Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast Dirk75
Geplaatst: (aangepast)
8 uren geleden, HCO zei:

Ik volg je redenering maar heb toch wat moeite met je punt dat je een volle batterij kan laden aan €4..

1: aanschafprijs zonnepanelen
2: degradatie/vernieuwen zonnepanelen (10 a 12 jaar?)

Het laadrendement bedraag ook geen 100%

Reken maar € 0,25 per kWh overdag.

Als zijn installatie ruim overgemeten is, kan hij de overschot beter in de auto steken. Maar deze overschot kost hem wel meer dan 4 cent per kWh...  

Heeft hij als eens uitgerekend wat een kWh hem kost die hij zelf produceert?

Zal zeker meer zijn dan 4 eurocent per kWh.

aangepast door Dirk75
Geplaatst:

Bovendien is de aanwezigheid op het werk ook wanneer er activiteit is, waardoor je net op die momenten geen overschot hebt en gewoon stroom van het net neemt. 

Pas wanneer geladen wordt wanneer er overschot zou zijn, dus buiten de activiteitsuren wanneer de zon toch actief is, zou er goedkoper geladen worden. 

Geplaatst:

Miljaarde , autorijden wordt gecompliceerd zeg, vroeger als ge minder wou verbruiken had ge een lichtere voet nodig, nu is er een ingenieursstudie en planning vereist om wat centen te besparen [emoji16]

Bovendien is de aanwezigheid op het werk ook wanneer er activiteit is, waardoor je net op die momenten geen overschot hebt en gewoon stroom van het net neemt. 
Pas wanneer geladen wordt wanneer er overschot zou zijn, dus buiten de activiteitsuren wanneer de zon toch actief is, zou er goedkoper geladen worden. 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 hour ago, Tjeu said:

Dat is niet waar he. Dat is gewoon vestzak broekzak.

Die zonne-energie verdwijnt niet. Ofwel profiteert het bedrijf ervan ofwel zijn auto, maar dat is ene pot nat. In the end wordt de factuur door het bedrijf betaald. 

Compleet uit de lucht gegrepen (want ik kan er qua eenheden gigantisch naast zitten, maar dat doet er niet toe);

bedrijf betaalt momenteel 50 euro per dag aan elektriciteit. Er komen zonnepanelen. Bedrijf betaalt 10 euro per dag aan elektriciteit. Zijn auto wordt geladen, bedrijf betaalt 60 euro per dag aan elektriciteit als zijn auto wordt opgeladen, en 10 als hij niet wordt opgeladen.

Doe nu geen zonnepanelen, dan betaalt zijn bedrijf 50 euro zonder laden en 100 euro met laden.

Doe nu geen zonnepanelen en geen auto, dan is het 50 euro in de maand.

Dan kan je toch nog altijd stellen dat het maar 10 euro kost om te laden als je natuurlijk de aanschafprijs van je panelen niet in rekening brengt.

Geplaatst:
Dat is niet waar he. Dat is gewoon vestzak broekzak.
Die zonne-energie verdwijnt niet. Ofwel profiteert het bedrijf ervan ofwel zijn auto, maar dat is ene pot nat. In the end wordt de factuur door het bedrijf betaald. 
Compleet uit de lucht gegrepen (want ik kan er qua eenheden gigantisch naast zitten, maar dat doet er niet toe);
bedrijf betaalt momenteel 50 euro per dag aan elektriciteit. Er komen zonnepanelen. Bedrijf betaalt 10 euro per dag aan elektriciteit. Zijn auto wordt geladen, bedrijf betaalt 60 euro per dag aan elektriciteit als zijn auto wordt opgeladen, en 10 als hij niet wordt opgeladen.
Doe nu geen zonnepanelen, dan betaalt zijn bedrijf 50 euro zonder laden en 100 euro met laden.
Doe nu geen zonnepanelen en geen auto, dan is het 50 euro in de maand.

Dan kan je toch nog altijd stellen dat het maar 10 euro kost om te laden als je natuurlijk de aanschafprijs van je panelen niet in rekening brengt.

Ik ben niet goed mee in uw uitleg. Maar zolang er geen overproductie is, is uw energie uit uw panelen evenveel waard als deze uit het net. Enkel wanneer je overproductie hebt en je stroom aan een fractie van zijn waarde moet verkopen, ben je beter van deze in de Tesla te pompen dan van ze te verkopen en dan kan je dus rekenen met de verkoopprijs van de elektriciteit. Maar zolang er meer verbruikt wordt dan er opgewekt wordt, dien je te rekenen met de aankoopprijs van je energie, niet de verkoopprijs. Zo ook om de ROI te bepalen van de PV installatie. Eens die afgeschreven is, dien je opnieuw de prijsberekening te maken, want dan veranderen de prijzen.
Geplaatst:

Wat ik bedoel is dat het 1 pot nat is. Of je nu panelen legt en dan zegt "nu kan ik mijn Tesla gratis laden", of je legt panelen en je zegt "nu kan mijn bedrijf gratis elektriciteit gebruiken maar ik betaal wel om mijn Tesla te laden" is gewoon hetzelfde maar anders. In the end kost het aan de firma even veel.

Geplaatst:

Correct, maar die kost is verschillend bij onder- en overproductie in geval van een injectiemeter (en dus geen terugdraaiende teller).

Je mag dat echt niet over dezelfde streep trekken. Of je met je elektriciteit een lamp doet branden of een Tesla laadt maakt natuurlijk niet uit.

Geplaatst:
Just now, Tjeu said:

Correct, maar die kost is verschillend bij onder- en overproductie in geval van een injectiemeter (en dus geen terugdraaiende teller).

Waar hebben we die injectiemeter dan? Bij mijn weten zijn die er toch nog niet?

Geplaatst:
Waar hebben we die injectiemeter dan? Bij mijn weten zijn die er toch nog niet?
Jij hebt het op de slimme meter.
Injectie meters staan op alle installaties van +10kWp. Deze worden ook gekoppeld aan een 4Q meter, nooit met een analoge.
Gast wooter
Geplaatst:

Maar dat maakt toch niet zoveel uit naar prijs van de elektriciteit?

Als de installatie op het bedrijf 10kW geeft en het bedrijf verbruikt 30kW en @BMWMB beslist op zijn auto voor een uurtje aan 17kW te laden, dan stijgt zijn verbruik dat uur naar totale 47kW maar wordt er 37kW van het net getrokken. Een uurtje later zit dat terug op 20kW.

Je kan dan zeggen "ja die 17kW wordt netto van het net getrokken" of je zegt dat er een mengeling is...

Ik denk overigens dat bedrijven lagere tarieven hebben dan particulieren, dus dat scheelt ook eens.

Ik twijfel ook aan David zijn 4€/100km maar afhankelijk van afschrijving, inkoopprijs van het net en grootte van de installatie kan je wel op zo een cijfer uitkomen.

Geplaatst:

Wij hebben zoveel panelen dat wij meer dan de helft van onze opbrengst in het net duwen. Op geen enkel moment nemen wij nu af van het net.
Dit was een superinvestering, die na 8 jaar terugverdiend is (nog 1 jaar te gaan), maar we hebben wel daarna nog 12 jaar groencertificaten, en zolang de panelen meegaan elektriciteit. Bedrijven die toen geen panelen hebben gelegd, waren gewoon dom.
Op elk moment is er genoeg opbrengst voor mijn Tesla, wat een peulschil is tov het verbruik van onze firma. Als ik het niet in mijn auto steek, dan gaat het aan 4 cent het net in.

Geplaatst:

Wanneer je altijd op het net steekt, dan is laden wel wat goedkoper. Maar ook geen vier cent. Het is allemaal wat complexer dan dat.

Maar dan zijn geen discussies voor hier. Evenwel mag gesteld worden dat een Tesla in verbruik goedkoper uit zal komen dan gelijk welke andere wagen van dit formaat.

Geplaatst:

Maar als ze allemaal op dezelfde lijn zitten en er pakweg 10 staan te laden ben je wel je laadsnelheid kwijt. :D ( naar analogie van je laadsnelheid per paal per wagen) 

interieur is wel weer een knappe upgrade. Ook al is het plastiekleder, het ziet er echt mooi uit. IK zou er gerust op kunnen kijken

Gast wooter
Geplaatst:
32 minutes ago, tuscani said:

Maar als ze allemaal op dezelfde lijn zitten en er pakweg 10 staan te laden ben je wel je laadsnelheid kwijt. :D ( naar analogie van je laadsnelheid per paal per wagen) 

Bij die Destination Chargers is dat normaal niet het geval, maar dan spreek je over laadsnelheden tot 17kWh bij recente en 22kWh bij oude Tesla's.

Jij kan laden aan 7,5kW.

De Tesla Superchargers gaan tot 120kW. Als je de pech hebt om met 2 Tesla's aan een A en B lader te hangen, is het maximum vermogen 135kW verdeeld over 2 laders: de eerste die aangesloten is krijgt 90kW en de 2e krijgt 45kW... Tot de eerste voorbij 50% geladen is en zijn laadvermogen degressief afneemt en het overgebleven vermogen in de 2e gaat.

Ter vergelijk: andere 'snelladers' voor andere merken geven maximum 50kW. Er is nog maar 1 locatie open waar je 100kW kan krijgen, maar er zijn nog geen auto's geleverd die ook 100kW aan kunnen.

Je bent dus blij met een dode mus als je gaat lachen met 2 Tesla eigenaars die op dezelfde A-B laders staan.

Gast wooter
Geplaatst:

En dat plastiekleder... Ga eens een keer zelf voelen in plaats van te denken dat dat van plastic gemaakt is.

Geplaatst:

Ik heb nu de wallconnector aan de firma nog aan 20A staan (60 km/u), maar ga dat verhogen tot 25A of zelfs 32A (90 km/u). Zoals ik begrepen had kan mijn Tesla max 16,5kW laden, dus is meer dan 25A nutteloos. Klopt dat ?

Thuis heb ik 16A (11kW) gekozen = 50km/u

Telkens ik een rit heb gedaan, en ik kom aan de firma, hang ik 'm terug aan de wallconnector. 

Gast wooter
Geplaatst:

Huidige Tesla’s hebben 1 omvormer van 16,5kW. Een hoger vermogen ga je niet kunnen laden op A-C.

Geplaatst:

Dus kan ik de wallconnector beter instellen op 25A? 

Geplaatst:

Ik heb ook een keer dagje een Tesla model S meegekregen (wel al 4 jaar geleden ofzo, via Tesla Eindhoven) en ik was wel verkocht op vlak van rijbeleving. Gaat echt extreem snel allemaal en voelt wel 'speciaal'. Afknapper vond ik vooral dat ik niet dat 'value for money' gevoel heb bij Tesla. Toen niet en nu nog steeds niet.

Dan nog een paar weken met een BMW i3 kunnen rondrijden en ook dat was wel eens leuk, maar teveel gedoe met herladen en dan vooral het zoeken naar een laadpaal.

Voorlopig blijf ik dus eerder liefhebber van de meer conventionele alternatieven. Al is het maar voor het 'value for money'-gevoel.

Geplaatst:

Als firmawagen is een Tesla net heel veel 'value for money'.

Geplaatst:
20 minuten geleden, wooter zei:

Jij kan laden aan 7,5kW.

Je bent dus blij met een dode mus als je gaat lachen met 2 Tesla eigenaars die op dezelfde A-B laders staan.

Je moet er mijn laden niet bij betrekken, want ik heb een hybride en geen volledig elektrische.  ;) Doet dus niets ter zake. Blij met een dode mus ben ik ook niet, want ik zal er zelfs niet aan denken mocht ik er voorbijkomen. Maar ik schreef gewoon dat jijzelf overal verkondigd dat alle publieke palen hun stroom moeten verdelen met de wagens die er aan hangen, als ik dan een foto zie met een massa laadpalen, dan hoop ik gewoon dat ze daar een zwaar genoeg net gelegd hebben,  want anders zakt hun laadsnelheid ook zienderogen, al schrijf je hier dat tesla dat natuurlijk ( hoe kan het ook anders, heil) al op voorhand gedacht heeft en hun laadpalen en wagens daar allemaal tegen kunnen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, BMWMB zei:

Als firmawagen is een Tesla net heel veel 'value for money'.

Fiscaal gezien  wel, maar ik kan geen +100.000 euro uitgeven aan 'zoiets'. Als ik dan kijk hoeveel mooier een Panamera of S-klasse is afgewerkt...

Is maar mijn mening natuurlijk, ik kan me wel perfect voorstellen dat als je er eentje hebt je er heel tevreden over bent. Het is een knappe wagen, maar ik kan er gewoonweg geen 100.000 euro voor achterlaten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid