jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 Tot nu toe had ik enkel wagens met stalen bouten/studs/moeren. De Porsche 944 daarintegen heeft stalen studs, met aluminium moeren. Als ik op mijn werk prototypes (machines) in elkaar bouw, gebruiken we steevast anti-seize. >90% van wat we bouwen is in RVS316L, met RVS moeren/bouten, dus héél belangrijk daar of je krijgt het niet meer los. Maar ook als verschillende materialen gebruikt worden (dus niet gewoon staal op staal) gebruiken we meestal een anti seize. Vandaar dat ik me afvroeg of ik dat beter hier ook niet doe... Dus even beginnen lezen en op (Porsche) fora lees je vanalles. Mensen die zeggen dat in sommige Porsche documentatie staat dat je effectief een anti-seize moet gebruiken (zowel op de schouder als een beetje op de schroefdraad zelf). Anderen beweren dat het allemaal overkill is en absoluut niet nodig, of zelfs zeggen dat dit de torque verandert (als je naar zelfde voorgeschreven torque aantrekt, zou je de moeren vaster zetten vanwegen de verminderde wrijving)... Bij andere wagens deed ik wel altijd wat kopervet aan de naaf zodat de velg daar niet vast komt te zitten, maar dus nooit op de schroefdraad. Voordat ik dit bestel https://www.carchemicals.nl/nl/molub-alloy-paste-ta.html toch even luisteren wat andere meer ervaren auto-sleutelaars hier doen. Quote
thiva 169 Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 Ik gebruik altijd een klein beetje keramisch vet. Nog nooit problemen gehad met vastzittende bouten of moeren. Ook niet met loskomende bouten. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 (aangepast) Voor zover ik herinner: Kopervet bij combi alu staal geeft elektrolyse. Dus tenzij ik mis ben is niet doen de boodschap. 17 december 2024 aangepast door Tjeu Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Geen kopervet idd. En oppassen dat je die moeren niet overtorqued, je draad zou rap weg zijn. Bijzonder om alu te gebruiken. Zelf doe ik altijd een klein beetje kopervet aan de schroefdraad (staal-staal), ik zou dat hier ook doen (eerder keramisch vet oid dan). Op de naaf doe ik niets, je wil daar net metaal op metaal contact. De schouder zou ik ook niets doen. Zijn toch alu velgen. Quote
Ceke 2.729 Geplaatst: 18 december 2024 Geplaatst: 18 december 2024 Ik doe gewoon wat kopervet op de stalen studs en trek daar de alu wielmoeren op, nog geen problemen mee gehad, ook niet op circuit. Vooralsnog geen vreemde reacties gezien.. Quote
Ward 267 Geplaatst: 30 december 2024 Geplaatst: 30 december 2024 Ik doe geen vet op de studs/moeren van mijn 911 SC, al 15j nooit problemen mee gehad. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.