Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 1 uur terug, Tjeu zei: Het zou wel helpen moest de overheid eens wat knopen doorhakken en een paar gascentrales zet, die als overgangsfase tussen nu en quasi volledig op alternatieve energie op kunnen vangen. Overgangsfase? Zon- en windenergie moet normaal aangevuld worden met fossiel bij gebrek aan buffer, da's geen overgangskwestie. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 2 minutes ago, Le Capri Mauve said: Overgangsfase? Zon- en windenergie moet normaal aangevuld worden met fossiel bij gebrek aan buffer, da's geen overgangskwestie. Die buffer wordt meer en meer geplaatst in de vorm van batterijen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 5 minutes ago, tsmetjen said: De huidige elentriekrijders zitten momenteel toch in een comfortpositie hé, het aantal laadpalen ter beschikking, de fiscale voordelen, in een iets verdere toekomst zal het toch minder rooskleurig zijn dan nu het geval is. Als ik iets heel goe vind ben ik geneigd om er over te zwijgen, om de massa niet te bekoren en mijn eigen te bevoordelen Is dat jouw argument om twijfel te zaaien over de kwaliteiten van een Tesla? En ja, fiscaal zal dat nog wel veranderen... Maar zolang men op CO2 gaat meten zit je met een EV aan een stevig voordeel. Overigens vind ik het aantal laadpalen nu niet van die aard dat het nu rooskleurig is... Als je niet het budget hebt voor een Tesla, is EV rijden toch nog altijd schrapen geblazen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 6 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Overgangsfase? Zon- en windenergie moet normaal aangevuld worden met fossiel bij gebrek aan buffer, da's geen overgangskwestie. Binnen het huidig denken en het huidige wat we hebben klopt dat. Maar het is wel de bedoeling dat we vooruit gaan en los komen van wat we nu kennen en hebben. Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 1 hour ago, Tjeu said: Ach, er zijn zoveel nieuwe projecten en gedachtengangen, dat we er wel komen hoor. Het zou wel helpen moest de overheid eens wat knopen doorhakken en een paar gascentrales zet, die als overgangsfase tussen nu en quasi volledig op alternatieve energie op kunnen vangen. Maar als ze zo blijven twijfelen en doen, dan zullen we in de toekomst nog steeds veel energie uit het buitenland moeten halen, wat niet goed is voor de prijs. Wat we op dit moment het meest nodig hebben, en ja, nog meer dan extra range in een Tesla, is een serieuze politieke revolutie, waarbij al die idiote tussenniveaus geschrapt worden (met de gewesten voorop) en er wat meer bevoegdheden terug naar de steden en gemeenten komen, zodat ze zich soepeler op kunnen stellen naar inovatieve projecten (en zelf wat kunnen profileren, zoals Limburg graag doet). In Dendermonde zijn ze daar eigenlijk al goed mee bezig. De ondernemers in het Hoogveld hebben zich daar samen gegooid om nieuwe dingen te testen en het stadsbestuur, dat blijkbaar wel wat politieke moed heeft, stemt met alle ideeën in die genoeg onderbouwd zijn en steunt die ook. Daar worden op korte tijd warmtenetten uitgerold, maken ze kleine 'eilanden' op elektriciteitsvlak, waarbij de elektriciteitsproductie van het ene bedrijf naar het andere kan vloeien, zonder op het 'grote' net geplaatst te moeten worden, alles blijft binnen hun eigen kleine net, hun eigen eiland. Zo projecten -die voorzien zijn van een uitgebreide monitoring- helpen ons pas echt voorruit. Maar op de meeste plaatsen krijg je zo zaken wettelijk niet rond of doe je er nog langer over dan @Jokke_vlo erover gedaan heeft om een bouwvergunning te verkrijgen. Nu haal je het probleem zelf aan. De politiek doet er alles aan om hier een probleem van te maken. Afstappen van kernenergie tegen 2025 zonder waardig alternatief. 1 hour ago, wooter said: Er is nu geen probleem, en de capaciteit wordt gestaag uitgebreid omdat je hier goed kan verdienen aan elektriciteit omdat elektriciteit hier vrij duur is. Daarom dat er elke winter vrees is voor stroomuitval en dat er afschakelplannen bestaan. Als men effectief af wil van alle kerncentrales moet men snel nieuwe centrales bouwen. Dat uitbreiden was ook het gevolg van de staatssteun voor biomassa centrales, maar volgens mij is die nu zwaar terug gedraaid waardoor de plannen daaromtrent ook in de koelkast kwamen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 1 minute ago, Monterey Jack said: Daarom dat er elke zomer vrees is voor stroomuitval en dat er afschakelplannen bestaan. Serieus? Het was een winter Het was 1 winter. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 https://jalopnik.com/the-tesla-model-s-outsold-the-germans-in-their-home-cou-1823163274 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 16 minutes ago, wooter said: Serieus? Het was een winter Het was 1 winter. Ja sorry, winter bedoel ik uiteraard My bad. Maar het was meer dan 1 winter, er is al elke winter sprake van geweest, maar nooit echt actie nodig geweest. Zeker omdat ze werkten met 'standby' gascentrales. We zien wel wat het brengt, maar ik stel er toch mijn vragen bij. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 De oudste kerncentrales dicht, de jongste kerncentrales langer open houden, en ondertussen investeren in wind en zon, en in nieuwe gascentrales om de kerncentrales te vervangen, en ondertussen zoeken naar nieuwe technieken zoals batterijen. Quote
tsmetjen 353 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Ik wil zeker geen twijfel zaaien over kwaliteiten, heb nog nooit in een Tesla gezeten, noch mee gereden. Ik ben (fan), ik vind de modellen mooi, los van de prijs enerzijds te groot {S en X) en de 3 niet mijn persoonlijke voorkeur van koetswerkvorm. Voor mijn gebruik van een wagen volstaan zelfs de huidige batterijen meer dan voldoende. Alleen ben ik er nog niet uit hoe dat met dat laden allemaal gaat evolueren , allemaal die verschillende aansluitingen ed en de aantallen laadpalen en de impact op de energieprijs...Maar goed, de kans is groot dat mijn volgende wagen binnen 5 jaar hoogstwss ook een electrische zal zijn.Misschien zo ne MINI dan [emoji173]️Neemt niet weg dat ik jullie elentriekrijders momenteel wat gepriviligeerd vind, door het exclusieve karakter en doordat de modaliteiten door een beperkt publiek gebruikt worden.Ik heb alleszins nu al gezien aan het hotel aan afrit Aalst, dat de laadpalen allemaal al volzet waren (ik weet nu niet of het er zes of 8 waren) Is dat jouw argument om twijfel te zaaien over de kwaliteiten van een Tesla? En ja, fiscaal zal dat nog wel veranderen... Maar zolang men op CO2 gaat meten zit je met een EV aan een stevig voordeel. Overigens vind ik het aantal laadpalen nu niet van die aard dat het nu rooskleurig is... Als je niet het budget hebt voor een Tesla, is EV rijden toch nog altijd schrapen geblazen.Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Overgangsfase? Zon- en windenergie moet normaal aangevuld worden met fossiel bij gebrek aan buffer, da's geen overgangskwestie.Kerncentrales moeten dicht, omdat ze oud en versleten, en dus onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk zijn. Nadeel van een kerncentrale is ook dat ze altijd aan staat, waarbij een gascentrale net het voordeel heeft dat ze snel af en aan kan gezet worden. Hierdoor komt er veel meer ruimte voor zon en wind, en misschien ook andere technieken. Er zullen op termijn meer en meer batterijen komen, die steeds zullen verbeteren in capaciteit, en die nog veel goedkoper zullen worden. Ook gaan er nog andere technieken komen zoals geometrie, waterstof,... waardoor gascentrales ooit ook kunnen sluiten. Maar, dat kan vandaag nog niet. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Alleen ben ik er nog niet uit hoe dat met dat laden allemaal gaat evolueren , allemaal die verschillende aansluitingen ed en de aantallen laadpalen en de impact op de energieprijs...Tsmetjes, we gaan de komende jaren een enorme energietransitie doormaken. Vandaag zijn er kerncentrales, die altijd draaien, en die 's nachts teveel stroom leveren, waardoor we het nachttarief hebben en dan zoveel mogelijk huishoudelijk gaan verbruiken. Ook hebben we enkel wisselstroom.Als er meer energie uit zon en wind komt, en de kerncentrales dicht zullen zijn, dan gaan we net overdag meer elektriciteit hebben, en 's nachts minder. Elektriciteit gaat vandaag in 1 richting, van de centrale naar de verbruiker, maar dat gaat veranderen. We gaan allemaal batterijen gaan hebben in onze woning, en als er stroom te weinig is in het net, dan zal er uit onze batterijen kunnen getapt worden, en zal onze stroommeter terugtellen. Onze woningen zullen om gelijkstroom komen, dus alles op 12 en 24V. Onze huishoudtoestellen, zoals bijvoorbeeld onze wasmachine zetten we 's avonds wel op, maar we gaan de timer instellen op het uur dat we willen dat de was moet gedaan hebben, waardoor de machine zelf zal 'voelen' als er voldoende stroom is, en dan pas werken. De batterijen die we gaan hebben gaan voldoende capaciteit hebben om 2 wagens 's nachts op te laden. Zo zullen we 's morgens steeds met een volle batterij vetrekken, en hebben we geen laders onderweg nodig. De batterijen zullen alsmaar beter worden, en goedkoper, met meer capaciteit, en die sneller zullen kunnen laden.Als we dan zonnepanelen hebben liggen, dan zijn we passief. Hebben we die niet, dan gaan we moeten kopen uit het net, en dat gaat zeer duur worden.Ook bedrijven, hoe klein of hoe groot ook, zullen ook deze investeringen moeten doen. 1 Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 1 hour ago, BMWMB said: De oudste kerncentrales dicht, de jongste kerncentrales langer open houden, en ondertussen investeren in wind en zon, en in nieuwe gascentrales om de kerncentrales te vervangen, en ondertussen zoeken naar nieuwe technieken zoals batterijen. Ben ik het volledig mee eens. Kernuitstap tegen 2025 is echt om miserie vragen. Naast batterijen vooral ook investeren in kernfusie. Ben benieuwd wat er uit het ITER project gaat komen. Als dat van de grond komt, dan zit daar gigantisch veel potentieel in. Quote
Gast wooter Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Kernfusie en anderen gaan gehinderd worden door de goedkope prijs van zonnepanelen... Nu al is het economisch niet meer te verantwoorden om ten zuiden van Spanje nog een kerncentrale te bouwen want het is goedkoper om het met zonne-energie en batterijen te doen. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Kernfusie wordt vooral gehinderd door het feit dat bruikbare fusie pas realistisch wordt binnen 30 jaar(*) (*) Wetenschappelijke code voor "We zijn helemaal niet in staat voorspellingen te doen over wat er binnen 30 jaar mogelijk is dus is bruikbare kernfusie binnen 30 jaar mogelijk." Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 3 hours ago, wooter said: https://jalopnik.com/the-tesla-model-s-outsold-the-germans-in-their-home-cou-1823163274 Wat een vergelijking ook. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 11 uren geleden, Monterey Jack zei: Ben ik het volledig mee eens. Kernuitstap tegen 2025 is echt om miserie vragen. Naast batterijen vooral ook investeren in kernfusie. Ben benieuwd wat er uit het ITER project gaat komen. Als dat van de grond komt, dan zit daar gigantisch veel potentieel in. Kernuitstap zou blijkbaar maar 15 euro per jaar meer kosten: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-federaal/Uitstap-uit-kernenergie-maakt-elektriciteit-15-euro-duurder-per-jaar/9984585?utm_campaign=MORNING_COMMENT&utm_medium=email&utm_source=SIM Quote
dragonfly 14.975 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 https://tweakers.net/nieuws/135489/criminelen-misbruikten-tesla-serverinfrastructuur-voor-cryptomining.html Quote
Monterey Jack 6.501 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 1 hour ago, Polygoon said: Kernuitstap zou blijkbaar maar 15 euro per jaar meer kosten: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-federaal/Uitstap-uit-kernenergie-maakt-elektriciteit-15-euro-duurder-per-jaar/9984585?utm_campaign=MORNING_COMMENT&utm_medium=email&utm_source=SIM Maar dan gaat men weer naar verbrandingsoplossingen, wat op termijn ook niet gaat blijven bestaan. De overstap naar groene energie gaat veel meer kosten vrees ik. Net hetzelfde trouwens voor die groene energie doelstellingen. Houtkachels en pellets tellen daar ook in mee als groene/hernieuwbare energie, terwijl je een massa C02 gaat produceren. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/20/houtkachels-zijn-grootste-bron-van-hernieuwbare-energie-in-vlaan/ Laten we zeggen dat we nog veel werk hebben en er veel voor verbetering vatbaar is. Quote
jvc 543 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 12 uren geleden, ir_fuel zei: Wat een vergelijking ook. Ze spreken over Duitsland en tonen dan cijfers van Europa... Quote
Jupke 11.095 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 11 minutes ago, Monterey Jack said: Maar dan gaat men weer naar verbrandingsoplossingen, wat op termijn ook niet gaat blijven bestaan. De overstap naar groene energie gaat veel meer kosten vrees ik. Net hetzelfde trouwens voor die groene energie doelstellingen. Houtkachels en pellets tellen daar ook in mee als groene/hernieuwbare energie, terwijl je een massa C02 gaat produceren. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/20/houtkachels-zijn-grootste-bron-van-hernieuwbare-energie-in-vlaan/ Laten we zeggen dat we nog veel werk hebben en er veel voor verbetering vatbaar is. Ik wist wel dat ik groen bezig was. Lang leve mijn open haard. 1 Quote
Framfy 559 Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 https://jalopnik.com/teslas-being-sued-again-in-norway-over-false-marketing-1822034801 https://jalopnik.com/tesla-owner-resorts-to-tweeting-at-elon-when-his-door-h-1821128355 https://gizmodo.com/teslas-cloud-hacked-used-to-mine-cryptocurrency-1823155247 'k Heb het zelf niet gelezen, maar het gaat over Tesla en is dus interessant. Disclaimer: indien het niet eensluidend positief zou zijn is het achterhaald of fake news. Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 54 minutes ago, dragonfly said: https://tweakers.net/nieuws/135489/criminelen-misbruikten-tesla-serverinfrastructuur-voor-cryptomining.html Da's ook een leuke voor fuel Devops in actie Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 32 minutes ago, jvc said: Ze spreken over Duitsland en tonen dan cijfers van Europa... Ik wou al iets zeggen, maar was ook nieuwsgierig of iemand het zou opmerken Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 43 minutes ago, Monterey Jack said: Maar dan gaat men weer naar verbrandingsoplossingen, wat op termijn ook niet gaat blijven bestaan. De overstap naar groene energie gaat veel meer kosten vrees ik. Net hetzelfde trouwens voor die groene energie doelstellingen. Houtkachels en pellets tellen daar ook in mee als groene/hernieuwbare energie, terwijl je een massa C02 gaat produceren. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/20/houtkachels-zijn-grootste-bron-van-hernieuwbare-energie-in-vlaan/ Laten we zeggen dat we nog veel werk hebben en er veel voor verbetering vatbaar is. Houtkachels en pellets zijn niet 'groen', maar worden wel als hernieuwbaar beschouwd omdat je natuurlijk terug bomen kan laten groeien (en dat kan je (nog) niet met olie). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.