kefkie 2.685 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 @tuscani https://lumiworld-business.luminus.be/elektrisch-rijden/vanaf-2026-enkel-elektrische-bedrijfswagens-aftrekbaar/ Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 13 minuten geleden, kefkie zei: @tuscani https://lumiworld-business.luminus.be/elektrisch-rijden/vanaf-2026-enkel-elektrische-bedrijfswagens-aftrekbaar/ dus ze gaan er vanuit dat een EV enkel nog maar goedkoper gaat worden... Op heden is de cataloguswaarde van een elektrische wagen meestal hoger, waardoor het VAA mogelijk in dezelfde lijn of hoger ligt dan het VAA voor een voertuig met een traditionele brandstofmotor. Aangezien verwacht wordt dat de cataloguswaarde van elektrische wagens stelselmatig zal afnemen, zal het VAA in de toekomst evenwel gunstig evolueren voor de gebruikers van een elektrisch voertuig. dit is toch moeilijk te geloven Quote
josenjef 436 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 11 uren geleden, RRD zei: *Nieuwe auto's zijn in korte tijd verschrikkelijk duur geworden. Een nieuwe Scenic kost 50k (pre corona 25 a 30?), een GLE kost dik 100k (pre corona 80?). Nieuw worden die zeer veel in leasingconstructies gestoken, maar na 3 - 4 jaar gaat zo'n auto over het algemeen naar een particuliere klant. Die particuliere klant kan simpelweg geen 60-70k betalen voor diezelfde GLE van 3 jaar oud. Dus die auto's blijven in stock staan en de prijzen zakken. Dat is gewoon vraag-aanbod. Ik ga hier in de buurt bij zo een onafhankelijke die al 30 jaar vooral Mercedes doet. Verkoop recente tweedehands en onderhoud in eigen werkplaats. Waar die een paar jaar geleden altijd wat E-klasse en C-klasse had staan voor rond de 25 000 euro is die nu aan het handelen in A-klasses en afgeleiden. En toen ik daar maandag was kwamen ze een CLA ophalen van een klant om naar de dealer af te slepen want de stuurdoos was kapot, ding moet aan de computer bij MB. Die man is 30 jaar bezig en is wel "mee" met zijn tijd, bolt zelf nu ook EQS, maar die kan gewoon met zijn zaak niet mee evolueren. Zijn service was bijna zo goed als bij de dealer en nu moet die "afhaken". Bij de verkoop aan zijn vaste klanten moet hij hopen dat ze het zien zitten van te downsizen, als hij geluk heeft willen ze bij MB blijven en mag hij een tweedehands zoeken naar hun zin. Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 21 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2024 11 uren geleden, RRD zei: Wat hersenspinsels mijner zijde: *Elke handelaar is bang van een EV zodra de fabrieksgarantie is afgelopen. Twaalf maanden wettelijke garantie geven op zo'n auto is namelijk compleet onrealistisch. Ik verkocht een Renault Zoë van een jaar of 10 oud voor 7995 euro. Vijf maanden later gaat de inverter kapot, bestek 11k bij Renault. Geen onafhankelijke die er aan wil of durft beginnen. Resultaat auto economisch perte totale. Ik heb die terug moeten pakken aan aankoopprijs en de auto is daarna waardeloos. Dan vergaat je het lachen en denk je 2x na om dat nog eens in stock te nemen. *Nieuwe auto's zijn in korte tijd verschrikkelijk duur geworden. Een nieuwe Scenic kost 50k (pre corona 25 a 30?), een GLE kost dik 100k (pre corona 80?). Nieuw worden die zeer veel in leasingconstructies gestoken, maar na 3 - 4 jaar gaat zo'n auto over het algemeen naar een particuliere klant. Die particuliere klant kan simpelweg geen 60-70k betalen voor diezelfde GLE van 3 jaar oud. Dus die auto's blijven in stock staan en de prijzen zakken. Dat is gewoon vraag-aanbod. *Hoe zou de EV-verkoop evolueren als de fiscale aftrekbaarheid gelijk werd gesteld aan ICE auto's? Hoeveel mensen zouden er dan nog 1 kopen? Interessante beschouwing. Maar die dure onderdelen, is dat niet ook iets wat je vandaag de dag op gewone ICE auto's tegenkomt? Stuurdozen en CPU's van moderne wagens die compleet naar de zak gaan en ook ettelijke duizenden euro's kosten lijkt me geen uitzondering meer... Daarnaast heb ik ook de indruk dat alle recente wagens compleet dichtgetimmerd worden door de fabrikant zodat geen enkele onafhankelijke garage er nog maar iets aan kan doen. Zowel bij ICE of EV... Quote
tuscani 11.788 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 1 uur terug, kefkie zei: @tuscani https://lumiworld-business.luminus.be/elektrisch-rijden/vanaf-2026-enkel-elektrische-bedrijfswagens-aftrekbaar/ waarom link je mij? Quote
RRD 9.535 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 11 minuten geleden, Parsifal zei: Interessante beschouwing. Maar die dure onderdelen, is dat niet ook iets wat je vandaag de dag op gewone ICE auto's tegenkomt? Stuurdozen en CPU's van moderne wagens die compleet naar de zak gaan en ook ettelijke duizenden euro's kosten lijkt me geen uitzondering meer... Daarnaast heb ik ook de indruk dat alle recente wagens compleet dichtgetimmerd worden door de fabrikant zodat geen enkele onafhankelijke garage er nog maar iets aan kan doen. Zowel bij ICE of EV... Voor mijn gevoel zit het probleem vandaag bij het feit dat er nog geen aftermarket partijen zich aan het moeien zijn. Het verbaast me dat een Bosch of LUK of Meyle nog niet is gesprongen op het fabriceren van EV battery-packs voor minstens 50% van de OEM prijs, zoals dat bij reguliere autoonderdelen wel het geval is. Ook kun je bij ICE auto's terecht bij een mega stock aan occasie onderdelen om interessanter een (oudere) auto terug op de baan te krijgen, waar die stock er bij EV's gewoonweg (nog?) niet is. Ik denk dat dat allemaal wel komt, maar dat duurt nog minstens een jaar of 3 - 5 en tot die tijd zit je dus in een impasse. Bijkomend probleem blijft dat de gemiddelde mekanieker "op den hoek" zich niet aan EV's durft wagen. 1. Vanwege het gevaar op elektrocutie bij het werken aan de hoogvoltinstallatie 2. Bij gebrek aan know-how 3. Je moet vandaag al een halve IT'er zijn om nog een storing opgelost te krijgen. Waar je vroeger al ver kwam met weten hoe een motor draait (vonk, brandstof, lucht), een portie gezond verstand en twee rechter handen. 8 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 1 uur geleden, Kartfreak zei: Ik heb dat als handelaar nog nooit gedaan... Nu 4,5j bezig en - hout vasthouden - nog geen grote garantieclaims gehad. Maar vroeg of laat heb je 't voor natuurlijk, maar dan denk ik dat je dat verzekeringsgeld beter bij elkaar legt en gewoon aftikt op die ene auto. Dat risico valt, vind ik althans, heel goed mee. Gewoon opletten wat je koopt en je klant goed behandelen in 't verkoopproces Maar dan ga je ook geen 2de hands EV in je gamma opnemen vermoed ik? Ik heb totaal geen zicht op de prijzen van die garantieverzekeringen, vandaar mijn vraag eigenlijk. Het blijft altijd wel een beetje Russische roulette zo, één tegenvaller kan zomaar de marge van 5 probleemloze transacties opeten. Quote
Naish 9.563 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 1 uur terug, Liquid Li0n zei: Op heden is de cataloguswaarde van een elektrische wagen meestal hoger, waardoor het VAA mogelijk in dezelfde lijn of hoger ligt dan het VAA voor een voertuig met een traditionele brandstofmotor. Denk dat je hier eens wat moet narekenen... Maar EV tegenover hybride kan het idd wel zo zijn... 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 29 minuten geleden, tuscani zei: waarom link je mij? hij zal mij niet durven linken zeker Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 1 uur geleden, Liquid Li0n zei: Op heden is de cataloguswaarde van een elektrische wagen meestal hoger, waardoor het VAA mogelijk in dezelfde lijn of hoger ligt dan het VAA voor een voertuig met een traditionele brandstofmotor. Stevige onzin dit. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 8 minuten geleden, Naish zei: Denk dat je hier eens wat moet narekenen... Maar EV tegenover hybride kan het idd wel zo zijn... Bah nee, een EV of PHEV van gelijkwaardige gegevens - model + vermogen + opties - kosten quasi evenveel. Bv. iX1 eDrive20 - 41.446 euro BTWe X1 xDrive25e - 42.520 euro BTWe Dat VAA is gewoon gelijk. 1 Quote
Matthi 3.562 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 18 uren geleden, Parsifal zei: @Matthi Wat is jouw ervaring eigenlijk met het verkopen van EV's vs ICE's? Geraakt dat wat makkelijk buiten, een kleine ramp om te verkopen of is het vooral afhankelijk welk merk er verkocht moet worden? Hybrids verkopen nog altijd super. Gewone ICE's neem ik nagenoeg niet op voorraad, tenzij ze op lichte vracht te plaatsen zijn. Dan schuiven ze ook goed. EV's... Tjah. Veel langere stocktijd en zeer labiele waardebepaling. i7's zoals hierboven zijn het beste voorbeeld. Ik koop ze enkel in, als het een echte prijsknaller kan worden. EV koop ik vooral nog in, als het BMW is. 1 Quote
Naish 9.563 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 12 minuten geleden, Tommie zei: Bah nee, een EV of PHEV van gelijkwaardige gegevens - model + vermogen + opties - kosten quasi evenveel. Bv. iX1 eDrive20 - 41.446 euro BTWe X1 xDrive25e - 42.520 euro BTWe Dat VAA is gewoon gelijk. Dat is toch net wat ik zeg... Hij spreekt over VAA EV vs ICE en die vlieger gaat niet op... VAA EV vs Hybrid is wel ongeveer gelijk en dat is wat ik zeg en jij ook Quote
Fr79 506 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 12 minuten geleden, Matthi zei: Hybrids verkopen nog altijd super. Ook aan zelfstandigen, ondanks de degressieve aftrekbaarheid? Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 3 minuten geleden, Fr79 zei: Ook aan zelfstandigen, ondanks de degressieve aftrekbaarheid? Je blijft twijfelen aan mijn woorden zie ik. Quote
Kartfreak 1.881 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 55 minuten geleden, Fr79 zei: Maar dan ga je ook geen 2de hands EV in je gamma opnemen vermoed ik? Ik heb totaal geen zicht op de prijzen van die garantieverzekeringen, vandaar mijn vraag eigenlijk. Het blijft altijd wel een beetje Russische roulette zo, één tegenvaller kan zomaar de marge van 5 probleemloze transacties opeten. Ik heb er nu eentje, maar dat is geen succes. Eigen schuld wel, is een Jaguar iPace Gelukkig goedkoop gekocht, die raakt wel buiten met wat geduld aan de juiste gek... Ik verkoop de laatste maanden veel PHEV. Allemaal Kia's (Cee'd SW - Sportage - XCeed). Vooral die stations lopen goed. Zijn natuurlijk ook wagens die goedkoop zijn voor PHEV (regio 19 - 22k) met tamelijk wat opties (camera, verwarmde zetels, apple carplay, verwarmd stuur...) Die Russische roulette; dat hoort erbij. Maar zoals gezegd als je uitkijkt wat je koopt en niet veel brol koopt (ik doe amper PSA) valt dat écht goed mee. Ik blijf in aankoop ook meestal onder de 100k km. Hou er ook rekening mee dat niet iedereen dat jaar garantie onthoudt zeker niet bij kleinere kosten. Ik hamer daar bij een verkoop ook nooit op, ik laat 't om de wagen en opties draaien niet het jaar garantie. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 11 minuten geleden, Tommie zei: Je blijft twijfelen aan mijn woorden zie ik. Twijfelen niet, jij zit aan de bron dus je zal het wel weten. Sta me alleen toe dit bizar te vinden. Wie nu een PHEV bestelt en deze (bij wijze van voorbeeld) inschrijft op 1/1/25 zit over een afschrijvingstermijn van 5j. aan een gemiddeld aftrekpercentage van amper 30%. Neem nu nog een jaar vroeger en je pakt nog de volle pot van '24 mee (of tweedehands) dan stijgt het naar 50%. Ok is al beter (a is dat venster intussen dus ook dicht) maar nog altijd een pak slechter dan een EV toch? En veel goedkoper in aanschaf zijn die PHEV's toch ook niet (if any). Ofwel zijn dat dus mensen die mordicus anti-EV zijn ofwel hebben ze een slechte boekhouder. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 1 minuut geleden, Fr79 zei: Twijfelen niet, jij zit aan de bron dus je zal het wel weten. Sta me alleen toe dit bizar te vinden. Wie nu een PHEV bestelt en deze (bij wijze van voorbeeld) inschrijft op 1/1/25 zit over een afschrijvingstermijn van 5j. aan een gemiddeld aftrekpercentage van amper 30%. Neem nu nog een jaar vroeger en je pakt nog de volle pot van '24 mee (of tweedehands) dan stijgt het naar 50%. Ok is al beter (a is dat venster intussen dus ook dicht) maar nog altijd een pak slechter dan een EV toch? En veel goedkoper in aanschaf zijn die PHEV's toch ook niet (if any). Ofwel zijn dat dus mensen die mordicus anti-EV zijn ofwel hebben ze een slechte boekhouder. 2 elementen. Ten eerste, anti-EV is sterk uitgedrukt, maar er is enerzijds een groot deel met 'angst'. En die 'angst' is moeilijk weg te nemen, dat gaat meer tijd vragen en aftrek gaat dat minder beïnvloeden dan je zou denken. VAA is veel belangrijker, want privégeld. Anderzijds heb je de groep 'wachters', die denken dat er 'binnen 3jaar ofzo' een EV komt met 1000km rijbereik. En ook die mensen zijn vandaag dus niet in een EV te steken. Die nemen bv. dan wel een renting op 36m. Ten tweede, slechte boekhouder? Boekhouders hebben nog nooit zoveel invloed gehad op de koop van nieuwe wagens als nu. Te veel zaakvoerders luisteren te veel naar hun boekhouder ipv naar hun hart. Dus neen, gelukkig zijn er nog mensen die beseffen dat fiscale aftrek niet 'the be all and end all' van wagens is, zolang het VAA maar goed zit. Wij hebben al een hele hoop M5's verkocht, zelfs aan EV rijders. V8 en laag VAA, let's go. 8 Quote
Ambi 1.758 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 13 uren geleden, tuscani zei: Het is wel compleet van de pot gerukt dat je 12m garantie moet geven op iets wat 10j oud is.... Helemaal niet. Ik denk dat jij onderschat hoeveel charlatans er nog rond rondlopen. Bovendien is die garantiedekking redelijk beperkt en is 12 maanden eigenlijk niets. Het zijn ook vaak net kwetsbare personen die het moeten stellen met een oude tweedehands. Dergelijke mensen hebben geen geld om te gaan procederen, zodat die garantie in de praktijk meestal een maat voor niets is. Uit ervaring weet ik immers dat verkopers pas effectief overgaan tot garantie, wanneer ze een dagvaarding in hun bus of handen krijgen. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 7 minuten geleden, Ambi zei: Uit ervaring weet ik immers dat verkopers pas effectief overgaan tot garantie, wanneer ze een dagvaarding in hun bus of handen krijgen. Uhm. Kleine bias denk ik. De problemen die zo opgelost worden binnen garantie passeren niet bij jou denk ik. 3 Quote
kwiekie 3.006 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 52 minuten geleden, Naish zei: Dat is toch net wat ik zeg... Hij spreekt over VAA EV vs ICE en die vlieger gaat niet op... VAA EV vs Hybrid is wel ongeveer gelijk en dat is wat ik zeg en jij ook Scheelt wel veel ook welke motorisatie van een ICE en welke waarde denk ik. Ik betaal nu rond de €150 VAA voor mijn Citroën diesel, en zal gelijkaardig zijn voor de EV Explorer. Maar een maat van mij heeft een C200d als firmawagen en betaalt > €300. Na de zijne zijn de hybrides beginnen kopen, dus hij is nu ook wel aan het pushen om een hybride te krijgen, omdat het zoveel scheelt in VAA. @Fr79bij mij op het werk kan je tot eind dit jaar dus nog altijd een hybride kiezen. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 14 minuten geleden, Tommie zei: 2 elementen. Ten eerste, anti-EV is sterk uitgedrukt, maar er is enerzijds een groot deel met 'angst'. En die 'angst' is moeilijk weg te nemen, dat gaat meer tijd vragen en aftrek gaat dat minder beïnvloeden dan je zou denken. VAA is veel belangrijker, want privégeld. Anderzijds heb je de groep 'wachters', die denken dat er 'binnen 3jaar ofzo' een EV komt met 1000km rijbereik. En ook die mensen zijn vandaag dus niet in een EV te steken. Die nemen bv. dan wel een renting op 36m. Ten tweede, slechte boekhouder? Boekhouders hebben nog nooit zoveel invloed gehad op de koop van nieuwe wagens als nu. Te veel zaakvoerders luisteren te veel naar hun boekhouder ipv naar hun hart. Dus neen, gelukkig zijn er nog mensen die beseffen dat fiscale aftrek niet 'the be all and end all' van wagens is, zolang het VAA maar goed zit. Wij hebben al een hele hoop M5's verkocht, zelfs aan EV rijders. V8 en laag VAA, let's go. 1. kan ik je in volgen 2. deels ook, maar als ze echt blind hun boekhouder volgen, zouden ze wel naar EV gaan, wat dus blijkbaar niet zo is (wegens 1. en wat de verkoopcijfers in de praktijk aantonen. Ik blijf in herhaling vallen, als je niet per se het nieuwste, duurste en meest hippe model wil, dan koop je beter privé wat je echt wil (zonder VAA en aftrekbaarheid-beslommeringen) en reken je km aan. Zeker als je daar wat 'flexibel' kan mee omspringen. Doe dit zelf al vele jaren zo. Quote
Ambi 1.758 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 9 minuten geleden, Mazdastruction zei: Uhm. Kleine bias denk ik. De problemen die zo opgelost worden binnen garantie passeren niet bij jou denk ik. Juist. Laat het ons dus houden op malafide verkopers*, en zo zijn er heel wat bij tweedehandsgarages. Het zijn die charlatans, die de mensen aan het lijntje houden. Maar die modus operandi werkt dus in 95% procent van de gevallen wel . Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 4 minuten geleden, Fr79 zei: Ik blijf in herhaling vallen, als je niet per se het nieuwste, duurste en meest hippe model wil, dan koop je beter privé wat je echt wil (zonder VAA en aftrekbaarheid-beslommeringen) en reken je km aan. Zeker als je daar wat 'flexibel' kan mee omspringen. Doe dit zelf al vele jaren zo. Dat is enkel interessant als je meer professionele kms rijdt dan privé. Als je vooral privé rijdt, kan je beter professioneel kopen en voor het forfait van VAA kiezen. Quote
Naish 9.563 Geplaatst: 21 augustus 2024 Geplaatst: 21 augustus 2024 10 minuten geleden, Tommie zei: Dat is enkel interessant als je meer professionele kms rijdt dan privé. Als je vooral privé rijdt, kan je beter professioneel kopen en voor het forfait van VAA kiezen. Klopt inderdaad, maar ik zit al sinds de 911 op prive met mijn auto ipv op de firma en de vervanger van de taycan gaat ook zo komen... 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.