het enige dat nogal speciaal is, is dat sommigen de nadelen ontkennen, al zie je steeds meer en en meer evenwichtige commentaren (net als die van jou). 

Met ouder worden heb ik wel een grote zwakheid: de 45 minuten overgang van nacht naar dag (donker naar klaar) dat hakt er bij mij enorm in. Dat uurtje moet ik echt vechten en ben ik blij dat we even stoppen. 

In uw geval is het begrijpelijk dat je niet EV wil rijden. Maar uw situatie is eerder uitzonderlijk, want de meeste mensen doen zo'n lange trip maar een paar keren per jaar, en dan begrijp ik het veel minder dat dat uurtje extra per trip niet kan, en gezien wordt als een gigantisch nadeel. 

1 uur terug, Dawud zei:

10 dagen is geen 2 weken. File is 1 van de redenen waarom we 's nachts te rijden en wij nooit tijdens het weekend gaan. 2de reden is dat mijn kinderen het haten om in de auto te zitten, zelf naar de zee vinden ze het lang duren. 3de reden is dat ik het veel vermoeiender vind om overdag tussen al dat volk aan wisselende snelheden te rijden dan 's avonds op cc. Ik heb eerlijk waar nog nooit van mijn leven moeten aanschuiven aan tankstations. Het helpt natuurlijk als je die trip met bijna 1 volle tank kan doen, ik tank meestal als we van de autostrade eraf gaan en de binnenbanen beginnen te nemen. Met de skivakantie moesten we nu wel van zaterdag tot zaterdag, nu was het de eerste en laatste keer overdag.

Neen, ik vertrek vrijdagavond en ben zaterdagochtend daar. Jij vertrekt zaterdag en komt zondagnamiddag aan. 
Onze rit is altijd 10-11u + 30min pauze. Wij vertrekken op ons gemak na het avondeten, mijn vrouw rijdt tot 1uur 's nachts, ondertussen slaap ik wat en dan pak ik over. Tegen een uur of 6-7 zoeken we een ontbijtplekje buiten, doen klein wandelingetje en dan neemt mijn vrouw over en slaap ik nog wat. Tegen 10u zijn we op locatie, installeren we onze kamer (vragen altijd voor vroege check in) en gaan we iets deftigs eten over de middag en dan een rustige activiteit. In de namiddag mogen de kinderen even op de ipad en doe ik een dutje van een uur. Ik zal die avond inderdaad niet opblijven tot een stuk in de nacht, maar ik loop voor de rest van de dag niet rond als een zombie. 

Langer dan 1200km doe ik niet meer. Daarom, dat we dus een locatie zoeken tussen 1000-1100km. Indien verder, dan neem ik gewoon de vlieger. 

Afgelopen jaren is dat bij mij 1x met het gezin 1000-1200km, 2x met vrienden 1000km en dan nog een 4-6tal weekends alleen/vrienden van 500-700km enkel.

Als je 's nachts rijdt heb je idd geen files, maar ook geen volk aan de laadpalen... 1000km 's nachts is dus 1u extra. Dus ipv 10u op locatie, ben je er om 11u. Ik zie echt het grote nadeel niet. Maar goed, ik merk dat het zo toch in uw hoofd zit, dus blijf maar kachelen. 😆

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Hond idd, die 1825 km rijden voor een weekje daar zijn, is wel echt geen pretje. Dat doe je echt niet voor het gemak. Ik twijfel om de hond eens thuis te laten en paar dagen minder te gaan, maar wel met vliegtuig.  Als dat voor twee weken is, zit ik met die 1825km niet echt in. 

Hond! ❤️ Daar doe je toch echt alles voor hé. En liefst heb je 'm er altijd bij.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, BMWMB zei:

Met zo'n instelling ben je ook supergefrustreerd als er file is onderweg, want de klok tikt hé, en je bent stikop als je op eindlocatie aankomt. Ik zou het niet kunnen, want vakantie is voor mij ontspanning, en dit is stress!

Instant gevoel van Stress Relief overvalt mij bij het lezen van uwe post, geen gezever.
Je gaat hier naar de kern van de zaak, en ik wou dat ik het kon zoals jij. 
Ik zit zo niet in elkaar, ik wil die trip niet onnodig langer maken dan ze al is.
Zo’n gezellige roadtrip is dat vaak niet, je moet er m.a.w. wel eentje van kunnen maken om tot die ingesteldheid te geraken. 

9 op de 10 wil ik zo rap mogelijk op de eindbestemming toekomen. 
Altijd zal ik vloeken op een file.
Altijd is er stress (en staat de zetel ventilatie op, lol). 
Ik geef dat grif toe en ik wou dat ik dat wat minder had. 
Verplicht moeten stoppen is dus tegelijk een zegen en een vloek, als je begrijpt wat ik bedoel. 

Maar als ik met mijn auto in één ruk kan doorrijden, blijft dat mijn voorkeur, is nu eenmaal den aard van het beestje. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dus het ligt niet aan de EV, maar wel aan uw ingesteldheid. Door zo'n ingesteldheid ga je de nadelen uiteraard benadrukken om uw ingesteldheid goed te praten, en dat begrijp ik. Ik heb die ingesteldheid niet.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 hours ago, Liquid Li0n said:

Gewoon 's morgens opstaan, gaan werken daar in Spanje op donderdag, naar huis rijden 's nachts en vrijdagavond tegen 22u gaan slapen. Gaat voor mij prima. Kan begrijpen dat er andere zijn die dat niet kunnen maar dat is tenslotte ook vaak mindset. Zie je bij die Special Forces op tv toch ook. Ze denken dat ze het niet gaan kunnen en uiteindelijk kunnen ze het allemaal. En dat is nog TV, daar is nog veel fake gedoe bij bv itt de echte special forces opleiding.

Aja, je moet maar gewoon 40 uur aan een stuk wakker blijven. Is een kwestie van mindset. Vandaar dat er regelmatig ene op een kaarsrechte weg tegen een boom plakt zeker? Je kan toch ook een hoop zever verkopen hoor.

• Thanks Friendly 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid