Asserti 3.417 Geplaatst: 2 augustus 2025 Geplaatst: 2 augustus 2025 Ik vond niet meteen een topique over aanhangwagens, dus misschien kan er hier eentje gestart worden. Gisteren kocht ik dus een bootje met een remork onder. In de hoop dat ik die gewoon kon betalen, aan m'n auto hangen en naar huis ermee. Ijdele hoop dus. De remork heeft geen verlichting en een wiellager of 2 die te vervangen zijn. Geen drama. Wat me wel vervelender lijkt is het feit dat er geen chassisnummer is, noch typeplaatje of gelijkvormigheidsattest. Het internet geeft me tegenstrijdige verhalen. Volgens Vlaanderen.be moet een aanhangwagen van voor 2012 geen chassisnummer hebben. Maar hoe weet je of die remork zo oud is? Aanhangwagens | Vlaanderen.be Quote Homologatie van uw aanhangwagen Alle lichte aanhangwagens (MTM <= 750 kg) met productiedatum of datum van eerste gebruikname vanaf 2012 moeten over een chassisnummer en een gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC) beschikken. Het gelijkvormigheidsattest omschrijft hoe uw aanhangwagen is opgebouwd en bevat informatie over afmetingen, gewicht en de bandenmaat. Daarbij hoort ook een Europees goedkeuringsnummer. Op een reeds offline gehaalde website van de politie lees ik iets anders: Wettelijke vereisten aanhangwagen | K-L-M Quote OPGELET! Sinds 2012 is er een verplichte homologatie voor zelfbouw aanhangwagens. Alle aanhangwagens – geremd en ongeremd – dienen vanaf 2012 over een chassisnummer en een COC attest (Certificate of conformity) te beschikken. Hierbij hoort ook een Europees goedkeuringsnummer. Het COC attest omschrijft hoe de aanhangwagen is opgebouwd. Het bevat zaken als: afmetingen gewichten bandenmaat Alle informatie omtrent de homologatie kan u terugvinden op https://www.vlaanderen.be/homologatie-van-voertuigen-en-voertuigonderdelen Deze folder zegt dan weer iets anders: Folder ongeremde aanhangwagen.pdf Quote CHASSISNUMMER EN IDENTIFICATIE Elke aanhangwagen moet voorzien worden van een chassisnummer en een identificatieplaatje, dus ook zelfgebouwde aanhangwagens. Het identificatieplaatje vermeldt steeds het merk en/of de naam van de aanhangwagen, het chassisnummer, de MTM en het maximum toegelaten gewicht per as. Je bent in orde met de wetgeving als de MTM op het identificatieplaatje kleiner of gelijk is aan het maximumgewicht dat je voertuig mag slepen. De gegevens op het identificatieplaatje mag je zelf bepalen. Ze moeten vooral uniek en makkelijk te onthouden zijn. Geef bijvoorbeeld als “naam” of “merk” je eigen achternaam of de naam van je huisdier in. Als “chassisnummer” kan je best je rijksregisternummer nemen. Volgens de verkoper hoeft een chassis of typeplaatje niet, omwille van de leeftijd. Hij zou dat al eens nagevraagd hebben bij de Politie. Maar iedereen weet dat verkopers niet te vertrouwen zijn, dus ga ik op onderzoek uit. Iemand hier met kennis van zaken? @gTa bvb? 1 Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 2 augustus 2025 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2025 Op BeyondGaming (9lives toch niet?!) zijn er al wat mensen met ervaring: Aanhangwagen <750 kg wetgeving| Pagina 2 | BeyondGaming Quote Ik heb inmiddels uit curiositeit eens geïnformeerd bij het Vlaams Departement van Mobiliteit. Daar kreeg ik het antwoord dat àlle aanhangwagens, ook die van voor 2012, over een chassisnummer en typeplaatje moeten beschikken. Ze zijn dan wel weer vrijgesteld van gelijkvormigheidsattest (COC). Dat typeplaatje kan je blijkbaar gewoon zelf maken en bevestigen waarbij ik zelf een chassisnummer verzin, bv PlutusBG1234, MTM 750kg, en dan zou dat in orde moeten zijn. Quote 2 jaar geleden samen met mijn pa tegen de lamp gelopen omdat we bij een politiecontrole bij het containerpark niet in orde waren met zijn 20 jaar oude aanhangwagen. Mijn pa heeft toen effectief een boete gekregen. Tis net bij zo'n containerparkcontrole dat de verkoper van m'n remork navraag heeft gedaan, waarna hem verteld werd dat het niet nodig zou zijn.. M'n remork is er eentje van Mécanorem. Eens luisteren bij die constructeur of hij me kan helpen. Quote
gTa 28.020 Geplaatst: 2 augustus 2025 Geplaatst: 2 augustus 2025 Sorry, geen expertise hierin. Wel weer prachtige Vlaamse regelgeving. "HEEFT EEN IDENTIFICATIEPLAATJE NODIG !!!! Maar je mag wel zelf verzinnen wat er op staat." 1 Quote
Goesting 431 Geplaatst: 2 augustus 2025 Geplaatst: 2 augustus 2025 1 uur geleden, Asserti zei: BeyondGaming (9lives toch niet?!) Klopt, in januari 2021 is 9lives overgegaan in BeyondGaming omdat Telenet ermee stopte. Men is wel van nul moeten beginnen, maar het geanonimiseerde 9lives archief kan je nog inkijken onder Forum => Archive. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 2 augustus 2025 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2025 De 9lives referentie (tis hier 9lives niet) is een running joke hier Het lijkt erop dat een chassisnummer inslaan en een identificatie plaatje bevestigen me in regel zal stellen: https://www.duoprint.be/2019/09/identificatieplaatje-voor-aanhangwagens.html?m=1 https://schoenmakerijmario.shop/Identificatieplaatje-aanhangwagen?srsltid=AfmBOoqa8la-srQdrqHJbnwoRcrcO6D6iIFkXdo3us8KmLT7RfKkGoIS De bedoeling lijkt me vooral het kunnen identificeren van de remork bij verlies of diefstal, meer niet Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 2 augustus 2025 Geplaatst: 2 augustus 2025 Je laatste bericht is correct. Ik heb voorlopig enkel een typeplaatje op de mijne hangen, chassisnummer zou nog gedaan moeten worden. Met mijn gebruik - een paar keer containerpark per jaar - is het er nog niet van gekomen. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 2 augustus 2025 Geplaatst: 2 augustus 2025 Ik heb de mijne (dubbelas van 2,5M lang) trouwens tweedehands gekocht in 2012. Ondertussen doorheen de jaren nieuw hout ingestoken, 4 nieuwe banden opgelegd en de verlichting aangepast naar LED verlichting zodat het er wat moderner uitziet. Heb zelf geen trekhaak meer, dus gebruik hem amper. Maar aangezien dat niets kost om bij te houden doe ik hem niet weg. Mijn vader en zus hebben trouwens allebei dezelfde. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 2 augustus 2025 Geplaatst: 2 augustus 2025 Voor je verlichting kan je gebruik maken van zo'n kant en klaar setje, dat is het handigste voor dat type trailer lijkt me. Kan je afnemen als je het water in rijdt. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 3 augustus 2025 Geplaatst: 3 augustus 2025 Dat heeft mijn buurman. Grootste rommel ever… hij was blij toen er eentje afviel tijdens het rijden, zodat hij met minder hartenpijn een deftige montage kon doen Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 3 augustus 2025 Geplaatst: 3 augustus 2025 Snap ik, alleen weet ik niet of je hier veel beter af bent met een deftige montage. Ik heb geen ervaring met zulke trailers, maar als je dat onder water zet achteraan lijkt het me zo te zijn dat dit ook problemen kan geven. Toch als dat gewone achterlichten zijn, daar gaat water inkomen. Of zie ik dat fout en bestaan er speciale, waterdichte lampen voor dat soort toepassingen? Of ben ik helemaal fout en pak je die boot gewoon op met een paar man en komt dat niet in het water? Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 3 augustus 2025 Geplaatst: 3 augustus 2025 Alternatief voor die magneetdingen is uiteraard zo'n voorgemonteerde balk. Dan kan je die eraan bevestigen met tie-straps. https://www.aanhangwagendirect.nl/products/lichtbalk-137cm-8-meter-hoofkabel-7-polig?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=21161425390&utm_campaign=PMax+-+BE+-+TRL&utm_source_platform=Google+Ads&gad_source=1&gad_campaignid=21151036278&gbraid=0AAAAAD5Rn5NXoDj49PWrsMBTzUn8OodHP&gclid=EAIaIQobChMI1-b77KDvjgMV9TsGAB1zkjGKEAQYCCABEgK_F_D_BwE Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 3 augustus 2025 Geplaatst: 3 augustus 2025 Verwijderbare lichtbak. Normaal op een remork moet je vaste lichten hebben. Uitzonderingen zijn er voor boottrailers. Maar goed bij die ongekeurde rommel ben je vaak al blij dat er een licht opzit dat werkt of anders toch ergens een reflector, want je ziet er toch rondrijden, waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is dat ze nog geen accidenten zijn tegengekomen. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 3 augustus 2025 Geplaatst: 3 augustus 2025 Hierbij een foto van de mijne toen mijn zus hem kwam ophalen om te gebruiken bij de kluswerken bij haar thuis. Toen had ze zelf nog geen aanhangwagen, ondertussen heeft ze dezelfde gekocht. LED achterlichten (van op Ali, kost 2x niets) smoelen toch net wat beter Quote
Alexis 5.934 Geplaatst: 4 augustus 2025 Geplaatst: 4 augustus 2025 De vraag is vooral hoeveel je nog van de prijs hebt kunnen doen hierdoor! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.