Parsifal 3.849 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart De Dodge Charger is dood, lang leve de Dodge Charger! De onversneden 'muscle car' die de Amerikaan lange tijd was, wordt vervangen door een veel modernere Dodge Charger die zoals beloofd volledig elektrisch is. Maar niet altijd! De Dodge Charger en Dodge Challenger zijn al jaren de laatste echte vertegenwoordigers van een autocategorie die onvermijdelijk gaat verdwijnen: de onversneden, rauwe, benzineslurpende, V8-aangedreven muscle car. Dat het merk juist deze modellen uiteindelijk door EV's vervangt, hangt al tijden in de lucht. de soep wordt echter net niet zo heet gegeten als-ie wordt opgediend, want er komen 'gewoon' weer versies met benzinemotoren. Moederbedrijf Stellantis kiest net als in Europa voor een tactiek waarbij het meerdere aandrijfvormen op één basis combineert, zij het op een iets ander niveau dan bij een Peugeot e-208. De nieuwe Dodge Charger is significant voor Stellantis, want dit is het eerste model op het STLA Large-platform. Tot 670 pk, later meer Het begint wel degelijk bij de elektrische versie. Die onderscheidt zich door de historisch verantwoorde naam 'Dodge Charger Daytona' en is er meteen in twee varianten: R/T en Scat Pack. De Daytona heeft twee elektromotoren die hem vierwielaandrijving en 550 Amerikaanse pk’s bezorgen. De Charger Daytona Scat Pack gaat nog een stap verder en schopt het tot 670 ‘hp’, goed voor een 0-100-tijd van 3,3 seconden en een ‘quarter mile’ in 11,5 seconden. Niet genoeg? Geen nood: in de toekomst worden deze 400V-versies aangevuld met een nog veel snellere, van 800 volt voorziene ‘Banshee’-variant, die Chargers en Challengers van weleer op het gebied van acceleratie definitief naar het tweede plan moeten verwijzen. Daarnaast komen er enigszins bescheiden varianten. Alle modellen hebben vooralsnog een accupakket van 100,5 kWh. Erg zuinig lijkt de auto net als zijn voorgangers niet te zijn: de R/T komt met dit pakket 510 kilometer ver, de Scat Pack 418 kilometer. Dit is wel volgens de strengere Noord-Amerikaanse meetmethode. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 RWD heeft daar op papier een actieradius van 438 kilometer, terwijl Tesla in Europa 513 kilometer mag beloven. Dan het opladen, toch niet onbelangrijk voor een auto die ‘Charger’ heet. Dodge belooft dat hij aan de snellader in 27 minuten van 20 naar 80 procent kan opladen. Het merk zelf rept in persberichten niet over een maximaal laadvermogen, maar Car and Driver claimt dat dit op 183 kW ligt. Vijfde deur Noemden we nu de Charger én de Challenger? Jawel, want de nieuwe Dodge Charger vervangt beide modellen. De tweedeurs Challenger is sinds 2008 een brute retro-coupé, terwijl de Charger een sedan is die optisch louter een stoere uitstraling deelt met de Challenger. Nu wordt het simpelweg één model, maar dan met of zonder achterdeuren. Beide varianten ruilen hun korte sedan-klep in voor een vijfde deur, zodat je ook bij de Ikea geen modderfiguur meer slaat met je gespierde Dodge. Het interieur oogt een stuk moderner dan dat van de huidige Chargers en Challengers, maar slaat niet door in digitalisering. We zien een vrij traditionele indeling en een ogenschijnlijk behoorlijk traditionele automaatpook, maar eveneens een groot touchscreen. Bron: Autoweek.nl 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.849 Geplaatst: 6 maart Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.849 Geplaatst: 6 maart Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 662 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart foutje in de titel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.849 Geplaatst: 6 maart Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 4 minuten geleden, Liquid Li0n zei: foutje in de titel fuck @ir_fuel zou je de titel kunnen aanpassen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 662 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart met het tonen van een van de mooiste EV's van het moment begrijp ik het wel hoor. Je bent volledig van de kaart e. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 5.058 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart De Dodge Charge-it Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Parsifal 3.849 Geplaatst: 6 maart Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 5 minuten geleden, Liquid Li0n zei: met het tonen van een van de mooiste EV's van het moment begrijp ik het wel hoor. Je bent volledig van de kaart e. Ik hem de max... zeker de 5-deurs versie. Hoop zo hard dat ze naar Europa komen 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 738 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart Ow, nice. Die had ik wel nie zien aankomen, ik had verwacht dat het "Large" platform van Stellantis eerst een nieuwe Alfa Giulia opvolger zou presenteren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Liquid Li0n 662 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart 14 minuten geleden, Joske zei: Ow, nice. Die had ik wel nie zien aankomen, ik had verwacht dat het "Large" platform van Stellantis eerst een nieuwe Alfa Giulia opvolger zou presenteren. met een EV motor en op zelfde platform kan je alles gewoon rebadgen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.941 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart 't is niet lelijk eigenlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JanC 7.419 Geplaatst: 6 maart Delen Geplaatst: 6 maart Maar als er nu één auto is waarbij de sound het karakter maakte, dan leek het me deze wel te zijn (misschien omdat de rest niet veel soeps was: afwerking, chassis, ...). 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.