Ga naar inhoud

Rijden met diesel fors duurder in 2012


Stancke

Aanbevolen berichten

In 2012 kan de kilometerkost voor mensen met een wagen met dieselmotor tot mogelijk 20 procent stijgen. Dat berekende automobilistenbond VAB. De belangrijkste oorzaken, aldus woordvoerder Maarten Matienko van de VAB, zijn het wegvallen van de ecopremie en de sterk gestegen dieselprijs.

Tot eind vorig jaar gaf de federale overheid nog een korting van 3 tot 15 procent naargelang de CO2-uitstoot. Het waren vooral de compacte gezinswagens met dieselmotor die van de hoge premie van 15 procent konden profiteren.

De brandstofprijzen aan de pomp zijn het afgelopen jaren sterk gestegen. In vergelijking met de gemiddelde prijs in 2010 blijkt vooral diesel veel duurder geworden te zijn. Benzine steeg van 1,45 euro tot 1,619 euro: stijging met 11,3 procent. De dieselprijs nam toe van 1,2 euro naar 1,486 euro: stijging met 23,6 procent.

Vooral compacte gezinswagens getroffen

Om het effect voor de autogebruiker te berekenen, vergeleek VAB de gemiddelde kilometerkostprijs van gezinswagens in 2010 en 2012. Dit deed VAB voor twee prijscategorieën: gezinswagens tot 17.000 euro en gezinswagens tot 27.000 euro.

Wie kiest voor een nieuwe compacte gezinswagen in de categorie tot 17.000 euro gaat beduidend meer betalen per gereden kilometer:

- 10.000 km/jaar: van 42,6 eurocent naar 50,8 eurocent per kilometer = stijging met 19,2%.

- 20.000 km/jaar: van 26,4 eurocent naar 32 eurocent per kilometer = stijging van 22%

In de categorie tot 27.000 euro valt de meerprijs van de kilometerprijs nog mee omdat die categorie wagens sowieso zelden op de 15% CO2 premie kon rekenen. Het wegvallen van de CO2 premie heeft daardoor veel minder effect.

- 10.000 km/jaar: van 65 eurocent naar 71 eurocent per kilometer = stijging met 9,2%

- 20.000 km/jaar: van 38,6 eurocent naar 42,6 eurocent per kilometer = stijging van 10,3%

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120101_045

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, een diesel verbruikt nog altijd veel minder. Ik rijd nu D5 @7-8l/100km als ik bvb. met een T5 zou rijden dan zou dit 14-16l/100km gemiddeld zijn als ik dezelfde rijstijl handhaaf, dan zal de dieselprijs nog wel énorm mogen stijgen vooraleer het voor mij voordeliger is met een naft te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bekijk het tov mijn kilometervergoeding: ik zal weer wat minder overschot hebben, maar voorlopig blijft 't nog interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin
Tja, een diesel verbruikt nog altijd veel minder. Ik rijd nu D5 @7-8l/100km als ik bvb. met een T5 zou rijden dan zou dit 14-16l/100km gemiddeld zijn als ik dezelfde rijstijl handhaaf, dan zal de dieselprijs nog wel énorm mogen stijgen vooraleer het voor mij voordeliger is met een naft te rijden.

Ik moet als een crimineel rijden om aan 11l gemiddeld te komen (geen autosnelweg). Denk dat het verbruik met een gechipte A3 2.0 TDI 163pk niet zoveel lager zal liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet als een crimineel rijden om aan 11l gemiddeld te komen (geen autosnelweg). Denk dat het verbruik met een gechipte A3 2.0 TDI 163pk niet zoveel lager zal liggen.

:facepalm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ex A6 2.0tdi met zo'n 190hp had een gemiddeld verbruik van 6.5 liter aan de pomp ;) . E250 automaat zit nu aan 7l,dat mag jij toch is nadoen met uw benzine motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet als een crimineel rijden om aan 11l gemiddeld te komen (geen autosnelweg). Denk dat het verbruik met een gechipte A3 2.0 TDI 163pk niet zoveel lager zal liggen.

Ik denk niet dat pk's als maatstaf kunnen genomen worden voor een verbuik te staven, cubic inches wel lijkt mij.

11l is dan ook zot veel voor een 1.8l.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat pk's als maatstaf kunnen genomen worden voor een verbuik te staven, cubic inches wel lijkt mij.

11l is dan ook zot veel voor een 1.8l.

Ik zit aan 12.6 gemiddeld met een 2.0 naft.

En heel veel autostrade ...

:oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met m'n 1.9cdti 100pk over 92k kms aan 8.7
Ik zit aan 12.6 gemiddeld met een 2.0 naft.

En heel veel autostrade ...

:oops:

One big WTF gasten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat pk's als maatstaf kunnen genomen worden voor een verbuik te staven, cubic inches wel lijkt mij.

11l is dan ook zot veel voor een 1.8l.

Huh wat?! Mijn TT deed 12 liter en ik reed betrekkelijk braaf!

Die 116i nu rijd ik sportief en ik zit gemiddeld aan 7,8 liter. Knap is dat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin
Mijn ex A6 2.0tdi met zo'n 190hp had een gemiddeld verbruik van 6.5 liter aan de pomp ;) . E250 automaat zit nu aan 7l,dat mag jij toch is nadoen met uw benzine motor.

Niet met de rijstijl die ik omschrijf. Als ik gewoon met het verkeer meerijd en af en toe eens stevig doortrek (sportief dus) kom ik ook maar aan 8-8,5. En dat was met 55pk meer dan de uwe ook zo.

Pot verwijt de ketel.

Ik dacht wel dat er niets andes zou uitkomen.

Ik denk niet dat pk's als maatstaf kunnen genomen worden voor een verbuik te staven, cubic inches wel lijkt mij.

11l is dan ook zot veel voor een 1.8l.

Dus jij vindt 11l gemiddeld veel als je een 1.8 TFSI constant boven de 4500 toeren jaagt? Ik denk dat die facepalm smiley hier meer op zijn plaats is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dan heb ik serieus een fout gedacht van die "kleine" blokjes. Maar dan is het verschil des te groter met diesels. Quasi altijd volgas vanaf dat ik kan resulteert in 8,0-8,5l hier.

Denk dat de dieselprijs nog fors mag gaan stijgen om't verschil met een benzine bij te benen, lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dan heb ik serieus een fout gedacht van die "kleine" blokjes. Maar dan is het verschil des te groter met diesels. Quasi altijd volgas vanaf dat ik kan resulteert in 8,0-8,5l hier.

Denk dat de dieselprijs nog fors mag gaan stijgen om't verschil met een benzine bij te benen, lijkt mij.

Een atmo motor met hetzelfde vermogen als een kleine turbomotor is meestal zuiniger bij sportief rijden. Bij rijden als een slak is de turbo motor zuiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast caoimhin
Wow, dan heb ik serieus een fout gedacht van die "kleine" blokjes. Maar dan is het verschil des te groter met diesels. Quasi altijd volgas vanaf dat ik kan resulteert in 8,0-8,5l hier.

Denk dat de dieselprijs nog fors mag gaan stijgen om't verschil met een benzine bij te benen, lijkt mij.

Verschil in aankoopprijs met een gelijkwaardige diesel A3 is er ook, en fun mag ook zijn prijs hebben. En 100pk verschil met de uwe mag je ook niet vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze jagen de mensen weer schrik aan zenne...

op de feestjes de laatste dagen ook weer vanalles gehoord: "ja, nieuws gehoord.? nen dieselauto gaat ons vanaf januari 25% meer kosten!!!!!"

jaja, als ge ne nieuwe koopt omdat de ecopremie wegvalt en de diesel licht duurder wordt..

aah?

:fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid