Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast wooter
Geplaatst:
Misschien is het voor de ene mens inderdaad veiliger het autorijden over te laten aan een computer, zelfs al staat het nog niet op punt. Omdat die ene mens teveel met andere zaken bezig is in de auto en hierdoor minder veilig rijdt dan een hulpsysteem dat men op dat moment als AP gaat gebruiken. Nu ja, da's gelijk de automatische parkeerfunctie, voor sommigen een cadeau uit de hemel, voor anderen tergend traag.
Als men inderdaad te laat gaat remmen en couperen, geef je best de rijtaken af aan een computer.

Die automatische parkeerfunctie... dat is op een tesla niet zoals bij andere merken waar je zelf moet gas geven en versnelling wisselen. Op een Tesla is alles daaraan automatisch; hij zal zelf manoeuvreren, sturen, en naar voor en achter rijden.

Ik kan begrijpen dat dat op andere auto’s een nogal stomme functie is als je zelf moet gas geven en remmen, maar dus niet op een Tesla waar dit wel volautomatisch is.

En over de rest... dagelijks gebeuren er kopstaartaanrijdingen die vermeden hadden kunnen worden door een degelijke noodstop functie, of zelfs een degelijke autopilot. En als diegenen die ‘niet’ kunnen rijden nut zouden hebben van een technologie, waarom zouden diegenen die ‘wel’ kunnen rijden er dan geen gebruik van mogen maken?

Lees nog eens goed naar wat het systeem kan. Ik blijf dat niet uitleggen. Rijstrook wisselen gebeurt enkel als de bestuurder zijn richtingaanwijzer aan zet. Voor de rest doet dat ding netjes wat je zegt. En bij druk verkeer valt er niet veel van rijstrook te wisselen. Ik nader er files mee, rij ermee in files, ...

Misschien eens een testrit bij Tesla vragen...

[quote post="1402148" timestamp="1524116178" name="DHL" userid="3870" Het is niet omdat andere merken het ook doen dat ik het goedkeur dat de mogelijkheid bestaat om een rijhulp te gaan inzetten als AP...Zolang niet 100 procent betrouwbaar zou dit onmogelijk moeten zijn. 

ABS is ook niet 100% betrouwbaar en verlengt de remafstand vaak. Ga je nu je zekering van je ABS systeem verwijderen? Cruise Control remt helemaal niet; de meeste adaptieve cruise controls kunnen niet hard remmen. Ga je nu die optie in je auto ook verbieden?

Trouwens, wie heeft jouw goedkeuring nodig als je nog niet eens de functionaliteiten van het systeem begrijpt?
Geplaatst:
5 uren geleden, wooter zei:

En over de rest... dagelijks gebeuren er kopstaartaanrijdingen die vermeden hadden kunnen worden door een degelijke noodstop functie, of zelfs een degelijke autopilot. En als diegenen die ‘niet’ kunnen rijden nut zouden hebben van een technologie, waarom zouden diegenen die ‘wel’ kunnen rijden er dan geen gebruik van mogen maken?

Mogen is alles, moeten is wat iedereen tegen de borst zou stoten :) 

Gast wooter
Geplaatst:

Nu is het nog mogen, en aan moeten zijn we nog lang niet.

Mij lijkt het dat DHL eerder zit te pleiten om het te verbieden, wat onlogisch is als je kijkt hoeveel mensen omkomen in het verkeer net door het gebrek aan deze functies, en hoeveel ongevallen er qua ernst beperkt worden of zelfs vermeden net door het gebruik van rijhulpen.

Geplaatst:

Vandaag bij een ondernemer geweest, die beweerde dat de garantie op de Tesla batterij komt te vervallen als je meer dan 50x hebt gesupercharged. Dit geloof ik niet.

Gast wooter
Geplaatst:
4 minutes ago, BMWMB said:

Vandaag bij een ondernemer geweest, die beweerde dat de garantie op de Tesla batterij komt te vervallen als je meer dan 50x hebt gesupercharged. Dit geloof ik niet.

Dit klopt inderdaad niet. Vanaf 300 keer superchargen worden bepaalde modellen gelimiteerd tot 90 kW om de batterij te beschermen, maar dat heeft niets te maken met garantie. Die garantie is nog altijd 8 jaren, onbeperkt aantal kilometers, op batterij en aandrijflijn.

Geplaatst:

Bepaalde modellen?

Geplaatst:
1 uur terug, 0231 zei:

De x ,s en de 3.

Dit is zo een opmerking waarvan je weet dat je er doorheen de dag nog een paar keer spontaan aan gaat denken en iedere keer weer opnieuw in de lach gaat schieten. 

Gast wooter
Geplaatst:

De eerste geleverde Model S modellen waren sowieso beperkt tot 90kW door het lagere voltage van de batterijen. Van de Model 3 is het nog niet geweten of ze beperkt worden. Een 'onbeperkt' recent model zal in de praktijk tot 116-118kW laden aan een supercharger.

Gast wooter
Geplaatst:

Meest entertainend Tesla Youtube-kanaal:

Kerel die Tesla wrakken opkoopt en ze opknapt :D

Gast wooter
Geplaatst:

En dit zou ik doen met een hand aan het stuur, maar wel op autopilot:

Geplaatst:
Op 19/4/2018 om 12:57, wooter zei:

Nu is het nog mogen, en aan moeten zijn we nog lang niet.

Mij lijkt het dat DHL eerder zit te pleiten om het te verbieden, wat onlogisch is als je kijkt hoeveel mensen omkomen in het verkeer net door het gebrek aan deze functies, en hoeveel ongevallen er qua ernst beperkt worden of zelfs vermeden net door het gebruik van rijhulpen.

Ja maar gij blijft het omdraaien hee. Enerzijds zeggen dat het een AP is waardoor je nuttig werk zit te doen in uwen auto en anderzijds dan weer beweren dat het slechts een nuttig rijhulpsysteem is naargelang de omstandigheden. (zoals bij die ongevallen natuurlijk, dan is het plots de bestuurder zijn fout)

Wees gewoon zo fair om toe te geven dat uw systeem niet gemaakt is om nuttig werk in uw auto te verrichten en dat je op dat moment eigenlijk tegen de voorschriften van de constructeur in misbruik maakt van een rijhulpsysteem. Benieuwd wat je verklaring zou zijn na ongeval terwijl je aan het mailen was. De auto zijn fout want AP faalde of mijn fout want ik lette niet op...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

En ja, zolang mensen het gebruiken zoals jij doet zou ik pleiten om het autonome rijden ervan te verbieden tot het volledig feilloos werkt. Ik zou ervoor pleiten dat het systeem zolang enkel kan gebruikt worden als... rijhulpsysteem.

Gast wooter
Geplaatst:
En ja, zolang mensen het gebruiken zoals jij doet zou ik pleiten om het autonome rijden ervan te verbieden tot het volledig feilloos werkt. Ik zou ervoor pleiten dat het systeem zolang enkel kan gebruikt worden als... rijhulpsysteem.

Ah, ik dacht misschien dat het nuttiger was om GSM in de hand te verbieden. Dan heb je tenminste nog het voordeel van de rijhulpsystemen in plaats van de realiteit van kopstaartaanrijdingen door mensen die met GSM in de hand achterop files rijden.

Echt, de systemen verbieden die de veiligheid net verbeteren is het domste wat je kan doen. Want volgens jou gevoel is het gebruik van die autopilot onveilig, maar de waarheid is dat er sinds de uitrol van dat systeem (+3 jaar inmiddels) elk dodelijk ongeval hevig in de media is gekomen, en we zitten momenteel wereldwijd aan 3 doden, telkens de bestuurder (dus niet een onschuldige mede verkeersdeelnemer). Willen we eens tellen hoeveel doden er gevallen zijn met auto’s waar die systemen niet op zitten?
Gast wooter
Geplaatst:
Ja maar gij blijft het omdraaien hee. Enerzijds zeggen dat het een AP is waardoor je nuttig werk zit te doen in uwen auto en anderzijds dan weer beweren dat het slechts een nuttig rijhulpsysteem is naargelang de omstandigheden. (zoals bij die ongevallen natuurlijk, dan is het plots de bestuurder zijn fout)
Wees gewoon zo fair om toe te geven dat uw systeem niet gemaakt is om nuttig werk in uw auto te verrichten en dat je op dat moment eigenlijk tegen de voorschriften van de constructeur in misbruik maakt van een rijhulpsysteem. Benieuwd wat je verklaring zou zijn na ongeval terwijl je aan het mailen was. De auto zijn fout want AP faalde of mijn fout want ik lette niet op...

Tuurlijk is dat systeem niet bedoeld om met je tablet mails te beantwoorden, maar als ik het toch doe, doe ik het op stukken snelweg waar ik weet dat er geen splitsingen zijn, geen wegenwerken (die worden ruim tevoren aangekondigd en gesignaleerd) en ik gewoon een rijstrook volg. De autopilot reageert zelfs op mensen die me proberen te couperen, maar neem maar van me aan dat als je afgeleid bent,je wel gaat opletten als de auto afremt en ontwijkt. Sowieso moet je in het achterhoofd houden dat ie niet feilloos reageert op stilstaande voertuigen, dus een stilstaande file moet je zelf opmerken. Maar dat heb je enkel voor als je op een rustige snelweg rijdt zonder voorliggers. Het is dus niet dat je een minuut lang je ogen dicht kan doen of je aandacht kan verleggen naar een mail, maar als je zoals de typische GSM afgeleide bestuurder meerdere keren per 10 seconden opkijkt, is er geen probleem als je dat op een eenvoudige snelweg doet.

En in se is wat ik doe niet verschillend van vele andere automobilisten die zich door hun smartphone laten afleiden, maar wél zelf nog moeten sturen en remmen.

Vooral vind ik het stress verminderend, want op de snelweg komt het rijden in de praktijk overeen met als passagier je taxichauffeur in het oog houden waar ie naartoe rijdt: je hebt een overzicht van de weg maar je moet niet zelf actief het stuur de hele tijd manipuleren en het gaspedaal in een constante hoek houden.
Geplaatst: (aangepast)

Tja... mij komt het beetje over zoals rekenen op je noodremhulpsysteem als er een file staat en pas zelf in te grijpen als het noodremhulpsysteem niet blijkt te reageren. Cru gezegd natuurlijk. 

De naam auto pilot is momenteel te hoog gegrepen en zorgt voor misbruik of verkeerd gebruik. Want het is toch zo dat ze het een auto pilot noemen en tegelijkertijd de volle verantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen omdat ten het systeem nog niet volledig autonoom mag en kan rijden.

Men zou een rijhulpsysteem pas autopilot mogen noemen als er inderdaad geen ingrepen van de bestuurder meer nodig zijn en... als de fabrikant dusdanig de volle verantwoordelijkheid van het systeem op zich neemt.  (wat ik echt niet snel zie gebeuren, kijk nog maar naar het trein en vliegverkeer). De mens zal altijd de hoofdverantwoordelijke blijven.

Ik zeg nergens dat rijhulpsystemen verboden moeten worden, maar men mag ze niet vervroegd opwaarderen tot volwaardige rijsystemen.

(sorry, wellicht het verkeerde topic om deze discussie te voeren, want in feite niet echt Teslagerelateerd maar van toepassing op alle fabrikanten)

aangepast door DHL
Gast wooter
Geplaatst:

Weet je dat de naam "autopilot" van de vliegtuigwereld komt, en dat de "autopilot" in een lijnvliegtuig beperkt is tot het aanhouden van een bepaalde koers en stijg- of daalhoek? Er is absoluut niets automatisch aan een "autopilot", behalve dat het vliegtuig op koers blijft en aan hetzelfde tempo blijft stijgen of dalen. Alle andere automatische dingen, die wij als gewone mensen 'autopilot' noemen, zijn andere systemen. Met de Flight Director kan je de autopilot aansturen om op basis van de Flight Computer verschillende waypoints te volgen en een ILS approach te vliegen, terwijl andere systemen zoals ACAS botsingen in volle vlucht proberen te vermijden.

In die trend moet je ook het systeem van Tesla zien: autopilot houdt je op dezelfde rijstrook aan dezelfde snelheid, en de geavanceerde functies zijn het afstand houden van je voorligger, het herkennen van verkeer in de rijstroken naast je en het kunnen wisselen van rijstrook, terwijl AEB tracht aanrijdingen te vermijden.

Het zit 'm dus in de naamgeving. Vanuit een Aviation-invalshoek is de naam 'autopilot' voor Tesla goed gekozen. Het is het grote publiek dat denkt dat "autopilot" betekent dat je als piloot of als automobilist op de achterbank kan gaan slapen, maar dat is noch voor een Tesla en noch voor een vliegtuig waar. Ik denk dat je de aandacht die als automobilist op de snelweg moet bewaren met autopilot aan, kan vergelijken met de aandacht die 1 van de 2 piloten moet bewaken. Autopilot kan namelijk ook zonder aankondiging plots uitvallen en dan moet je als piloot onmiddellijk ingrijpen. En als je als piloot een luchthaven nadert, kan je absoluut niet meer gaan dromen hoewel je autopilot je wel nog op koers en hoogte houdt, en dat is ook vergelijkbaar met de Tesla autopilot functie gebruiken op gewone wegen: je moet klaar zijn om in te grijpen, en om wat finesse te leggen in het manoeuvreren moet je soms zelf de controle overnemen.

Niet vergeten dat die naam "autopilot" bij Tesla werd gekozen in een tijd dat zelfrijdende auto's een verre toekomst waren. Meer nog, zelf rijdende auto's heten bij Tesla heel anders, "Full Self Driving".

Geplaatst:

Ga je de C450 ook al verkopen?
Je zal onder de indruk zijn.

Geplaatst:
7 uren geleden, flupke73 zei:

testrit aangevraagd :( fucking VAA

Koop gewoon een M140i, je hebt toch geen kinderen dus groot genoeg :D

Geplaatst:

De Model S is idd een zeer grote auto. Na mijn BMW 5, had ik eigenlijk gezegd nooit meer zo'n grote auto te kopen. Een Mercedes C, en al zeker zo'n M140i, rijden veel speelser. Echter, voor mijn verplaatsingen, mis ik toch wat comfort in de C, en dan bedoel ik vooral de stilte aan boord. Ik ben vorige week nog eens met de Range van mijn vrouw naar klanten geweest, en dan kan ik toch genieten van dat extra comfort. Maar, de extra grootte van deze Tesla heb ik ook niet nodig, en ik ben er zeker van dat ik er mij bij momenten ga aan ergeren, aan die gigantische breedte van dat ding. 

Geplaatst:
13 uren geleden, BMWMB zei:

De Model S is idd een zeer grote auto. Na mijn BMW 5, had ik eigenlijk gezegd nooit meer zo'n grote auto te kopen. Een Mercedes C, en al zeker zo'n M140i, rijden veel speelser. Echter, voor mijn verplaatsingen, mis ik toch wat comfort in de C, en dan bedoel ik vooral de stilte aan boord. Ik ben vorige week nog eens met de Range van mijn vrouw naar klanten geweest, en dan kan ik toch genieten van dat extra comfort. Maar, de extra grootte van deze Tesla heb ik ook niet nodig, en ik ben er zeker van dat ik er mij bij momenten ga aan ergeren, aan die gigantische breedte van dat ding. 

Ik heb zelf een tijd amerikaan gereden. De breedte is inderdaad vaak écht storend. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid