Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
39 minuten geleden, tuscani zei:

Naamloos.thumb.png.1f5e306c8b456ba5c533a6fec4573dd0.png

Wat is je mening over dit stuk tekst? Hij stuurt je dus niet automatisch naar laadpunten tijdens een rit. Toch wel een gemis in mijn ogen.

En als je dus een laadpaal zelf selecteert, gaat hij pas voorverwarmen.

Voor de rest ben ik volledig verkocht aan dat model. :inlove:

Voor mij een grote kanshebber, maar de kinderen en vrouw vinden hem lelijk. :D

Je moet zelf inschatten hoe ver je gaat geraken met de huidige lading. Er zit geen routeplanner op die rekening houdt met laadpalen langs je route.

ABRP kan hierbij zeker helpen, en ik vind het nooit echt een gemis.

Ik dacht dat manueel preconditioneren wel mogelijk was, zoals bij al hun modellen.

De nieuwe Hyundai IONIQ 9 is dezelfde basis als de EV9. Die vind ik dan weer niet zo mooi, maar ik ben geen vrouw en kinderen 😛 

Geplaatst:
1 minute ago, Momenol said:

Je moet zelf inschatten hoe ver je gaat geraken met de huidige lading. Er zit geen routeplanner op die rekening houdt met laadpalen langs je route.

Wat een gigantische misser.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, tuscani zei:

Wat is je mening over dit stuk tekst? Hij stuurt je dus niet automatisch naar laadpunten tijdens een rit. Toch wel een gemis in mijn ogen.

Serieus?😦 Amai, is precies terug in de tijd gaan… 800v technologie en deze functie dan niet, wat een amateurisme.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, tuscani zei:

Serieus?😦 Amai, is precies terug in de tijd gaan… 800v technologie en deze functie dan niet, wat een amateurisme.

• Grappig 1
Geplaatst:
14 uren geleden, ir_fuel zei:

13 uren geleden, Stancke zei:

Ben blij dat ik niet alleen ben. 

Ok bij ice wagens heb je dat ook niet.  ( alhoewel,  ik er net aan denk dat die dat wel doen als je ver droog staat) maar bij een ev..... neen. 

Geplaatst:

Pffff, moet dat eigenlijk?
Of het is amateuristisch of het is dapper om het niet te voorzien, het is maar hoe je 't bekijkt.
Ik hoop dat dat gedeelte plaatsmaakt voor CarPlay/Android Auto.
Laat de auto een auto zijn, de smartphone uwe computer. 
Na een paar jaar ben je dankbaar dat je enkel de smartphone moet upgraden en niet de ganse auto.
Laat staan, één of ander abonnement bij de constructeur te moeten afsluiten. 

Met 'n systeem van de constructeur kan je de vraag stellen of die wel de meest efficiënte route neemt, actuele data over verkeer en laadpunten heeft, enzovoorts?  Ik heb alleszins meer vertrouwen in -laten we 't effe ruim beschouwen- de smartphone.
Al is er toegegeven wel nog nood aan meer integratie, maar dat komt wel. 

Ik snap sowieso de behoefte niet om een computer op wielen te hebben. Hoewel ik het bij Tesla wel begrijp, om productiekosten te drukken.
Maar wat de navigatie en connectiviteit betreft moet je opletten... dat blijft niet zomaar up-to-date en hangt van de constructeur af of dat wel goed werkt. 

Concreet in dit verhaal... 
Kijk naar de range van de wagen en op je smartphone waar je kan laden. 
Neem eender welke app waarbij je een tussenstop kan plannen.
Gebruik ABRP, Waze, whatever. 
Een 800v systeem hebben is veel relevanter dan die software te moeten hebben imho. 

Geplaatst:

Afijn, ik ben misschien de doelgroep waar KIA op mikt? 😅

Geplaatst:
1 uur geleden, Logic zei:

Of het is amateuristisch of het is dapper om het niet te voorzien, het is maar hoe je 't bekijkt.
Na een paar jaar ben je dankbaar dat je enkel de smartphone moet upgraden en niet de ganse auto.

Met 'n systeem van de constructeur kan je de vraag stellen of die wel de meest efficiënte route neemt, actuele data over verkeer en laadpunten heeft, enzovoorts?  Ik heb alleszins meer vertrouwen in -laten we 't effe ruim beschouwen- de smartphone.

Ik snap sowieso de behoefte niet om een computer op wielen te hebben. Hoewel ik het bij Tesla wel begrijp, om productiekosten te drukken.
Maar wat de navigatie en connectiviteit betreft moet je opletten... dat blijft niet zomaar up-to-date en hangt van de constructeur af of dat wel goed werkt. 

Concreet in dit verhaal... 
Kijk naar de range van de wagen en op je smartphone waar je kan laden. 
Neem eender welke app waarbij je een tussenstop kan plannen.
Gebruik ABRP, Waze, whatever. 
Een 800v systeem hebben is veel relevanter dan die software te moeten hebben imho. 

Ik ben wel mee, maar dan zie ik hoe gemakkelijk dat is in onze Volvo dat die Google Maps dat gewoon allemaal doet en dan verlang ik er op dat moment toch niet naar om ABRP en Waze te combineren zoals ik dat in mijn Honda doe. Zeker nu die Google Maps ook nog eens Waze en Google Maps gebruikers meldingen komt doen sinds kort. In het begin zette ik in de Volvo af en toe nog Waze op omdat ik dat altijd gebruikte maar ik moet zeggen dat die Google Maps het gewoon goed doet. Dus ik ben wel fan van de Google Automotive oplossing of hoe dat beest ook heet nu 🙂

Geplaatst:
Op 16/1/2025 om 17:46, ir_fuel zei:

Een slimme routeplanner is eerder een uitzondering dan een regel hoor.

Maar zeer weinig merken hebben dit.

Geplaatst:
22 uren geleden, josenjef zei:

Ik ben wel mee, maar dan zie ik hoe gemakkelijk dat is in onze Volvo dat die Google Maps dat gewoon allemaal doet en dan verlang ik er op dat moment toch niet naar om ABRP en Waze te combineren zoals ik dat in mijn Honda doe. Zeker nu die Google Maps ook nog eens Waze en Google Maps gebruikers meldingen komt doen sinds kort. In het begin zette ik in de Volvo af en toe nog Waze op omdat ik dat altijd gebruikte maar ik moet zeggen dat die Google Maps het gewoon goed doet. Dus ik ben wel fan van de Google Automotive oplossing of hoe dat beest ook heet nu 🙂

Je bedoelt dat je minder moeite moet doen omdat het geïntegreerd is, en dat is natuurlijk zo. Alles is relatief, op mijn ouwe Audi start CarPlay automatisch/draadloos, kan je eigenlijk ook zonder moeite Google Maps starten. Het is niet 100% geïntegreerd met de wagen, ik geloof op de nieuwste generatie Porsche wel (?). Meer moet dat niet zijn. De KIA ondersteunt CarPlay en Android Auto.

En meer nog, ik zocht effe op YouTube hoe de infotainment werkt… op de eerste video zie ik al dat de navigatie van KIA wél tussenstops bij laadstations toevoegt, dus waar gaat dit allemaal over? 😄

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
2 minuten geleden, Logic zei:

Je bedoelt dat je minder moeite moet doen omdat het geïntegreerd is, en dat is natuurlijk zo. Alles is relatief, op mijn ouwe Audi start CarPlay automatisch/draadloos, kan je eigenlijk ook zonder moeite Google Maps starten. Het is niet 100% geïntegreerd met de wagen, ik geloof op de nieuwste generatie Porsche wel (?). Meer moet dat niet zijn. De KIA ondersteunt CarPlay en Android Auto.

En meer nog, ik zocht effe op YouTube hoe de infotainment werkt… op de eerste video zie ik al dat de navigatie van KIA wél tussenstops bij laadstations toevoegt, dus waar gaat dit allemaal over? 😄

Ah, dan hebben ze een update gedaan!

Wij rijden vaak nog met de eerste versies.

Geplaatst:
9 uren geleden, Logic zei:

Ja het is meer dan dat, de Google maps die laadstops plant en rekening houdt met de range die de wagen nog heeft die heb ik niet in Android auto.

• 6 maanden later...
Geplaatst:

Ondertussen rijden we een half jaar met de Kia ev9. Daarvoor een Volvo XC90 met het Google systeem. In het begin gebruikte ik bij de Kia nog Waze via Android auto maar ondertussen gebruik ik Android auto enkel nog voor Spotify. De gps werkt verrassend goed en als je navigeert zie je regelmatig powered by Google voorbij komen. Als je de EV laadpaal optie aanzet betekent hij de route met tussenstops voor te laden op basis van de ingegeven min percentages die je wilt hanteren.

Voor mij werkt dit perfect. Ondertussen de eerste reis gedaan met een rit in 2 dagen van 1300km en de laadstress is met deze ook volledig weg.

Interieur afwerking is dan net iets minder dan de Volvo, het comfort binnenin is veel hoger en voor een lagere prijs.

Zeer tevreden over de aankoop

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:
On 1/17/2025 at 10:44 AM, Logic said:

Ik had dit niet gezien.

Ja dat moet. Het probleem is dat (bv in mijn BMW) er geen deftige terugkoppeling is van de batterij status naar je gps/Apple Car Play. Je telefoon kan die berekeningen dus niet doen en geen laadstops plannen en ze real-time aanpassen.

Geplaatst:

Volgens mij bestaat er wel een BMW API, maar geen idee hoe goed/slecht die is en wat de kostprijs is. BMW kennende zal het wel met 'n abonnementje zijn om duimen en vingers van af te likken.

Geplaatst:
13 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik had dit niet gezien.

Ja dat moet. Het probleem is dat (bv in mijn BMW) er geen deftige terugkoppeling is van de batterij status naar je gps/Apple Car Play. Je telefoon kan die berekeningen dus niet doen en geen laadstops plannen en ze real-time aanpassen.

Sorry voor de rant. Het was vooral een verzuchting van mijn part, dat het een beetje verloren moeite is om het warm water telkens opnieuw uit te vinden(?). Hoeveel iteraties van maps software bestaan er, moeten er bestaan, en moet elke constructeur daarin meegaan? Ik denk dat ik al blij zou zijn met een soort HUB waarmee je connecteert, dat de smartphone voor navigatie dient, keep it simple!

Voor ons techneuten, alle data is er, het OBD2 protocol is een verplichte standaard wat bewijst dat het kan. Met een OBD2 reader kan je die terugkoppeling met de wagen maken, ook bepaalde zaken aan een wagen herprogrammeren, de mogelijkheden zijn -in theorie- legio om een appje te maken die je wagen ondersteunt, de terugkoppeling maakt en meer. Bimmercode, Bimmerlink, ABRP, ...  dat zijn 3rd party dingen. Constructeurs doen bij mijn weten weinig of niks op dit vlak en dat lijkt mij toch een gemiste kans.

Dat gezegd zijnde, ik vind dit dom, maar de meeste mensen willen waarschijnlijk zoiets als wat Xiaomi doet. Hoe ze hun smartphone integreren met de wagen (en binnen hun eigen biotoop)... dat is op zich wel knap natuurlijk. Als dat de norm moet zijn gaan veel constructeurs hun tenen mogen uitkuisen (eigenlijk voor hen onmogelijk zelfs). Ik vrees ook dat die software op langere termijn de houdbaarheidsdatum van iedere wagen serieus zal inkorten en dan heb ik liever dat ze hun R&D budgetten in de ontwikkeling van de hardware steken om daarop te differentiëren, ipv zo diep in de software ontwikkeling te duiken.

Maar da's een beetje de ziekte van deze tijd, ingegeven door de Chinese markt die dol is op gimmicks. Met wat moeite kan je een use case verzinnen voor elke bijkomende feature die een ander niet heeft, terwijl we veel meer nood hebben aan duurzame producten.

Again, sorry voor de rant, kort samengevat wil ik gewoon dit denk ik: 🫠 (en de smartphone zal de 'slimme' dingen wel regelen).

image.jpeg.bcf128a682a8c494de2dc99f5ed979a7.jpeg

Geplaatst:
Just now, Logic said:

Sorry voor de rant. Het was vooral een verzuchting van mijn part, dat het een beetje verloren moeite is om het warm water telkens opnieuw uit te vinden(?). Hoeveel iteraties van maps software bestaan er, moeten er bestaan, en moet elke constructeur daarin meegaan? Ik denk dat ik al blij zou zijn met een soort HUB waarmee je connecteert, dat de smartphone voor navigatie dient, keep it simple!

Apple Carplay dus.

Just now, Logic said:

Voor ons techneuten, alle data is er, het OBD2 protocol is een verplichte standaard wat bewijst dat het kan. Met een OBD2 reader kan je die terugkoppeling met de wagen maken, ook bepaalde zaken aan een wagen herprogrammeren, de mogelijkheden zijn -in theorie- legio om een appje te maken die je wagen ondersteunt, de terugkoppeling maakt en meer. Bimmercode, Bimmerlink, ABRP, ...  dat zijn 3rd party dingen. Constructeurs doen bij mijn weten weinig of niks op dit vlak en dat lijkt mij toch een gemiste kans.

Bij mijn BMW werkt dat terugkoppelen voor geen meter. Ik heb ABRP een kans gegeven en een abonnement gepakt. Gelinkt aan mijn auto. Dat doorgeven van de batterij is een ramp. Dat gebeurde genre 2 keer op een ganse rit van 50 minuten. Compleet nutteloos dus.

Just now, Logic said:

Dat gezegd zijnde, ik vind dit dom, maar de meeste mensen willen waarschijnlijk zoiets als wat Xiaomi doet. Hoe ze hun smartphone integreren met de wagen (en binnen hun eigen biotoop)... dat is op zich wel knap natuurlijk. Als dat de norm moet zijn gaan veel constructeurs hun tenen mogen uitkuisen (eigenlijk voor hen onmogelijk zelfs). Ik vrees ook dat die software op langere termijn de houdbaarheidsdatum van iedere wagen serieus zal inkorten en dan heb ik liever dat ze hun R&D budgetten in de ontwikkeling van de hardware steken om daarop te differentiëren, ipv zo diep in de software ontwikkeling te duiken.

Apple wil nog meer controle over de schermen in hun auto, met de laatste generatie van Car Play. Daarmee zouden ze alles kunnen overnemen. Alleen: de constructeurs weigeren. 

Zoals je zegt, het zou imo allemaal 100 keer beter werken moesten ze gewoon een platform aanbieden met de nodige in- en outputs, en daar dan softwarebedrijven hun ding op laten doen. Aan de toestand van de software in mijn BMW te zien gaan ze het iig niet slechter kunnen doen. Het tempo waarop die hardware veroudert bij BMW en je dus dingen mist is ook wel van de pot gerukt. Ik koop een nieuwe auto (waar ik 18 maand op heb moeten wachten), en die draait op OS 8. Ondertussen is 8.5 en 9 er al. Van dag 1 zit je dus met "outdated" hardware van een platform dat in principe gedeeld wordt over meerdere modellen. Onderhoud dat maar allemaal eens als fabrikant die eigenlijk geen kaas gegeten heeft van software ontwikkeling. Het feit dat je bv geen systeem hebt om bugs te rapporteren is toch godgeklaagd. Een bug in mijn software moet hetzelfde pad volgen als een lekkende schokdemper. Ik moet dan contact opnemen met de garage, met dat verschil dat ze die schokdemper wel kunnen vervangen, maar de bug in mijn software niet kunnen oplossen en die wschl ergens verloren gaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid