Ga naar inhoud

Zakelijk Elektrisch, wat te kiezen, deel 2

Welk strijkijzer  

50 leden hebben gestemd

1. 1. Welke geniet jullie voorkeur

• Lotus Eletre
      13
    • Polestar 3
      5
    • Tesla Model S
      11
    • Xpeng G7
      2
    • Porsche Macan
      19

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is toch normaal in die prijsklasse?

Ik vind 30% op 9 maanden en 15k km alvast niet 'normaal' maar soit, het zal wel aan mij liggen.

Maar mijn punt was dus dat de Macan EV even hard afschrijft als de Taycan, wat bij deze intussen wel bewezen is.

Geplaatst:
1 uur terug, Fr79 zei:

Maar mijn punt was dus dat de Macan EV even hard afschrijft als de Taycan, wat bij deze intussen wel bewezen is.

Met 1 case? En na 9 maanden?

Geplaatst:
52 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Met 1 case?

Hoe bedoel je 1 case? Deze die hier werd gepost diende als voorbeeld. 

Maar check gerust Mobile, Autoscout, Porsche Gebrauchtwagen,...

Hoeveel had je er gewild van '25 die voor 30% onder de nieuwprijs te koop staan?

En na 9 maanden?

Exact dat! Denk je dat ze weer gaan stijgen in prijs misschien?

Geplaatst:

Ik hoop het niet! 

:D

Geplaatst:
20 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is toch normaal in die prijsklasse?

Is dat zo? Zelf nog nooit in mijn leven deze prijsklasse überhaupt kunnen overwegen, dus ik weet het niet.

Wat me wel opvalt is dat de prijsdaling wel een pak harder gaan dan bijvoorbeeld een Volvo EX90, die ook rond de 100k starten. Daar zie je nu prijzen rond de 90 - 85k voor occasies onder het jaar oud. En laat ons eerlijk zijn. Dat is een absolute rampbak, dus als die zelf minder restwaardeverlies heeft...

Geplaatst:
12 minutes ago, Parsifal said:

Is dat zo? Zelf nog nooit in mijn leven deze prijsklasse überhaupt kunnen overwegen, dus ik weet het niet.

Wat me wel opvalt is dat de prijsdaling wel een pak harder gaan dan bijvoorbeeld een Volvo EX90, die ook rond de 100k starten. Daar zie je nu prijzen rond de 90 - 85k voor occasies onder het jaar oud. En laat ons eerlijk zijn. Dat is een absolute rampbak, dus als die zelf minder restwaardeverlies heeft...

Een auto van 100K met een restwaarde van 90K voor een auto van een jaar oud? Dat geloof je toch zelf niet?

als je nog wat korting krijgt op een nieuwe koop je dat beter nieuw.

Geplaatst:

Zal allicht van de verkoper afhangen. Als die Volvo’s blijven hangen bij de officiële dealers gaan ze de prijzen hooghouden, discreet afprijzen waarschijnlijk. Taycan/Etron zijn er best veel van verkocht, dealers proberen wel, maar zoveel mensen hebben hun wagens al ingeruild voor een appel en een ei, dat je dat niet meer onder controle kan houden. (Denk ik hè) Het zijn de dealer wagens die meestal nog stevig aan de prijs staan, alsof ze een paar jaren achterlopen op de markt.

Geplaatst:
2 uren geleden, Parsifal zei:

Is sowieso een markt met budget waar ook een nieuwe uit een ander segment in past, dus al minder 2de hands kopers. En die markt met dergelijke budgetten is al veel kleiner. S-klasses en dergelijke hebben ook altijd grote afschrijvingen gehad in de eerste jaren in verhouding tot een E of C-klasse.

Sommige merken proberen de restwaardes kunstmatig hoog te houden in hun eigen netwerk. Maar uiteindelijk is het de markt die de prijs bepaald.

• Taal izan 2
Geplaatst:
Op 10/12/2025 om 18:20, Fr79 zei:

Hoe bedoel je 1 case? Deze die hier werd gepost diende als voorbeeld. 

Maar check gerust Mobile, Autoscout, Porsche Gebrauchtwagen,...

Hoeveel had je er gewild van '25 die voor 30% onder de nieuwprijs te koop staan?

Exact dat! Denk je dat ze weer gaan stijgen in prijs misschien?

9 maanden is gewoon niet een punt waarop je een afschrijving kan beginnen bepalen. ALLES - buiten uitzonderingen - verliest substantieel veel waarde na 9 maanden.

Wat ze doen na 24-36 maanden zegt veel meer.

• Thanks Friendly 2
Geplaatst:

Ik weet het even niet meer. :D

vandaag gaan testrijden met een S plaid.  Afwerking staat zeker hoger dan de Y, en de luchtvering is zalig,  zelfs vloeiender dan de Q7 indertijd.  Kasseien, vluchtheuvel gaat perfect zelfs met de 22inch velgen.  Kuipzetels zitten goed en zeker niet harder dan de gewone.  Extra scherm is mooi ingewerkt en je kan het centrale scherm laten inclineren naar passagier of jezelf wat ook handig is. Het voelt allemaal heel vertrouwd aan maar een categorie hoger. Achteraan raar maar waar, de minste punten. Ik vond dat je benen hoog zaten en ze kunnen niet onder de voorste stoelen.  Kofferruimte dan weer top natuurlijk.  

Dan bij Porsche  binnen en goed onthaald.  Beetje zitten passen qua zithouding en de koffer besnuffeld. Toch eens gevraagd of er mogelijkheid tot proefrijden was en misschien zelfs op het moment zelf, en wonderbaarlijk hij ging het regelen. Wel enkel turbo's mogelijk :D

Ze waren echter bezet, maar we mochten met de zijne wel testen. ( een 4)  ( goede service)  En eerlijk? Knappe wagen. Het Porsche gevoel waar er zo veel over spreken, ik had het ook. Ook de optionele sound was zalig eigenlijk.  Ik reed precies met mijn Abarth.  Sportstand geeft heel strak gevoel, hij trekt wel minder snel op dan de S ( duh) maar ook trager dan de Y vond ik? Ofwel is hij smoother en is het puur op gevoel? En het rare was,  de achterbank zit beter dan de S? Wel smaller dan een Y, dus 3 personen raad ik niet aan, maar zithouding is vergelijkbaar met de Y. 

Als topper gaf hij nog de tip om naar de cave te gaan ( waarschijnlijk is dat gewoon open voor iedereen), om nog een 918 en RS´en te gaan bewonderen. 

Resultaat,  ik weet het niet. Emotioneel waarschijnlijk voorkeur voor de Porsche. Technologisch de Tesla.  Achterbank de Macan en kofferruimte de S. Vrijdag is de Eletre aan de beurt.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Van de Macan blijkbaar geen foto. 

Screenshot_20251222_180126_WhatsApp.jpg.794bf7355164fd0681b50cafea27a7b6.jpg

20251222_152439.thumb.jpg.0135dfb03fbc4c73d33fcc7f58784a1f.jpg20251222_151644.thumb.jpg.092f972c66014125a09310632e3c6810.jpg20251222_142834.thumb.jpg.f49d362269c1afc3986c8e08770e4c53.jpg

:D

Geplaatst:

Nog vergeten te schrijven, bij de S (en X) heb je klaarblijkelijk terug lifetime sc en connectivity bij aankoop. 

Toch ook wel weer een pluspunt. (enkel bij een nieuwe natuurlijk, dus in mijn geval niet van toepassing)

Geplaatst:
Zojuist, tuscani zei:

Nog vergeten te schrijven, bij de S (en X) heb je klaarblijkelijk terug lifetime sc en connectivity bij aankoop. 

Toch ook wel weer een pluspunt. (enkel bij een nieuwe natuurlijk, dus in mijn geval niet van toepassing)

Maar niet overdraagbaar naar volgende eigenaar of dat ook terug? 

En eigenlijk ook enkel een meerwaarde als je zo een SC in je buurt hebt. Ik woon in een blindspot op dit moment, 25-30 kilometer rijden tot de dichtsbijzijnde... 

Geplaatst:
16 minuten geleden, Tjeu zei:

Maar niet overdraagbaar naar volgende eigenaar of dat ook terug? 

En eigenlijk ook enkel een meerwaarde als je zo een SC in je buurt hebt. Ik woon in een blindspot op dit moment, 25-30 kilometer rijden tot de dichtsbijzijnde... 

Niet overdraagbaar idd. Er is een sc in Aalst, dat is een 6km. Niet ver, maar om er speciaal naartoe te rijden, ook wat zot. niets zo gemakkelijk dan gewoon thuis in uw garage de stekker in te steken. Al denk ik wel dat je misschien sneller gewoon effe 10min gaat inpluggen dan? maar dus niet van toepassing voor mij. 

• Taal izan 1
Geplaatst:
8 minuten geleden, tuscani zei:

Niet overdraagbaar idd. Er is een sc in Aalst, dat is een 6km. Niet ver, maar om er speciaal naartoe te rijden, ook wat zot. niets zo gemakkelijk dan gewoon thuis in uw garage de stekker in te steken. Al denk ik wel dat je misschien sneller gewoon effe 10min gaat inpluggen dan? maar dus niet van toepassing voor mij. 

Staat er een 2dehands model S naar wens te koop? 

Geplaatst:

Het enorme Q-car gehalte van zo'n Plaid kan me wel bekoren. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, Tjeu zei:

Staat er een 2dehands model S naar wens te koop? 

Momenteel niet, ze zijn sinds een paar maand weer duurder geworden.  En moet dus serieus denken welke de voorkeur krijgt. ( Macan, S) Eletre is vrijdag gepland,  al belden ze daarnet om de afspraak te vervroegen qua uur, zonder reden op te geven. Ook geen testrit alleen, dus ga  gewoon naar mij thuis rijden en hem dan mijn garage laten inrijden :D

Geplaatst:
10 minuten geleden, PieterA zei:

Het enorme Q-car gehalte van zo'n Plaid kan me wel bekoren. 

Wat bedoel je daarmee? 😊

Geplaatst:
44 minuten geleden, tuscani zei:

Wat bedoel je daarmee? 😊

Sleeper gehalte 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Hoelang wil je met de volgende rijden en speelt het rol hoeveel je er op die tijd op verliest? 

Met Lotus immers grootste kans dat ze nog eens overkop gaan of afgestoten worden, wat de waarde een klap kan geven. 

Geplaatst:
2 uren geleden, tuscani zei:

Er is een sc in Aalst, dat is een 6km. Niet ver, maar om er speciaal naartoe te rijden, ook wat zot.

Bwa, ik ken er die daar afspreken om "samen te gaan laden". Wat een mooie verwoording is voor "met maten op café gaan in de bar van het ibis hotel". Redelijk marginaal, maar het blijft Aalst natuurlijk. :D

• Grappig 5
Geplaatst:
1 uur terug, Tjeu zei:

Hoelang wil je met de volgende rijden en speelt het rol hoeveel je er op die tijd op verliest? 

Met Lotus immers grootste kans dat ze nog eens overkop gaan of afgestoten worden, wat de waarde een klap kan geven. 

Begin niet hé! :D

Geplaatst:
1 uur geleden, Tjeu zei:

Dat is Geely he....... ondanks verlies voor Lotus kennen die een grote winststijging terwijl Lotus als merk met 73% gegroeid is (ondanks nog hogere prognoses) . Zie ik echt niet gebeuren. Bovendien groeien de filialen, garagehouders........ dat gaat dus niet voor direct zijn. 

Geplaatst:

'expansie' hadden ze gezegd op de laatste dealerbijeenkomst.

Verhiest had dat precies anders geïnterpreteerd.

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Geplaatst:
5 uren geleden, ex-Mooseman zei:

'expansie' hadden ze gezegd op de laatste dealerbijeenkomst.

Verhiest had dat precies anders geïnterpreteerd.

Ah moh keenoh zukkn spjitte ikspansieskum lihhn!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid