Ga naar inhoud

Autokeuring 2028

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
12 uren geleden, josenjef zei:

Vandaag heb je die keuze toch ook gewoon. Vorige week mijn oud krot verkocht zonder keuring, is toch geen probleem. Keuring voor verkoop is een argument wanneer je er voor een deftige prijs wil afgeraken, dat zal in de toekomst niet veranderen toch?

Je mag een tweedehandswagen zonder keuring voor verkoop enkel verkopen aan een professionele handelaar, niet aan een particulier.
Die handelaars worden dan geacht beter te weten wat ze kopen, minder kans om in 't zak gezet te worden dan tante terry die gewoon een cheap karretje wil. 

Als je plots een half wrak aan een tante terry kan verpatsen met geldige keuring van pak 20 maanden geleden, zonder keuring voor verkoop, met versleten banden, versleten remmen, etc.. Toch een groter risico voor de veiligheid, lijkt me. 

Geplaatst:

Wel inderdaad. Ik spreek over deftige auto's tweedehands verkopen. Dan zou ik sowieso op eigen initiatief een keuring laten doorgaan net voor de verkoop, om het verschil te maken met dezelfde kar zonder keuring. Voor hetgeen die keuring maar kost. En als je weet dat je auto in orde is moet je er zelfs niet eens schrik van hebben.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
11 uren geleden, Alexis zei:

Je mag een tweedehandswagen zonder keuring voor verkoop enkel verkopen aan een professionele handelaar, niet aan een particulier.
Die handelaars worden dan geacht beter te weten wat ze kopen, minder kans om in 't zak gezet te worden dan tante terry die gewoon een cheap karretje wil. 

Als je plots een half wrak aan een tante terry kan verpatsen met geldige keuring van pak 20 maanden geleden, zonder keuring voor verkoop, met versleten banden, versleten remmen, etc.. Toch een groter risico voor de veiligheid, lijkt me. 

Wist ik niet. Dan ben ik al in "overtreding" geweest, zowel als koper als verkoper. Ik weet wel niet hoe ze dat zouden opvolgen?

Geplaatst:
18 minuten geleden, Bompa zei:

Wel inderdaad. Ik spreek over deftige auto's tweedehands verkopen. Dan zou ik sowieso op eigen initiatief een keuring laten doorgaan net voor de verkoop, om het verschil te maken met dezelfde kar zonder keuring. Voor hetgeen die keuring maar kost. En als je weet dat je auto in orde is moet je er zelfs niet eens schrik van hebben.

Dat zie je nu in landen waar dat systeem al zo is, dat deftige auto's verkocht worden met een "verse" keuring. Daar gaan alle alarmbellen af wanneer iemand een auto verkoopt net voor hij een nieuwe keuring nodig heeft 😉

Geplaatst:
1 uur geleden, josenjef zei:

Dat zie je nu in landen waar dat systeem al zo is, dat deftige auto's verkocht worden met een "verse" keuring. Daar gaan alle alarmbellen af wanneer iemand een auto verkoopt net voor hij een nieuwe keuring nodig heeft 😉

ja, zou ik ook denken. Al hebben die andere landen wel geen carpass. Dat is ook geen waterdicht systeem maar toch al weer een extra stap die moeilijk te omzeilen valt

Geplaatst:

Het zijn imho allen oplossingen om de wachtrij te verkorten maar niets die de veiligheid ten goede komt. 

Een (nog strengere) keuring voor verkoop kan ik alleen maar aanmoedigen en nu zou die vervallen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, Simoni zei:

Het zijn imho allen oplossingen om de wachtrij te verkorten maar niets die de veiligheid ten goede komt. 

Een (nog strengere) keuring voor verkoop kan ik alleen maar aanmoedigen en nu zou die vervallen.

Jij die in het vak zit, waar zou je willen dat ze nog strenger op toezien? En waarop mogen ze coulanter zijn? 

Ik zou denken strenger op alles van veiligheid? En dan écht veiligheid, niet 'je hebt stalen remleidingen / schijfremmen steken en da's niet OEM'. 
Coulanter bvb 'die spoiler / dat stuur is niet origineel'. 

Geplaatst:

Het is natuurlijk anekdotisch maar bij ons - voor de oldtimers - zijn ze soms absurd streng op afstelling van de lichten. Dit terwijl je weet dat een slecht wegdek al voldoende kan zijn om die afstelling te ontregelen én dat voor die kaarslichtjes nu ook niet per se als storend ervaren wordt. 

Anderzijds vind ik het ongelooflijk wat voor banden, schokdempers, ophangingsrubbers,... er soms een groene kaart krijgen terwijl ze makkelijk 20jr en ouder zijn en overduidelijk gewoon versleten of verstorven zijn. 

Maar o wee als je ruitensproeier niet correct werkt. 

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
3 uren geleden, Simoni zei:

Het is natuurlijk anekdotisch maar bij ons - voor de oldtimers - zijn ze soms absurd streng op afstelling van de lichten. Dit terwijl je weet dat een slecht wegdek al voldoende kan zijn om die afstelling te ontregelen én dat voor die kaarslichtjes nu ook niet per se als storend ervaren wordt. 

Anderzijds vind ik het ongelooflijk wat voor banden, schokdempers, ophangingsrubbers,... er soms een groene kaart krijgen terwijl ze makkelijk 20jr en ouder zijn en overduidelijk gewoon versleten of verstorven zijn. 

idd. ik had op mijn E34 grotere schijven gestoken en dat zagen ze...terwijl dat helemaal niet opvalt vind ik. Maar als je dan ziet wat ik aan de 1 serie heb veranderd en ze dat dan plots niet zien. Is wel allemaal heel vreemd. Daarom is het misschien goed (voor de veiligheid) dat een BMW dealer binnenkort BMW's mag gaan keuren ipv een familiebedrijf (want dat is de keuring nu eenmaal) dat alle merken doet en een monopolie heeft met de overheid.

Geplaatst:
4 uren geleden, Alexis zei:

niet 'je hebt stalen remleidingen / schijfremmen steken en da's niet OEM'. 

Ik vind dat ne moeilijke. Kenji steekt dat misschien ook van AliExpress ...

Geplaatst:
46 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik vind dat ne moeilijke. Kenji steekt dat misschien ook van AliExpress ...

daarom heb je een ce keuring of TUV keuring he. Dat ze die maatstaf dan ook in Belgie gebruiken.

Geplaatst:
4 uren geleden, Simoni zei:

Meeste klanten die terug komen is afgekeurd op de lichten, precies of ik kan geen lichten regelen. Vind het ook belachelijk dat ze daar niet wat meer tolerantie voorzien (vooral als ze te laag staan).  En dan daarna ook maar blijven schudden in de hoop dat er een rubber gaat breken. Ook hier, dat zijn oldtimers man, daar moet je niet zoveel kracht op zetten. 

Ga maar eens naar de keuring met een 2pk...

Een remschijf mag ook de veel te dun zijn maar owee als er gaatjes in zitten....oooh nee dat mag niet???

Hier ook ik ben helemaal voor jaarlijkse keuring, maar niet op deze manier dat het nu gebeurd. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als de opmerkingen of afkeuren inderdaad met veiligheid te maken heeft, kan ik dat allemaal volgen en is het terecht. Maar dat is zelden het geval zoals velen hier al mee gemaakt hebben. Mijn auto is ooit afgekeurd, omdat de ruitensproeier niet werkte. Een week erna ging mijn vrouw met haar auto naar de keuring en kreeg volgende opmerkingen "mevrouw uw remleidingen zijn gebarsten, breng dat in orde tegen volgende keer hé". En jawel een groene kaart ....
Tot zover correctheid ivm veiligheid 🙂

Geplaatst:
3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

daarom heb je een ce keuring of TUV keuring he. Dat ze die maatstaf dan ook in Belgie gebruiken.

En dan gezeik dat je dat papierke niet mee hebt.

Of afkeur omdat de stempel niet (meer) leesbaar is.

Ga je ook veel gezaag en geklaag hebben. 

Maar anders is het niet controleerbaar.

Geplaatst:

Je zou iedere auto een (digitaal) paspoort kunnen geven waarin al dat soort fatsoenlijke aanpassingen vastgelegd zijn. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, PieterA zei:

Je zou iedere auto een (digitaal) paspoort kunnen geven waarin al dat soort fatsoenlijke aanpassingen vastgelegd zijn. 

Remmen en leidingen en hun papierkes? Again, hoe ga jij als eigenaar aantonen dat het echt wel dezelfde remleidingen zijn als de nummer erop niet meer leesbaar is?

Geplaatst:

Wil je de keuring verbeteren? Maak ze verantwoordelijk voor x tijd en/of x kilometers.

Na bijvoorbeeld 2000kms na een keuring zou je met normaal rijgedrag niet onder de 1,6mm op je banden mogen zitten. Idem met je remmen.

Gaan ze niet graag hebben, maar gaan ze wel serieuzer controleren op shit die er toe doet. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
8 uren geleden, gewoon ik zei:

Remmen en leidingen en hun papierkes? Again, hoe ga jij als eigenaar aantonen dat het echt wel dezelfde remleidingen zijn als de nummer erop niet meer leesbaar is?

In de veronderstelling dat je bij de registratie ervan fatsoenlijk gerief gestoken hebt lijkt het me sterk dat iemand deze daarna zou vervangen hebben door inferieure exemplaren(?) 

Geplaatst:
Op 8/7/2025 om 08:39, josenjef zei:

Wist ik niet. Dan ben ik al in "overtreding" geweest, zowel als koper als verkoper. Ik weet wel niet hoe ze dat zouden opvolgen?

Opvolgen niet maar de particuliere koper heeft wel het recht om de koop te laten ontbinden als er geen car-pass bij zit. Hoeft daar zelfs geen reden voor te geven. 

Geplaatst:
15 uren geleden, gewoon ik zei:

In Duitsland gaat dat toch dus moet dat hier ook wel lukken. 

En remblokken van autodoc bestellen van de goedkoopste leverancier mag wel. Ik snap gewoon niet waarom ze gekoelde schijven (met gaten in) afkeuren? Oke als er barsten in zitten afkeuren. Het houdt gewoon geen steek hoe hun regels zijn hieromtrent (GOCA). Zelfde met de stalen remleidingen....why? 

Geplaatst:
54 minuten geleden, Bjorno zei:

In Duitsland gaat dat toch dus moet dat hier ook wel lukken. 

En remblokken van autodoc bestellen van de goedkoopste leverancier mag wel. Ik snap gewoon niet waarom ze gekoelde schijven (met gaten in) afkeuren? Oke als er barsten in zitten afkeuren. Het houdt gewoon geen steek hoe hun regels zijn hieromtrent (GOCA). Zelfde met de stalen remleidingen....why? 

Nee het gaat. Maar na 1 jaar is die nummer niet meer leesbaar en onleesbare nummers = afkeur. Want jij kan nooit meer bewijzen dat je papiertje en die slang over hetzelfde spreken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in