Roger 310 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Op 14/2/2026 om 19:17, Super95 zei: Tot er een externe zijn Panamera parkeert naast zijn head of department zijn i5. Bij ons kon je vroeger de externen er zo uithalen 911, paar M's, AMG, .. Nu haal je er vooral de bestuursleden uit, want dan staan er in de ondergrondse parking plots Aston Martin's en dergelijke. Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 41 minuten geleden, msxx zei: Ben zelf eigenaar geweest van F10 5-reeks, 3-reeksen F en G, X3 G01, en nu 5-reeks G31. Het is de interieurafwerking en budget richting doordachte details waarvoor je het hogere segment wilt rijden. Dat is wat ik verwijs naar de voordelen (zie mijn comment ok er zijn voordelen), ik had het op technologie en feit dat de i5 verouderd is op dat gebied. Alle argumenten die ik hier lees op het forum over EVs gaat over range en laadtijd (om te gaan skiën). Dus op het technologisch gebied is de iX3 de betere dan de i5. Als range en laadtijd geen probleem zijn, dan reed ik nu ook met de i5 ipv Q6. En met de toekomstige facelift i5, hoop ik dat dezelfde batterij technologie van de iX3 bij de i5 komt, volg ik je redenering terug dat de i5 een hoger segment is, maar mijn argumentatie ging puur over het technologische aspect. 1 Quote
Cyrano.ak 2.635 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Afgelopen weekend even langs geweest bij de dealer en levertermijn zou via hen augustus zijn. Ik ben benieuwd hoe snel die gaat oplopen zodra eDrive40 bestelbaar is. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 1 uur terug, BelgianRally zei: Dat is wat ik verwijs naar de voordelen (zie mijn comment ok er zijn voordelen), ik had het op technologie en feit dat de i5 verouderd is op dat gebied. Alle argumenten die ik hier lees op het forum over EVs gaat over range en laadtijd (om te gaan skiën). Dus op het technologisch gebied is de iX3 de betere dan de i5. Als range en laadtijd geen probleem zijn, dan reed ik nu ook met de i5 ipv Q6. En met de toekomstige facelift i5, hoop ik dat dezelfde batterij technologie van de iX3 bij de i5 komt, volg ik je redenering terug dat de i5 een hoger segment is, maar mijn argumentatie ging puur over het technologische aspect. Tegen 2030 zal die technologie wel op punt staan Tot die tijd nog even ICE-en Bij de i5 zou ik nu gaan voor de 540d Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Buiten de snellere laadtijden zie ik de laatste tijd nog weinig verbeteringen in EV technologie. Nieuwe iX3 geraakt bv niet eens dubbel zover als een Cupra Born 58 al heeft die bijna dubbel de batterij capaciteit. Het is echt afwachten tot de solid state batterijen er zijn voordat we zuiniger EV's gaan krijgen. Quote
Roger 310 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Moet dat dan? De range die een iX3 haalt lijkt mij toch gewoon voldoende? Spel weegt ook al snel 500kg meer dan die Cupra Born, dus dat die dan niet dubbel de range haalt is ook niet zo verwonderlijk. Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 37 minuten geleden, mrbbs zei: Buiten de snellere laadtijden zie ik de laatste tijd nog weinig verbeteringen in EV technologie. Nieuwe iX3 geraakt bv niet eens dubbel zover als een Cupra Born 58 al heeft die bijna dubbel de batterij capaciteit. Het is echt afwachten tot de solid state batterijen er zijn voordat we zuiniger EV's gaan krijgen. Je vergelijkt dan ook twee verschillende types wagen, dan zou ik graag de i3 met de iX3 batterij technologie vergelijken met de Cupra Born 58. Dan zul je wel de dubbele afstand krijgen & minder lange stops met de snellere laadtijden. Benieuwd wat Sold State Batterijen ons zal brengen. Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 1 uur geleden, BelgianRally zei: Dat is wat ik verwijs naar de voordelen (zie mijn comment ok er zijn voordelen), ik had het op technologie en feit dat de i5 verouderd is op dat gebied. Alle argumenten die ik hier lees op het forum over EVs gaat over range en laadtijd (om te gaan skiën). Dus op het technologisch gebied is de iX3 de betere dan de i5. Als range en laadtijd geen probleem zijn, dan reed ik nu ook met de i5 ipv Q6. En met de toekomstige facelift i5, hoop ik dat dezelfde batterij technologie van de iX3 bij de i5 komt, volg ik je redenering terug dat de i5 een hoger segment is, maar mijn argumentatie ging puur over het technologische aspect. Ga ik volledig in mee. En dat maakt het voor mij ook moeilijk in het kopje. Een ix of Eletre is exclusiever, maar de ix3 de betere qua technologie. Iets waar je vroeger met een ice versie minder last van had.. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Wie thuis laadt, heeft toch ook weinig boodschap aan die snellere laadtijden. En voor die 1 of 2 keer per jaar dat men op reis gaat moet je 1/ al een lader vinden die je theoretische laadsnelheid aan kan (en liefst langer dan 5 minuten) en 2/vrij is en 3/geen belachelijk hoge prijzen hanteert. Autonomie en levensduur/veiligheid lijken me op termijn veel belangrijker punten van 'vooruitgang' dan laadsnelheid. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 5 minuten geleden, tuscani zei: Ga ik volledig in mee. En dat maakt het voor mij ook moeilijk in het kopje. Een ix of Eletre is exclusiever, maar de ix3 de betere qua technologie. Iets waar je vroeger met een ice versie minder last van had.. Geef het max. 1,5 jaar nadat de uitleveringen en masse starten en die iX3 gaat op bedrijfsparkings en op de Ring tijdens de spits even 'exclusief' zijn als een witte Y. Bij ICE werd er toch ook vaak gekozen op basis van technologische verschillen/voorkeuren. 1 Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 2 uren geleden, mrbbs zei: Buiten de snellere laadtijden zie ik de laatste tijd nog weinig verbeteringen in EV technologie. Nieuwe iX3 geraakt bv niet eens dubbel zover als een Cupra Born 58 al heeft die bijna dubbel de batterij capaciteit. Het is echt afwachten tot de solid state batterijen er zijn voordat we zuiniger EV's gaan krijgen. Wat ben je met meer dan 800 km capaciteit? Pak dan nog eens op de snelweg 500 a 600 eer je moet laden, daar kan je toch niet meer van verwachten. 1 Quote
anders 202 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari (aangepast) 1 uur terug, Fr79 zei: Wie thuis laadt, heeft toch ook weinig boodschap aan die snellere laadtijden. En voor die 1 of 2 keer per jaar dat men op reis gaat moet je 1/ al een lader vinden die je theoretische laadsnelheid aan kan (en liefst langer dan 5 minuten) en 2/vrij is en 3/geen belachelijk hoge prijzen hanteert. Autonomie en levensduur/veiligheid lijken me op termijn veel belangrijker punten van 'vooruitgang' dan laadsnelheid. Ik vind exact het tegenovergestelde, autonomie (en ik gok dan dat je range bedoelt?) is vér ondergeschik aan laadsnelheid. De keren dat ik meer dan 400km per dag doe kan ik op 1 hand tellen, en dan is het ook gewoon ineens 1000km. Dan wil ik liever dat ik daar op een kwartier laden ver verder kan, dan dat ik het eerst stuk 800km kan rijden om daar dan een uur te staan wachten. Daarnaast gaan mensen die klagen over 800km range én 400kW laadvermogen ook gewoon nooit tevreden zijn met een EV, ook al had die 10000km range. 16 februari aangepast door anders Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Allemaal prima als ik thuis kon laden en heen/terug zonder laden kon afleggen, maar de compromissen die ik mocht maken als ik eens verder van huis moest waren niet aan mij besteed. Ik maakte mij daar enorm nerveus in: de onzekerheid om een vrije laadpaal te vinden,, dan nog hopen dat één van mijn 2 laadpassen werkte. Mij vervolgens enerveren in het tijdverlies van het laden.. Ik kon met mijn Corsa-e en Born in de winter niet op én af naar Leuven van bij mij thuis. En die hadden een WLTP range van 360 en 420kms. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 3 minuten geleden, mrbbs zei: Ik kon met mijn Corsa-e en Born in de winter niet op én af naar Leuven van bij mij thuis. En die hadden een WLTP range van 360 en 420kms. Maar als dat uw referentierit is, en je doet die rit regelmatig, dan heb je toch de foute auto gekozen? Die discussie is hier al zo vaak gevoerd, en is nergens voor nodig: het klopt helemaal dat een EV voor sommige mensen niet de beste keuze is. Veelrijders, beperkt budget, thuis niet kunnen laden, ... Dat zijn allemaal goede redenen om het niet te doen. Neemt niet weg dat het voor anderen wel een vooruitgang is, of geen extra wrevel veroorzaakt. 4 Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 2 minuten geleden, Monterey Jack zei: Maar als dat uw referentierit is, en je doet die rit regelmatig, dan heb je toch de foute auto gekozen? Die discussie is hier al zo vaak gevoerd, en is nergens voor nodig: het klopt helemaal dat een EV voor sommige mensen niet de beste keuze is. Veelrijders, beperkt budget, thuis niet kunnen laden, ... Dat zijn allemaal goede redenen om het niet te doen. Neemt niet weg dat het voor anderen wel een vooruitgang is, of geen extra wrevel veroorzaakt. Dat was 4-6 keer per jaar, maar genoeg om mij er ambetant bij te voelen. Ik heb het dan nog niet over de onvoorziene verplaatsingen en waar je geen rekening hebt kunnen houden met een volledig opgeladen batterij. Maar 't is waar, voor velen zal dit een ok oplossing zijn voor de meerderheid van hun verplaatsingen. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 50 minutes ago, anders said: Ik vind exact het tegenovergestelde, autonomie (en ik gok dan dat je range bedoelt?) is vér ondergeschik aan laadsnelheid. De keren dat ik meer dan 400km per dag doe kan ik op 1 hand tellen, en dan is het ook gewoon ineens 1000km. Dan wil ik liever dat ik daar op een kwartier laden ver verder kan, dan dat ik het eerst stuk 800km kan rijden om daar dan een uur te staan wachten. Het hangt wel allemaal wat aan mekaar vast natuurlijk bij die batterijen. Hoe groter de batterij hoe sneller je gaat kunnen laden. Quote
anders 202 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 22 minuten geleden, ir_fuel zei: Het hangt wel allemaal wat aan mekaar vast natuurlijk bij die batterijen. Hoe groter de batterij hoe sneller je gaat kunnen laden. Ja, die dingen zijn uiteindelijk gelinkt. Maar als ik zou moeten kiezen, dan liever eentje met 400km range en 400kW snelladen, dan eentje met 800km range en 100kW snelladen 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 1 uur geleden, anders zei: Ik vind exact het tegenovergestelde, autonomie (en ik gok dan dat je range bedoelt?) is vér ondergeschik aan laadsnelheid. De keren dat ik meer dan 400km per dag doe kan ik op 1 hand tellen, en dan is het ook gewoon ineens 1000km. Dan wil ik liever dat ik daar op een kwartier laden ver verder kan, dan dat ik het eerst stuk 800km kan rijden om daar dan een uur te staan wachten. Daarnaast gaan mensen die klagen over 800km range én 400kW laadvermogen ook gewoon nooit tevreden zijn met een EV, ook al had die 10000km range. autonomie = rijbereik = range dus idd. Maar ik had het dus over wie vooral thuis laadt, in dat geval is de toegevoegde waarde nihil of beperkt tot 1 of 2 keer per jaar. Voor wie dagelijks moet snelladen, akkoord, maar hoeveel zijn er dat als % van de EV-rijders? Volgens mij niet al te veel. En we moeten nu ook niet gaan doen alsof die 800km WLTP range nu ineens 'de standaard' is. Het zal nog vele jaren duren vooraleer het totale EV-wagenpark dit gemiddeld zal benaderen. Quote
anders 202 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 6 minuten geleden, Fr79 zei: autonomie = rijbereik = range dus idd. Maar ik had het dus over wie vooral thuis laadt, in dat geval is de toegevoegde waarde nihil of beperkt tot 1 of 2 keer per jaar. Voor wie dagelijks moet snelladen, akkoord, maar hoeveel zijn er dat als % van de EV-rijders? Volgens mij niet al te veel. En we moeten nu ook niet gaan doen alsof die 800km WLTP range nu ineens 'de standaard' is. Het zal nog vele jaren duren vooraleer het totale EV-wagenpark dit gemiddeld zal benaderen. Maar zowel Volvo, BMW, Mercedes, Audi als Volvo hebben dit jaar een auto uitgebracht met meer dan 700km range. Dat zijn allemaal merken die aan de top zitten qua verkoop in het EV-markt. 1 Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 1 uur terug, anders zei: Ja, die dingen zijn uiteindelijk gelinkt. Maar als ik zou moeten kiezen, dan liever eentje met 400km range en 400kW snelladen, dan eentje met 800km range en 100kW snelladen Als er genoeg 400kW laders zijn akkoord. 250 a 300kW is al genoeg voor mij, want dat zijn al uitzonderingen die je moet zoeken. Gewoon voldoende autonomie is hetgeen ik zoek. Heen en terug naar de ardennen zonder te moeten laden is dat voor mij. Quote
anders 202 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 1 minuut geleden, tuscani zei: Als er genoeg 400kW laders zijn akkoord. 250 a 300kW is al genoeg voor mij, want dat zijn al uitzonderingen die je moet zoeken. Gewoon voldoende autonomie is hetgeen ik zoek. Heen en terug naar de ardennen zonder te moeten laden is dat voor mij. Maar, dat kan toch van eender waar in België met 700-800km range ook. Zelfs met de oude iX3 is dat geen issue als je ergens centraal woont (dus niet van in Knokke-Heist naar Arlon). Quote
tuscani 11.794 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 4 minuten geleden, anders zei: Maar, dat kan toch van eender waar in België met 700-800km range ook. Zelfs met de oude iX3 is dat geen issue als je ergens centraal woont (dus niet van in Knokke-Heist naar Arlon). Tuurlijk, maar het is nu pas met de ix3 en ex60 dat die km´s er aan komen. ( de 800km) taycan bv zit rond de 450 dacht ik. Allemaal autostrade en ik kom al niet toe.. mijn Y LR geraakt over en weer, maar ik mag daar ook geen 2dagen rond rijden dan. Voor mij dus graag verdere range ipv supersupersnel laden. ( ik laad toch continue thuis) Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 53 minuten geleden, tuscani zei: Tuurlijk, maar het is nu pas met de ix3 en ex60 dat die km´s er aan komen. ( de 800km) taycan bv zit rond de 450 dacht ik. Allemaal autostrade en ik kom al niet toe.. mijn Y LR geraakt over en weer, maar ik mag daar ook geen 2dagen rond rijden dan. Voor mij dus graag verdere range ipv supersupersnel laden. ( ik laad toch continue thuis) Hoeveel kilometer doe jij per jaar? Je rijdt toch altijd om de kerktoren? 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 3 uren geleden, mrbbs zei: Allemaal prima als ik thuis kon laden en heen/terug zonder laden kon afleggen, maar de compromissen die ik mocht maken als ik eens verder van huis moest waren niet aan mij besteed. Ik maakte mij daar enorm nerveus in: de onzekerheid om een vrije laadpaal te vinden,, dan nog hopen dat één van mijn 2 laadpassen werkte. Mij vervolgens enerveren in het tijdverlies van het laden.. Ik kon met mijn Corsa-e en Born in de winter niet op én af naar Leuven van bij mij thuis. En die hadden een WLTP range van 360 en 420kms. jij bent HLN-journalist die in de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk reist met het gezin, in een Peugeot e-208 ? 1 3 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 1 hour ago, tuscani said: Als er genoeg 400kW laders zijn akkoord. 250 a 300kW is al genoeg voor mij, want dat zijn al uitzonderingen die je moet zoeken. Gewoon voldoende autonomie is hetgeen ik zoek. Heen en terug naar de ardennen zonder te moeten laden is dat voor mij. Nee dat klopt niet. Met je 400kW maximale laadsnelheid maak je aan een 300kW lader nog altijd winst want je gaat veel langer aan 300kW kunnen laden tov een auto die maximaal aan 300kW kan laden. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.