Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
15 hours ago, Tjeu said:

Hoe zit het eigenlijk met de onderhandelingen voor Ford Genk? Tesla zou al een tijdje die site willen kopen, om hier batterijen te maken, maar dat loopt blijkbaar zo vlot niet? 

Ze gingen ook naar de site van Caterpillar komen :lolz: 

Geplaatst:

Om zulke grote projecten binnen te halen staan de landen en regio's in een lange rij.

Binnen te halen mits een heel pakket aan voordelen zoals vrijstelling van belastingen gedurende een bepaalde periode, ter beschikking stelling van terreinen, subsidies etc. In onze contreien is het dan nog vaak zo dat er rekening dient gehouden te worden met de strikte Europese wetgeving inzake overheidssteun. 

Ben ook benieuwd waar ze zich zullen vestigen. 

Gast wooter
Geplaatst:

In ander nieuws:

4 nieuwe superchargers in Nederland:

• Zaltbommel, naast de A2, perfect tussen Amsterdam en Eindhoven
  • Leerdam, voor als je van Rotterdam naar Nijmegen rijdt
  • Horst, net voorbij Venlo, voor tussen Maastricht en Nijmegen
  • Er komt ook nog eentje in Breukelen, ook aan de A2, tussen Amsterdam en Utrecht

In België wordt gewerkt aan

• Brugge, aan het Best Western, tussen Brugge en Loppem
  • Ath, aan de E429, voor die trips tussen Brussel en Lille
  • Kortrijk, daar was iets mis met de aansluiting maar wordt nu hersteld
Geplaatst: (aangepast)

Dat zag een gewone bestuurder ook al van ver aankomen toch ? En zelfs meer, een gewone bestuurder weet op voorhand al dat bij zulke situaties (tractor gevolgd door enkele wagens) er een redelijke kans is dat er meerdere voertuigen zullen voorbij steken en zal hierop anticiperen. En dat kan een autopilot niet zolang er geen onderlinge communicatie bestaat tussen alle voertuigen: anticiperen. Die kan enkel ingrijpen.

En zo zijn er tal van verkeerssituaties waar een beetje ervaren chauffeur zal anticiperen... Denk bvb aan een snelwegrit waarbij je op het derde vak rijdt uiteraard aan een hogere snelheid dan het tweede vak. Dan doen er zich ook regelmatig situaties voor waaruit je op voorhand min of meer kan opmaken of een tweedevaksrijder naar jouw baanvak zal komen. Bvb door de snelheid waarmee hij zijn voorligger nadert. Autopilot zou een beschermengel moeten zijn zolang niet alle wagens geconnecteerd zijn met elkaar die meekijkt met de chauffeur en ingrijpt als de chauffeur zelf een fout maakt en niet omgekeerd... Autopilot kan steeds 100 procent aandachtig waken over de situatie, omgekeerd kan een chauffeur niet steeds 100 % over zijn autopilot waken...

aangepast door DHL
  • Vind ik leuk 3
Geplaatst: (aangepast)

En daar rijden ze maar 110 op de snelweg geloof ik ?

aangepast door DHL
Geplaatst:

Fout van de vangrail naar alle waarschijnlijkheid !  

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
42 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ah zo, dan zullen ze wellicht de ontwerper ervan aansprakelijk stellen.

Geplaatst:

@Wooter ik herinner me dat je graag eens on track ging om een en ander te bewijzen betreft prestaties. Morgen op Zolder is er Petrolheaddays. Er is geen betere organisatie (warming up klasse) waar je dat in ALLE rust kan. Er zijn ook laadpalen en lekker eten ! 

Cu tomorrow? 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Fout van de bestuurder?

Geplaatst:
Op 27-3-2018 om 01:39, DHL zei:

Dat zag een gewone bestuurder ook al van ver aankomen toch ? En zelfs meer, een gewone bestuurder weet op voorhand al dat bij zulke situaties (tractor gevolgd door enkele wagens) er een redelijke kans is dat er meerdere voertuigen zullen voorbij steken en zal hierop anticiperen. En dat kan een autopilot niet zolang er geen onderlinge communicatie bestaat tussen alle voertuigen: anticiperen. Die kan enkel ingrijpen.

En zo zijn er tal van verkeerssituaties waar een beetje ervaren chauffeur zal anticiperen... Denk bvb aan een snelwegrit waarbij je op het derde vak rijdt uiteraard aan een hogere snelheid dan het tweede vak. Dan doen er zich ook regelmatig situaties voor waaruit je op voorhand min of meer kan opmaken of een tweedevaksrijder naar jouw baanvak zal komen. Bvb door de snelheid waarmee hij zijn voorligger nadert. Autopilot zou een beschermengel moeten zijn zolang niet alle wagens geconnecteerd zijn met elkaar die meekijkt met de chauffeur en ingrijpt als de chauffeur zelf een fout maakt en niet omgekeerd... Autopilot kan steeds 100 procent aandachtig waken over de situatie, omgekeerd kan een chauffeur niet steeds 100 % over zijn autopilot waken...

Dat is ook zo. Ik ben er ook van overtuigd dat er niks veiliger is dan ervaren chauffeurs die oplettend aan het stuur zitten. Maar, in werkelijkheid is dat dikwijls anders. Zeker sinds de gsm, en nu de smartphones, zijn heel veel mensen hier op aan het kijken/typen, terwijl ze aan het rijden zijn. Op zo'n momenten is het gevaarlijk, want de aandacht is volledig weg. Op zo'n momenten wordt er niet meer geanticipeerd.

Vorige week ben ik bij Essers transport op bezoek geweest, en ook daar werd aangehaald dat het op de smartphone prullen tijdens het rijden de grootste oorzaak is van ongevallen bij vrachtwagens. Er zou beter een systeem bestaan die de smartphone automatisch uitschakelt in de cabine van auto's/vrachtwagens, maar dat is er vandaag helaas niet.

Ook ik betrap er mij op dat ik met dat ding bezig ben. Daarnet werd ik nog gebeld op de snelweg, en heb ik even in mijn agenda gekeken. Het is op zo'n korte momenten, dat de AP in mijn ogen een veilige assistentie is, een meerwaarde. Ook in de file, waar je veel trager rijdt, vind ik het een heerlijke optie om ook een beetje te kunnen werken. Tesla raadt ook aan dat de bestuurder steeds de aandacht erbij houdt. Daarom dat ik AP ook enkel zal gebruiken op plaatsen waar het een veilige meerwaarde kan zijn.

• Vind ik leuk 1
Gast wooter
Geplaatst:

@BMWMB, als jij zoals mij braaf 127 op GPS gaat rijden, dan ga je de kortste keren continu op AP rijden op de snelweg want het is gewoon makkelijker.

Gast wooter
Geplaatst:
4 hours ago, Jokke_vlo said:

@Wooter ik herinner me dat je graag eens on track ging om een en ander te bewijzen betreft prestaties. Morgen op Zolder is er Petrolheaddays. Er is geen betere organisatie (warming up klasse) waar je dat in ALLE rust kan. Er zijn ook laadpalen en lekker eten ! 

Cu tomorrow? 

Mijn agenda is al volzet.

Geplaatst:
46 minuten geleden, wooter zei:

@BMWMB, als jij zoals mij braaf 127 op GPS gaat rijden, dan ga je de kortste keren continu op AP rijden op de snelweg want het is gewoon makkelijker.

Hoelang kan je AP rijden, vooraleer je het stuur terug moet vastnemen?

Gast wooter
Geplaatst:
1 hour ago, BMWMB said:

Hoelang kan je AP rijden, vooraleer je het stuur terug moet vastnemen?

Om de paar minuten moet je even aan dat stuur leunen. Even met duim en wijsvinger vasthouden en het gewicht van je arm laten hangen. Dat is veel makkelijker dan dat je zelf actief moet autorijden. Automatisch afstand houden, vertragen als je voorligger vertraagt of versnellen als er niemand meer voor je is, en je rijvak aanhouden, is zo relax.

Geplaatst:
5 uren geleden, BMWMB zei:

Dat is ook zo. Ik ben er ook van overtuigd dat er niks veiliger is dan ervaren chauffeurs die oplettend aan het stuur zitten. Maar, in werkelijkheid is dat dikwijls anders. Zeker sinds de gsm, en nu de smartphones, zijn heel veel mensen hier op aan het kijken/typen, terwijl ze aan het rijden zijn. Op zo'n momenten is het gevaarlijk, want de aandacht is volledig weg. Op zo'n momenten wordt er niet meer geanticipeerd.

Vorige week ben ik bij Essers transport op bezoek geweest, en ook daar werd aangehaald dat het op de smartphone prullen tijdens het rijden de grootste oorzaak is van ongevallen bij vrachtwagens. Er zou beter een systeem bestaan die de smartphone automatisch uitschakelt in de cabine van auto's/vrachtwagens, maar dat is er vandaag helaas niet.

Ook ik betrap er mij op dat ik met dat ding bezig ben. Daarnet werd ik nog gebeld op de snelweg, en heb ik even in mijn agenda gekeken. Het is op zo'n korte momenten, dat de AP in mijn ogen een veilige assistentie is, een meerwaarde. Ook in de file, waar je veel trager rijdt, vind ik het een heerlijke optie om ook een beetje te kunnen werken. Tesla raadt ook aan dat de bestuurder steeds de aandacht erbij houdt. Daarom dat ik AP ook enkel zal gebruiken op plaatsen waar het een veilige meerwaarde kan zijn.

Ben er volledig akkoord mee. Op de GSM bezig zijn zou veel ongevallen veroorzaken en ik kan dat heel goed geloven. Je ziet dikwijls van ver wanneer iemand raar rijdt (alsof die dronken is soms) en als je dan passeert zie je de reden...  Vind ook dat dit niet zou mogen werken tijdens het rijden.

Maar kan je begrijpen dat ik ook zo'n tablet in de auto dan niet echt veilig vind als er geen fysieke knoppen meer zijn ? Ik zag bvb op een filmpje van Tesla 3 dat je alles op de tablet moet doen, tot zelfs de snelheid van de ruitenwissers instellen toe. Ook de verwarming moet je daar regelen en dat zijn vrij kleine punten die men moet aanraken om hoger of lager te zetten. In een rijdende auto is dat toch echt niet makkelijk door de bewegingen van de auto plus het feit dat je toch intussen niet meer naar de weg kan kijken ? En dat zijn dan simpele instellingen. Begint in steeds meer merken wel de standaard te worden (nieuwe A6 bvb) dat veel via touch gebeurt. Misschien word ik ouder en is de jeugd hier handiger in doordat ze opgroeiden met aanraakschermen ? Ik sluit dat ook niet uit....Mijn vader vond op het einde ook zaken moeilijk in een auto die ik dan evident vond :)

Vind het ook heel positief dat je de AP als hulpmiddel ziet. Zware ongevallen in de file zal je nu niet direct hebben en kan goed geloven dat je daar de auto laat doen en zelf intussen hem een beetje in het oog houdt. Maar tijdens het rijden is AP in mijn ogen (nu toch nog) de ideale waakhond voor als de bestuurder in de fout gaat. Iedereen gaat wel eens in de fout of ziet soms iets niet... Zijn we mensen voor. Anderzijds hebben wij zoals ik al zei het voordeel dat we kunnen anticiperen, dat kan een computer niet zo goed terwijl die dan wel altijd 100 procent aandachtig is. 

Ik denk echt dat het de verkeersveiligheid kan stukken verhogen, zolang de bestuurder zelf actief rijdt en de AP hem controleert. En niet omgekeerd want dat kunnen wij niet. Zou snel gaan vervelen...  Misschien later als alle wagens geconnecteerd zijn ? Benieuwd wat we in de nabije toekomst allemaal gaan krijgen, want staan denk ik veel belangrijke veranderingen in de automobiel op het programma de komende jaren.

Denk dat onze visies eigenlijk niet zo ver uit elkaar liggen hoor ;)

Gast wooter
Geplaatst:
19 minutes ago, DHL said:

Maar kan je begrijpen dat ik ook zo'n tablet in de auto dan niet echt veilig vind als er geen fysieke knoppen meer zijn ? Ik zag bvb op een filmpje van Tesla 3 dat je alles op de tablet moet doen, tot zelfs de snelheid van de ruitenwissers instellen toe. Ook de verwarming moet je daar regelen en dat zijn vrij kleine punten die men moet aanraken om hoger of lager te zetten. In een rijdende auto is dat toch echt niet makkelijk door de bewegingen van de auto plus het feit dat je toch intussen niet meer naar de weg kan kijken

Ik vind dat heel goed meevallen.

Het instellen van de snelheid van de ruitenwissers is een non-issue, het ding heeft automatische ruitenwissers.

Verwarming is nu niet iets dat je elke vijf voet opnieuw instelt...

En met alle opmerkingen: het ding heeft ook autopilot dus het kan goed zijn dat je dat doet als je op AP rijdt.

Ik mis alleszins in mijn Model X geen knoppen.

Geplaatst:

Ja, misschien ben ik van een andere generatie zoals :). Zelf kan ik het niet goed, kleine toetsen bedienen tijdens de bewegingen van het rijden en tegelijk de aandacht volledig bij het verkeer houden (pas op, ben nu ook niet zo oud, ben geen beverig oud manneke zulle, ben 49 jaar ;) ). Ik merkte dat goed bij mijn vorige wagen die een vrij grote tablet had waarop je uiteraard de gps bediende, maar ook apps en bepaalde instellingen van de wagen. Gevolg was dat ik het instelde voor een rit en voor de rest afbleef van dat ding...

Las ik niet dat Tesla toch enkele handelingen extra zou toevoegen die aan het stuur uit te voeren zullen zijn in de toekomst ? 

AP zei ik al, ik doe het niet graag en zal wellicht grotendeels van de tijd zelf rijden. Maar da's een persoonlijke keuze. Een piepje bij een bepaalde snelheid om mijn rijbewijs niet kwijt te geraken is al voldoende voor mij :) Als je voor het continu gebruik van AP kiest vind ik dit momenteel nog onvoldoende ontwikkeld om continu te gebruiken zonder constante bewaking door de chauffeur. Dit zal in de toekomst wel anders zijn. 

Is het momenteel omgekeerd mogelijk om zelf te rijden en AP als een waakhond te gebruiken over je eigen handelingen ?

Geplaatst:
1 minute ago, DHL said:

Ja, misschien ben ik van een andere generatie zoals :). Zelf kan ik het niet goed, kleine toetsen bedienen tijdens de bewegingen van het rijden en tegelijk de aandacht volledig bij het verkeer houden

Wie dat wel kan liegt gewoon.

Je hebt geen enkele tactiele feedback. Je bent dus verplicht je blik van de weg te halen en naar dat scherm te kijken om te zien wat je aan het doen bent.

• Vind ik leuk 2
Gast wooter
Geplaatst:
Wie dat wel kan liegt gewoon.
Je hebt geen enkele tactiele feedback. Je bent dus verplicht je blik van de weg te halen en naar dat scherm te kijken om te zien wat je aan het doen bent.

Ja, maar sommige dingen staan aan de rand zodat je gebruik kan maken van de schermrand als steun... en je kan bij een X en S die functies ook via de knoppen en wieltjes op het stuur bedienen, maar dat is minder intuïtief als gewoon de knop duwen op het grote scherm. Enkel om te bellen en soms voor het volume gebruik ik de wieltjes en knoppen op het stuur; de rest vind ik sneller terug op het grote scherm.
Geplaatst:
Mijn agenda is al volzet.

Laat weten als het past
Geplaatst:

Brutal. Business Insider haalt een Bernstein-rapport aan over Tesla's vergaande automatisatie bij de finale assemblage.

The robots are killing Tesla.

In a rare win for humans over robots in the battle for labor efficiency, Wall Street analysts have laid down a compelling argument for the idea that over-automation is to blame for problems at billionaire Elon Musk's electric-car company.

http://uk.businessinsider.com/tesla-robots-are-killing-it-2018-3?r=US&IR=T 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid