Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 uren geleden, kwiekie zei:

Om vlot te laden tijdens skireis of andere reizen tiens.

Niet iedereen heeft nog een ruime hybride staan om mee op reis te gaan.

18 min. laden vs. 30 minuten elke keer maakt toch wel verschil denk ik.

De sc moeten dan wel ook naar behoren werken natuurlijk.  Uitzonderlijk moest ik eergisteren sc´en bij Tesla Zaventem, en hij ging amper tot 33kW. Ook al was het een 250kW lader. Voorverwarming en nog 9% in de batterij, dus alle voorwaarden waren voldaan bij wijze van spreken.

Geplaatst:
21 minuten geleden, BMWMB zei:

De reden dat ik niet de etron GT heb genomen, is omdat de actieradius heel slecht is, en ik zeker 4x had moeten stoppen voor de goed 900km die we gedaan hebben. Met deze CLA ga je nog maar 2x moeten laden, en dan maken die 10 minuten extra echt geen verschil, want telkens als ik stop wil ik toch wel even de benen strekken, en iets eten of drinken. Met de Rangerover zijn we ook meerdere malen gestopt, en dus ook zonder te moeten tanken.

Dat is voor jou geen probleem misschien die 10 minuten.

Ik vind het gewoon wel een logische evolutie om zo snel mogelijk te kunnen superchargen.

Of het nu op reis is of voor mensen die niet thuis kunnen laden, het is mooi meegenomen dat hier 800V technologie op zit. 
Is toch alleen maar aangenamer?

Ik wil het wel nog graag zien, hoeveel dit verbruikt aan 120 of 130 km/h in koude omstandigheden.
Lijkt me sterk dat je ver onder de 20 kWh/100 km kan blijven.

19 minuten geleden, tuscani zei:

De sc moeten dan wel ook naar behoren werken natuurlijk.  Uitzonderlijk moest ik eergisteren sc´en bij Tesla Zaventem, en hij ging amper tot 33kW. Ook al was het een 250kW lader. Voorverwarming en nog 9% in de batterij, dus alle voorwaarden waren voldaan bij wijze van spreken.

Ja zo kan je alles kapot redeneren natuurlijk.

Ik spreek voor mezelf, als ik over x aantal tijd opnieuw een EV zou moeten kiezen, dat laadsnelheid wel degelijk zou mee spelen in mijn keuze denk ik.
Als je 2 concurrenten vergelijkt en de éne kan dubbel zo snel laden dan de andere, is dat toch een voordeel.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
44 minuten geleden, kwiekie zei:

Ja zo kan je alles kapot redeneren natuurlijk.

Ik spreek voor mezelf, als ik over x aantal tijd opnieuw een EV zou moeten kiezen, dat laadsnelheid wel degelijk zou mee spelen in mijn keuze denk ik.
Als je 2 concurrenten vergelijkt en de éne kan dubbel zo snel laden dan de andere, is dat toch een voordeel.

ik geef je gelijk hoor. Veel liever een snelle laadmogelijkheid dan een ultragrote batterij. Heb het hier al veel geschreven, aan een gewone laadpaal van 22kW heb ik op 7j tijd misschien al 5 keer gehangen. Daar heb ik niets aan, gewoon laden doe ik thuis en indien nodig (op reis of verre dagtrip) kies ik voor een sc'er. Liever 15min snel wat bijstampen, dan 2u ergens in een stekker te steken. En daar zal deze CLA heel goed in zijn, als de sc'ers meewerken.

de reden ook dat ik hier al meer geschreven heb, dat er van mij geen trage laders moeten bijkomen zoals er nu overal uit de grond schieten. Zet gewoon meer sc'ers. En winkels beginnen dat te begrijpen. Aldi hier heeft nu ook een sc staan en de McDonalds die een bouwaanvraag gedaan heeft, voorziet ook 2 sc'ers op zijn parking. Zo'n zaken zijn mijn inziens beter.

Geplaatst:

Heel simpel voor mij:

• Capaciteit batterij: belangrijk bij dagelijks gebruik met thuisladen.
  • Laadsnelheid: belangrijk bij reizen en snelladen.
Geplaatst:
14 uren geleden, tuscani zei:

Liever 15min snel wat bijstampen, dan 2u ergens in een stekker te steken.

De insteek van een destination charger is natuurlijk wel dat je er niet 2 uur op wacht maar ondertussen doet wat je moest doen op locatie :D 

Geplaatst:
3 uren geleden, Polygoon zei:

De insteek van een destination charger is natuurlijk wel dat je er niet 2 uur op wacht maar ondertussen doet wat je moest doen op locatie :D 

Dat begrijp ik. :D

maar voor een half uurtje is het de moeite niet,  en als ik langer dan 2u op locatie ben, heb ik ook geen zin om na 2u naar buiten te moeten gaan, omdat ik mij moet gaan verzetten en ergens anders een parkeerplaats te gaan zoeken. ( mijn eigen mening)

Geplaatst:

15 minuten bijstampen is ook nooit 15 minuten he. Je gaat de snelweg af, het regent bv, laadkabel ligt net onderaan in de koffer 😒, wat dingen uitladen, kabel inpluggen en hopen dat de paal werkt 😅, dan 15 minuten op je gsm tokkelen want je bent een uur geleden al naar de wc geweest, en dan in omgekeerde volgorde om weer te vertrekken. is sowieso 10 minuten er extra bij. 

dan doe ik toch liever een langere stop en weer een paar uur rijden.

Geplaatst:
24 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

15 minuten bijstampen is ook nooit 15 minuten he. Je gaat de snelweg af, het regent bv, laadkabel ligt net onderaan in de koffer 😒, wat dingen uitladen, kabel inpluggen en hopen dat de paal werkt 😅, dan 15 minuten op je gsm tokkelen want je bent een uur geleden al naar de wc geweest, en dan in omgekeerde volgorde om weer te vertrekken. is sowieso 10 minuten er extra bij. 

Jij hebt geen ervaring denk ik, want een supercharger heeft zijn eigen kabel 😉 

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
5 minuten geleden, kwiekie zei:

Jij hebt geen ervaring denk ik, want een supercharger heeft zijn eigen kabel 😉 

juist, even vergeten. dat brengt al tijdswinst alle chance 😍

Geplaatst:
3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Onze kenner 🥰

• Grappig 1
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Als je geen SUV-achtige auto wil en je hebt geen 100k budget, is de lijst met kanshebbers betrekkelijk klein.

Ik vind deze op basis van de foto's zeker niet mis.

• 2 weken later...
Geplaatst:

image.thumb.png.0c5512268c5390917ee312ea9b7a4b13.png

Ligt qua lengte eigenlijk ook dichter bij de C klasse dan de uitgaande CLA. Respectievelijk 2,8cm en 3,5cm verschil.

Geplaatst:

Prijzen zijn nog niet gekend? 

Geplaatst:

Enkel dit kunnen terugvinden:

Mercedes zieht die Bestellfreigabe für den CLA vor – sie erfolgt nun am 29.04.2025

In Belgien und Luxemburg können Großkunden den neuen CLA 250+ EQ bereits in zwei Editions bestellen.

In Belgien ist die inoffizielle Bestellfreigabe für Großkunden bereits erfolgt. Großkunden können den CLA 250+ EQ als Business Edition (Sondermodell Benelux) für 56.870 EUR (inkl. 21% belgischer MwSt) bestellen .

Die offizielle Bestellfreigabe für den CLA sollte ursprünglich Mitte Juni 2025 stattfinden. Am 11.04.2025 wurden die Verkäufer von den Verkaufsleitungen der jeweiligen Niederlassungen darüber informiert, dass die Bestellfreigabe für den CLA auf den 29.04.2025 vorgezogen wird.

Der CLA 350 4matic EQ wird vermutlich dann ab Mitte Juni 2025 die Bestellfreigabe erhalten.

Die Umfänge der belgischen Business Edition umfasst folgende Sonderausstattungen:

• Metallic Lackierung
  • 18 Zoll Leichtmetallräder 225er rundum
  • Multibeam LED Licht mit Fernlichassistent
  • Parkpaket mit Rückfahrkamera
  • Keyless-Go inkl. Hands-free Access
  • GUARD 360° Fahrzeugschutz Plus
  • Totwinkelassistent
  • Spiegelpaket mit elektrisch anklappbaren Außenspiegeln
  • Flächenbündige Türgriffe (außen)
  • Komfortsitze in schwarz Artico / Stoff
  • 4-Wege Lordosenstütze
  • Sitzheizung
  • Festes Panoramadach
  • Dachhimmel in schwarzem Stoff
  • Ambiente Licht
  • Zierteile Aluminium
  • Digitales Kombiinstrument 10,25 Zoll
  • 14 Zoll Mediadisplay
  • Premium Navigationssystem auf Google Maps Basis
  • Selfie & Videokamera
  • Induktives Laden vom smartphone
  • Smartphone Integration für Apple Carplay und Android Auto

CLA 250+ Sport Edition (Sondermodell Benelux) für 59.895 EUR (inkl. 21% belgischer MwSt)

Die Sport Edition basiert auf der Business Edition und hat weitere Ausstattungsmerkmale:

• AMG Line
  • 19 Zoll AMG Leichtmetallic Räder
  • Night-Paket inkl. getönter Scheiben ab der B-Säule
  • 2-Zonen Thermotronic
  • Sportsitze Microcut/Artico in schwarz
  • Memory Paket für Fahrer- und Beifahrersitz
  • Sportlenkrad in Nappaleder
  • AMG Fußmatten
  • AMG Sportpedale mit gebürstetem Edelstahl und schwarzen Noppen.

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 15/4/2025 om 11:10, Speedhunter zei:

Prijzen zijn nog niet gekend? 

image.thumb.png.88d71d50a0a92d29d5b5ab22d8214de0.pngSinds enkele dagen te configureren.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Voor het rijbereik dat ze geven vind ik die prijzen relatief goed meevallen. 

Geplaatst:

Mooi kleurenpallet 😐

image.png.d2ed5f02dd5436ee638c2a9133554c4d.png

• Grappig 1
  • Verdrietig 1
Geplaatst:
1 uur terug, Stancke zei:

Mooi kleurenpallet 😐

image.png.d2ed5f02dd5436ee638c2a9133554c4d.png

Neen. Dit is een kleuren-pallet:

979_772_1.webp

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 6
Geplaatst:

Dit is toch wel een massive fail van Mercedes... beetje van het penny wise, pound stupid principe...

De wagen kan blijkbaar niet laden aan 400v snelladers... Waardoor een heel groot deel van de Tesla chargers en oudere snelladers niet compatible zijn met de wagen.

The new Mercedes CLA has problems ahead of launch: the car can’t charge at older 400V DC stations.

Mercedes has often been criticized for poor charging power for premium brand claims. That’s why the new MMA platform underpinning the new Mercedes CLA was designed from the ground up with 800V technology. As a result, the new electric model has a very good charging power of up to 320 kW compared to a maximum of 205 kW for current models in the EQE/EQS range.

However, the new technology is not compatible with older 400V DC stations. By comparison, however, competitors offer solutions that are compatible with these stations. Hyundai-Kia has a DC-DC converter for cases where cars are charging at older 400V stations. The PPE platform used for the new Porsche Macan and Audi Q6 e-tron models has an innovation that allows the split of the 800V battery into “two 400V batteries”, so charging works at older 400V stations.

But Mercedes doesn’t have such a converter installed on the car, at least not in countries with a well-developed network of 800V DC stations. Therefore, the new Mercedes CLA will not be able to charge at the old 400V stations, which usually have a maximum charging capacity of 50 kW. This is also stated by Mercedes in the car configurator: “Fast charging is only possible at 800-volt stations.” Incidentally, in the car’s navigation system, which now works with Google Maps and also has a route planner function displaying the charging stations, only 800-volt stations are active.

However, the car is equipped with a DC-DC converter but this is only used to convert from 800V to 12V for on-board consumers such as headlights, seat heating, or the multimedia system.

Charging from a home wall box or public AC outlets up to 22 kW is not affected.
There were 882,012 public charging points in Europe at the end of 2024, of which 16% were DC stations and 84% AC stations. Doing a calculation results in 144,121 DC charging points and about 13% of them are older than 400V stations with a maximum of 50 kW.

Echt waar... De andere 800v modellen op de markt (Hyundai Ioniq 5, 6 en 9, Kia EV 6, 9 en De Audi's en Porsches op het PPE platform) hebben allemaal wél een 400v omvormer...

• Grappig 1
Geplaatst:

Kan toch niet dat ze dit zo op de markt gaan brengen?

Geplaatst:
2 uren geleden, kwiekie zei:

Ik vrees ervoor. @Carlito @William Blake weten jullie of er een 400V omvormer beschikbaar wordt gesteld?

Geplaatst:

Ik zit niet meer bij MB, dus ben niet meer mee met die dingen 

maar als ik het zo lees, ik ga zelf quasi nooit aan 50kW laders hangen, omdat dat geen snelladers zijn. Dus of ik het zou missen weet ik niet. 

Geplaatst:
7 uren geleden, kwiekie zei:

idd… onbegrijpelijk 

• Whut?! 1
Geplaatst:
6 uren geleden, Carlito zei:

Ik zit niet meer bij MB, dus ben niet meer mee met die dingen 

maar als ik het zo lees, ik ga zelf quasi nooit aan 50kW laders hangen, omdat dat geen snelladers zijn. Dus of ik het zou missen weet ik niet. 

Die 400V laders zijn vaak ook meer dan de 50kW... Meer dan de helft van alle Tesla superchargers in West-Europa zijn 400v... bij de landen die voorop liepen in de overschakeling naar EV's (NL, Noorwegen maar ook wij) zelfs dat meer dan de helft.

Geplaatst:

Weet niet of dit zo een probleem gaat zijn gezien de meeste nieuwe en geplande installaties 800V technologie zullen zijn.

tijd zal het uitwijzen.

Vooral benieuwd naar de eerste objectieve testen en de werkelijke autonomie 😎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid