Gast wooter Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Gast, lees de info op Teslamotors.be. Quote
Gast wooter Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Over batterij degradatie in Tesla’s: Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 18 hours ago, BMWMB said: Vandaag bijna van de weg gereden door een tegenligger die in een bocht volledig mijn vak op kwam, omdat de bestuurster op haar gsm aan het prullen was. Ik heb echt moeten uitwijken, of ze zacht in mijn flank. Ik denk nu 2x aan de AP. Enerzijds, had die dame een Tesla op AP gereden, dan was ze niet mijn vak op gekomen Anderzijds, moest ik op AP gereden hebben, zou mijn Tesla deze tegenligger ook tijdig gezien hebben en uitgeweken zijn? Dat dat kalf gewoon gedaan wat ze verondersteld werd te doen was er geen probleem. Quote
Gast wooter Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Dat dat kalf gewoon gedaan wat ze verondersteld werd te doen was er geen probleem.Ja dat kan je van alles en iedereen zeggen. Maar jij rijdt lekker ook in een auto met een 5 sterren EuroNCAP rating en doet braaf je gordel aan omdat anderen niet te betrouwen zijn. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 1 hour ago, wooter said: Maar jij rijdt lekker ook in een auto met een 5 sterren EuroNCAP rating Dat weet ik zelfs niet. Quote
DHL 43 Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Sommige mensen hebben inderdaad nood aan een AP om het een beetje veilig te houden. Dat kalf om een voorbeeld aan te halen. Daarom... graag 5 sterren. Quote
Gast wooter Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Discussiëren over het nut van rijhulpsystemen... jullie trekken allemaal braaf ook de zekering van het ABS systeem uit ofzo? Winterbanden doen jullie niet aan mee? Quote
Joske 922 Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Discussiëren over het nut van rijhulpsystemen... jullie trekken allemaal braaf ook de zekering van het ABS systeem uit ofzo? Winterbanden doen jullie niet aan mee? Zo wel, maar om dat systeem te gebruiken om onderweg mails te verwerken? Dan is het geen rijhulpsysteem meer? Ik ben niet heiliger dan de paus, maar mijne telefoon gebruik ik alleen als ze mij bellen als ik onderweg ben. Mijn simpele (200€) smartphone is juist slim genoeg om bij verbinden met de auto alle waarschuwingsgeluiden op stil te zetten. Dus een sms, mail,.. hoor ik nie binnen komen. Dus ben ik ook nie afgeleid. [emoji846] 1 Quote
DHL 43 Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 https://evtun.com/teslachip.html?gclid=EAIaIQobChMIo6KhwaO_2gIVFjrgCh216wheEAEYASAAEgIvdPD_BwE Quote
DHL 43 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 (aangepast) Op 15/4/2018 om 21:52, Joske zei: Zo wel, maar om dat systeem te gebruiken om onderweg mails te verwerken? Dan is het geen rijhulpsysteem meer? Ik snap er ook geen bal meer van... de ene moment noemt men het een autopilot waardoor men nuttig werk kan verrichten in de wagen en op een ander moment wordt het gedegradeerd tot een rijhulpsysteem. Wat is het nu ? Ik concludeer dat het een systeem is dat noch mossel noch vis is en er momenteel opzit uit commerciele overwegingen en niet uit veiligheidsoverwegingen. Iets om mee uit te pakken dus.... Zolang niet volledig AP waardig zou het onmogelijk moeten zijn hier autonoom mee te rijden. De chauffeur zou zelf moeten rijden en het "AP" zou die chauffeur moeten controleren en ingrijpen bij noodsituaties en dan wordt het inderdaad een zeer nuttig rijhulpsysteem. Gemiste kans dus. 17 april 2018 aangepast door DHL 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Ga je ook klagen dat er cruise control op je auto zit, die niet controleert of je op tijd zelf gaat remmen als je te dicht op een achterligger nadert? Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Dit staat er op de website: Deze functies zijn gebaseerd op deze technologieën: Adaptieve Cruise Control (ACC) Deze cruise control werkt zoals een gewone cruise control, maar met enkele extra functies: Werkt op basis van de radar die ingewerkt is achter de voorbumper Herkent onder een snelheid van 70 km/u stilstaande auto's Herkent rijdende auto's Past op basis van navigatie kaart data de snelheid van cruise control aan Houdt afstand tot de voorligger, in gradatie van 1 tot 5, waarvan 1 de kortste afstand is Kan, op basis van cameragegevens en kaartdata, de snelheid autonoom doen afnemen om een bocht te kunnen nemen, al dan niet in combinatie met Autosteer AutoSteer Deze functie is iets waar nog niet veel concurrenten ervaring mee hebben: Werkt op basis van de camera's op het voertuig De computer tracht rijstroken te herkennen, op basis van belijning op de weg De computer zal op basis hiervan zelf het stuur doen draaien Deze functie reageert ook op input van de parkeersensoren die hindernissen op korte afstand kunnen herkennen, zodat de auto correctief kan sturen als een auto van een ander rijvak plots in jouw rijvak stuurt of je te dicht bij een object komt, zoals een vangrail bij wegenwerken met smalle rijstroken. Deze sensoren gaan niet een object in de verte herkennen, dus autosteer reageert niet op een verloren paal of kegel in het midden van de rijbaan. Zorgt samen met de parkeersensoren voor het automatisch inparkeren in parkeervakken, parallel en dwars. Is ook actief bij Summon, de functie waarbij de auto zelf naar voor of achter kan gereden worden met behulp van de app. Summon is ook gevoelig voor input van de parkeersensoren om objecten te vermijden. Als je op een snelweg de richtingsaanwijzer activeert, en de computer recent gevoeld heeft dat je het stuur vast had, zal ie tezamen met de parkeersensoren kijken of het rijvak waarnaar je wil wisselen vrij is, en vervolgens autonoom van rijvak wisselen. Auto Emergency Braking (AEB) Dit is een functie die ook al bij vele andere merken aanwezig is: Werkt op basis van de radar die ingewerkt is achter de voorbumper Probeert hindernissen te herkennen, en zou tot een snelheid van 70 km/u een noodstop moeten kunnen uitvoeren zonder het object te raken. Erboven is het 'best effort' en dat bleek dan ook uit die aanrijding enkele maanden terug waarop een Model S achterop een stilstaande brandweerwagen in reed: de wagen remde voldoende af vanaf 110 km/u om een zware aanrijding te voorkomen, maar een aanrijding viel niet meer te vermijden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Nu, wat betekent dat in de praktijk? Snelwegen Zonder tegenliggers, zonder kruisend verkeer, kan je dus op een snelweg AutoPilot activeren en de auto zijn ding laten doen. Circa om de minuut zal de auto bevestiging vragen of je het stuur nog vast houdt, maar daartussen doet hij geen check. In de praktijk kan je dus je aandacht kort op iets anders leggen, voor zover je vanzelfsprekend niet een afrit moet gaan nemen of ergens op een knooppunt zit te rijden. Het verkeer op de Antwerpse ring of Brusselse ring is van een andere orde dan op de E313. Bij fileverkeer is de functie wel ideaal. Gewone wegen Zit je op rechte voorrangswegen buiten de bebouwde kom, kan je AutoPilot aanzetten maar echt veel tijd om andere dingen te doen heb je niet. Nog altijd moet je om de minuut laten weten dat je het stuur vast hebt, maar doorgaans kom je tegen dan weer een situatie tegen waar je wel moet ingrijpen - een rood licht, een kruispunt waar je voorrang moet geven - en AutoPilot dus uit valt omdat je zelf remt of het stuur corrigeert. Ook bij asverschuivingen en verkeersdrempels ga je willen tussenkomen; de adaptieve cruise control gaat niet altijd snelheid af nemen bij zo een situaties, en sinds versie 2018.10 van de firmware is deze geprogrammeerd om beter de ideale lijn te vinden, wat betekent dat ie soms ook buiten de lijnen gaat rijden. Geen probleem met asverschuivingen met gearceerde stroken, maar wel als er stevige borduren de rijbaan afzomen. Bebouwde kom, Zone 30 YYMV... AutoPilot gebruik ik daar echt als rijassistent, om bijvoorbeeld braaf me aan de snelheid te houden op de Wetstraat of kleine Brusselse Ring, maar eens op gewone kleine wegen ga je eerder over schakelen op enkel Adaptieve Cruise Control om je voorligger te volgen in de file. Hindernissen Alles werkt op bovenstaande 3 systemen... Dus als er een tegenligger plots een inhaalmanoever probeert uit te voeren terwijl het niet veilig is, kan je van de AEB dus een melding op het display krijgen + geluidssignaal dat er gevaar dreigt, net zoals je bij een andere auto dezelfde melding krijgt als je voorligger plots remt. Hetzelfde met als je rakelings een paaltje mist en de parkeersensoren dit herkennen. AEB zal ook remmen maar als je zelf gas geeft dan krijgt je gaspedaal voorrang, net zoals in andere auto's... Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 2 minuten geleden, wooter zei: Hier nog een bommetje: Dat bommetje is wel héél politiek getint. Deels uiteraard voor het milieu etc. maar anderzijds begraaft China zo ook de strijdbijl met Donny Trump i.v.m. de handelsoorlog die er heerst(e). Moesten ze dat meteen voor commercial en passenger cars doen dan zijn dat voornamelijk Europese en Japanse car manufacturers natuurlijk. Nu, het zal Tesla alvast geen windeieren leggen . En het kan de andere jongens maar een beetje pushen om met elektrische auto's te komen. Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Anderzijds kunnen ze via de gekende partners wel nog steeds de rest van hun assortiment kwijt uiteraard. Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Tuurlijk is het politiek, maar bedenk wat het betekent naar de mogelijkheid van Tesla om een fabriek in China te bouwen (de rest kan dat niet, behalve voor EV's) en de mogelijkheid om geld uit China te halen als investeringen. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Stel je nu al retorische vragen? Natuurlijk niet ! Fake news Quote
DHL 43 Geplaatst: 18 april 2018 Geplaatst: 18 april 2018 Wooter, bedankt voor je uitgebreide repliek... Je gelooft er echt in. Maar als je zegt dat je om de minuut (wist dat wel al) je stuur eens moet vastnemen en hierdoor je aandacht niet verslapt, dat kan ik echt niet geloven. Het zou een fantastisch systeem zijn mocht het enkel functioneren als rijhulp momenteel waarbij de machine waakt over de mens. . Nu is het omgekeerd en een mens kan dat gewoon niet, zelfs niet met de verplichting je stuur om de minuut eens vast te nemen. Die gaat afgeleid zijn en toch gaan vertrouwen op een onafgewerkt systeem. Je kan me tegendraads noemen, mochten andere merken dit ook doen zou ik het ook de omgekeerde wereld vinden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 18 april 2018 Geplaatst: 18 april 2018 Dat is dan spijtig voor je dat je daarmee niet overweg kan. Het lijkt dat ik dat wel kan en ik de voordelen ervan kan ervaren.En echt, op een gewone snelweg kan je dat ding vrij eenvoudig een rijstrook laten volgen. Wat voeg jij als mens meerwaarde toe door de auto bij zo een trajecten zelf te besturen? Zover ik kan zien is het de mens die voornamelijk komt bumperkleven, te hard rijden, couperen en te laat remmen. Als ik mezelf moet evalueren tegenover een jaar geleden, ben ‘ik’ een betere chauffeur geworden net door de rijtaken aan de computer te geven. Het resultaat is dat ik niet meer te snel rij, niet bumperkleef, niet coupeer en niet te laat rem. Quote
Gast wooter Geplaatst: 18 april 2018 Geplaatst: 18 april 2018 Oh, en andere merken doen dat ook al... Volvo met hun Pikot Assist 2, Mercedes, Cadillac, ... Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 18 april 2018 Geplaatst: 18 april 2018 (aangepast) edit, was oud nieuws.... wat is nu de basisprijs van een s? 18 april 2018 aangepast door Dirk75 Quote
DHL 43 Geplaatst: 19 april 2018 Geplaatst: 19 april 2018 23 uren geleden, wooter zei: Dat is dan spijtig voor je dat je daarmee niet overweg kan. Het lijkt dat ik dat wel kan en ik de voordelen ervan kan ervaren. En echt, op een gewone snelweg kan je dat ding vrij eenvoudig een rijstrook laten volgen. Wat voeg jij als mens meerwaarde toe door de auto bij zo een trajecten zelf te besturen? Zover ik kan zien is het de mens die voornamelijk komt bumperkleven, te hard rijden, couperen en te laat remmen. Als ik mezelf moet evalueren tegenover een jaar geleden, ben ‘ik’ een betere chauffeur geworden net door de rijtaken aan de computer te geven. Het resultaat is dat ik niet meer te snel rij, niet bumperkleef, niet coupeer en niet te laat rem. Misschien is het voor de ene mens inderdaad veiliger het autorijden over te laten aan een computer, zelfs al staat het nog niet op punt. Omdat die ene mens teveel met andere zaken bezig is in de auto en hierdoor minder veilig rijdt dan een hulpsysteem dat men op dat moment als AP gaat gebruiken. Nu ja, da's gelijk de automatische parkeerfunctie, voor sommigen een cadeau uit de hemel, voor anderen tergend traag. Als men inderdaad te laat gaat remmen en couperen, geef je best de rijtaken af aan een computer. Wat ik wel niet begrijp is dat je dat ding vrij eenvoudig een rijstrook laat volgen bij druk verkeer. Gaat die dan ook automatisch inhalen, terugkeren naar het rechtse vak, gaat die ook anticicperen als je ziet dat het in de verte file wordt zodat de wagen zich laat uitbollen in plaats van te remmen wanneer ze echt stil staan om te vermijden dat er ene op je inrijdt achteraan, opzij gaan als een vrachtwagen aangeeft naar het middenvak te willen om die mens ruimte te geven,... Autorijden houdt volgens mij zoveel meer in dan een baanvak te volgen en te hopen dat hij dat goed blijft doen. Het is niet omdat andere merken het ook doen dat ik het goedkeur dat de mogelijkheid bestaat om een rijhulp te gaan inzetten als AP...Zolang niet 100 procent betrouwbaar zou dit onmogelijk moeten zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.