Ga naar inhoud

2dehands auto uit Nederland invoeren

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben op zoek naar een 2dehands auto in Nederland.

De handelaars die ik daar gesproken heb zijn bereid om exportplaten aan te vragen voor ons, daar heb ik dus al geen werk mee.

Maar nu moet de auto ook nog geldig verzekerd worden om naar België te kunnen rijden.

Ik ben verzekerd bij Belfius Direct (Corona) en daar willen ze niet meewerken. Ik vond na kort zoeken wel alvast enkele online verzekeraars. Onder de 85 euro (auto < 3500kg) ben ik nog niet geraakt.

Welke positieve ervaringen hebben jullie, en waar?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Toen ik dat gedaan heb was er een verzekering bij de export platen. Enkel geldig tijdens het rijden van Nederland naar huis, en naar de keuring.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Joske zei:

Toen ik dat gedaan heb was er een verzekering bij de export platen. Enkel geldig tijdens het rijden van Nederland naar huis, en naar de keuring.

Idem hier… check es of er geen BA zit op de platen

is wel al lang geleden 

Geplaatst:
4 uren geleden, tjoez zei:

De handelaars die ik daar gesproken heb zijn bereid om exportplaten aan te vragen voor ons, daar heb ik dus al geen werk mee.

Maar nu moet de auto ook nog geldig verzekerd worden om naar België te kunnen rijden.

Ik ben verzekerd bij Belfius Direct (Corona) en daar willen ze niet meewerken. Ik vond na kort zoeken wel alvast enkele online verzekeraars. Onder de 85 euro (auto < 3500kg) ben ik nog niet geraakt.

Alvast bedankt

Groene kaart - 14 daagse exportverzekering | VWE

In zo'n kantoor passeren voor je naar huis rijdt.

Geplaatst:

Ik heb daar ook een vraag rond. Hoe zit dat met BTW en BPM. Als het een Nederlandse handelaar betreft, de BPM aftrekken, BTW betalen in NL en terugvorderen, en daarna BTW betalen in BE?

Geplaatst:
1 uur terug, Jeroen_M5 zei:

Ik heb daar ook een vraag rond. Hoe zit dat met BTW en BPM. Als het een Nederlandse handelaar betreft, de BPM aftrekken, BTW betalen in NL en terugvorderen, en daarna BTW betalen in BE?

Particulier of op vennootschap?

Particulier betaal je gewoon de NL BTW en klaar 😉

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
1 uur terug, Jeroen_M5 zei:

Indien nieuw, klopt dat voor het BTW-gedeelte. BPM gaat dan niet zijn vermits nog niet ingeschreven in NL, imo.

Tweedehands kan je wel BPM terugvorderen indien je bewijs hebt dat hij ingeschreven is in een ander land.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
6 uren geleden, tjoez zei:

Alvast bedankt

welke auto en waarom in NL kopen?

Geplaatst:
52 minuten geleden, Greg zei:

Indien nieuw, klopt dat voor het BTW-gedeelte. BPM gaat dan niet zijn vermits nog niet ingeschreven in NL, imo.

Tweedehands kan je wel BPM terugvorderen indien je bewijs hebt dat hij ingeschreven is in een ander land.

Is het anders indien tweedehands bij een handelaar? Want die rekenen ook BTW en BPM.

Geplaatst:
1 uur terug, bt. zei:

Particulier of op vennootschap?

Particulier betaal je gewoon de NL BTW en klaar 😉

Particulier. Ok thanks 👌.

Geplaatst: (aangepast)
54 minuten geleden, Greg zei:

bedankt voor de tips tot nu alvast.

Wat betreft BPM, wie moet/kan actie ondernemen om die terug te vorderen? De NL handelaar, of ik als koper (particulier)? En als ik dat wil doen, heb ik dan specifieke documenten van de handelaar nodig ?

Bijkomend, als ik die terugvorder, moet ik dan in BE iets extra betalen? of is dat (wat ik verwacht) niet nodig omdat dat enkel op de BTW van toepassing is, en BPM vergelijkbaar is met onze BIV ?

aangepast door tjoez
Geplaatst:

Ik heb die BPM indertijd gewoon niet moeten betalen, is in mindering gegaan van de verkoopprijs…

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, tjoez zei:

bedankt voor de tips tot nu alvast.

Wat betreft BPM, wie moet/kan actie ondernemen om die terug te vorderen? De NL handelaar, of ik als koper (particulier)? En als ik dat wil doen, heb ik dan specifieke documenten van de handelaar nodig ?

Bijkomend, als ik die terugvorder, moet ik dan in BE iets extra betalen? of is dat (wat ik verwacht) niet nodig omdat dat enkel op de BTW van toepassing is, en BPM vergelijkbaar is met onze BIV ?

Wat ik (als professioneel) weet is dat ik BPM kan terugkrijgen bij bewijs van inschrijving in een ander land. Op sommige veilingen bieden ze soms al standaard een nieuwe extra inschrijving in Duitsland aan nog voor ik hem kan ophalen of laten afkomen, zo krijg je al direct die BPM terug.

Als particulier geen ervaring eigenlijk hoe dat juist werkt. Zoals @bt.het stelt, lijkt het mij dat de Nederlandse verkoper wel degelijk de BPM kan terugvorderen, waarschijnlijk op basis van een factuur met vermeld een buitenlandse koper.

Ik heb ook al gehoord dat sommige verkopers die info achterhouden en die terugvordering zelf opstrijken :D

Je kan dat trouwens berekenen online op basis van het kenteken hoeveel de terugvordering ongeveer is van betreffende auto, maar is een schatting dacht ik. Is maar voor recentere en meestal zwaardere motorisaties echt de moeite hoor.

Geplaatst:

BPM teruggave ligt er vrees ik een beetje aan of je bij een meewerkende handelaar koopt / bij een meewerkende particulier koopt of dat je zelf wat moeite wilt doen.

Zijn wel een paar regeltjes om BPM terug te krijgen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/teruggaaf-bpm-export-gebruikt-motorrijtuig

Voorwaarden voor teruggaaf bpm

U kunt bpm terugkrijgen als het motorrijtuig voldoet aan alle volgende voorwaarden:

-Het heeft op of na 16 oktober 2006 een Nederlands kenteken gekregen. --Het is geen schadevoertuig.
-Het is met de status 'Export' geregistreerd bij de RDW.
-Het motorrijtuig is duurzaam geregistreerd in een andere EU-lidstaat of in IJsland, Liechtenstein of Noorwegen en het is of wordt naar het land van registratie gebracht.
-Uit documenten moet blijken dat het motorrijtuig is geregistreerd binnen 13 weken nadat het bij de RDW de status 'Export' heeft gekregen.

Hier kun je zien, mits je het NL kenteken kent, of en hoeveel BPM er evt. nog staat. (bv. LV of import in NL etc.)

https://www.vwe.nl/autobedrijven/bpm-calculator-export

En als het niet gedaan wordt door de handelaar of zelf, dan kan je het ook laten doen bv. https://vdsautoexport.nl/diensten/export-pakketten/overzicht-pakketten

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:

Zeer correct omschreven door Abtler hierboven.

Persoonlijk al een paar auto’s in NL gekocht zonder problemen.

bij exportkenteken zat een BA

BPM terug verkregen via de handelaar, afhankelijk trekt hij dit al af bij verkoop of  vraagt hij aan na verkoop en krijg je het later terug gestort.
bedrag eenvoudig te checken via de link hierboven, let wel op de max termijn van 13 weken!!!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 12/1/2025 om 18:45, bt. zei:

Ik heb die BPM indertijd gewoon niet moeten betalen, is in mindering gegaan van de verkoopprijs…

Klopt, bij mij ook, anders moest ik hem zelfs niet hebben. Kan me inbeelden dat dit bij een particulier miserie kan zijn.

Samen met verkoper naar Cargo gereden in Apeldoorn en daar direct 2 zwart-witte platen meegekregen, komen idd. automatisch met 14d verzekering. 

Let wel, voor de wet rij je in België met een weliswaar verzekerd maar niet-ingeschreven voertuig rond, voor de keuring was dit dan weer geen probleem.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in