Ga naar inhoud

Kopen/verkopen tweedehands EV's

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

dat de batterij buiten garantie is, maar je doet maar 5000 a 10 000 km per jaar, zal niet zo erg zijn, de batterij zal dan nog wel meegaan als je maar 1x per maand een keer gaat laden.

Goh, was het maar enkel de range die afnam ofzo. Er zijn types van cellen die op de lange termijn wel problematisch zijn, vergelijkbaar met batterijen in Macbooks die opzwellen. Dan mag je de computer nog zo weinig gebruiken, de batterij is kaput. Ik heb er echter geen idee van hoeveel EV's zodanig geconstrueerd zijn dat ze modules kunnen missen... in het geval van de Taycan zien we dat wagens gewoon ter plekke stilvallen, zo rooskleurig ziet er uit toch niet uit, die lange termijn. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

de vraag die mij ook rest en waar ik soms met andere ook over bezig ben.

Nu wordt er hier een nieuwe auto gekocht of geleased. Na de leasetermijn gaat deze nog 5 jaar extra in belgie of in west europa mee als deftige recente 2de hands. Daarna gaat die met 200 a 300 000 km naar Oost Europa of de Balkan. Daar krijgt die dan nog een "laatste" deftige leven voor deze naar Afrika gaat Waar dat je ze dan in stukken en brokken met tot wel een miljoen kilometer verder ziet rijden, uitstoot of technische controle maakt in dat werelddeel niet uit.

Dat zie ik met een EV niet gebeuren. Zeker als je ziet dat de restwaarde hier na 5 jaar leasen al zo laag is. en zelfs de infrastructuur van stroomvoorziening buiten west europa vaak al rampzalig is. Laat staan in Afrika.

Kleine noot: de vele 3 cilinder 1.0 motors in vele auto's uiteraard hetzelfde.

Toen ik vorig jaar en dit jaar weer in Polen en daarna in de balkan was, zag ik daar dikkere diesel en naften dan hier. Echt onze auto's die nu daar rijden dus. Je ziet daar wel eens een Tesla of i3 of dergelijke, maar in heel beperkte mate.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
1 uur geleden, josenjef zei:

Want de benzineprijzen zijn wel een duidelijk gegeven voor de komende jaren?
Niet EV-rijders doen alsof dat hele laden een groot probleem is. Ik heb daar op die 2.5 jaar nog nooit een probleem mee gehad, en het is nu ook niet dat "oudere" mensen in 2024 niet met een app op hun smartphone omkunnen toch ?

Met een laadpas (met grote dekking) heb je niet eens een smartphone nodig. Dat is dus al geen argument.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
38 minuten geleden, Logic zei:

Ik wou maar zeggen, onze horizon reikt nog niet veel verder dan die 10 jaar, en 10 jaar klinkt lang, 't vliegt zo voorbij (zeggen de oudjes).
Parkeer ene TVR Sagaris in de garage, na 20 jaar start die nog (mits een gezond 12v batterijtje).  
Maar 'k heb echt mijn twijfels bij de houdbaarheidsdatum van de EV, in het beste geval heb je de auto compleet opgereden voordat je de "einddatum" bereikt hebt, omdat je veel km's rijdt en dan is het prima geweest. Dan heb je wellicht ook aan een lage onderhoudskost kunnen rijden, in die zin is de EV goed.  
In het andere geval is het gewoon een tikkende tijdbom, voor iemand die weinig km's rijdt en langer met een auto kan rijden, veel particulieren.

Als ik zou insinueren dat een M3 geen factuur van 5k kan hebben, zal ik me anders uitdrukken. 
Een nieuwe versnellingsbak van 10k?  
En een paar maanden later nog eens. 
...
Ik geloof dat er in mijn HV pack 33 modules zitten, één module herstellen is perfect mogelijk, maar dan zitten er nadien nog 32 tikkende tijdbommen in dat pack.
Zo kan je bezig blijven.
Zo verloopt het momenteel binnen de garantieperiode, vervelend, maar gelukkig zonder de kosten.
Buiten garantie is dat een ramp en lijkt me hoogst waarschijnlijk einde verhaal voor de wagen (zolang er geen incentive komt vanwege de fabrikant).

'k Had de stelling overgenomen dat de kost van batterijen toch jaarlijks dalen, en als de dag komt dat je het pack moet vervangen, die kost vergelijkbaar zou zijn als een nieuwe DCT-bak van een M3. Maar helaas, ik zie het effect nog niet doorsijpelen.

Ik denk dat je de specifieke issues van de taycan/etron wat te algemeen ziet. Wanneer je de Leaf, Zoe, i3 en consoorten ziet, die al langer beschikbaar zijn, dan zie je dat batterijproblemen zeldzaam zijn. In mijn ogen niet anders dan wat de voorbije jaren zagen op 20d's, 1.4TSI of 1.2THP om er maar een paar te noemen.

Ik denk echt niet dat je als persoon die weinig kilometers rijdt beter af bent met een kleine turbo-benzine dan met een EV. De laatste twee die naar de schroothoop zijn gegaan door motorproblemen in mijn directe omgeving waren een 308 (8 jaar oud) en een Hilux (5 jaar oud).

Geplaatst:
7 minuten geleden, Logic zei:

Goh, was het maar enkel de range die afnam ofzo. Er zijn types van cellen die op de lange termijn wel problematisch zijn, vergelijkbaar met batterijen in Macbooks die opzwellen. Dan mag je de computer nog zo weinig gebruiken, de batterij is kaput. Ik heb er echter geen idee van hoeveel EV's zodanig geconstrueerd zijn dat ze modules kunnen missen... in het geval van de Taycan zien we dat wagens gewoon ter plekke stilvallen, zo rooskleurig ziet er uit toch niet uit, die lange termijn. 

De brandgevoeligheid/brandgevaar van oude cellen is iets waar ik idd schrik van zou hebben. 

Batterij die stuk gaat minder. Daar komen 'vanzelf' wel oplossingen voor, vraag en aanbod. Beetje zoals bij de ZF5 en ZF6 die BMW en co leverden met levenslange olie. 
Er zijn bedrijven die puur daarop compleet uit de grond gestampt zijn en groot zijn geworden. Er zijn er nu ook al die zich richten op batterij revisie. 

En waar je nu nog wagens hebt met zo goed als onbereikbare batterijen (ID3 en IPace dacht ik?), zal dat in de toekomst ook wel veranderen. Net zoals de ZF8 nu ook onderhoudbaar is geworden. Maar klopt dus wel dat er een tussengeneratie is die 'slecht' gemaakt is en waar je wel voor dure herstellingen kan komen te staan. 
Al zijn die dingen wel vaak snel gekend en vertaalt zich dat in een aangepaste 2de hands prijs (goed voor koper, minder voor verkoper). 

Het lijkt me nu ook niet dat de batterij een wankel-motor probleem zal op leveren, iets dat je gewoon niet gefixt krijgt en altijd veel geld blijft kosten. 

Batterij techniek in EV is nog relatief nieuw, al zijn we toch ook wel al dik tien jaar bezig, de batterij techniek opzich bestaat wel al langer in veel toepassingen.
En de lithium-ion batterijen, die op dit moment nog het meest gebruikt worden, zitten bijvoorbeeld ook in een Boeing. Daar worden die al tientallen jaren gebruikt en er zijn nog maar twee problemen mee geweest, waaronder een in 2013. 

Het is allemaal wat onzeker, maar echt zorgwekkend ziet het er op dit moment toch niet uit. Veiligheidsmaatregelen van de 'batterijbox' die rond de batterij zit in een EV zijn ook niet mals (en best strenger dan bij de eerste EV's). Mede daardoor is het aantal gevallen van brand bij EV's toch al aardig afgenomen. 
Nieuwe EV's zouden nu minder spontaan in brandschieten dan ICE's, waar het 3 jaar terug nog 14 keer zo vaak was. 

14 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

de vraag die mij ook rest en waar ik soms met andere ook over bezig ben.

Nu wordt er hier een nieuwe auto gekocht of geleased. Na de leasetermijn gaat deze nog 5 jaar extra in belgie of in west europa mee als deftige recente 2de hands. Daarna gaat die met 200 a 300 000 km naar Oost Europa of de Balkan. Daar krijgt die dan nog een "laatste" deftige leven voor deze naar Afrika gaat Waar dat je ze dan in stukken en brokken met tot wel een miljoen kilometer verder ziet rijden, uitstoot of technische controle maakt in dat werelddeel niet uit.

Dat zie ik met een EV niet gebeuren. Zeker als je ziet dat de restwaarde hier na 5 jaar leasen al zo laag is. en zelfs de infrastructuur van stroomvoorziening buiten west europa vaak al rampzalig is. Laat staan in Afrika.

Kleine noot: de vele 3 cilinder 1.0 motors in vele auto's uiteraard hetzelfde.

Toen ik vorig jaar en dit jaar weer in Polen en daarna in de balkan was, zag ik daar dikkere diesel en naften dan hier. Echt onze auto's die nu daar rijden dus. Je ziet daar wel eens een Tesla of i3 of dergelijke, maar in heel beperkte mate.

Meeste wagens die ons land verlaten is (in de ruime zin van de terminologie) omdat ze niet meer door de keuring geraken of omdat ze ergens anders meer waard zijn. 

Dat laatste zal niet zo zijn (en is nu al zo niet) en keuringsgewijs zal het wel makkelijker zijn om een EV langer erdoor te krijgen (want gans het uitstootgebeuren valt weg). Opnieuw een argument voor de batterij-revisie business. Ik verwacht dat de meesten langer bij hun eigenaar zullen blijven, er zal minder reden zijn om er afscheid van de nemen. 

Ofschoon: wanneer de batterij revisie betaalbaar is. Veel andere redenen zijn er niet echt meer. 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
1 uur geleden, Liquid Li0n zei:

vele plaatsen zich niet, of willen zich niet plaatsen in, een andere persoon.

Als het iets is waar we zelf tegen zijn, zoals half dit forum over EV's, gaan we ineens solidair zijn :lolz: 
Economische solidariteit is dan weer ineens not-done :D 

Een auto, of EV of rijbewijs is geen basisrecht, dat is oké dat niet iedereen eentje heeft, kan betalen, kan gebruiken.
Net hetzelfde met technologie trouwens.

Geplaatst:

@Tjeu, ik volg, ik kan 't ook relatieveren en op de langere termijn omarmen, alleen leven we in het hier en nu, tenzij ik iets over het oog zie, is er geen enkele constructeur die er z'n hand voor in het vuur steekt (ja, 8 jaar en dan gedaan). @josenjef, we hebben hier ook een Ford 1.0 ecoboost in het gezin, gekend voor z'n problemen (perfect vermijdbaar mits deftig onderhoud). 't Prijskaartje van (elke) herstelling is peanuts in vergelijking? ?‍♂️

Geplaatst:
14 minuten geleden, Logic zei:

@Tjeu, ik volg, ik kan 't ook relatieveren en op de langere termijn omarmen, alleen leven we in het hier en nu, tenzij ik iets over het oog zie, is er geen enkele constructeur die er z'n hand voor in het vuur steekt (ja, 8 jaar en dan gedaan). @josenjef, we hebben hier ook een Ford 1.0 ecoboost in het gezin, gekend voor z'n problemen (perfect vermijdbaar mits deftig onderhoud). 't Prijskaartje van (elke) herstelling is peanuts in vergelijking? ?‍♂️

Ik heb het niet over onderhoud of kosten, maar in de soep draaien en einde verhaal. En bij de 1.2 THP is het een designfout dus niks aan te doen ...
Zelfs onderhoud is voor mij ook een som, een DPF vervangen op mijn neef zijn 320d was al een factuur van 2500 euro. Dus als ik dan verhalen lees van 8k voor een batterijpack, dan vind ik dat allemaal zeer goed "meevallen" op de levensloop van die wagen, want tot aan die nieuwe batterij heb je normaal gezien minder uitgegeven aan onderhoud. Dat dat bij Audi dan wat meer is dan bij die Ford dat is dan ook niet zo abnormaal gezien de nieuwprijs van die wagens.

Een 100k EQS of een 100k S-klasse jaren/kilometers lang op de baan houden, ik denk dat de financieel veiligere keuze bij de EQS gaat liggen desondanks het risico op die 1 heel hoge factuur bij de EV.

Om diezelfde reden slik je ook al heel lang op dergelijke wagens een heel hoge afschrijving wanneer je die tweedehands gaat verkopen. Het voordeel van de EV is voor mij dat je hier nog een meetbaar gegeven hebt over de gezondheid van duurste component in die wagen. Bij een ICE heb je die mogelijkheid niet.

Geplaatst:
58 minuten geleden, Ugeken zei:

Met een laadpas (met grote dekking) heb je niet eens een smartphone nodig. Dat is dus al geen argument.

Jij vergeet wel dat voor een heel groot deel van de bevolking het concept van meteen betalen wat je krijgt het zo moet werken.

Weet jij hoeveel mensen een tankkaart hebben die ze niet van het werk krijgen of niet zelfstandig zijn? Niemand, die tanken allemaal met de bankkaart en daar zit controle op wat het max is dat ze mogen tanken.

Denk dat je niet wil beginnen met laadkaarten aan dat deel van de bevolking en dan beginnen om je geld te krijgen voor wat ze geladen hebben.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Er kan evengoed een max bedrag op een laadpas toegestaan  worden.... net hetzelfde principe.

Geplaatst:

Blijft achteraf betalen.

Tenzij ze richting prepaid gaan

Geplaatst:

en ik doelde eerder op zonder account. Gewoon naar een tankstation gaan, met bankkaart aan de paal of cash aan de kassa betalen en weer verder.

Geplaatst:
Zojuist, Liquid Li0n zei:

en ik doelde eerder op zonder account. Gewoon naar een tankstation gaan, met bankkaart aan de paal of cash aan de kassa betalen en weer verder.

Volg ik. Gewoon bancontact zou verplicht moeten zijn op iedere publieke laadpaal. 

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
22 minuten geleden, josenjef zei:

Ik heb het niet over onderhoud of kosten, maar in de soep draaien en einde verhaal. En bij de 1.2 THP is het een designfout dus niks aan te doen ...
Zelfs onderhoud is voor mij ook een som, een DPF vervangen op mijn neef zijn 320d was al een factuur van 2500 euro. Dus als ik dan verhalen lees van 8k voor een batterijpack, dan vind ik dat allemaal zeer goed "meevallen" op de levensloop van die wagen, want tot aan die nieuwe batterij heb je normaal gezien minder uitgegeven aan onderhoud. Dat dat bij Audi dan wat meer is dan bij die Ford dat is dan ook niet zo abnormaal gezien de nieuwprijs van die wagens.

Een 100k EQS of een 100k S-klasse jaren/kilometers lang op de baan houden, ik denk dat de financieel veiligere keuze bij de EQS gaat liggen desondanks het risico op die 1 heel hoge factuur bij de EV.

Om diezelfde reden slik je ook al heel lang op dergelijke wagens een heel hoge afschrijving wanneer je die tweedehands gaat verkopen. Het voordeel van de EV is voor mij dat je hier nog een meetbaar gegeven hebt over de gezondheid van duurste component in die wagen. Bij een ICE heb je die mogelijkheid niet.

Volg ik niet volledig. Wat is is niet wat blijft. 

Bij de overstap worden risico's ingeperkt om het product niet te laten floppen. Daargaans gaan ze dus wel stevig over-ontwikkelen, toch zeker op al wat ze kennen. Een EQS zal hoogstwss een onderstel hebben dat quasi bulletproof is, daar waar het bij een S eerder standaard zal zijn, met aanvaardbare onderhoudskosten. 
Maar dat blijft zo niet. Daar zijn al genoeg studies over die aantonen dat iedere autoproducent een cyclus heeft die afwisselend doorslaat van over ontwikkelen (bij velen in de jaren 90) naar bucht afleveren (bij velen tussen 2004-2014) en terug. Dit gedreven door de investeerders die altijd meer geld willen, waardoor er de kanten er vanaf gereden worden, de kwaliteit daalt er afgesproken wordt met de RvB dat er opnieuw geïnvesteerd zal worden, er een beter product komt, er opnieuw besparingen doorgevoerd moeten worden,... 

Dat maakt de kans dus ook groot dat de tweede generaties EV anders zal presteren dan de huidige. Mss beter, maar mss ook echt wel minder. Het is dus moeilijk te stellen hoe onderhoudskosten zullen evolueren. Of hoe constructeurs de inkomsten van herstellingen en vervangingen op gaan vangen... Mss beslissen ze wel het onderstel net 'van karton' te maken, om het werk in het land te houden... 

Geplaatst:

Anyway, ik heb zelf eigenlijk echt wel zin om de overstap te maken. Maar ben nog wachtende op de goedkopere tweede handsjes. En ben wel benieuwd rond de opmerkingen hier, zoals de levensduur van de batterij. Hoe dat gaat evolueren. Wat gaat binnen 3-5 jaar een batterij swap nog kosten? 
Gaat dat steeds een swap worden (met een nieuwe of hersteld model?), of eerder een herstelling aan je eigen batterij? Gaat er op dat gebied verschil zijn tussen de verschillende batterij technologiën? 

Hoe gaat Europa zich daarin mengen? Want ze willen het recht op herstelling wel weer naar voor schuiven. Of gaat het huurmodel voor de batterij (zoals bij Renault) terug zijn intrede maken?  Want dat past wel beter binnen het circulaire model dat Europa wilt. Dat zou het voor de tweede hands koper een stuk veiliger en makkelijker maken. 
Als wordt 'eigendom' van de wagen dan wel een stuk duurder voor weinig rijders, door de huur van een stilstaande batterij. 

Geplaatst:

dit filmpje is al wel van vóór dit topic bestond maar nog best interessant en gaat over het thema, want het is natuurlijk niet alleen in de EU dat de EV hard in waarde dropt

1 uur terug, josenjef zei:

Zelfs onderhoud is voor mij ook een som, een DPF vervangen op mijn neef zijn 320d was al een factuur van 2500 euro. Dus als ik dan verhalen lees van 8k voor een batterijpack, dan vind ik dat allemaal zeer goed "meevallen" op de levensloop van die wagen, want tot aan die nieuwe batterij heb je normaal gezien minder uitgegeven aan onderhoud.

(..) 
Het voordeel van de EV is voor mij dat je hier nog een meetbaar gegeven hebt over de gezondheid van duurste component in die wagen. Bij een ICE heb je die mogelijkheid niet.

Hoeveel kost een nieuw 1.2 THP blok vs Hoeveel kost een nieuw HV pack? 
Ik ben er vrij gerust in dat we ons Fordje nog lang op de baan kunnen houden ALS we dat zouden willen.

In uw voorbeeld kost een pack 'maar' 8000 euro, of was dat een herstelling? 
Want een herstelling van een pack vind ik vergelijkbaar met een reiniging van de DPF, in die zin dat het probleem relatief snel kan terugkeren. 
Waarbij een reiniging dan 1000 euro kost (kan ook maar eenmalig), en een nieuwe DPF 2500 euro. 
Je kan behoorlijk wat onderdelen vervangen vooraleer je aan de prijs van een HV pack komt. 
Nogmaals, batterijen slijten vanzelf, da's de bijkomende miserie en geen eenmalige designfout.

Ook die SoH (State of Health) parameter is niet zonder fouten, Teslabjorn heeft het eens proberen uit te leggen in een half uur durende video, ik denk niet dat je 't einde van die video gaat halen noch op een sluitende meetmethode uitkomt, want die is er bij mijn weten niet. Ik heb de SoH waarde op mijn wagen met 3% hoger gekregen door de batterij eenmalig eens tot onder de 10% SoC te laten zakken (wat ik nooit deed wegens niet aanbevolen) en weer op te laden, just saying. Mijn contra argument is vooral dat dit totaal geen weergave biedt over het aantal cellen die op 't randje van falen staan. Ze gaan van goed naar slecht in een vingerknip. Ik bezie dat niet meteen als een voordeel. In mijn ogen geeft een ICE vaak op gehoor en gevoel al aan welke onderdelen gaan falen vooraleer ze falen. Kan zijn omdat ik misschien veel meer gevoel voor mechaniek heb, dat ik daar ook meer op vertrouw.

aangepast door Logic
Geplaatst:

Heb eens heel snel gegoogled en kwam dit tegen in Duitsland:

https://fair-motors.com/engines/peugeot/308-sw-ii-2/1-2-thp-110-110hp-81kw-308-sw-ii-2/

op die website is dat 2200 a 2400 euro. Natuurlijk nog shipping en werkuren bij tellen. 

Het is inderdaad ook zoals je zegt: als je een 2de hands auto gaat kopen, dan kan je vragen of je de auto eens koud mag starten, je kan al kijken welke kleur er uit de uitlaat komt, hoe deze klinkt of stinkt etc

bij een EV (maar ook bij een gsm, fiets of laptop natuurlijk) zeggen ze altijd van: ja ja meneer, batterij is nog heel goed zenne. Zoals je zegt. het is meer computer en meer 1 of 0 dus met een vingerknip kan het gedaan zijn.

Natuurlijk, ook weer even snel gezocht, heb je bedrijven die de cellen kunnen veranderen.

https://houseofcharge.eu/ en dergelijke

Maar die diagnose en herstelling zal uiteindelijk evenveel of meer kosten dan die motorblok + werkuren.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
29 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dit filmpje is al wel van vóór dit topic bestond maar nog best interessant en gaat over het thema, want het is natuurlijk niet alleen in de EU dat de EV hard in waarde dropt

Sja, wat is trouwens de waarde van iets als niemand het hebben wil?
Dat is het probleem van een recessie, die neerwaartse spiraal, alle overbodige luxe sneuvelt als eerste. 
Echte luxe blijft vaak bestaan, omdat de rijken minder (of pas als laatste) last ondervinden van een crisis.
De middenklasse daarentegen... 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Logic zei:

Hoeveel kost een nieuw 1.2 THP blok vs Hoeveel kost een nieuw HV pack? 
Ik ben er vrij gerust in dat we ons Fordje nog lang op de baan kunnen houden ALS we dat zouden willen.

In uw voorbeeld kost een pack 'maar' 8000 euro, of was dat een herstelling? 
Want een herstelling van een pack vind ik vergelijkbaar met een reiniging van de DPF, in die zin dat het probleem relatief snel kan terugkeren. 
Waarbij een reiniging dan 1000 euro kost (kan ook maar eenmalig), en een nieuwe DPF 2500 euro. 
Je kan behoorlijk wat onderdelen vervangen vooraleer je aan de prijs van een HV pack komt. 
Nogmaals, batterijen slijten vanzelf, da's de bijkomende miserie en geen eenmalige designfout.

Ook die SoH (State of Health) parameter is niet zonder fouten, Teslabjorn heeft het eens proberen uit te leggen in een half uur durende video, ik denk niet dat je 't einde van die video gaat halen noch op een sluitende meetmethode uitkomt, want die is er bij mijn weten niet. Ik heb de SoH waarde op mijn wagen met 3% hoger gekregen door de batterij eenmalig eens tot onder de 10% SoC te laten zakken (wat ik nooit deed wegens niet aanbevolen) en weer op te laden, just saying. Mijn contra argument is vooral dat dit totaal geen weergave biedt over het aantal cellen die op 't randje van falen staan. Ze gaan van goed naar slecht in een vingerknip. Ik bezie dat niet meteen als een voordeel. In mijn ogen geeft een ICE vaak op gehoor en gevoel al aan welke onderdelen gaan falen vooraleer ze falen. Kan zijn omdat ik misschien veel meer gevoel voor mechaniek heb, dat ik daar ook meer op vertrouw.

Een 50kw pack zou zoiets moeten kosten vandaar mijn vergelijking 1.2thp vs battery pack.

Dat is voor mij het grootste verschil, bij mijn ICE auto "voel" ik de kosten aankomen bij wijze van spreken en daar gaat op geregelde tijdstippen geld naartoe. Bij mijn EV zit in het achterhoofd dat het op een dag gedaan kan zijn zonder enig drama wat dan veel geld kan kosten.

Een EV met 100kw pack kopen is vergelijkbaar een dikke 6 of 8-cilinder kopen in mijn ogen. Er zal niet dagelijks iemand buiten lopen bij Porsche met een rekening van 20k maar onbestaande zal die kans toch ook nooit zijn bij een ICE in die prijsklasses?

Geplaatst:
2 minuten geleden, josenjef zei:

Een 50kw pack zou zoiets moeten kosten vandaar mijn vergelijking 1.2thp vs battery pack.

Dat is voor mij het grootste verschil, bij mijn ICE auto "voel" ik de kosten aankomen bij wijze van spreken en daar gaat op geregelde tijdstippen geld naartoe. Bij mijn EV zit in het achterhoofd dat het op een dag gedaan kan zijn zonder enig drama wat dan veel geld kan kosten.

Een EV met 100kw pack kopen is vergelijkbaar een dikke 6 of 8-cilinder kopen in mijn ogen. Er zal niet dagelijks iemand buiten lopen bij Porsche met een rekening van 20k maar onbestaande zal die kans toch ook nooit zijn bij een ICE in die prijsklasses?

@Naish 55k voor het battetijpack van jullie Taycan, toch?

Geplaatst:
8 minuten geleden, msxx zei:

@Naish 55k voor het battetijpack van jullie Taycan, toch?

lijkt me wel veel. Maar bij de stealer gaan euh dealer gaan is altijd duurder.

Hier koop je een 2de hands (om in de trend van het topic te blijven :D) voor dikke 15 000 euro

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/merk/porsche/model/taycan/onderdeel/batterij-elektrische-auto/onderdeelid/20710188/

nog plaatsing erbij natuurlijk. Maar vermoedelijk is dat plaatsen gemakkelijker (of alvast sneller) dan een nieuw motorblok.

Geplaatst:
9 minuten geleden, josenjef zei:

Zonder drama? Het komt ineens uit het niks, ik vind dat best scary, meer van het genre thriller dan een drama, totdat je effectief stilvalt in het midden van de Antwerpse ring. 
Al is het maar anekdotisch, mechanische problemen heb ik altijd kunnen opvangen, dan vertrek je ook niet dadelijk naar het zuiden van Frankrijk hé. En nog zou je  'op drie poten' kunnen thuis hinken ipv plots gedaan met rijden. Enfin, ik zoek het misschien te ver. 't Heeft me per slot van rekening ook niet weerhouden. Het is maar wanneer je dat spel wilt verkopen, je deze misschien beter in het Albertkanaal duwt.  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in