Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 21 uren geleden, Cyrano.ak zei: Hier op de steenweg zag ik gisteren aan Sparki ook dat twee stekkers afgeknipt waren. Op dezelfde manier. Ook niet motiverend om er te zetten. Quote
thor 217 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Ze moeten anesthesie gas in die kabels steken, op het moment dat ze doorknippen komt het gas vrij en liggen ze 24 u buiten westen op de grond. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 3 hours ago, Fred said: Vechten met een kabel ... wat kan er moeilijk zijn aan een kabel inpluggen? Sommigen zijn best zwaar en stug. Ik heb me de vraag ook al gesteld, voor de dag dat er een hoop bejaarden met zo een EV gaan rijden. Er gaan er daar echt problemen hebben met het inpluggen van een snellader. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 3 hours ago, Mazdastruction said: Hier op de steenweg zag ik gisteren aan Sparki ook dat twee stekkers afgeknipt waren. Op dezelfde manier. Ook niet motiverend om er te zetten. Ik las een tijdje terug dat in elke kabel voor pakweg 20 euro aan koper zit. Daar doen ze dat dan voor? Quote
DDke 8.687 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 3 uren geleden, Fred zei: Vechten met een kabel ... wat kan er moeilijk zijn aan een kabel inpluggen? 3 minuten geleden, ir_fuel zei: Sommigen zijn best zwaar en stug. Ik heb me de vraag ook al gesteld, voor de dag dat er een hoop bejaarden met zo een EV gaan rijden. Er gaan er daar echt problemen hebben met het inpluggen van een snellader. Was bij een Tesla supercharger. Die zijn vrij kort en idd best wel stug. Mijn vrouw is klein, en ik kon echt wel zien dat ze er wat moeite mee had. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 13 minuten geleden, DDke zei: Was bij een Tesla supercharger. Die zijn vrij kort en idd best wel stug. Mijn vrouw is klein, en ik kon echt wel zien dat ze er wat moeite mee had. Die zijn gemaakt om in je linkerachterlicht in te pluggen, en niet linksvoor aja Quote
DDke 8.687 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 1 minuut geleden, Lotuzzz zei: Die zijn gemaakt om in je linkerachterlicht in te pluggen, en niet linksvoor aja Weet ik. Bij de Mini zit de poort rechts achter, ze had dus de paal van de plaats ernaast gepakt. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 25 minuten geleden, DDke zei: Weet ik. Bij de Mini zit de poort rechts achter, ze had dus de paal van de plaats ernaast gepakt. Met de i4 moet je bij die oude palen er bijna tegen rijden, anders is de kabel te kort om aan de laadpoort te komen. De nieuwere versies hebben dat probleem niet. Toen hadden ze door dat de wereld groter is dan Tesla alleen. Quote
Soundstorm 2.632 Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Op 9/2/2026 om 21:45, ir_fuel zei: Er zijn genoeg palen waar camera's staan waar ze beelden hebben. Wat zijn ze ermee? "Man in training met kap op zijn hoofd knipt kabels door". Ja dat gaat ze afschrikken. Volgens mij zijn zo goed als al die kabels niet actief, dus ik denk dat de lader niet weet wanneer die kabel werd doorgeknipt. Een camera zou dan toch al en idee kunnen geven wanneer de dief actief was. Koppel daar nog wat ANPR aan, en je moet toch al een idee kunnen hebben? Of zo stellen ze het ons toch voor Op 10/2/2026 om 13:21, ir_fuel zei: Ik las een tijdje terug dat in elke kabel voor pakweg 20 euro aan koper zit. Daar doen ze dat dan voor? Als ze de kabel volledig strippen, en dus alleen koper binnen brengen, dan is het nog gemakkelijk uit te rekenen 4mm² is 35g/m 6mm² is 55g/m 10mm² is 90g/m Stel nu dat het 10mm² is (ik gok dat het dunner is), daar zitten 5 draden in, dus 450g/m. Puur koper zit rond de 9€/kg, dus 4€/m. Wat hangt daar aan van kabellengte, 3-4m? Quote
tuscani 11.787 Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari 6 uren geleden, Soundstorm zei: Volgens mij zijn zo goed als al die kabels niet actief, dus ik denk dat de lader niet weet wanneer die kabel werd doorgeknipt. Een camera zou dan toch al en idee kunnen geven wanneer de dief actief was. Koppel daar nog wat ANPR aan, en je moet toch al een idee kunnen hebben? Of zo stellen ze het ons toch voor Als ze de kabel volledig strippen, en dus alleen koper binnen brengen, dan is het nog gemakkelijk uit te rekenen 4mm² is 35g/m 6mm² is 55g/m 10mm² is 90g/m Stel nu dat het 10mm² is (ik gok dat het dunner is), daar zitten 5 draden in, dus 450g/m. Puur koper zit rond de 9€/kg, dus 4€/m. Wat hangt daar aan van kabellengte, 3-4m? In het nieuws was er een fragment waarop me dat wel leek. Er stond een rood scherm op de paal met een melding in genre "kabeldiefstal gemerkt, instanties zijn verwittigd" Tegen dat die melding natuurlijk bij de politie geraakt... foto gevonden Quote
tuscani 11.787 Geplaatst: 17 februari Geplaatst: 17 februari Ondertussen zijn ze toch bezig aan beveiligingen. https://www.autovisie.nl/nieuws/spijtig-genoeg-is-dit-de-laadpaal-van-de-toekomst-duits-bedrijf-heeft-uitvinding-tegen-koperdieven/ Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Vorige week moest ik voor een opleiding in het Crowne Plaza hotel in Zaventem zijn. Parking stond goed vol, er waren enkel nog enkele laadplekken vrij, en mijn batterij was bijna leeg. Enkele collega's waren in dezelfde situatie. Ongeveer 2 uur gestaan, 8 kW geladen, 34,16 euro zie ik net in de app van de provider , en dan werd ons parkingticket nog betaald door de organisator. 1 Quote
Kartfreak 1.881 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Op kantoor hebben we laadpalen van Plugsurfing, ik rij enkel PHEV niet elektrisch dus gebruik is quasi nooit. Eenheidsprijs is 0,39 € / kWh. Onlangs eens geladen en dat gaf dit als kost: Dat is incl. BTW voor alle duidelijkheid. Geen idee of die prijs goed of slecht is eerlijk gezegd... Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 48 minuten geleden, Tommie zei: 8 kWh geladen. ik twijfelde nog... 42 minuten geleden, Kartfreak zei: Op kantoor hebben we laadpalen van Plugsurfing, ik rij enkel PHEV niet elektrisch dus gebruik is quasi nooit. Eenheidsprijs is 0,39 € / kWh. Onlangs eens geladen en dat gaf dit als kost: Dat is incl. BTW voor alle duidelijkheid. Geen idee of die prijs goed of slecht is eerlijk gezegd... Ik krijg voor ongeveer eenzelfde hoeveelheid thuis te laden 2,49 euro terugbetaald. Laadpaal in de wijk vlakbij ons satellietkantoor in Merelbeke zit ik voor 8 kWh ook op 3,1 €, en dat is geen dure laadpaal. Je bent zeker niet gekloot, dus. Maar de vraag: waarom gebruik je maar de helft van je auto ? 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 6 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Maar de vraag: waarom gebruik je maar de helft van je auto ? Elentriek is voor jeanetten! 1 Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 5 minuten geleden, Polygoon zei: Elentriek is voor jeanetten! voe botsauto's, stofzuigers en wasmasjienen Quote
Kartfreak 1.881 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 1 uur geleden, ex-Mooseman zei: Maar de vraag: waarom gebruik je maar de helft van je auto ? Het is een Tucson PHEV. 179 PK uit die benzinemotor volstaat voor mij ruim in ‘t dagelijks verkeer. Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 7 minuten geleden, Kartfreak zei: Het is een Tucson PHEV. 179 PK uit die benzinemotor volstaat voor mij ruim in ‘t dagelijks verkeer. Rijdt dat niet aangenamer als je beide krachtbronnen kunt combineren ? Quote
Kartfreak 1.881 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari 43 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Rijdt dat niet aangenamer als je beide krachtbronnen kunt combineren ? Niet meteen vind ik. Ik heb de indruk dat die dan eerst op de elektromotor rijdt en als de batterij leeg is overschakelt op de benzinemotor. Alleen bij stevig doorrijden gaat die beiden inzetten. Alle dat zegt mijn gevoel toch. Zeer complete auto’s overigens. Qua rijden heel aangenaam. Ik heb er nu eentje die binnenkomt in onderstaande kleur. Stevig in de opties met oa geventileerde zetels en schuifdakje. Gaat waarschijnlijk de vervanger worden van mijn madam haar i30. 1 Quote
ex-Mooseman 14.565 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Ik reed een tijd geleden met een G21 318 gereden als vervangwagen, en ik verkies toch de mijne, met elektrische ondersteuning. Quote
Fastflupke 163 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari 16 uren geleden, ex-Mooseman zei: Vorige week moest ik voor een opleiding in het Crowne Plaza hotel in Zaventem zijn. Parking stond goed vol, er waren enkel nog enkele laadplekken vrij, en mijn batterij was bijna leeg. Enkele collega's waren in dezelfde situatie. Ongeveer 2 uur gestaan, 8 kW geladen, 34,16 euro zie ik net in de app van de provider , en dan werd ons parkingticket nog betaald door de organisator. Nu ja, parkeren zonder laden is daar ook al “prijzig” Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Dinsdag op en af Apeldoorn gedaan uit het Gentse, over de middag even moeten laden aan een Ionity tijdens de lunch, dit had ik nog niet eerder gezien: Beide vrachtwagens aan de stekker. Quote
Fastflupke 163 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Meer en meer, NL loopt dan ook nog eens voor op ons … uitdaging wordt om truckspecifieke laders te zetten, soms moet je nogal stoten uithalen om bij de lader te geraken… trekker alleen is geen probleem maar vrachtwagen met oplegger en of bakwagen met aanhangwagen is weer een goeie opfrisser voor de driving skills 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.