Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, janvkn zei:

Dan moet je het toch al goed kennen daar?

Ik gebruik net GPS omdat ik mijn weg niet ken daar. Ik ga onderweg op vakantie dan ook nooit zeggen: goh, da's precies wel veel péage, is er geen andere route? Dus dat bedrag is dan informatie waar ik toch niks mee doe.

naar orleans had hij mij als optie gegeven en was 2min korter (op dat moment en totale traject was nog +6u rijden) en ik zag die file staan en dacht, kom ik neem dat, maakt mij niet uit. Ik denk dat ik finaal meer dan 2min gewonnen heb.

Poitier kende ik al van vroeger, het google maps afprinten versie omdat ik geen gps in mijn auto had. 

Ik bekijk mijn routes meestal op voorhand, ook met eventuele opties, zodat ik kan kijken wat mij het beste is en waar er eventuele problemen kunnen zijn. Geeft mij gemoedsrust (komt van te zeilen, waar je ook je reisplan maakt en kijkt naar stroming en dergelijke meer om je reisroute en vertreksuren te bepalen). En als ik onderweg laat herberekenen weet ik dan ook min of meer of ik mezelf niet op een ander punt vastzet naar files oid.

Geplaatst:
56 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

is zoals we in het flitsmeister DOT topic zegde...deze Tom van TomTom is nog duurder en vermoedelijk even nutteloos.

in principe niet want ik ga geen boterham minder eten als we wat meer brandstof of péage betalen. Maar het is wel gek dat Waze dat aanduidt. Langer en duurder maar toch selecteert hij die route van de 3.

Omdat het nog altijd de snelste zal zijn. Ik krijg bij Google/Tesla ook 3 mogelijkheden en daar zie je regelmatig dat de kortste route niet altijd de snelste is. Je moet het specifiek aanduiden, wanneer je geen tolwegen wilt gebruiken en dan stelt hij die ook niet voor.

Geplaatst:
12 minutes ago, gewoon ik said:

naar orleans had hij mij als optie gegeven en was 2min korter (op dat moment en totale traject was nog +6u rijden) en ik zag die file staan en dacht, kom ik neem dat, maakt mij niet uit. Ik denk dat ik finaal meer dan 2min gewonnen heb.

Dus het was eigenlijk een beetje een toevalstreffer omdat je file aan het vermijden was ipv péage aan het vermijden?

12 minutes ago, gewoon ik said:

Ik bekijk mijn routes meestal op voorhand, ook met eventuele opties, zodat ik kan kijken wat mij het beste is en waar er eventuele problemen kunnen zijn. Geeft mij gemoedsrust (komt van te zeilen, waar je ook je reisplan maakt en kijkt naar stroming en dergelijke meer om je reisroute en vertreksuren te bepalen). En als ik onderweg laat herberekenen weet ik dan ook min of meer of ik mezelf niet op een ander punt vastzet naar files oid.

Dat doe ik ook hoor, in grote lijnen. Maar ik ga dat niet liggen micromanagen van: "dat stuk van 50km is péage en als ik dan daar efkes binnendoor langs de route nationale rijd kan ik €5 uitsparen en verlies ik maar 5 minuten".

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
8 minuten geleden, tuscani zei:

Omdat het nog altijd de snelste zal zijn. Ik krijg bij Google/Tesla ook 3 mogelijkheden en daar zie je regelmatig dat de kortste route niet altijd de snelste is. Je moet het specifiek aanduiden, wanneer je geen tolwegen wilt gebruiken en dan stelt hij die ook niet voor.

ja tolwegen vermijden moet je bij Google Maps of Waze ook specifiek aanvinken. Maar dan duurt de route echt lang.

Maar als je van het zuiden komt, route du soleil dan kan je kiezen via Luxemburg of via Reims of Parijs en dat scheelt wel in péage kosten en bijna niets in kilometers.

Geplaatst:
4 minuten geleden, janvkn zei:

Dus je was eigenlijk een beetje een toevalstreffer omdat je file aan het vermijden was ipv péage aan het vermijden?

Dat doe ik ook hoor, in grote lijnen. Maar ik ga dat niet liggen micromanagen van: "dat stuk van 50km is péage en als ik dan daar efkes binnendoor langs de route nationale rijd kan ik €5 uitsparen en verlies ik maar 5 minuten".

1/ ja. Ik denk in de week dat je daar wel veel tijd gaat verschijten. Er was redelijk wat industrie langs die baan.

2/ ah neen, zo in detail ook niet. En om op zijn hollands 5 euro peage uit te sparen door 120km om te rijden en finaal meer aan brandstof kwijt te zijn ga ik ook niet lopen doen. Ik kijk meestal naar wat is de snelste route en dan pas naar, waar kan ik tol besparen zonder al te veel tijd te verliezen.

Maar afrijden en 20km op een route national lopen sukkelen en terug oprijden om 5 euro te besparen ga ik niet lopen doen. Dat is zoals blind waze volgen om 1min van je reistijd af te rijden, 1 rood licht of 1 sukkelaar voor je en je verliest veel meer.

Ik vind het belangrijker om eventuele typische filepunten proberen te omzeilen of lange stukken met wegenwerken. Zeker zo meer op het einde van je rit. Niets zo leuk als met al een vermoeide kop nog in zo een file te staan voor een paar uur op de laatste 100km van je rit. 🤮

Geplaatst:
Zojuist, Liquid Li0n zei:

ja tolwegen vermijden moet je bij Google Maps of Waze ook specifiek aanvinken. Maar dan duurt de route echt lang.

Maar als je van het zuiden komt, route du soleil dan kan je kiezen via Luxemburg of via Reims of Parijs en dat scheelt wel in péage kosten en bijna niets in kilometers.

Maar dat valt onder die grotere voorbereiding die je doet. Zie je dat er een autostrade volledig blok staat (luxemburg op wisselweekends kan wel eens dik tegenvallen, al die hollanders die daar goedkoop willen tanken) betaal je maar voor je tol. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb bij Waze soms wel het gevoel dat deze het verkeer verdeelt, om net files te vermijden. 

Geplaatst:
39 minutes ago, gewoon ik said:

Ik vind het belangrijker om eventuele typische filepunten proberen te omzeilen of lange stukken met wegenwerken. Zeker zo meer op het einde van je rit. Niets zo leuk als met al een vermoeide kop nog in zo een file te staan voor een paar uur op de laatste 100km van je rit. 🤮

Ja maar ja, ik weet niet wat de typische filepunten zijn rond pakt "Poitiers", of waar er dat weekend gewerkt wordt, of waar er iets gebeurd is. Ik ga ervan uit dat Waze of Google maps dat weet en daar rekening mee houdt om mij de beste route voor dat moment voor te schotelen.

Perfect zal het niet zijn, ik heb met Waze ook al stoten meegemaakt, maar alleszins beter dan wanneer ik het allemaal zelf zou doen. Waze heeft me zo ooit eens tussen München en Stuttgart meer dan 100km binnendoor gestuurd met een grote omweg langs de Romantische Straße. Toen dacht ik ook efkes van: what the fuck is hier de bedoeling van? Maar dan achteraf las ik in de krant dat er in Stuttgart een heel zwaar ongeval was gebeurd en de hele snelweg was afgesloten voor een tijd, dus chanceke dat ik daar niet koppig "mijn" route heb gevolgd, denk ik dan.

Geplaatst:
41 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik heb bij Waze soms wel het gevoel dat deze het verkeer verdeelt, om net files te vermijden. 

Dat klopt volledig. Er is een verdeling over verschillende gelijkaardige routes en de gebruikers sturen hun reistijd van elk segment terug naar de server, zodat die zich kan aanpassen als het toch langer duurt op een alternatieve route. Heel het systeem kan pas goed werken als enkele Wazers in de file staan en zich zo onbewust opofferen zodat andere gebruikers betere routes voorgeschoteld krijgen.

Geplaatst:
42 minuten geleden, BMWMB zei:

Dat is niet alleen een gevoel, het is ook effectief zo.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/23/waarom-gebruikers-van-waze-soms-de-weg-kwijt-zijn/

https://www.nieuwsblad.be/binnenland/waarom-duizenden-waze-zombies-zich-vastreden-in-antwerpen-en-maandag-misschien-nog-eens/103750457.html

Geplaatst:

Bij mij staat coyote (apart bakje)  flitsmeister (telefoon in houder) en waze (carplay) samen aan. Waze alternatieve routes doe ik een keer of 3 tot 4 per uur . De ervaring leert dat dit voor mij de beste combi is qua snelheid en flitsers vermijden. Af en toe bekijk ik ook het hele traject om naar mogelijke files/ongelukken te kijken die ontstaan of oplossen. Je ziet dat een pak sneller dan dat je het doorkrijgt in je route. 

Al (heel) veel tijd gewonnen en amper flitsboetes ondanks een goed  tempo. Voor dat tempo kies ik meestal een haas, dat heeft me ook al paar keer gered. 

Geplaatst:
1 uur terug, gewoon ik zei:

Herkenbaar, komt bij mij van het vliegen waar je ook altijd minstens 1 alternate opgeeft in je flight plan om naar te diverten.

Geplaatst:

Waze stelt toch zelf alternatieve routes voor terwijl je aan het rijden bent?

Vb. je komt aan een afrit of kruising hij geeft ineens andersgekleurde route aan '2 min. sneller' of 'zelfde aankomsttijd'

Je moet dat toch niet telkens manueel opnieuw doen wanneer je aan het rijden bent?

Is wellicht regio-gebonden maar voor mobiele flitsers vind ik Waze niet zo goed (meer)

Geplaatst:

sommige routes zijn wel de imaginaire minuut, waarbij je dan aan 1 verkeerslicht genoeg kan hebben om 10min later toe te komen.

Flitsers klopt, veel mensen melden die niet of melden de vrachtwagencontroles ipv de effectieve flitsers. (en ik vermoed dat flikken die ook durven wegklikken als "niet meer aanwezig")

Geplaatst:
22 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Bij mij staat coyote (apart bakje)  flitsmeister (telefoon in houder) en waze (carplay) samen aan. Waze alternatieve routes doe ik een keer of 3 tot 4 per uur . De ervaring leert dat dit voor mij de beste combi is qua snelheid en flitsers vermijden. Af en toe bekijk ik ook het hele traject om naar mogelijke files/ongelukken te kijken die ontstaan of oplossen. Je ziet dat een pak sneller dan dat je het doorkrijgt in je route. 

Al (heel) veel tijd gewonnen en amper flitsboetes ondanks een goed  tempo. Voor dat tempo kies ik meestal een haas, dat heeft me ook al paar keer gered. 

Werkt die flitsmeister goed in BE?

Die haas, dat gaat toch niet meer op tegenwoordig? Vroeger zag je nog een flits maar met die IR dingen hang je er gewoon met twee aan, niet?
Heb overigens op mijn dagelijks traject maar weinig auto's die mijn tempo rijden

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
8 minuten geleden, Polygoon zei:

Die haas, dat gaat toch niet meer op tegenwoordig? Vroeger zag je nog een flits maar met die IR dingen hang je er gewoon met twee aan, niet?
Heb overigens op mijn dagelijks traject maar weinig auto's die mijn tempo rijden

Waar is de tijd dat je ze uit te kiezen had en duidelijk geflasht werden aan +160 om dan zelf alles toe te smijten :inlove:

Geplaatst:
7 minuten geleden, Polygoon zei:

ik rij 125gps. Het aantal auto's dat mij de dag van vandaag voorbij gaat kan ik meestal op 1 hand tellen. Crazy. Rij 120 en je rijdt nog steeds sneller dan ik denk 75% van de mensen op de baan.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
57 minutes ago, gewoon ik said:

ik rij 125gps. Het aantal auto's dat mij de dag van vandaag voorbij gaat kan ik meestal op 1 hand tellen. Crazy. Rij 120 en je rijdt nog steeds sneller dan ik denk 75% van de mensen op de baan.

Idd. 105-110 is de cruise snelheid. Liefst op het 3e vak met een camion op het 1e en 2e.

