Ga naar inhoud

Motorblok poetsen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe maken jullie je motorblok proper? Mijn blok hangt vol vettigheid, modder en andere viezigheid. Ik zou graag mijn blok eens afkuisen om zo te zien of er ergens kleine lekages zijn, maar ik weet niet echt met wat ik dat het beste doe.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar brake cleaner, maar ik weet niet of dat schadelijk kan zijn voor pakkingen of dergelijke?

Geplaatst:

ik was mijn koetswerk zelfs niet, laat staan het motorblok :D

Geplaatst:
Hoe maken jullie je motorblok proper? Mijn blok hangt vol vettigheid, modder en andere viezigheid. Ik zou graag mijn blok eens afkuisen om zo te zien of er ergens kleine lekages zijn, maar ik weet niet echt met wat ik dat het beste doe.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar brake cleaner, maar ik weet niet of dat schadelijk kan zijn voor pakkingen of dergelijke?

Beste is laten afstomen door iemand met ervaring, lees iemand die weet waar hij mag spuiten en waar niet.

Brake-cleaner is wel heftig, WD-40 lijkt me iets veiliger voor je pakkingen & leidingen.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar het gedaan met een verduning van APC en een borstel'ke. Daarna gewoon met de tuinslang afgespoeld op een zachte straal & dan een dressing erover. Zag er toch weer proper uit.

Geplaatst:
Beste is laten afstomen door iemand met ervaring, lees iemand die weet waar hij mag spuiten en waar niet.

Brake-cleaner is wel heftig, WD-40 lijkt me iets veiliger voor je pakkingen & leidingen.

WD40 is slecht voor je rubbers.

Geplaatst:

Daar bestaan ook van die spuitbussen voor.

Inspuiten, laten trekken en dan afspuiten.

Geplaatst:

Bij mijn alfetta gtv deed ik dat met tinner of white spirit, alles inspuiten met de compressor, eventueel met wat borsteltjes het product inwerken en dan met papier of doeken opkuisen. Je kan ook alles droogblazen met de compressor.

Geplaatst:
Bij mijn alfetta gtv deed ik dat met tinner of white spirit, alles inspuiten met de compressor, eventueel met wat borsteltjes het product inwerken en dan met papier of doeken opkuisen. Je kan ook alles droogblazen met de compressor.

Dan gebruik je beter gewoon petrol, ipv white spirit.

White spirit is iets schadelijker voor je rubbers en dichtingen.

Geplaatst:

Ik simpelweg met de hogedruk.

Niet rechtstreeks spuiten op je batterij (logisch), je distributiekap en bobine.

Ook liet ik mijn motor draaien en was het warmgereden. Dan is het vet ook wat vloeibaarder.

Hiermee hebj e al veel vuil eraf en kan je nog altijd met een borsteltje gaan verder poetsen.

Als je door een plas water in de gietende regen kan rijden, mag je het ook afspuiten is mijn redenering. Ik veronderstel dat het gaat om je bmw. Ik doe het ook met mijn mercedes

Geplaatst:

Als je door een plas water in de gietende regen kan rijden, mag je het ook afspuiten is mijn redenering. Ik veronderstel dat het gaat om je bmw. Ik doe het ook met mijn mercedes

Klinkt logisch, maar ik ben graag voorzichtig :D

Ik ben inmiddels begonnen met een gewone waterstraal, daarmee gaat de modder er af maar de vettigheid niet. Hogedruk laat ik nog even voor wat het is. Zaterdag ga ik naar de wax-it demodag, misschien eens kijken of ik daar wat kennis of een goed product kan scoren :)

Geplaatst:

Precies ook niet zo'n fan van water spuiten in mijn motorruimte :?

Geplaatst:

Ik moet eerlijk toegeven dat er ook wel een gigantisch olielek voor nodig was om de nodige durf te vinden.

Simpelweg rondrijden, dan naar zo een selfwashbox gaan en daar motor laten draaien en spuiten. Goed opletten waar je spuit en kies een wasbox waarbij je zelf kan drukken of je water spuit of niet (een knop op de hendel, niet een keuzetoest bij het betaalding en daar spuit de slang). Als je snel bent kan je zelf de voorkant wat opkrikken en zo de onderkant beter afspuiten.

Voordeel om dat daar te doen is dat het olie in hun opvangbekken terecht komt en niet op je eigen oprit.

Als de motor draait en je spuit per ongeluk op iets waarop je beter niet had gespoten: je hoort het wel, vermijd dus de elektrische delen (alhoewel mijn alternator toch een flinke douche heeft gekregen, maar door een goede plas rijden en dat ding is ook gedouched).

Geplaatst:

Een redelijk sterke alkalische reiniger gebruiken, verdund met water. In een pompsproeier doen, motor inspuiten, product paar minuutjes laten inwerken, daarna afspuiten.

Bij de meeste professionele merken kan je wel een specifieke motorreiniger krijgen.

Geplaatst:

Zorg ervoor dat je motor draait wanneer je water gebruikt (of iets dergelijks) in het motorruim of dikke kans dat je wagentje niet meer start :D

Fijne weet ik er niet van maar doordat je blok water te verduren krijgt, bestaat de kans dat je motor geen ontsteking krijgt (bij een nafte) waardoor je wel eens een leuke verrassing krijgt :D

Correct me if I'm wrong?

Geplaatst:

Op moderne blokken is dat allemaal geen probleem, alles zit daar zo goed weg dat er geen water aan kan. (Pas wel op bij de goedkopere modellen, daar is de motor meestal nog vrijer)

Bij oudere blokken zoals je IS zou ik t toch niet rechtstreeks met de HD reiniger doen maar zoals enkele hier al zeiden.

Motorreiniger en mss wat water om te spoelen en dan doeken, papier, compressor, om te drogen.

Geplaatst:

Als je toevallig de druk kan regelen van je hogedrukreiniger is dat ideaal. Alternator altijd afdekken met alufolie ofzo, die lust niet zo graag water.

Motor wat warm laten draaien helpt om het vuil los te krijgen en versnelt het drogen achteraf.

Innevelen met motoreiniger (te verkrijgen in de meeste autoshops, neem er op zeepbasis, niet op solventbasis). Na een minuut of 5 inwerken met borstels ed en dan nog eens 5 min laten intrekken. Afspuiten onder lage druk en drogen met doeken en perslucht.

tof jobke :D

Geplaatst:
Als je toevallig de druk kan regelen van je hogedrukreiniger is dat ideaal. Alternator altijd afdekken met alufolie ofzo, die lust niet zo graag water.

Motor wat warm laten draaien helpt om het vuil los te krijgen en versnelt het drogen achteraf.

Innevelen met motoreiniger (te verkrijgen in de meeste autoshops, neem er op zeepbasis, niet op solventbasis). Na een minuut of 5 inwerken met borstels ed en dan nog eens 5 min laten intrekken. Afspuiten onder lage druk en drogen met doeken en perslucht.

tof jobke :D

Zo ziet dat er dan uit als Jochen dat gedaan heeft :inlove:

mx035.jpg

Geplaatst:

hier en daar wat remmenreiniger, en voor de rest borsteltjes en doeken.

HD reiniger is gewoon problemen vragen, op nieuwe én oude auto's. Is het niet nu, dan is het wel op lange termijn.

Geplaatst:
hier en daar wat remmenreiniger, en voor de rest borsteltjes en doeken.

HD reiniger is gewoon problemen vragen, op nieuwe én oude auto's. Is het niet nu, dan is het wel op lange termijn.

De volle 150 bar zou ik er idd ook nooit opzetten. Ik regel mijne terug tot ... geen idee eigenlijk ... 30 bar ofzo. Als je dat niet kan kan je beter gewoon de tuinslag of een gieter gebruiken.

Zo ziet dat er dan uit als Jochen dat gedaan heeft :inlove:

Thumb resize.

Da is!

VolvoS60001.jpg

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

VolvoS60009.jpg

Zuiver motorcompartiment :inlove:

Geplaatst:

Hmmm ik moet zeggen dat ik de mijne wel nooit zo proper heb gekregen met de HD, gewoon enorm veel olie en zand en vet eraf. Ik heb die meer naar foto 1 gebracht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in