Ga naar inhoud

Kopen/verkopen tweedehands EV's

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
18 minuten geleden, Tommie zei:

Dat is enkel interessant als je meer professionele kms rijdt dan privé. Als je vooral privé rijdt, kan je beter professioneel kopen en voor het forfait van VAA kiezen. 

maar dan ben je eigenlijk vanaf 2026 enkel nog aangewezen op een EV. En als je privé koopt en alles doorrekent naar je zaak niet.

Geplaatst:
19 minuten geleden, Tommie zei:

Dat is enkel interessant als je meer professionele kms rijdt dan privé. 

Dat doe ik idd. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

vele bedrijven geven, nu en vorig jaar vaak ook al, enkel nog een full EV aan hun werkslaven. Dus in 2027/28/29 komen die allemaal op de markt, ze geraken nu al niet verkocht. Wat denken jullie? Gaat dat tegen 2028 veranderen?

Geplaatst:

En over die VAA van eerder. Nog even wat verder gezocht en ik kwam dit tegen:

Het minimum VAA bedraagt 1.600€ in 2024.

In de praktijk komt het er op neer dat elektrische wagens  met een cataloguswaarde tot 46.666€ kunnen genieten van het minimum VAA, zijnde 1.600€ (bedragen voor inkomsten 2024).

Bij een hogere cataloguswaarde dan 46.666€ hoort ook een hogere VAA, die berekend wordt met de VAA-formule (cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage). Een voorbeeld: gaat het om een Audi Q4 40 e-tron, met een cataloguswaarde van 57.270€, dan bedraagt de jaarlijkse VAA 1.963,54€.

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

vele bedrijven geven, nu en vorig jaar vaak ook al, enkel nog een full EV aan hun werkslaven. Dus in 2027/28/29 komen die allemaal op de markt, ze geraken nu al niet verkocht. Wat denken jullie? Gaat dat tegen 2028 veranderen?

Ja. 

We zitten nu aan 8% EV op onze weg. Of 1 op 12 auto's. Dat neemt sterk toe. Tegen 2028 zal dat +25% zijn, of 1/4. 
Het aantal niet tevreden EV rijders is vrij beperkt. En met de evolutie van de infrastructuur zal dat aandeel niet stijgen. 
Dat maakt dat iedereen rond hem stilaan tevreden EV rijders zal hebben. En dat maakt de stap (samen met de betere infra) kleiner. Het pioneerswerk is tegen dan echt wel gedaan. 
Zeker als tegen dan vraag en aanbod nog niet helemaal in evenwicht zijn en de prijzen 2de hands dus nog eerder laag zijn. 

Ik verwacht dat er tegen dan ook wel al wat minder tanksations zullen zijn. Van 2005 naar voorjaar 2024 zijn er al 15% tankstations verdwenen (bijna 500 stuks). De laatste jaren is het wel wat stabiel, maar ik verwacht toch dat het aantal nog wat zal minderen (mede door de zware omgevingsvergunningen die stilaan onvoldoende renderen). 
Dan hebben we ook nog de hogere brandstofkosten tegen 2028. 
Ik geloof wel dat er voldoende incentive zal zijn, allemaal kleine dingetjes die samen voor net dat voldoende grote duwtje zullen zorgen om die tweede handsmarkt op gang te trekken. 
Maar in de eerste twee jaar verwacht ik nog geen of weinig verandering. Vanaf 2026 zal dat stillekes aan op gang komen. En pas tegen 2030 verwacht ik een voorspelbare en lopende 2de handsmarkt.  

5 uren geleden, Challazer zei:

Die is ook ooit betaald he. 

Was weide. Stukken die verkocht zijn na verkaveling dekken meer dan de kosten.  

Geplaatst:

Toeval wil dat ik daarnet post zag passeren in een FB taycan groep van ene die waarde vroeg voor een 2020 Taycan 4S met 17000km en waar hij terecht kon om te verkopen.

Eén van de eerste reacties noemde AE, Powercars en Debussere aka Lampe @Matthi :D

AE heeft 87 Porsches in stock en daarvan zijn er 3 taycans... Klinkt als een core business :lolz:

Geplaatst:

My2cents is dat er gewoon veel te veel gewoon gemaakt is qua bedrijfswagens. Iedereen vond het maar normaal om een bmw 5 touring of dergelijke onder zijn gat te krijgen. En ik blijf bij mijn mening dat ze direct hun kar keren, als je ze het financiële voordeel geeft en ze zelf hun wagen moeten kopen met alle extra's zoals verzekering en dergelijke.

Tzal ook niet lukken dan.

Kunnen ze nu niet gewoon aannemen dat wagens gewoon pokkeduur geworden  zijn. Precies of het is idd de werkgever zijn fout.  Fak toch. Geef ze het geld en laat ze het zelf beseffen. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
40 minuten geleden, tuscani zei:

My2cents is dat er gewoon veel te veel gewoon gemaakt is qua bedrijfswagens. Iedereen vond het maar normaal om een bmw 5 touring of dergelijke onder zijn gat te krijgen. En ik blijf bij mijn mening dat ze direct hun kar keren, als je ze het financiële voordeel geeft en ze zelf hun wagen moeten kopen met alle extra's zoals verzekering en dergelijke.

Tzal ook niet lukken dan.

Kunnen ze nu niet gewoon aannemen dat wagens gewoon pokkeduur geworden  zijn. Precies of het is idd de werkgever zijn fout.  Fak toch. Geef ze het geld en laat ze het zelf beseffen. 

De dikke wagen is idd te veel genormaliseerd. Veel mensen denken daar ook niet bij na en nemen gewoon die dikke kar die aangeboden wordt. Terwijl ze in andere formules nette meer over kunnen houden. Mijn volledige wagen/moto/fietspark + alle verplaatsingen met openbaar vervoer kosten me nog geen 600 euro/maand. Alles alles in (afschrijving, verzekering, onderhoud, brandstof, taksen,...). Ik heb bedankt voor de bedrijfswagen en mobiliteitsbudget genomen. Dat is 500 euro netto in de pocket.
Uiteraard rij ik wel niet met een hip en trendy car én is al het risico voor mij. Als het stuk gaat sta ik zelf in voor de problemen en kosten. Het is zeker niet allemaal rozegeur en maneschijn. Maar voor 500 euro per maand neem ik dat risico wel.   

Geplaatst:

En om wat meer on-topic te blijven. Ik rij nu Passat 2.0 TSI 4-motion. Ik zie in Duitsland audi e-trons verschijven voor sub 30k. 

voorbeeld

Is het als particulier nu werkelijk zo gek om zoiets in huis te halen? Het zou de meer geschikte auto zijn voor het gebruik. Nuja, voor zover je 30k voor een auto geven om 5000 km per jaar te doen "geschikt" kan noemen. Veel koudstarts zouden vermeden worden, ik heb 12kWp aan PV liggen dus qua brandstof en taks zou ik toch al een eind goedkoper uitkomen.

Geplaatst:
21 uren geleden, tuscani zei:

Het is wel compleet van de pot gerukt dat je 12m garantie moet geven op iets wat 10j oud is....

Klopt, anderzijds verplicht niemand je om in oudere wagens te handelen natuurlijk.
Al begrijp ik ook wel dat het zo voor de meesten begint, omdat begrijpelijk het kapitaal er niet is.

Geplaatst:

Het gaat hier duidelijk niet meer over kopen en verkopen van tweedehands EV's. Moderatoren grijp eens in! 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, BMWMB zei:

Het gaat hier duidelijk niet meer over kopen en verkopen van tweedehands EV's. Moderatoren grijp eens in! 

inderdaad. en ik wou eigenlijk nog is terugkomen over iets van eerder hier.

Het is inderdaad wel zo, dat je eigenlijk, zelfs als particulier, het wel eens kan proberen om EV te rijden, zeker als je ziet naar de prijzen van deftige ruime krachtige EV's voor een "kleine prijs"

bv deze een audi van midden 2022 te koop bij een handelaar, 1 vorige eigenaar, dikke 20 000 km en kleine 30 000 euro

is het model met meer dan 300 pk.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=399033303&ao=PICTURES&dam=false&fr=2022%3A&ft=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&od=up&p=%3A30000&pw=221%3A&ref=srp&refId=bbb5ea68-f981-b30c-3a30-d8797c323c22&rtd=true&s=Car&sb=p&searchId=bbb5ea68-f981-b30c-3a30-d8797c323c22&vc=Car

Zelfs als je na een jaar EV rijden toch maar niets vind, en je zet er 20 000 km bij, kan je deze misschien opnieuw verkopen voor 15 of 18 000 euro en verkoopt een handelaar deze vermoedelijk nog steeds voor een kleine 30 000 euro. 

weet er eigenlijk iemand hoeveel zo een nieuwprijs was in 2022 van zo een E-tron 50 met best wat opties?

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:

Zo'n e-tron heb ik ook al een paar keer zitten aan denken als tweede wagen voor mijn vrouw. Veel auto voor dat budget... Maar dan wil je wel de 55 hebben met de grotere batterij. Dan zit je wel met een beest van 2,5 ton met 400 pk. Als ze de biv en rijtax voor ev's herbekijken zit je ook met de gebakken peren...

Geplaatst: (aangepast)
7 minuten geleden, -Fred- zei:

Zo'n e-tron heb ik ook al een paar keer zitten aan denken als tweede wagen voor mijn vrouw. Veel auto voor dat budget... Maar dan wil je wel de 55 hebben met de grotere batterij. Dan zit je wel met een beest van 2,5 ton met 400 pk. Als ze de biv en rijtax voor ev's herbekijken zit je ook met de gebakken peren...

en als zelfstandige heb je evenveel VAA als een ICE wagen.

====================

toevallig kwam ik dit artikel tegen: 

kijk naar die euro per km qua afschrijving. Dat is enorm!

een citaat uit het artikel:

De nieuwprijs van het 489 pk sterke exemplaar bedroeg in 2023 een respectabele 177.580 euro. 

De gelukkige occasionkoper mag hem echter meenemen voor 104.900 euro. Dan heb je niet de Taycan met de spannendste kleur te pakken, maar wel een exemplaar met een giga afschrijving per kilometer. We delen 72.680 euro door de 9884 kilometer die op de teller staat. Vervolgens staat er een ongelooflijke 7,35 euro per kilometer op het display van onze rekenmachine. En denk nu niet dat dit een schadeauto van een of ander vage beunhaas is, deze Taycan staat keurig bij een officiële Porsche-dealer.

https://www.autoreview.nl/tweedehands/inspiratie/id/34728/enorme-afschrijving-tweedehands-elektrische-bmw-mercedes-porsche?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1724333947

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:

Veel te hoog alleszins, bovendien onbetrouwbaar (al zou een '22 wellicht al beter moeten zijn) en veel te hoog verbruik

De gevolgen gaan ze straks dragen in Vorst...

Geplaatst:
10 minuten geleden, -Fred- zei:

Als ja...

Maar ze gaan niet al te zot moeten doen want de privé -markt lust ze nu al niet of nauwelijks. Anders doen ze het beestje helemaal dood...

Taks per pk gaat sowieso altijd beduidend lager liggen bij EV dan bij ICE

Geplaatst:
3 minuten geleden, Fr79 zei:

Als ja...

Maar ze gaan niet al te zot moeten doen want de privé -markt lust ze nu al niet of nauwelijks. Anders doen ze het beestje helemaal dood...

Taks per pk gaat sowieso altijd beduidend lager liggen bij EV dan bij ICE

tenzij ze op gewicht gaan of op kwh gaan taxeren.

Geplaatst:
16 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

tenzij ze op gewicht gaan of op kwh gaan taxeren.

Dat zullen we hopelijk in september weten, als het beleid van de nieuwe Vlaamse regering dan voorgesteld kan worden. 

Geplaatst:

Echt no way dat we dat in september al gaan weten, 't is hier België hé...

• Grappig 1
Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Toevallig kwam ik dit artikel tegen: 

kijk naar die euro per km qua afschrijving. Dat is enorm!

een citaat uit het artikel:

De nieuwprijs van het 489 pk sterke exemplaar bedroeg in 2023 een respectabele 177.580 euro. De gelukkige occasionkoper mag hem echter meenemen voor 104.900 euro. 

Wie haalt het in z'n hoofd? Na 1 of 2 jaar zoiets te verkopen, op de slechts mogelijke moment, bijgevolg zoveel afschrijving moeten slikken...

-Jambers modus- Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? 

Is die auto niet je ding (kon je dat niet eerder geweten hebben?)?
Nu al beu? 
Paniek verkoop omwille van de kelderende vraag? 
...

Ik vind dat een waanzinnig goeie auto, dus ik snap het niet goed. 
Het spel is niet meer waard omdat zoveel eigenaren dezelfde (verkoop)reflex hebben (icm kelderende vraag, recessie, enzovoorts).

Geplaatst:

Het gekke is dat de perceptie zo anders is wanneer het over een EV gaat:

- een auto van 100 000 euro heeft altijd een stevige afschrijving gehad

- prijzen van de brandstof/electriciteit zijn discussies in de marge als je een aankoop van 40k of meer doet

- op dure wagens is altijd het risico op dure herstellingen geweest

Ik heb gewoon een auto gekocht om minstens 6 jaar mee te rijden en doe die vol als die leeg is, net zoals vroeger. Capaciteitstarief, zonnepanelen, zoveel centiem hier of daar ... ik lig daar echt niet van wakker. Is mijn EV duurder of goedkoper dan had ik diesel of benzine gekocht? Gaat mijn volgende terug het een of het ander zijn? De enige vraag is vind ik het leuk en kan ik het betalen.

Mensen met een bedrijfswagen die klagen? Van alle tijden, ik wou ook altijd een automaat en dat zat nooit in budget ... en ik wou ook niet opleggen voor een trekhaak of een comfortstoel ...

Als modale mens kan ik er niet bij dat hier boeken worden volgeschreven over "problemen" die er geen zijn of eigenlijk niet anders zijn dan dat ze altijd geweest zijn.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Om terug op het onderwerp van 2dehands EV's te komen...

De 500 van m'n vrouw wordt dit jaar 10 jaar en begin nu toch wel een beetje te verslijten... Denk eraan om een 500e te kopen, en al zeker als ik die prijzen 2de hands zie.

Onderstaande is zeker niet de goedkoopste, maar wel mooiste kleur en uitvoering met slechts 6.000km... Prijs is meer dan 10.000 euro onder de nieuwprijs. Eigenlijk begint dat toch een no brainer te worden. Minder uitgeruste stockwagens met de "grote" batterij kan je zelfs al onder de 20k krijgen...

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/fiat-500e-la-prima-bocelli-87-kw-2e-hands-elektrisch-blauw-ea335ffc-d798-4a3d-adeb-5a134f20aa16?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=121&position=121&search_id=pc9eexda2w&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown

Geplaatst:
2 minuten geleden, Parsifal zei:

Om terug op het onderwerp van 2dehands EV's te komen...

De 500 van m'n vrouw wordt dit jaar 10 jaar en begin nu toch wel een beetje te verslijten... Denk eraan om een 500e te kopen, en al zeker als ik die prijzen 2de hands zie.

Onderstaande is zeker niet de goedkoopste, maar wel mooiste kleur en uitvoering en slechts 6.000km... Prijs is meer dan 10.000 euro onder de nieuwprijs. Eigenlijk begint dat toch een no brainer te worden. Minder uitgeruste stockwagens met de "grote" batterij kan je zelfs al onder de 20k krijgen...

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/fiat-500e-la-prima-bocelli-87-kw-2e-hands-elektrisch-blauw-ea335ffc-d798-4a3d-adeb-5a134f20aa16?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=121&position=121&search_id=pc9eexda2w&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown

Een no brainer? Omdat er zoveel korting is?

Een gelijkaardige benzine kost hoeveel? 15-16k ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in