Geplaatst:
9 uren geleden, DDke zei:

Ik ben aan het twijfelen. Ik gebruik al Coyote sinds het begin, maar loop nu tegen problemen aan (ik gebruik het in Carplay).
En ook vind ik het niet meer zo goed als vroeger. Ben aan het twijfelen tussen WAZE of Flitsmeister.

Ik ben nog steeds tevreden van mijn Coyote, maar ik weiger wel de app te gebruiken. Die stoort mij gewoon te nadrukkelijk, en ik lijk dat niet goed ingesteld te krijgen. Dus ondanks de aanwezigheid van Carplay heb ik gewoon opnieuw mijn Coyote-bakje in de BMW geïnstalleerd.

Wel nog geen idee wat ik ga doen als dat ooit stuk gaat. Ik heb nu nog de Mini, en heb 0 interesse in de Max.

Geplaatst:
Op 6/2/2026 om 15:38, Polygoon zei:

Haas heeft me al paar keer gered…… in vreemde landen weten locals toch dikwijls net iets meer. Wanneer haas remt rem je ook. En niet vergeten de speedgun : dat is in front. Hazen zijn nog altijd een enorme “meerwaarde”

Ik hoor bv veel mensen zeggen : in NL dat is erger dan BE…… niets is minder waar. Neem een haas in NL en je gaat lekker 150-160 zonder problemen. ik rijd toch een pak dagen door NL. Daar kan je een stuk sneller rijden en hazen zijn daar ideaal voor. Op 10 jaar NL heb ik 1 boete….. dan nog vlak aan mijn deur 🫣

Ik laat me ook nooit opjagen, gatplakkers laat ik altijd door waarna ik de rol over neem. Zo vorig jaar twee keer franse gendarmes “doorgelaten” . Het foutste dat je kan doen is tempo rijden met ene in je gat. 

Een paar basis regels , de juist apps en hazen zijn voor mij de mix om me aan een goed tempo zonder veel boetes te bewegen.

Geplaatst:

Waar vind jij die hazen? Of deel je de boete met je buurman als die haas speelt?

Ik heb weken dat er mij niemand voorbij gaat aan een snelheid dat iemand haas kan spelen. Voorbij rijden aan 1+ sneller als je zelf 125 rijdt (of 105 in holland) brengt niets bij.

Zelfs in frankrijk waar ik rij, zijn er geen. Een sliert achter mij die me volgt omdat de cc constant rijdt zodat ze minder jojo-en.

Geplaatst:

Ik heb al meermaals mijn tempo hier gedeeld…..je vindt toch constant hazen? 

België ben ik akkoord, dat is een KUT land. Neem gisteren, en dat is zonder files (en dat is zeer uitzonderlijk in BE). Traject Megeve (en ik kom van boven langs bergwegen, maw de traagste non autostrade was daar). Nog heerlijk kunnen skiën tot 13u, daarna douchen in de chalet en naar huis.

Gem snelheid tot aan BE grens vs 130 km verder, thuis. 
België is een gesaboteerd land. Men doet niet alleen alles om de snelheid omlaag te halen, wel alles om de doorstroming naar de zak te helpen. Dat zie je overal in ons land. 

IMG_0956.thumb.jpeg.7b26f777c9b2c468806b4826d91c7a20.jpegIMG_0958.thumb.jpeg.5990a6640ba4280f87a759fce796f94e.jpeg

Geplaatst:

Ik heb gisteren 200km in nederland gereden tussen maastricht en eindhoven. 10 autos sneller en 110 ipv 105. Tenzij je die volgt, zie ik er maar weinig meerwaarde van in.

Ik kom ze niet meer tegen, de mannen die je voorbij vliegen allesinds.

Geplaatst:

In NL vliegen ze je toch nog geregeld om de oren vind ik, geen 150-160 maar 120-130 rijden er toch ook veel.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hangt er maar vanaf wanneer je er rijdt. Door de week minder dan in 't weekend. Ik kom ze geregeld tegen. Zelfs aan 150-160.

Zondag nog een op & afje Hoorn gepland om vrienden te bezoeken.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid