Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
21 minuten geleden, Polygoon zei:

Volvo EV's zijn, in elk model, probleembakken tot en met.

Ieder merk heeft zo zijn dip. Denk aan de ID3, W211, RX8, WRX, Insignia, Pinto, Beta, Stinger, Renegade, Disco 5, Altima 6, Velsatis, C6, 307,... Je kan van ieder merk slechte modellen en vaak zelf periodes aanstippen. Toch wil dat niet zeggen dat een merk zich niet herpakt en geen kwaliteit meer kan leveren. Zo wordt de W212 vaak als een van de betrouwbaarste E-klasses omschreven, ondanks die net na de minst betrouwbare kwam. 

Ja, Volvo doet het niet goed, maar dat wil niet zeggen dat iedere nieuwe Volvo daarom ook per definitie slecht zal zijn. Mss is de EX90 effectief slecht, maar de wagen nu al die stempel geven is gewoon het kind met het badwater weggooien.  

Geplaatst:
27 minuten geleden, Tjeu zei:

Ieder merk heeft zo zijn dip. Denk aan de ID3, W211, RX8, WRX, Insignia, Pinto, Beta, Stinger, Renegade, Disco 5, Altima 6, Velsatis, C6, 307,... Je kan van ieder merk slechte modellen en vaak zelf periodes aanstippen. Toch wil dat niet zeggen dat een merk zich niet herpakt en geen kwaliteit meer kan leveren. Zo wordt de W212 vaak als een van de betrouwbaarste E-klasses omschreven, ondanks die net na de minst betrouwbare kwam. 

Ja, Volvo doet het niet goed, maar dat wil niet zeggen dat iedere nieuwe Volvo daarom ook per definitie slecht zal zijn. Mss is de EX90 effectief slecht, maar de wagen nu al die stempel geven is gewoon het kind met het badwater weggooien.  

Wat loop je warm en koud te blazen?

Wat je zegt is: "ja Volvo doet het niet goed, maar we mogen het niet zeggen want ze doen toch zo hun best" ?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
30 minuten geleden, Tjeu zei:

Raar lijstje, Insignia en (Kia?) Stinger zijn toch niet direct befaamd omwille van rampzalige onbetrouwbaarheid? Of toch niet meer of minder dan hun voorgangers.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat je zegt is: "ja Volvo doet het niet goed, maar we mogen het niet zeggen want ze doen toch zo hun best" ?

Het gaat niet over Volvo, het gaat over dit model. Het ding is amper gelanceerd, maar we gaan al gaan besluiten dat het een miseriemodel is? Hoe kun je nu na nog geen 6 maanden al gaan bepalen dat het een onbetrouwbare wagen is? Er is nog niet eens een deftig sample aan wagens uitgeleverd... Maar de EX30 is slecht, dus deze is dan ook automatisch slecht? C40 en Polestar 2 doen het anders wel goed qua betrouwbaarheid. Waarom zou een EX90 dan niet op zijn pootjes kunnen vallen? 

Ieder is vrij te denken wat hij/zij wilt. Voor mij is het te vroeg om al gefundeerde uitspraken rond betrouwbaarheid te doen. Dat kan je sowieso niet op basis van de eerste modellen die van de band lopen. 

Geplaatst:
48 minuten geleden, Tjeu zei:

21 minuten geleden, Polygoon zei:

doet me een beetje denken aan die situatie in de tijd met Britney, maar dan aangepast:

image.jpeg.1e2777c4a65cfb8967788dd0eea73357.jpeg

Geplaatst:
8 minuten geleden, Tjeu zei:

Het gaat niet over Volvo, het gaat over dit model. Het ding is amper gelanceerd, maar we gaan al gaan besluiten dat het een miseriemodel is? Hoe kun je nu na nog geen 6 maanden al gaan bepalen dat het een onbetrouwbare wagen is? Er is nog niet eens een deftig sample aan wagens uitgeleverd... Maar de EX30 is slecht, dus deze is dan ook automatisch slecht? C40 en Polestar 2 doen het anders wel goed qua betrouwbaarheid. Waarom zou een EX90 dan niet op zijn pootjes kunnen vallen? 

Ieder is vrij te denken wat hij/zij wilt. Voor mij is het te vroeg om al gefundeerde uitspraken rond betrouwbaarheid te doen. Dat kan je sowieso niet op basis van de eerste modellen die van de band lopen. 

Ik heb misschien een periode gemist waar dit ineens oké werd. Maar er was ooit een tijd waar een wagen betrouwbaar van de band rolde. Het is niet omdat het nu een EV is dat dat ineens is van "ah maar tis nog een eerste model, ze gaan het wel oplossen".

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
17 minuten geleden, Ambi zei:

Raar lijstje, Insignia en (Kia?) Stinger zijn toch niet direct befaamd omwille van rampzalige onbetrouwbaarheid? Of toch niet meer of minder dan hun voorgangers.

Het is een lijst van dipjes, niet van rampzalig onbetrouwbaarheid. 

Herinner je nog het Insignia topic van op AF? Het is ook opvallend hoe snel die insignia's uit het straatbeeld verdwenen zijn.  

In de VS heeft de Stinger het beter gedaan qua verkoop dan bij ons en daar zijn er wel wat gekende problemen. Elektronica, versnellingsbak, remmen, brandstofsysteem, interieurdelen die loskomen,... beetje vanalles. Het is zeker geen slechte wagen, maar wel duidelijk een van de minste wagens (qua betrouwbaarheid) die Kia in de laatste 15 jaar heeft gemaakt, hun dipje dus. 

Geplaatst:

het is wel zo dat het wel lijkt dat een fabrikant niet meer fier is op zijn product. Kijk eens naar de jaren 90. Een BMW E34 of de Mercedes tegenhanger. Dat waren auto's waar kosten noch moeite gespaard werden om de beste te zijn. Built to last.

Nu is het op de markt brengen en het moet maar mee gaan tot de garantie voorbij is.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik heb misschien een periode gemist waar dit ineens oké werd. Maar er was ooit een tijd waar een wagen betrouwbaar van de band rolde. Het is niet omdat het nu een EV is dat dat ineens is van "ah maar tis nog een eerste model, ze gaan het wel oplossen".

Er zijn werelwijd tot op vandaag amper 1800 exemplaren gebouwd... Tesle bouwt meer model Y's op één dag. En ze zijn nog maar een paar 100 over gans de wereld geleverd. Ik zie echt niet hoe je dan al een gefundeerd standpunt in kan nemen... 

Geplaatst: (aangepast)
9 minuten geleden, Tjeu zei:

Er zijn werelwijd tot op vandaag amper 1800 exemplaren gebouwd... Tesle bouwt meer model Y's op één dag. En ze zijn nog maar een paar 100 over gans de wereld geleverd. Ik zie echt niet hoe je dan al een gefundeerd standpunt in kan nemen... 

dat zou me toch heel weinig lijken. Waar heb je dat gevonden, ik kan het nergens vinden.

ze hebben midden vorig jaar de productie gestart, in Amerika en in China.

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/328909/volvo-cars-starts-production-of-fully-electric-ex90-suv

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
4 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

het is wel zo dat het wel lijkt dat een fabrikant niet meer fier is op zijn product. Kijk eens naar de jaren 90. Een BMW E34 of de Mercedes tegenhanger. Dat waren auto's waar kosten noch moeite gespaard werden om de beste te zijn. Built to last.

Nu is het op de markt brengen en het moet maar mee gaan tot de garantie voorbij is.

Alles was vroeger beter... Maar de heilige W124 had wel last van roest en kabelbomen die vervangen moesten worden. En we vergeten ook steeds dat je toen met de meeste wagens alle 12.000km of soms zelf iedere zes maand op onderhoud moest. Ja, als je alle vijf voeten in de garage staat, dan is het ook veel makkelijker om een wagen tip top te houden. 
Ga nu eens alle 12.000 km op onderhoud met een Passat 2.0 TDI en die zal het zeker niet slechter doen dan een jaren 90 wagen, integendeel. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat zou me toch heel weinig lijken. Waar heb je dat gevonden, ik kan het nergens vinden.

Gevraagd aan ChatGPT!

• Grappig 1
7 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/328909/volvo-cars-starts-production-of-fully-electric-ex90-suv

Ik werk veel voor Volvo, is info van hen zelf. Je kan dat in hun systeem volgen. 

aangepast door Tjeu
  • Thanks Friendly 1
11 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik werk veel voor Volvo, is info van hen zelf. Je kan dat in hun systeem volgen. 

dat verklaart hier het verdedigen/opkomen voor het Chinese merk 🫡

en 1800 is idd verdomd weinig om bijna een jaar in productie te zijn!

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

dat verklaart hier het verdedigen/opkomen voor het Chinese merk 🫡

Nee, eigenlijk niet. Ik werk voor +2000 bedrijven. Volvo is er gewoon een van. Wel een waar ik in meerdere functies voor gewerkt heb in de laatste 10 jaar. Ik ken mijn weg dus goed in de fabriek in Gent. 

Evenwel was het voor mij meer algemeen. Het is gewoon makkelijk om direct slecht over iets te spreken. Dat lijkt tegenwoordig bon temps te zijn, succes en populariteit oogsten door anderen omlaag te duwen. Dat negatief gedrag is voor mij een ergernis geworden, waardoor ik er ook tegenin ging. Het gaat mij dus eerder om de houding en staat volledig los van de wagen. En ook los van Volvo. Sinds ongeveer 10 jaar geleden de XC40 uitkwam en die 1800 kilo woog terwijl die amper interieur ruimte wist te bieden, is Volvo volledig uit mijn interesse veld verdwenen. Zeker geen Volvo lover hier. Zo een oude V70/XC70 vind ik wel nog ontzettend cool. Meer niet. En betreffende dit model, de EX90, daar ben ik zeker geen fan van. Ik begrijp de keuze van 400V voor zo een wagen niet. Had 800V moeten zijn. Allé, als we hoegenaamd een elektrische SUV nodig zouden hebben... Ik ben nog niet echt mee in het nut van dit geval. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

@Tjeu het probleem met de ex90 is spijtig genoeg al langer aan de gang.  Ook de reden dat hij telkens uitgesteld is. De radar kwam niet orde en het leeglopen van de batterij is nog steeds niet opgelost, ook al zijn ze beginnen uitleveren.  

Opvallender wellicht is dat Volvo aangeeft dat de EX90 aanvankelijk per 24 uur ongeveer 3 procent van de accucapaciteit gebruikt, ook als de auto gewoon geparkeerd staat. Na 72 uur stopt het 'leeglopen' op dit tempo. Dat betekent dus dat je na 72 uur tot 9 procent accucapaciteit kunt verliezen terwijl je de Volvo EX90 niet eens hebt aangeraakt. 

Het is dus precies wel een zorgenkindje, wat spijtig is want qua looks is hij zeker in orde.

Geplaatst:

Volvo mag van mij wel wat krediet krijgen 💗. Het mag dan wel in Chinese handen zijn, het is de enige fabricant die nog auto's bouwt en recent nog nieuwe modellen en investeringen naar België haalt. Zorgt toch voor een pak tewerkstelling in België. Mijn vrouw rijdt ondertussen al 10.000km met een EX-40. Dat argument heeft zeker meegespeeld in onze beslissing en tot hiertoe nog geen enkel probleem gehad. Wagen rijdt zeer aangenaam en is kwalitatief afgewerkt.

Belgen mogen gerust wat chauvinistischer zijn: allemaal met een Dacia of Renault rond kachelen die in Roemenië of Slovenië ineengevezen werd... Renault Vilvoorde is iedereen allang vergeten... Mocht Audi wat mooiere modellen maken, mensen gaan hem ook niet laten staan omdat Audi Vorst gesloten heeft.

Beetje zelfde met banken, energie en fondsen:

• Iedereen Europese beleggingen links laten liggen en geschokt zijn door de uitspraken van Trump en Vance, maar toch enkel investeren in de S&P500 en Amerikaanse Big Tech.
  • Iedereen zijn energie halen bij Engie, terwijl Paul Frère onze kroonjuwelen jaren geleden al aan Frankrijk heeft verkast.
  • Banken, waar persoonlijke service tegenwoordig echt nul is en alles online gebeurt: Bij ING en BNP Paribas zitten, eerder dan een Belgische bank nemen die de winsten wat in ons land houdt.

En nu stop ik met zagen 🙂

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
10 minuten geleden, ma: zei:

Volvo mag van mij wel wat krediet krijgen 💗. Het mag dan wel in Chinese handen zijn, het is de enige fabricant die nog auto's bouwt en recent nog nieuwe modellen en investeringen naar België haalt. Zorgt toch voor een pak tewerkstelling in België. Mijn vrouw rijdt ondertussen al 10.000km met een EX-40. Dat argument heeft zeker meegespeeld in onze beslissing en tot hiertoe nog geen enkel probleem gehad. Wagen rijdt zeer aangenaam en is kwalitatief afgewerkt.

Belgen mogen gerust wat chauvinistischer zijn: allemaal met een Dacia of Renault rond kachelen die in Roemenië of Slovenië ineengevezen werd... Renault Vilvoorde is iedereen allang vergeten... Mocht Audi wat mooiere modellen maken, mensen gaan hem ook niet laten staan omdat Audi Vorst gesloten heeft.

Beetje zelfde met banken, energie en fondsen:

• Iedereen Europese beleggingen links laten liggen en geschokt zijn door de uitspraken van Trump en Vance, maar toch enkel investeren in de S&P500 en Amerikaanse Big Tech.
  • Iedereen zijn energie halen bij Engie, terwijl Paul Frère onze kroonjuwelen jaren geleden al aan Frankrijk heeft verkast.
  • Banken, waar persoonlijke service tegenwoordig echt nul is en alles online gebeurt: Bij ING en BNP Paribas zitten, eerder dan een Belgische bank nemen die de winsten wat in ons land houdt.

En nu stop ik met zagen 🙂

nee, je hoeft niet te stoppen. je hebt een punt.

Probleem is natuurlijk ook gekomen omdat mensen naar de prijs kijken. ze laten het liever van Aliexpress komen dan in een Belgische winkel te kopen. En als ze dan toch niet goed zijn in online shoppen, dan verkiezen ze nog om het bij den Action te kopen, welke dan weer Nederlands is. Dan zouden ze beter naar den Euro-shop gaan, verkopen ze dezelfde rommel tenslotte maar is Belgisch.

Geplaatst:
Op 26/3/2025 om 16:25, Tjeu zei:

Op 26/3/2025 om 16:32, Liquid Li0n zei:

Klopt, hier was ik mis. Aangeleverde cijfer blijkt niet correct te zijn, is cijfer van deelmarkt, niet totaal. Totaal ligt stuk hoger, maar geen exact cijfer meegekregen op dit moment. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Je begint er te zien in het wild.

Geplaatst:
Op 26/3/2025 om 16:14, Polygoon zei:

Vooral omdat EV's eigenlijk betrouwbaarder zouden moeten zijn, want de aandrijflijn is een stuk simpeler dan eender welke combinatie van verbrandingsmotor en transmissie. En laat ons de prijs ook nog even buiten beschouwing laten...

Betrouwbaarder? Dan wat?

T is echt niet die elektromotor die t probleem is. T is alle sjit er rond. Iedereen wil meer toeters en bellen. Al die randdingen, als 27" touchscreens met meer functies dan de gemiddelde smartphone, hulpmiddeltjes om toch maar de afgeleide bestuurder te helpen, en nog ne berg biepjes en weet ik veel.

En omdat alles tegenwoordig toch software is lossen we dat over de air later wel op. Hoeveel reviews ziet ge tegenwoordig dat er nog ne hoop afstelling mist bij hulpmiddelen, maar de fabrikant beloofd een update...

First time right is meestal goedkoper dan al die fixes achteraf, maar t moet snel snel, want anders is t oud als t op de markt komt.

Cfr een rijbereik van 450km is achterhaald en laadsnelheid van 100kW kan echt niet.

aangepast door Joske
  • 5 maanden later...
Geplaatst:

Sneller laden, maar wel een kleinere batterij. Vreemde vaststelling? 

Geplaatst:
58 minuten geleden, Stancke zei:

Heel die EX90 is toch echt wel de ene flater na de andere. 2 jaar te laat op de markt, een absolute ramp qua betrouwbaarheid en software, en nu dit... Echt genant voor een merk als Volvo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid