Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zojuist, tuscani zei:

Ik snap je zeker hoor, maar voor 24500 netto had ik zelfs niet naar ginds gereden, en beide partijende moeite kunnen besparen. Ik baseer mij op de eindprijs die ze bieden.  Ik begrijp dat er door het verschil in btw een andere nettoprijs is. Maar ik ga ( ging) er vanuit dat ze wel bij hun eindprijs gingen blijven. ( zoals ze particulier wel zouden betaald hebben) 

Als ze die 30k aan een particulier geven, kost die auto hun ook effectief 30k. 

Bij jouw 30k kost die auto hun 32.522 in totaal, en geen 30. 

Beetje naïef om dat te denken imho. 

Je kan zo denken dat je een klein factuurtje mag maken en nog 10k in een enveloppe mag verwachten. :lolz:

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
2 minuten geleden, Challazer zei:

Als ze die 30k aan een particulier geven, kost die auto hun ook effectief 30k. 

Bij jouw 30k kost die auto hun 32.522 in totaal, en geen 30. 

Dit.

Geplaatst:
1 uur terug, Challazer zei:

Je moet voor jezelf uitmaken wat je netto wilt. Kan je aan een particulier verkopen en zo voordeel doen, top. Anders is het je netto waar je rekening moet mee houden. 

WKA gaat uit van 29700 btw 21% in als bod. Dat is 24.545,45 EUR ex btw. 

Als jij zegt, ik ben akkoord, maar plots 10,5% BTW in rekent kost die auto hun 26.877,82 EUR ex btw, dus 2.332,37 meer dan hun bod. Ik snap dus wel waarom ze dat niet doen. 

Nu ben ik mee. Nee, zo werkt het niet Wim 😉

Geplaatst:

@tuscani al eens aan gedacht om hem in consignatie te verkopen bij Nikola in Londerzeel?

Pakken ongeveer 3k commissie op de verkoop. Maar ik zie daar vergelijkbare Model Y's voor 37k incl BTW staan... En daar schuiven de auto's wel redelijk snel. https://nikola-brussels.be/ref-076124-2/

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
16 hours ago, Tommie said:

Ik snap helemaal waarom ze dat doen, anders kopen ze de auto te duur in. Maar dat moet je dus vermijden door transparant je prijzen netto te communiceren.

Hoe vaak ik zelfstandigen al die fout heb zien maken, en dan is de auto "verkocht" tot de factuur moet gemaakt worden. :fp:.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe vaak ik zelfstandigen al die fout heb zien maken, en dan is de auto "verkocht" tot de factuur moet gemaakt worden. :fp:.

Yup.

Geplaatst:
20 minuten geleden, ir_fuel zei:

+ dat 10,5% BTW gewoonweg niet bestaat.

Ik ben geen expert maar ik dacht dat handelaars altijd aan de volle 21% moeten aankopen?

Geplaatst:
1 minute ago, dragonfly said:

Ik ben geen expert maar ik dacht dat handelaars altijd aan de volle 21% moeten aankopen?

Nee. de BTW heffing wordt bepaald door de verkoper bij mijn weten, niet de koper. En dat die 10.5% niet bestaat dat is potato potato. Op je factuur moet je idd zetten dat het 21% op de helft van het aankoopbedrag is.

Nu, in principe maakt het voor de handelaar ook niet uit of die koopt aan 10.5% of 21% BTW. Wat voor hem uitmaakt is het bedrag ex btw. Eigenlijk is die 10.5% vooral interessant bij verkoop van je auto aan een particulier.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
3 minuten geleden, dragonfly zei:

21% op de helft van maatstaf van heffing, in dit geval.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
48 minuten geleden, Tommie zei:

21% op de helft van maatstaf van heffing, in dit geval.

49 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nee. de BTW heffing wordt bepaald door de verkoper bij mijn weten, niet de koper. En dat die 10.5% niet bestaat dat is potato potato. Op je factuur moet je idd zetten dat het 21% op de helft van het aankoopbedrag is.

Nu, in principe maakt het voor de handelaar ook niet uit of die koopt aan 10.5% of 21% BTW. Wat voor hem uitmaakt is het bedrag ex btw. Eigenlijk is die 10.5% vooral interessant bij verkoop van je auto aan een particulier.

Heb nochtans ook zo mijn Tesla gekocht destijds... toen werd er 21% BTW geheven op de helft van het nettobedrag.

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit als ik die ooit wil doorverkopen aan een zelfstandige. Moet ik dan op de helft van de helft BTW heffen (aka 5,25%) aangezien de BTW voor mij ook slechts 50% aftrekbaar was. Geen idee eigenlijk :D 

Geplaatst:
17 minutes ago, Parsifal said:

Heb nochtans ook zo mijn Tesla gekocht destijds... toen werd er 21% BTW geheven op de helft van het nettobedrag.

Ben niet mee met de "nochtans".

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Parsifal zei:

@tuscani al eens aan gedacht om hem in consignatie te verkopen bij Nikola in Londerzeel?

Pakken ongeveer 3k commissie op de verkoop. Maar ik zie daar vergelijkbare Model Y's voor 37k incl BTW staan... En daar schuiven de auto's wel redelijk snel. https://nikola-brussels.be/ref-076124-2/

Daarnet gemaild en al reactie. ze geven 22K excl. Minder dan wijkopenautos dus. 🙂

Geplaatst:
1 minute ago, tuscani said:

Daarnet gemaild en al reactie. ze geven 22K excl. Minder dan wijkopenautos dus. 🙂

In consignatie =/= verkopen aan de garage.

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

weet ik, ik had de vraag al gesteld maar nog geen reactie op gekregen. (was een onlineformulier dat je moest invullen) 

Geplaatst:
36 minuten geleden, Parsifal zei:

Je hebt het punt gemist. Er werd aangekaart dat er geen BTW-tarief is van 10,5%, wat juist is.

In de praktijk verkoop je 1 auto door 2 lijnen te zetten op de factuur:

• 0,5 auto aan 0% BTW
  • 0,5 auto aan 21% BTW
36 minuten geleden, Parsifal zei:

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat zit als ik die ooit wil doorverkopen aan een zelfstandige. Moet ik dan op de helft van de helft BTW heffen (aka 5,25%) aangezien de BTW voor mij ook slechts 50% aftrekbaar was. Geen idee eigenlijk :D 

Als particulier een auto verkopen aan een zelfstandige is niet interessant, omdat het geen BTW-wagen meer is (BTW is niet meer aftrekbaar).

Geplaatst:
14 minuten geleden, ir_fuel zei:

ondertussen reactie gekregen

Onze consignatie verkoop, waarbij wij het volledige verkoopproces van uw Tesla uit handen nemen, van keuring tot eigendomsoverdracht.

Onze geschatte marktwaarde: €34.000 - €36.000 incl. btw (afhankelijk van de gewenste verkoopsnelheid). Gemiddelde verkooptijd: circa 2 maanden. Enkel bij verkoop, betaalt u een all-in commissie van €2.990 excl. btw (no cure, no pay), zonder risico voor u.

• Verkoopprijs: €34.000 incl. BTW = €30.769 ex. BTW (met 10.5%) met aftrek commissie = €27.779 ex. BTW

Uw voertuig dient fysiek bij ons aanwezig te zijn (Weversstraat 16, 1840 Londerzeel), en wij vragen exclusiviteit tijdens de verkoopperiode (3 maanden).

U bepaalt zelf de verkoopprijs. Indien u de wagen terug wilt na de verkoopperiode, brengen wij alleen de kosten voor professionele reiniging (€495 excl. btw) in rekening.

De levering aan de koper vindt pas plaats na ontvangst van het volledige saldo.

Geplaatst:
11 minuten geleden, Goesting zei:

Je hebt het punt gemist. Er werd aangekaart dat er geen BTW-tarief is van 10,5%, wat juist is.

In de praktijk verkoop je 1 auto door 2 lijnen te zetten op de factuur:

• 0,5 auto aan 0% BTW
  • 0,5 auto aan 21% BTW

Als particulier een auto verkopen aan een zelfstandige is niet interessant, omdat het geen BTW-wagen meer is (BTW is niet meer aftrekbaar).

Heb de auto ook als zelfstandige gekocht. Staat momenteel op de vennootschap.

Ik weet ook dat er geen tarief is van 10,5%, maar dat de regel ingeroepen is omdat de BTW slechts 50% aftrekbaar is, en je daardoor bij doorverkoop slechts de helft van de BTW bedrag moet doorrekenen. (dacht toch dat dit de "geest" van de wet was).

Vandaar dat ik me de vraag stel, ik heb als zelfstandige een wagen gekocht waar slechts op de helft van het aankoopbedrag BTW verrekend is (en die voor mij ook slechts 50% aftrekbaar was)... dus moet ik dan, als ik de wagen ooit aan een zelfstandige verkoop, dan BTW heffen op de helft van die helft, of werkt dat zo niet (ik vermoed het laatste, maar ben dus niet zeker)

Geplaatst:
17 minuten geleden, tuscani zei:

ondertussen reactie gekregen

Lijkt me in de buurt te zitten wat je er zelf voor wilt krijgen lijkt me...

Geplaatst:
35 minuten geleden, tuscani zei:

Indien u de wagen terug wilt na de verkoopperiode, brengen wij alleen de kosten voor professionele reiniging (€495 excl. btw) in rekening.

Die nemen ook nog geen klein beetje marge op de handwas van hun autowasser. :lolz:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 uren geleden, Parsifal zei:

Lijkt me in de buurt te zitten wat je er zelf voor wilt krijgen lijkt me...

Idd, best wel zin om er mee in zee te gaan. Enigste is natuurlijk dat ik de wagen ginds moet gaan zetten. Dus nog even wachten tot de platen van de iX in orde zijn, en dan eens verder horen.

Geplaatst:
7 uren geleden, Goesting zei:

Die nemen ook nog geen klein beetje marge op de handwas van hun autowasser. :lolz:

als die daar drie maanden staat, zal die wel meer dan 1 keertje moeten gewassen worden.

Geplaatst:
51 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

als die daar drie maanden staat, zal die wel meer dan 1 keertje moeten gewassen worden.

Maar die staan daar allemaal binnen.

Geplaatst:
8 uren geleden, Goesting zei:

Een auto poetsen voor verkoop is wel een jobke die niet op 2 uurtjes gedaan is hé.. 🙂

Geplaatst:
25 minuten geleden, OlivierV zei:

Een auto poetsen voor verkoop is wel een jobke die niet op 2 uurtjes gedaan is hé.. 🙂

Voor het duurdere segment en liefhebbersauto's, akkoord. Maar voor mainstream hokken? Dan reken je eigenlijk een forfait voor een halve dag polierwerk, ook al heeft de kist het misschien niet eens nodig.

En wat ga je polieren bij een Tesla? De lak is zo dun dat je beter ineens voor een full respray gaat. :D

• Grappig 1
Geplaatst:
12 uren geleden, Goesting zei:

Voor het duurdere segment en liefhebbersauto's, akkoord. Maar voor mainstream hokken? Dan reken je eigenlijk een forfait voor een halve dag polierwerk, ook al heeft de kist het misschien niet eens nodig.

En wat ga je polieren bij een Tesla? De lak is zo dun dat je beter ineens voor een full respray gaat. :D

allemaal ervaringsdeskundigen precies? 

De lak van mijn Tesla ziet er beter uit dan de lak van de Q7 indertijd. 

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid