Ga naar inhoud

Kopen/verkopen tweedehands EV's

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
5 minuten geleden, kefkie zei:

Maar elektriciteit? Dat wil ik nog wel eens zien..

Hoe kan je dat vandaag nu nog steeds niet zien vraag ik me af? De snelheid van hoe ze de infrastructuur volledig aan het aanpassen zijn over heel europa zegt toch genoeg... Of je het nu plezant gaat vinden of niet... elektriciteit zal het sowieso worden.

En wat betreft de degradatie van je batterij, in Roemenië en Litouwen begint er een serieus handeltje te ontstaan in zaken die kapotte batterijcellen herstellen. Vooral Tesla model S'en met een kapotte batterij vinden daar gretig aftrek... Is ook al goed voor de restwaarden :D  

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, Parsifal zei:

Hoe kan je dat vandaag nu nog steeds niet zien vraag ik me af? De snelheid van hoe ze de infrastructuur volledig aan het aanpassen zijn over heel europa zegt toch genoeg... Of je het nu plezant gaat vinden of niet... elektriciteit zal het sowieso worden.

En wat betreft de degradatie van je batterij, in Roemenië en Litouwen begint er een serieus handeltje te ontstaan in zaken die kapotte batterijcellen herstellen. Vooral Tesla model S'en met een kapotte batterij vinden daar gretig aftrek... Is ook al goed voor de restwaarden :D  

Akkoord, maar lagere elektriciteitsprijzen in ruil voor al die investeringen en aanpassingen? Daar heb ik mijn twijfels bij. Daar zullen ze nog wel wat taksen voor bij verzinnen.

Ik heb niets tegen het EV rijden zelf, en heb nog getwijfeld om over te stappen maar voor mijn gebruik hou ik het nog even bij een ice.

Geplaatst:
17 uren geleden, Tommie zei:

Ik heb 't hier al gepost.

Moesten in 06/2024 een Taycan ST Turbo S van 06/2022 overpakken. Nieuwprijs 220k BTWi. Beste overnamebod ontvangen was 50k+BTW.

Als dat een verzorgd exemplaar is in een mooie kleursetting doe je daar toch een geweldige koop aan, zelfs aan 100.000 EU. Sneller dan 99% en zalige daily. Goed uitgeruste BMW 3 of Audi A4 kost meer... Waarschijnlijk laten veel handelaren zich wat afschrikken door de garantie. als er kosten aankomen toch meestal duur.

Denk dat het met de elektrische wagens wat dezelfde richting uit gaat dan met de speed pedelecs. Je zou stom zijn om een nieuwe te kopen als particulier, wanneer de tweedehandsmarkt overspoeld wordt met afgeschreven lease-exemplaren.

Geplaatst:
58 minuten geleden, kefkie zei:

Dat ze benzine en diesel zullen duurder maken, zal wel zo zijn.

Maar elektriciteit? Dat wil ik nog wel eens zien..

Dat ligt al deels vast. Vorige regering heeft al taksshift ingevoerd voor elektriciteit in 2028 en 2032. 

En in de huidige formatie nota's komt betaalbare elektriciteit ook aanbod. Is dan ook een verplichting vanuit Europa. 

Geplaatst:
4 hours ago, Speedhunter said:

Vele mensen hebben angst voor het onbekende en zouden gewoon de sprong moeten wagen...Zouden daarna wel tevreden zijn...

Ja zoals gij zeker :lolz:

• Grappig 1
Geplaatst:
21 hours ago, Tjeu said:

WTF zeg  

Naar de bakker op en af kost je meer aan afschrijving dan aan brood  

De afschrijving per maand (gerekend met 2 volle jaren) ligt met 3333 euro/maand liefst 20% hoger dan het gemiddeld netto vlaams gezinsinkomen (ongeveer 2750 euro/maand netto per gezin). 

bron: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/inkomen-en-armoede/huishoudinkomen

Iedereen doet daar zo WTF over, maar kijk eens wat een dik uitgeruste S klasse doet op dezelfde periode?

Herinner je ook nog dat een niet nader genoemd langbenig forummer hier eens een tweedehands A8 4.2 heeft gekocht (dacht zelfs een L) voor de prijs die de eerste eigenaar aan de opties had gegeven.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Tjeu zei:

Dat ligt al deels vast. Vorige regering heeft al taksshift ingevoerd voor elektriciteit in 2028 en 2032. 

En in de huidige formatie nota's komt betaalbare elektriciteit ook aanbod. Is dan ook een verplichting vanuit Europa. 

ze proberen alles om ons natuurlijk naar die EV te sturen...maar de particulier lust ze niet.

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Iedereen doet daar zo WTF over, maar kijk eens wat een dik uitgeruste S klasse doet op dezelfde periode?

Herinner je ook nog dat een niet nader genoemd langbenig forummer hier eens een tweedehands A8 4.2 heeft gekocht (dacht zelfs een L) voor de prijs die de eerste eigenaar aan de opties had gegeven.

idd. dat was vaak zo dat een hele dure auto enkele jaren later voor de helft kon worden gekocht.

Kijk maar eens naar een VW Phaeton...

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Of die andere met zijn achterwaartse naam die een 550i kocht voor 50% van de prijs en dat spel was maar een jaar oud.

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Idem voor mijn X5. Ik krijg er na 2,5jr amper de helft van de nieuwprijs voor.

Geplaatst:
59 minuten geleden, ir_fuel zei:

https://lampe-debussere.be/nl/te-koop/detail-2/bmw-i7-e85c3fb1-2880-4b45-8a36-6027851a2210

Geplaatst: (aangepast)
33 minuten geleden, ICM zei:

met wat hier en daar moeite doen en smeken kunde die voor 100 000 meenemen. Vraag me wel af voor welke prijs ze die i7 hebben overgekocht van de vorige eigenaar?

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
50 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

met wat hier en daar moeite doen en smeken kunde die voor 100 000 meenemen. Vraag me wel af voor welke prijs ze die i7 hebben overgekocht van de vorige eigenaar?

14k om op de blote knietjes te zitten, is dat wat er nodig is @Matthi

• Grappig 2
Geplaatst:

@Matthi Wat is jouw ervaring eigenlijk met het verkopen van EV's vs ICE's? Geraakt dat wat makkelijk buiten, een kleine ramp om te verkopen of is het vooral afhankelijk welk merk er verkocht moet worden?

Geplaatst:
7 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja zoals gij zeker :lolz:

Huh? Waar staat er dan dat ik niet tevreden ben van mijn switch? Omdat ik al gekeken heb voor een Tesla? Toen ik indertijd mijn Octavia RS had gekocht heb ik 6 maanden later ook een offerte met inruil voor een Golf GTE gaan vragen. Heb uiteindelijk ook 7 jaar met die Octavia blijven rijden. Dat zegt bij mij niet veel. 

Ik blijf erbij dat ik voor mijn gebruik de juiste wagen heb gekocht. 

Geplaatst:
6 uren geleden, ICM zei:

Dat is natuurlijk wel catalogusprijs.

Denk dat die dingen nog redelijk wat korting krijgen

Als je zo ziet wat mercedes op hun EV's van korting geeft op stockmodellen en nieuw bestelde exemplaren kan die mens makkelijk maar 20k afschrijven... Wat nog veel is natuurlijk, maar dat is de prijs die je betaald voor een fout...

Geplaatst:

Ik dacht dat handelaars default garantieverzekeringen afsloten voor hun 2de hands stock voor particulieren?

Of zijn deze niet beschikbaar/onbetaalbaar voor EV's?

Zonder dergelijke verzekering loop je toch een gigantisch moeilijk te verantwoorden risico (zoals je al mocht ondervinden dus).

Geplaatst:

Die verzekeringen zijn a. zeer duur voor EV's en b. gelimiteerd naar leeftijd toe. Bijvoorbeeld max 8 jaar oud.

Geplaatst:

Het is wel compleet van de pot gerukt dat je 12m garantie moet geven op iets wat 10j oud is....

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
11 minuten geleden, RRD zei:

Die verzekeringen zijn a. zeer duur voor EV's en b. gelimiteerd naar leeftijd toe. Bijvoorbeeld max 8 jaar oud.

En <8j./160000km  is er meestal nog fabrieksgarantie op batterij en elektromotor

Dan snap ik heel goed dat handelaars niet heel happig zijn om iets oudere EV's of met hogere km standen over te nemen...

Geplaatst:
9 uren geleden, RRD zei:

*Nieuwe auto's zijn in korte tijd verschrikkelijk duur geworden. Een nieuwe Scenic kost 50k (pre corona 25 a 30?), een GLE kost dik 100k (pre corona 80?). Nieuw worden die zeer veel in leasingconstructies gestoken, maar na 3 - 4 jaar gaat zo'n auto over het algemeen naar een particuliere klant. Die particuliere klant kan simpelweg geen 60-70k betalen voor diezelfde GLE van 3 jaar oud. Dus die auto's blijven in stock staan en de prijzen zakken. Dat is gewoon vraag-aanbod.
*Hoe zou de EV-verkoop evolueren als de fiscale aftrekbaarheid gelijk werd gesteld aan ICE auto's? Hoeveel mensen zouden er dan nog 1 kopen? 

Ivm je nieuwprijs van auto's, valt mij op dat in je voorbeeld zo'n basismodel bijna maal 2 is gegaan (+100%) van prijs terwijl die GLE maar 25% duurder is geworden. Dat is iets wat mij toch ook opgevallen is dat de instap veel duurder is geworden.

Ik heb wat hetzelfde gevoel voor de opleg om bvb naar M3 te gaan tegenover een basis model, die opleg is procentueel veel kleiner geworden.

En idd, zonder de fiscale maatregelen of verplichtingen denk ik niet dat er veel EV's zouden verkocht worden. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik vind het eigenlijk wel lollig dat de milieuvriendelijke auto ervoor zorgt dat er een grotere afvalberg ontstaat en dat we dingen sneller weggooien :D 

Geplaatst:
10 uren geleden, Naish zei:

Dat is natuurlijk wel catalogusprijs.

Denk dat die dingen nog redelijk wat korting krijgen

Als je zo ziet wat mercedes op hun EV's van korting geeft op stockmodellen en nieuw bestelde exemplaren kan die mens makkelijk maar 20k afschrijven... Wat nog veel is natuurlijk, maar dat is de prijs die je betaald voor een fout...

Dat was toch genne vette toen ik ben gaan horen voor een i7.

Langs de andere, toen ik de Range heb besteld zeiden ze dat ze bij de i-pace zo'n 20-25% gaven omdat ze er niet vanaf geraken.

Geplaatst:
9 uren geleden, Fr79 zei:

Ik dacht dat handelaars default garantieverzekeringen afsloten voor hun 2de hands stock voor particulieren?

Of zijn deze niet beschikbaar/onbetaalbaar voor EV's?

Zonder dergelijke verzekering loop je toch een gigantisch moeilijk te verantwoorden risico (zoals je al mocht ondervinden dus).

Ik heb dat als handelaar nog nooit gedaan... Nu 4,5j bezig en - hout vasthouden - nog geen grote garantieclaims gehad. Maar vroeg of laat heb je 't voor natuurlijk, maar dan denk ik dat je dat verzekeringsgeld beter bij elkaar legt en gewoon aftikt op die ene auto.

Dat risico valt, vind ik althans, heel goed mee. Gewoon opletten wat je koopt en je klant goed behandelen in 't verkoopproces. Ik geef graag garantie, maar 't moet ook binnen perken blijven natuurlijk. Ik had zo onlangs een waal die een A4 avant kocht en persé 2 jaar garantie wou. Die woonde op 1,5u rijden van bij ons, dus die ging niet meteen elke week op de stoep staan dacht ik. Geen verdere vragen gesteld qua km's die die man deed en uit goed vertrouwen gehandeld. Vraagprijs aangehouden en 2j garantie gegeven zonder extra kosten. Natuurlijk staat die na 1,5 maand terug bij ons wegens een vaag geluid aan de cardan (was niks aan). Bleek toen al 10k km gedaan te hebben...

9 uren geleden, tuscani zei:

Het is wel compleet van de pot gerukt dat je 12m garantie moet geven op iets wat 10j oud is....

Ja en nee. Dat weet je als je een auto koopt van 10j oud natuurlijk...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
10 uren geleden, RRD zei:

Wat hersenspinsels mijner zijde:

*Elke handelaar is bang van een EV zodra de fabrieksgarantie is afgelopen. Twaalf maanden wettelijke garantie geven op zo'n auto is namelijk compleet onrealistisch. Ik verkocht een Renault Zoë van een jaar of 10 oud voor 7995 euro. Vijf maanden later gaat de inverter kapot, bestek 11k bij Renault. Geen onafhankelijke die er aan wil of durft beginnen. Resultaat auto economisch perte totale. Ik heb die terug moeten pakken aan aankoopprijs en de auto is daarna waardeloos. Dan vergaat je het lachen en denk je 2x na om dat nog eens in stock te nemen.
*Nieuwe auto's zijn in korte tijd verschrikkelijk duur geworden. Een nieuwe Scenic kost 50k (pre corona 25 a 30?), een GLE kost dik 100k (pre corona 80?). Nieuw worden die zeer veel in leasingconstructies gestoken, maar na 3 - 4 jaar gaat zo'n auto over het algemeen naar een particuliere klant. Die particuliere klant kan simpelweg geen 60-70k betalen voor diezelfde GLE van 3 jaar oud. Dus die auto's blijven in stock staan en de prijzen zakken. Dat is gewoon vraag-aanbod.
*Hoe zou de EV-verkoop evolueren als de fiscale aftrekbaarheid gelijk werd gesteld aan ICE auto's? Hoeveel mensen zouden er dan nog 1 kopen? 

Ja, vooral dat zinnetje. Dat is wat ik ook al eerder zei: als de overheid nu plots terug naar diesel zou gaan, dan zal je de bedrijven ineens allemaal weer terug zien wisselen.

Ook die leasingfirma's verhogen hun prijzen drastisch omdat ze nu ontdekken dat de EV niet meer goed verkoopt nadien. En eens hun prijzen omhoog, gaan ze meestal niet naar beneden.

En over die fiscale aftrekbaarheid, dat zou in 2028 pas zijn dat deze afneemt voor een EV, maar kan iemand verifieren of dit klopt van deze belgische website??

2026 moet er verkeerbelasting worden betaald op een EV?

23 uren geleden, Liquid Li0n zei:

en de belastingen die er zitten aan te komen binnenkort op een EV. Al lijkt me 2026 wel vroeg hiervoor. Klopt dit wel wat op deze site staat?

https://www.laadstationinstalleren.be/wat-is-de-vlaamse-verkeersbelasting-voor-elektrische-wagens/#:~:text=Dit jaar fungeert als een,daarom een tarief van 25%.

Hoeveel Vlaamse verkeersbelasting op een elektrische wagen in 2025?

De Vlaamse verkeersbelasting op elektrische wagens zal veranderen in 2025. Dit jaar fungeert als een overgangsjaar voor de wijziging in de verkeersbelasting in 2026. Vanaf 2026 betalen eigenaren van elektrische wagens namelijk de volle 100% aan verkeersbelasting. In het overgangsjaar 2025 geldt daarom een tarief van 25%.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in